Mijn inloopfilter op mijn regenwaterput is zo'n simpele (genre https://shop.deschacht.eu/nl-be/1122/pp ... plus-110mm).
Als we die niet regelmatig kuisen, slibt dat rooster dicht en loopt er nauwelijks nog regenwater in de put.
In principe zijn deze filters "zelfreinigend", ze rekenen op een goeie regenbui om de filter uit te spoelen. Eerder wishful thinking dan goed design, vrees ik.
Nu denk ik eraan om de filter wat te pimpen. Ervoor zorgen dat het water dat erdoor moet wat meer weerstand heeft. Enerzijds in de veronderstelling dat woeliger water eventuele grotere stukken vuil wat gemakkelijker wegspoelt, anderzijds veronderstelling dat het water langer onderweg is en dus meer kans heeft om door het maas in de put te vallen.
Welk ontwerp is volgens jullie het betere en waarom?
regenwaterfilter modificatie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Eerste ontwerp lijkt me beter omdat het water daar beter door kan en minder snel geblokkeerd wordt door de rest.
Ik vraag me wel af of het wel echt zin heeft. Ook dit zal vol met vuil, bladeren, dennennaalden,... zitten na een tijd en dus blokkeren. Veel is ook gewoon zodanig klein en hoopt zich op zoals stof en dat zal de filters dus blokkeren.
Zelf gebruik ik filters voor de invoer van de aflopen die het grofste tegenhouden en ook die moet je soms uitkuisen. De put laat ik om de zoveel tijd tijdens de late zomer (sproeien) leeg gaan en kuisen.
Ik vraag me wel af of het wel echt zin heeft. Ook dit zal vol met vuil, bladeren, dennennaalden,... zitten na een tijd en dus blokkeren. Veel is ook gewoon zodanig klein en hoopt zich op zoals stof en dat zal de filters dus blokkeren.
Zelf gebruik ik filters voor de invoer van de aflopen die het grofste tegenhouden en ook die moet je soms uitkuisen. De put laat ik om de zoveel tijd tijdens de late zomer (sproeien) leeg gaan en kuisen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 149 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik heb zoiets:
https://www.google.com/search?q=regenwa ... 8UxmmB-UnM
Niet dezelfde, maar gelijkaardig, iets beter denk ik.
Ben er heel tevreden van.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 113 keer
't Gaat er mij nu niet direct om om heel de boel te vervangen, want vaak vergt dat wat meer aanpassingen. Ik heb geen zin om de half van de regenwaterput en de oprit op te breken. Daarom dat ik bestaande oplossing probeer te optimaliseren.kamiel schreef: ↑25 feb 2023, 12:05 Ik heb zoiets:
Toegevoegd na 1 minuut 34 seconden:
Zijn dat dan filters op de regengoten. Of wat bedoel je?
-
- Elite Poster
Nee 't is echt wel fijn slib dat de inloopfilter doet verstoppen. Al wat groter is, spoelt gewoon weg (zoals het hoort).cptKangaroo schreef: ↑25 feb 2023, 18:09 Misschien van die bladvanger "spinnetjes" die je in de goot over de invoer plaatst?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 657 keer
- Bedankt: 214 keer
De zeeffilter met een bochtstukje van 45° of 67° schuin neerwaarts zetten zodat het water net wat meer kracht heeft om het slib te verdelen?
Of volledig 90° verticaal zodat slib in de onderkant eindigt (als die afgesloten is) en water dan zijdelings uitsijpelt eens het hoog genoeg komt? Het kan geen kwaad als die dan in het water hangt, neem ik aan.
Of volledig 90° verticaal zodat slib in de onderkant eindigt (als die afgesloten is) en water dan zijdelings uitsijpelt eens het hoog genoeg komt? Het kan geen kwaad als die dan in het water hangt, neem ik aan.
-
- Elite Poster
Hoe meer verval, hoe minder water er door het zeef gaat.cptKangaroo schreef: ↑25 feb 2023, 21:22 De zeeffilter met een bochtstukje van 45° of 67° schuin neerwaarts zetten zodat het water net wat meer kracht heeft om het slib te verdelen?
90° vertikaal? Dat snap ik niet. Die zeefbuis is open langs beide kanten (aanvoer van de dakgoten langs één kant, overloop naar riool langs de andere kant)
Maar hoek aanpassen is sowieso een no go voor mij: aan en afvoer zitten ingemetst in de kraag van de waterput.
Vandaar ook de vraag om een modificatie van het huidige zeef te doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 657 keer
- Bedankt: 214 keer
Ja, ik had iets anders in gedachten (had enkel de renders bekeken, niet de link in je openingspost).
Ik denk toch eerder aan een versnelling of turbulentie om meer slib weg te spoelen voor het in de zeef kan blijven plakken. Een versmalling geeft normaal een versnelling, bijvoorbeeld. EDIT :: dus dan eerder iets als render 1 maar je kan misschien iets met aanpasbare vinnen maken zodat je kan experimenteren met verschillende posities (dat natuurlijk wel vast genoeg op zijn plaats blijft zitten).
Ik denk toch eerder aan een versnelling of turbulentie om meer slib weg te spoelen voor het in de zeef kan blijven plakken. Een versmalling geeft normaal een versnelling, bijvoorbeeld. EDIT :: dus dan eerder iets als render 1 maar je kan misschien iets met aanpasbare vinnen maken zodat je kan experimenteren met verschillende posities (dat natuurlijk wel vast genoeg op zijn plaats blijft zitten).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Als ik de beschrijving van het filter lees en naast uw info leg, dan denk ik dat voorfilteren toch geen slecht idee is.
Er komt teveel vuil mee tot in dit filter.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Goed idee om varianten te proberen. Maar ipv een aanpasbaar model, ga ik gewoon andere ontwerpen 3D printen (allemaal met zelfde montagegaten, zodat ik het zeef niet vol gaten moet boren... een zeef met gaten, stel je voor).cptKangaroo schreef: ↑26 feb 2023, 00:54 dus dan eerder iets als render 1 maar je kan misschien iets met aanpasbare vinnen maken zodat je kan experimenteren met verschillende posities (dat natuurlijk wel vast genoeg op zijn plaats blijft zitten).
Toegevoegd na 10 minuten 11 seconden:
Niet akkoord. Dat voorfilteren zou het probleem ook maar verleggen. Als daar allerlei grof materiaal (takken, bladeren enz) in blijft hangen, zou ik dat voorfilter nóg vaker moeten legen dan dat ik nu mijn inloopfilter moet kuisen.Joe de Mannen schreef: ↑26 feb 2023, 07:24 Als ik de beschrijving van het filter lees en naast uw info leg, dan denk ik dat voorfilteren toch geen slecht idee is.
J.
Het feit dat in de inloopfilter enkel slib achterblijft, is op zich een teken dat die goed werk: grof materiaal spoelt weg. Dus wat in mijn regenwaterput loopt, is vrij goed gefilterd.
In een ideaal scenario zou ik inderdaad een heel toegankelijk voorfilter kunnen plaatsen. Maar het is geen ideaal scenario. Zoals ik zei: ik ga heel mijn oprit niet openbreken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Die spinnetjes zitten inderdaad aan de ingangen van de goten. Dat houdt het groffe tegen zoals takjes, bladeren, noten, ...
Er staan hier in de buurt enkele sparren en de naalden daarvan blokkeren die spinnetjes om de zoveel tijd dus soms moet je die eens vrijmaken zodat het regenwater snel doorloopt (plat dak).
De meeste vervuiling komt echter van zeer fijne deeltjes. Op zich is het niet zo'n probleem want dat zakt allemaal naar de bodem van de put en de pomp zuigt niet vanop de bodem. Pas als de put bijna helemaal leeg is zal je het dus opmerken. Door af en toe de put te laten kuisen is dat echter ook weg en heb je een propere put en water.
Er staan hier in de buurt enkele sparren en de naalden daarvan blokkeren die spinnetjes om de zoveel tijd dus soms moet je die eens vrijmaken zodat het regenwater snel doorloopt (plat dak).
De meeste vervuiling komt echter van zeer fijne deeltjes. Op zich is het niet zo'n probleem want dat zakt allemaal naar de bodem van de put en de pomp zuigt niet vanop de bodem. Pas als de put bijna helemaal leeg is zal je het dus opmerken. Door af en toe de put te laten kuisen is dat echter ook weg en heb je een propere put en water.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
't Is bijna onmogelijk dat grof materiaal in de put komt. Die buis is, met uitzondering van het filtergaas, helemaal toe. Dat grof materiaal spoelt gewoon door naar het riool.
Dergelijke spinnetjes hebben volgens mij een ander doel, nl. verstopping van je dakgoot tegengaan.
Dergelijke spinnetjes hebben volgens mij een ander doel, nl. verstopping van je dakgoot tegengaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Uit uw link :
Maar dit is hiervoor 'uitgevonden' denk ik:
https://www.bouwkampioen.be/nl/gep-4011 ... iging.html
Hier staat een cycloonfilter, principe is hetzelfde, alleen speelt zwaartekracht hier wel een rol bij het wegvoeren van vuil.
J.
Loopt uw waterput 'ooit' over ?Het vuil dat in de filter achterblijft, spoelt weg bij een hevige regenbui, of als de waterput overloopt.
Maar dit is hiervoor 'uitgevonden' denk ik:
https://www.bouwkampioen.be/nl/gep-4011 ... iging.html
Hier staat een cycloonfilter, principe is hetzelfde, alleen speelt zwaartekracht hier wel een rol bij het wegvoeren van vuil.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Doe het beter zelf: https://doehetbeterzelf.com/?tag=filterbuis
Zelf geen ervaring mee, maar lijkt veel op de jouwe.
Hier de originele buis: https://doehetbeterzelf.com/?paged=53&cat=9 die dus regelmatig moet schoongemaakt worden
Zelf geen ervaring mee, maar lijkt veel op de jouwe.
Hier de originele buis: https://doehetbeterzelf.com/?paged=53&cat=9 die dus regelmatig moet schoongemaakt worden