KPN NL - afschakeling koper

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 2 keer

https://www.telegraaf.nl/financieel/116 ... -telegraaf

Wat ik me afvraag is wat de redenen zijn die de weigeraars aanhalen om over te schakelen naar glas…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dat wordt in het artikel niet vermeld maar ik kan me inbeelden dat een aantal geen noodzaak ziet om betere technologie binnen te brengen omdat dat teveel breekwerk met zich meebrengt (apartementsblokken) en wellicht ook maandelijks duurder is dan nu (als ik vergelijk met Px). Ik zou persoonlijk ook al op glasvezel over kunnen, maar ben een prijsbewuste klant. Zolang Scarlet Trio niet tegen dezelfde prijs (en wat mij betreft mag dat voorlopig ook snelheid zijn) een aanbod op glasvezel heeft, blijf ik op koper.
Computer(k)nul
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 1 keer

bvhalst schreef: 22 feb 2023, 05:05 https://www.telegraaf.nl/financieel/116 ... -telegraaf

Wat ik me afvraag is wat de redenen zijn die de weigeraars aanhalen om over te schakelen naar glas…
Laten zich niet zo snel zot maken wat snelheid betreft.
De prijs zal ook wel een grote rol spelen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3742 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Ik ben ook bij degene die glasvezel "niet nodig" vond omdat mijn huidig VDSL2 Internet Essentials voldoende is voor mijn gebruik.
En ook omdat ik geen zin had in het breek- en graafwerk ..

Tot ik het aanbod kreeg van PX voor overstap naar fiber tegen dezelfde prijs en snelheid (25€, 60/4)
Nu op fiber, glasvezel werd netjes geïnstalleerd, 25€ en 50/8.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik kan -tig redenen bedenken waarom mensen niet willen/kunnen overstappen, het verbaast mij dat iemand zich daar niks bij kan voorstellen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er is toch geen enkele reden om vrijwillig over te stappen als fiber niet sneller en goedkoper is?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: 22 feb 2023, 11:34 Er is toch geen enkele reden om vrijwillig over te stappen als fiber niet sneller en goedkoper is?
Gratis insertie en de kennis dat koper sowieso ooit zal verdwijnen.
Eigenlijk is beste optie meestal om ze direct binnen te brengen, want zal ooit gebeuren. En dan kan je al dan nirt overstappen.

Als eigenaar probeer je zo goed mogelijke insertiepunten te voorzien, ook voor toekomstige ingrepen.

Als je nu geen wachtbuizen hebt, steek je ze best juist voordat een infrastructuursbedrijf een nieuwe insertie komt doen. Dan heb je de macht om dit naar wens af te werken en ben je klaar voor alle toekomdtige nieuwe inserties.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

bvhalst schreef: 22 feb 2023, 05:05 https://www.telegraaf.nl/financieel/116 ... -telegraaf

1. Prijs: als wat je momenteel hebt voldoende is en een fiberabonnement brengt kosten met zich mee en/of is duurder.. waarom zou je?
    De enige goede reden imho. Als de aanleg echter zoals bij ons gratis is en er geen overstapverplichting is, ben je niet slim bezig inderdaad.
  2. Rompslomp bij aanleg: De meeste/grootste argumentatie die ik hoor is dat mensen er de (graaf)(boor)werken niet zien zitten, al helemaal niet als wat ze nu hebben goed werkt in hun ogen. Meestal onterecht aangezien de impact van die werken vaak kleiner is dan men denkt. Bij de meeste moet je echt geen hele opritten of vloeren openbreken.
  3. Koppigheid en eigenwijsheid: Sommige mensen zijn nu eenmaal snel tegen alles wat nieuw is en werken graag eens goed tegen, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MaT schreef: 22 feb 2023, 11:56 [*]Rompslomp bij aanleg: De meeste/grootste argumentatie die ik hoor is dat mensen er de (graaf)(boor)werken niet zien zitten, al helemaal niet als wat ze nu hebben goed werkt in hun ogen. Meestal onterecht aangezien de impact van die werken vaak kleiner is dan men denkt. Bij de meeste moet je echt geen hele opritten of vloeren openbreken.
En als ge dan ziet/hoort/leest dat
- er al ettelijke gemeenten zijn die de werken hebben stilgelegd omwille van slechte afwerking
- de installateurs blijkbaar zomaar boren waar ze denken dat he voor hun het gemakkelijkst is
- elke nutsvoorziening die hier al een klinker heeft opgebroken er niet, inderdaad niet, in slaagt die deftig terug te leggen, zelfs na herhaaldelijk "proberen"

dan denk je inderdaad echt dat er geen rompslomp is...

Als er dan bijkomt dat jijzelf geen vragende partij bent om over te stappen...
Belgissschenaap schreef: 22 feb 2023, 11:48 ...en de kennis dat koper sowieso ooit zal verdwijnen.
Fiber zal ook ooit verdwijnen, dus waarom moest je juist meedoen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 22 feb 2023, 12:20 En als ge dan ziet/hoort/leest dat
- er al ettelijke gemeenten zijn die de werken hebben stilgelegd omwille van slechte afwerking
- ...
- elke nutsvoorziening die hier al een klinker heeft opgebroken er niet, inderdaad niet, in slaagt die deftig terug te leggen, zelfs na herhaaldelijk "proberen"
Jammere zaken, maar dat gaat over de werken op openbaar terrein en die hou je niet tegen door zelf de installatie te weigeren. Integendeel, achteraf als het echt noodzakelijk is dat je aangesloten word moet men een tweede keer komen om een put te maken met risico op slechte afwerking.
Joe de Mannen schreef: 22 feb 2023, 12:20 - de installateurs blijkbaar zomaar boren waar ze denken dat he voor hun het gemakkelijkst is
Ken dat type. Snel snel werken zonder teveel nadenken en moeite te moeten doen en geïnstalleerd is geïnstalleerd ongeacht de kwaliteit. Ik erger me ook dood aan zulke praktijken.
Zeker terechte opmerking, maar zulke mensen heb je ook die je keuken, warmtepomp, zonnepanelen, waterverzachter,.. komen installeren.
En wederom is weigeren geen afstel maar gewoon uitstel.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 22 feb 2023, 12:20 Fiber zal ook ooit verdwijnen, dus waarom moest je juist meedoen ?
Veel plezier met dan minimaal 60jaar geen fysieke aansluiting meer te hebben.
Fiber zal waarscjijnlijk zelfs la'ger dan koper blijven liggen (stabieler materiaal dan een metaal dat corodeert)

En er is enkel een plicht van de isp om een aansluiting te voorzien. Ze mogen dus switchen van materiaal en weigeraars gaan dan zonder liggen.

Je moetnidd niet aangesloten blijven, je kan off grid gaan met je telecom. Is een keuze
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

MaT schreef: 22 feb 2023, 12:28 Jammere zaken, maar dat gaat over de werken op openbaar terrein en die hou je niet tegen door zelf de installatie te weigeren. Integendeel, achteraf als het echt noodzakelijk is dat je aangesloten word moet men een tweede keer komen om een put te maken met risico op slechte afwerking.
Fiber ligt hier onder de stoep op zo'n 7 meter van mijn gevel.
Tijdens die installatie werd nergens connectie met huizen gemaakt, enkel en alleen onder de stoep.

Als ik overstap gaan ze hier dus een 7-tal meter mogen open breken voor mijn garage, dan op de gevel naar boven gaan, door de gevel boren
(55cm). Openen en sluiten gebeurt meestal met verschillende dagen tussen (als ik kijk naar de buren). Dus enkele dagen geen auto, of auto buiten zetten.

Om de fiber binnen te krijgen zal ik thuis moeten zijn, dus een dag verlof nemen. Ik heb 3 dagen vrij te kiezen.

Hoezo, geen gedoe? :roll:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad en als je niet thuis bent en bij thuiskomst de ravage vindt, veel geluk om dan nog iemand te pakken te krijgen die het komt oplossen.
Ticketje opendoen via de helpdesk ?

Zoals is zei: hoezo je ziet geen reden om te weigeren ?

J.

Toegevoegd na 53 minuten 55 seconden:
Belgissschenaap schreef: 22 feb 2023, 14:31
Joe de Mannen schreef: 22 feb 2023, 12:20 Fiber zal ook ooit verdwijnen, dus waarom moest je juist meedoen ?
Veel plezier met dan minimaal 60jaar geen fysieke aansluiting meer te hebben.
Fiber zal waarscjijnlijk zelfs la'ger dan koper blijven liggen (stabieler materiaal dan een metaal dat corodeert)

En er is enkel een plicht van de isp om een aansluiting te voorzien. Ze mogen dus switchen van materiaal en weigeraars gaan dan zonder liggen.

Je moetnidd niet aangesloten blijven, je kan off grid gaan met je telecom. Is een keuze
"Het gaat ooit verdwijnen" is zowat het zwakste argument in deze discussie, maar dat punt heb je blijkbaar gemist.
Of fiber langer blijft liggen, daar wil ik het nog mee eens zijn, maar of het evenlang in gebruik gaat blijven voor huisaansluitingen, daar durf ik sterk aan twijfelen.
Als je ziet welke snelheden er nu al met 5G gehaald worden, vrees ik dat de realiteit uw fantasie gaat inhalen.

J.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 22 feb 2023, 17:05 Als je ziet welke snelheden er nu al met 5G gehaald worden, vrees ik dat de realiteit uw fantasie gaat inhalen.

Gezien de isolatienormen dat er nu gelden, lijkt me het nog niet zo gek dat vaste aansluitingen de norm blijven voor huizen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ook dat is eenvoudig te omzeilen.
Een buitenantenne met een binnenpost. Een beetje zoals starlink werkt.
Verder heb ik totaal geen idee of er ooit een einde komt aan de dominantie van bekabeld, maar het lijkt me zeker wel realistisch.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 22 feb 2023, 17:48 Een buitenantenne met een binnenpost. Een beetje zoals starlink werkt.
Als de mensen al last hebben met een mooie afwerking van een kabel, dan gaat een buitenantenne nog meer problemen geven.

Een duidelijk zichtbare antenne en een kabel die binnen moet komen. Als men dat kan verwerken, kan men zelf ook een intropunt voorzien voor de nutsmaatschappijen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 8 keer

Belgissschenaap schreef: 22 feb 2023, 11:48 Gratis insertie en de kennis dat koper sowieso ooit zal verdwijnen.
Eigenlijk is beste optie meestal om ze direct binnen te brengen, want zal ooit gebeuren. En dan kan je al dan nirt overstappen.
Er werd Fiber voor de deur gelegd, maar er werd niemand aangesloten.

5G is vandaag al 3x sneller dan de 100 mbps vdsl lijn die ik vandaag heb.

Dus waarom nu overstappen?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Belgissschenaap schreef: 22 feb 2023, 17:57
cadsite schreef: 22 feb 2023, 17:48 Een buitenantenne met een binnenpost. Een beetje zoals starlink werkt.
Als de mensen al last hebben met een mooie afwerking van een kabel, dan gaat een buitenantenne nog meer problemen geven.

Een duidelijk zichtbare antenne en een kabel die binnen moet komen. Als men dat kan verwerken, kan men zelf ook een intropunt voorzien voor de nutsmaatschappijen.
Probeer je eens in te beelden dat je elders woont.
Ik denk bijvoorbeeld aan de oh zo prachtige Vlaemsche fermette wijken. Als je daar fiber wilt binnen halen moet je de halve voortuin omploegen. Dat is toch héél wat ingrijpender dan een buitenantenne tegen de zijgevel onder de dak oversteek?
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als ik het artikel zo lees (en KPN heeft geen aansluitverplichting): Gaan ze gewoon de mensen die geen fiber hebben opzeggen wegens technisch niet mogelijk en doorverwijzen naar kabel.
Als er wel een aansluitverplichting is zullen ze deze vermoedelijk voorzien van een 4G oplossing vermoed ik.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Waarom weigeren mensen, vaak appartementen, amper opties om bv netjes de kabels naar de flats te brengen, en intern geen wachtbuizen / netwerk kabel. Er zal nog wel een categorie zijn die zijn oprit / whatever niet open wil.

Ik begrijp wel de redenering van KPN de kost om een netwerk in de lucht te houden voor 10000 klanten is immens, qua hardware, support, power, en zoveel andere kosten. Hoogstwaarschijnlijk dekken de inkomsten van die 10000 de kosten niet meer.

Ik wou dat het hier ook zo snel gebeurde.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”