Natuurlijk, ik heb dezelfde mening als jij.Petrikske schreef: ↑06 feb 2023, 13:50 Met cijfers kan je alles bewijzen, ik wil gewoon m'n punt maken dat er mensen zijn die door tegenslagen, gezondheid etc in de problemen komen en die mensen hebben zeer zeker recht op hulp en steun.
Maar er zijn er ook andere, gezonde jonge mensen die niet willen werken maar wel bedelen om steun.
En niet alleen dat, sommigen verzieken ook de leefwereld van hard werkende mensen.
Alle begrip voor mensen die omwille van problemen / een slechte beslissing / ... in de problemen komen, en er moeilijk weer uitraken.
Er zijn er echter ook die profiteren van het systeem.
Niet dat dat iets nieuws is.
Een jaar of 4 geleden heb ik 'Don Quijote' gelezen, het beroemde boek van Cervantes (eigenlijk zijn dat 2 boeken).
Hoewel dat boek in 1605 (deel 1) en 1615 (deel 2) geschreven is, beschrijft hij toen al hoe sommigen handicaps voorwendden om dan te bedelen en te profiteren van liefdadigheid van anderen.
Kortom, het systeem misbruiken is er altijd al geweest, en er zijn ook altijd al mensen geweest die dat aangekaart hebben.
We zijn meer dan 400 jaar verder en er is nog niets veranderd op dat punt.
Dus met 'het schoon verdiep' heeft een dergelijke kritiek niets te maken.
Toegevoegd na 25 seconden:
Natuurlijk, ik heb dezelfde mening als jij.Petrikske schreef: ↑06 feb 2023, 13:50 Met cijfers kan je alles bewijzen, ik wil gewoon m'n punt maken dat er mensen zijn die door tegenslagen, gezondheid etc in de problemen komen en die mensen hebben zeer zeker recht op hulp en steun.
Maar er zijn er ook andere, gezonde jonge mensen die niet willen werken maar wel bedelen om steun.
En niet alleen dat, sommigen verzieken ook de leefwereld van hard werkende mensen.
Alle begrip voor mensen die omwille van problemen / een slechte beslissing / ... in de problemen komen, en er moeilijk weer uitraken.
Er zijn er echter ook die profiteren van het systeem.
Niet dat dat iets nieuws is.
Een jaar of 4 geleden heb ik 'Don Quijote' gelezen, het beroemde boek van Cervantes (eigenlijk zijn dat 2 boeken).
Hoewel dat boek in 1605 (deel 1) en 1615 (deel 2) geschreven is, beschrijft hij toen al hoe sommigen handicaps voorwendden om dan te bedelen en te profiteren van liefdadigheid van anderen.
Kortom, het systeem misbruiken is er altijd al geweest, en er zijn ook altijd al mensen geweest die dat aangekaart hebben.
We zijn meer dan 400 jaar verder en er is nog niets veranderd op dat punt.
Dus met 'het schoon verdiep' heeft een dergelijke kritiek niets te maken.
Toegevoegd na 6 minuten 43 seconden:
Ik vrees dat dat vooral in één richting gaat, Vlamingen hun Frans gaat erop vooruit, maar omgekeerd, nope.
Toen ik mijn legerdienst deed, heb ik gemerkt dat Franstaligen zeer slecht Nederlands spraken, quasi geen eigenlijk, en dat was toen ook een periode waarin in de pers heel de tijd geschreven stond dat het Frans van de jongeren enorm achteruit ging, en tegelijk werd de lof gezongen van bepaalde experimenten in Wallonië met immersieonderwijs.
Ik las de krant (De Standaard) en las daarin dat de talenkennis van de Waalse jongeren enorm aan het verbeteren was, en merkte daar in mijn omgeving niets van.
Toegevoegd na 8 minuten 53 seconden:
De meeste mensen betalen ook gewoon hun belastingen, wil dat dan zeggen dat misbruiken niet moeten aangepakt worden bij diegene die het niet doen, en is het dan paranoïa?sukkelaar schreef: ↑06 feb 2023, 17:54mja, sociale woningen
de vlaamse regering heeft in de afgelopen jaren, dankzij haar paranoia, massaal geïnvesteerd in sociale huurders controleren
na hun paranoia vonden ze op de 180 000 huurders 600 huurders die men verder moest controleren.
daarvan bleek 300 effectief te frauderen
de conclusie op oa de VRT? 50% vd gecontroleerde huurders zijn fraudeurs en oplichters. in de jaren 90 was men blij dat arme kinderen zich zo konden opwerken en ui:t de shit konden geraken. Vandaag is men afgunstig en jaloers omdat die mensen hulp krijgen
Als ik ergens recht op heb, om het even wat, dan word ik ook gecontroleerd, ook als ik niets te verbergen heb en helemaal correct ben in alles.
Maar ergens is er zoiets dat als iemand een zielig verhaal vertelt, je dat totaal niet zou mogen controleren.
Toegevoegd na 21 minuten 37 seconden:
Dat is wel wat naïef, natuurlijk.
Vergelijk het met het oprollen van een misdaadbende.
Dan zijn er daarna geen misdadigers meer?
Natuurlijk is dat niet zo, het duurt eventjes, maar het vacuüm wordt snel weer ingevuld.
Enkel in de superhelden films bestaat quasi heel de wereld uit goede mensen, en is er die ene slechterik die, mocht men hem definitief kunnen uitschakelen, het hier een aards paradijs worden met alleen goede mensen.
Zelfs al mocht Rusland niet opnieuw richting overheersing geëvolueerd zijn, dan zouden er andere landen geweest zijn die die leegte zouden opgevuld hebben.
Denk aan Noord-Korea bijvoorbeeld.
Iedereen (personen, maar ook landen) reageert op de wereld zoals hij op dat moment is, maar het idee dat als je die ene slechterik uit het plaatje laat verdwijnen, de wereld dan in peis en vrede leeft, is nogal naïef.
Heel de geschiedenis is één lange aaneenschakeling van strijdtonelen, en geen enkel volk bleef bestaan zonder dat ze zich verdedigden tegen invallen vanuit de buurlanden, of nog verder.