Het is in BE een vrij nieuw fenomeen waar ze in NL al veel langer mee bezig zijn. Een prominente aanwezigheid van 'de fiets'.
Als je in Amsterdam rondloopt heb je veel kans om van uw sokken gereden te worden door een fietser. Niet leuk, maar toch een stuk minder erg dan van een auto.
Fietsen parkeren, nog zoiets. In Nederland moet je je fiets reglementair zetten of de kans is heel groot dat je je fiets niet meer ziet staan als je terugkomt. (OK, die kans bestaat ook als je hem reglementair zet, maar dan kom je er niet vanaf met een boete ).
Een belangrijk iets is dat een fiets(er) geen gemakkelijke identificatie heeft zoals een auto of een bromfiets. Je kan dus veel gemakkelijker de regels aan je laars lappen met amper kans om hiervoor geverbaliseerd te worden.
Sociale zekerheid - splits van Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Inderdaad, als ik aangereden wordt dan heb ik toch liever dat het een fiets is ipv een SUV. En ja, het is een kwestie van wennen. Ik had dat in het begin ook met de trams maar eens je het weet is dat eigenlijk geen punt.
In Gent mogen fietsers ook niet meer fietsen in drukke straten op bepaalde tijdstippen. Dat is een goede zaak, als fietser neem je beter een andere straat of je stapt af. Wie dat niet doet kan tegengehouden worden en krijgt een boete.
De toename van fietsen zorgt ook voor problemen om deze te stallen. De fietsparkings zijn vaak vol dus krijg je automatisch overlast. De stad doet moeite maar dat kost meestal ook weer parkingplaats en dan heb je daar weer ontevreden mensen. Meer stalling is echter noodzakelijk. Ik ga met de fiets naar het station (8km) maar zelfs die gigantische parking met 2 verdiepingen fietsen zit zeer goed vol, ook om 6u30! Ze bouwen aan extra stalling maar dat station schiet even goed op als een slak met een caravan achter. Het is ook maar het drukste station van Vlaanderen, why hurry
De beste maatregel zijn de fietsstraten. Dat was noodzakelijk omdat tijdens drukke momenten de fietspaden gewoon veel te vol zaten en de opkomst van nieuwe fietsvormen. Wagens kunnen er nog altijd maar je blijft achter de fietsers die nu meer plaats hebben. De paden gaan onder de kruispunten door zodat ook dat de veiligheid verhoogt. Momenteel werkt men aan een brug over de watersportbaan, dat zal ook de rit naar het station beter/veiliger maken.
Een ander goed punt zijn randparkings en shuttle.
Alhoewel er dus nog veel werk is doet Gent goed haar best om het beter te maken voor de leefbaarheid en met resultaat, het aantal wagens daalt in Gent in tegenstelling tot veel andere steden. Tegelijk is het nog altijd superdruk in de stad maar door slenterende mensen en niet door wagens.
In Gent mogen fietsers ook niet meer fietsen in drukke straten op bepaalde tijdstippen. Dat is een goede zaak, als fietser neem je beter een andere straat of je stapt af. Wie dat niet doet kan tegengehouden worden en krijgt een boete.
De toename van fietsen zorgt ook voor problemen om deze te stallen. De fietsparkings zijn vaak vol dus krijg je automatisch overlast. De stad doet moeite maar dat kost meestal ook weer parkingplaats en dan heb je daar weer ontevreden mensen. Meer stalling is echter noodzakelijk. Ik ga met de fiets naar het station (8km) maar zelfs die gigantische parking met 2 verdiepingen fietsen zit zeer goed vol, ook om 6u30! Ze bouwen aan extra stalling maar dat station schiet even goed op als een slak met een caravan achter. Het is ook maar het drukste station van Vlaanderen, why hurry
De beste maatregel zijn de fietsstraten. Dat was noodzakelijk omdat tijdens drukke momenten de fietspaden gewoon veel te vol zaten en de opkomst van nieuwe fietsvormen. Wagens kunnen er nog altijd maar je blijft achter de fietsers die nu meer plaats hebben. De paden gaan onder de kruispunten door zodat ook dat de veiligheid verhoogt. Momenteel werkt men aan een brug over de watersportbaan, dat zal ook de rit naar het station beter/veiliger maken.
Een ander goed punt zijn randparkings en shuttle.
Alhoewel er dus nog veel werk is doet Gent goed haar best om het beter te maken voor de leefbaarheid en met resultaat, het aantal wagens daalt in Gent in tegenstelling tot veel andere steden. Tegelijk is het nog altijd superdruk in de stad maar door slenterende mensen en niet door wagens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:26
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 28 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een stad zal het altijd beter doen als je de zwakkeren wegpest... Die lopen toch alleen maar in de weg zonder geld om te verbruiken. Zowel Vlaamse regering als de Stad Gent zitten in hetzelfde bedje ziek (en ja, ook andere steden), maar wou gewoon de selectieve verontwaardiging aantonen van onze Gentenaar. Discussie van die fietsers is een heel andere discussie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Ah dus het zijn de armeren die met een wagen de stad bezoeken?bollegijs schreef: ↑10 maa 2023, 10:32 Een stad zal het altijd beter doen als je de zwakkeren wegpest... Die lopen toch alleen maar in de weg zonder geld om te verbruiken. Zowel Vlaamse regering als de Stad Gent zitten in hetzelfde bedje ziek (en ja, ook andere steden), maar wou gewoon de selectieve verontwaardiging aantonen van onze Gentenaar. Discussie van die fietsers is een heel andere discussie.
Ik merk trouwens heel weinig van die opmerking, de graslei zit elke avond vol met niet zo rijke medeburgers die samen genieten van het mooie zicht, meestal hebben ze hun eigen spul bij. Studenten noem ik ook niet direct de rijkere burgers.
Over welke selectieve verontwaardiging heb je het dan? Het is deze Gentenaar die aanhaalde dat EV's onbetaalbaar zijn voor velen, dat daar aandacht voor nodig is maar dat betekent toch niet dat iedereen maar moet kunnen rijden waar hij wil met welke wagen dan ook en ongeacht het inkomen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 11:26
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 28 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat "Gent goed bezig" is terwijl ze hetzelfde soort neoliberaal beleid voeren als de Vlaamse overheid... Er worden konstant dingen uitgevoerd in Gent die de armere raken of zullen raken in de toekomst. Zelf het openbaar goed moet nu verkocht worden om Upkot of dure appartementen van te maken (zelf een camping met de meest uitgeslotene moet er aan geloven). Kan je geen nieuwe auto veroorloven? Dan zal je wel buiten je stad moeten wonen want alleen als je nog genoeg geld hebt geraak je nog binnen... Of besparen op armoede organisaties zegt ook genoeg.... Allé, 'k moet er geen tekening bij maken he. Of je nu voor of tegen bent... Je kan niet zeggen dat Vlaamse overheid niet goed bezig is maar de Gentse wel eh, of omgekeerd, dat noemt men selectieve verontwaardiging.
-
- Elite Poster
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
- Bedankt: 492 keer
Ik zal u moeten teleurstellen want ik ken geen stad waar er geen neoliberaal beleid wordt gevoerd. Ik denk ook niet dat bij het eventueel verdwijnen van groen het beleid minder neoliberaal zal worden, opnieuw zou u kunnen teleurgesteld worden.
Uiteraard doet de stad dingen die niet voor elke groet voordelig zijn, de stad is er voor alle bevolkingsgroepen. Ik ga niet klagen als ze geld in onderwijs steken terwijl ik geen kinderen heb bijvoorbeeld.
De macht van de immo is niet enkel een probleem van Gent, ik heb in ieder geval de burgemeester nog niet met cadeau's voor een immo-boer aan een restaurant zien staan
Als je in de stad woont heb je minder een wagen nodig. Gent beschikt naast bussen over een tramnet, niet elke stad heeft dat. Gent is bovendien klein waardoor je veel te voet kan doen. Er is een slooppremie en shuttle naar randparkings. Als je denkt dat ze u per limousine komen ophalen of de wagen voor u gaan betalen dan ga je opnieuw teleurgesteld worden.
Ik zeg niet dat de Vlaamse regering goed bezig is, integendeel en Gent is ook niet altijd goed bezig maar als ik het vergelijk zie ik niet snel veel beter. Ik woon heel graag in Gent en ben tevreden dat de stad op de jaren die ik er woon enorm vooruit is gegaan en veel leefbaarder is geworden. Dat het leven duurder is geworden klopt maar dat ligt niet aan Gent, dat is zo in elke stad.
Merk wel op dat Gent een uitzondering vormt en een andere samenstelling heeft dan de Vlaamse regering. Ze leggen dan ook andere accenten zoals het circulatieplan en oa meer aandacht voor leefbaarheid. Nogmaals, ik denk dat je met dezelfde samenstelling als de Vlaamse regering niet beter zult doen, zeker op sociaal of ecologisch vlak.
Uiteraard doet de stad dingen die niet voor elke groet voordelig zijn, de stad is er voor alle bevolkingsgroepen. Ik ga niet klagen als ze geld in onderwijs steken terwijl ik geen kinderen heb bijvoorbeeld.
De macht van de immo is niet enkel een probleem van Gent, ik heb in ieder geval de burgemeester nog niet met cadeau's voor een immo-boer aan een restaurant zien staan
Als je in de stad woont heb je minder een wagen nodig. Gent beschikt naast bussen over een tramnet, niet elke stad heeft dat. Gent is bovendien klein waardoor je veel te voet kan doen. Er is een slooppremie en shuttle naar randparkings. Als je denkt dat ze u per limousine komen ophalen of de wagen voor u gaan betalen dan ga je opnieuw teleurgesteld worden.
Ik zeg niet dat de Vlaamse regering goed bezig is, integendeel en Gent is ook niet altijd goed bezig maar als ik het vergelijk zie ik niet snel veel beter. Ik woon heel graag in Gent en ben tevreden dat de stad op de jaren die ik er woon enorm vooruit is gegaan en veel leefbaarder is geworden. Dat het leven duurder is geworden klopt maar dat ligt niet aan Gent, dat is zo in elke stad.
Merk wel op dat Gent een uitzondering vormt en een andere samenstelling heeft dan de Vlaamse regering. Ze leggen dan ook andere accenten zoals het circulatieplan en oa meer aandacht voor leefbaarheid. Nogmaals, ik denk dat je met dezelfde samenstelling als de Vlaamse regering niet beter zult doen, zeker op sociaal of ecologisch vlak.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.