Phishing Emirates

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Ik heb gisteren tickets proberen boeken bij Emirates, via hun officiele website. De boeking was geslaagd maar kreeg de melding dat er een probleem was met de betaling en ik contact moest opnemen met Emirates.

Bedankt voor uw boeking. Uw betaling is waarschijnlijk ontvangen, maar het systeem kan uw tickets momenteel niet uitgeven. Noteer uw boekingsreferentie (******) en neem contact met ons op zodat we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen. U hoeft geen nieuwe boeking in te dienen, maar als u niet snel contact met ons opneemt, kunt u mogelijk niet vliegen. Als u naast uw vlucht ook een verzekering had geboekt, moet u deze na uitgifte van uw tickets opnieuw boeken via 'Boeking beheren'.

Op hun website kan ik enkel contacten vinden van andere landen, Belgie en Nederland staan daar niet tussen.
Dus kijk ik op Google "emirates contact number belgium'. Daar vind ik het nummer 02 808 65 37
Ik bel naar dat nummer en ze vragen mijn boekingsref, naam, tel en geboortedatum. Ze wisten ook de naam te vertellen van mijn reisgenoot.
Ik kreeg het verhaal te horen dat de tickets in prijs waren gestegen en daarom de betaling niet is gelukt. Hij kon de tickets voor mij boeken weliswaar € 800 duurder nu ... Ik dacht van euh nee dank u. Ze horen dat ik er niet in mee ga en doen een nieuw voorstel dat € 350 duurder is als ik 'soepel' ben in mijn reisdata.
Ik ga hier ook niet in mee en denk van ik kijk zelf wel even naar een alternatief en haak in.

Maar ik voelde dat er iets niet klopte. De ticketprijzen op Emirates.com waren nog steeds hetzelfde.
Ik denk van ik ga nog maar eens een ander nummer proberen 02 7007 70 07. Daar krijg ik een heel ander verhaal en is het gewoon dat ze mijn betaling nog niet hebben ontvangen, dat het kan zijn dat er tijdens de betaling iets is misgelopen. En als ze de betaling tegen vrijdag 15h nog niet hebben ontvangen ik even moet bellen om de boeking te annuleren en ik opnieuw kan boeken.

Dat lijkt een veel logischer verhaal.

Ondertussen wordt ik steeds achterdochtiger en probeer ik wat meer info te achterhalen over het nummer dat ik eerst gebeld heb. En tussen de reviews op Google zie ik staan: Careful!!!! This a scam. This is not Emirates call center number
En ze hebben meteen mijn boeking geraadpleegd via de boekingref en mijn achternaam. Want ze konden me de naam van mijn reisgenoot vertellen zonder dat ik dit had gegeven.

Ik neem via de chat terug contact op met Emirates om dit uit te leggen. En ik meld hen welke gegevens ze nu hebben, want aan de hand van de gegevens die ik heb gegeven gaan ze mijn boeking kunnen beheren. Bv als de betaling is doorgegaan Emirates bellen en vragen om de boeking te annuleren en het geld terug te krijgen.
Emirates heeft nu het emailadres, en telefoon nr wat gebruikt wordt als controle aangepast en ook een security question ingesteld. Zodoende de scammers niet meer over de juiste gegevens beschikken.

Ik heb ook geinformeerd bij mijn bank en daar kunnen ze bevestigen dat er geen geld van de rekening is gegaan en ook niets is gereserveerd. Dus de boeking zal ik dan morgen kunnen annuleren en een nieuwe boeking maken. Mijn bank wist me ook te vertellen dat ze nog een andere klant hebben gehad die ook problemen had met het betalen bij Emirates, maar dat terzijde.

Maar hoe kan het fake nummer offline worden gehaald, want ongetwijfeld gaan er meer mensen zijn die Emirates op dit nummer gaan proberen te contacteren. En zo misschien betalingen gaan uitvoeren aan deze scammers.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-02-09 123259.png
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Melden aan [email protected]. Eventueel ook klacht indienen bij de politie, dat gaat eigenlijk het beste zijn !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Dit bericht ook naar [email protected] gestuurd.

Klacht bij politie ... nou dat laat ik zo maar.
Ben ooit eens opgelicht geweest via een soort piramidesysteem ... een volledig dossier opgebouwd ... een halve dag bij politie gezeten om klacht te noteren.
Nooit meer iets van gehoord .... :cop:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Tazmanian79 schreef: 09 feb 2023, 12:35 Op hun website kan ik enkel contacten vinden van andere landen, Belgie en Nederland staan daar niet tussen.
Dan heb je niet goed gekeken.
https://www.emirates.com/be/english/help/

1: Live chat
Our average wait time is 3 minutes but can be up to 8 minutes during busy periods.

2: General queries:
+3227007007
Additional notes:
German and French languages will be available 08:00 - 18:00 (Monday - Friday) and 09:00 - 17:00 (Saturday - Sunday). English speakers are available to assist 24 hours, meaning we can answer your call sooner in this case.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

De link in de mail die ik van hen heb gekregen om hen te contacteren : https://www.emirates.com/be/dutch/help/offices/
Daar staat Belgie niet tussen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dus eigenlijk helemaal geen "phishing" van Emirates zoals de titel aangeeft, gewoon wat SEO trucjes om boven Emirates zelf uit te komen in Google bij bepaalde zoektermen als mensen zelf op zoek gaan naar een telefoonnummer?

Het is idd altijd aangeraden om via de website zelf te gaan ipv blind te geloven wat Google u voorschotelt.

Emirates had beter wel een telefoonnummer in hun bericht gezet.
Tazmanian79 schreef: 09 feb 2023, 12:35 Ik bel naar dat nummer en ze vragen mijn boekingsref, naam, tel en geboortedatum. Ze wisten ook de naam te vertellen van mijn reisgenoot.
Ja, met de gegevens die je gaf kan iedereen uw boeking raadplegen natuurlijk.
Tazmanian79 schreef: 09 feb 2023, 12:35Maar hoe kan het fake nummer offline worden gehaald, want ongetwijfeld gaan er meer mensen zijn die Emirates op dit nummer gaan proberen te contacteren. En zo misschien betalingen gaan uitvoeren aan deze scammers.
Emirates moet vooral zorgen dat hun nummers goed vindbaar zijn, Google zou het dan vanzelf wel moeten leren.

En het zou in de eerste plaats toch ook Emirates moeten zijn die klacht indient over dat nummer, tenzij je zelf bewezen schade hebt geleden.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb - voorlopig toch - zelf gelukkig geen schade geleden. Maar hoop dat ik anderen hiermee kan van besparen.
De betaling is niet doorgegaan volgens mijn bank dus kan ik de boeking morgen annuleren, en dan opnieuw boeken. Krijg ik een nieuwe boekingref zodoende dat deze scammers mijn boeking niet meer kunnen raadplegen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Provider

Dat zou Emirates in jouw plaats kunnen doen om misbruik van de nu voor scammers beschikbare gegevens te vermijden.

BTW, luchtvaartmaatschappijen maken het sowieso niet te gemakkelijk om hun telefonisch te bereiken. Slechtste ervaring, Aerolineas Argentinas, geen reactie via mail, telefoon niet opnemen, geen reactie via Twitter en dat na het aanpassen van onze vluchtdata waarvan we niet werden verwittigd. Nooit meer..
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik moet zeggen, Emirates heeft via de chat wel ontzettend goed gereageerd. Zowel gisteren toen ik hen contacteerde ivm de scammers en nu zonet met dan de vraag om mijn booking te annulleren. De security vraag die ze gisteren hebben ingesteld werd ook netjes gevraagd. Dus hun support is opvallend goed.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eens gekeken en als ik "emirates contact number belgium" ingeef komt het correcte nummer wel degelijk helemaal bovenaan.

Dan eronder bij de resultaten van Google Maps komt het valse nummer te voorschijn. Eigenlijk heeft men gewoon een Maps contributie toegevoegd op de luchthaven met dat nummer, en Google kijkt dat allemaal niet na. Tegelijk heeft men de pinlocatie van de echte Emirates (die ook in Google Maps staat, met het correcte telefoonnummer, en met meer en betere reviews) wat verplaatst naar Zaventem dorp.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 feb 2023, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 752 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ja, Google zou hier ook wel wat beter mogen modereren als een random persoon een business pinnetje op Google Maps zet.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Ik hoor dat Emirates inderdaad goeie services heeft.

Het verhaal van de scammers kan wel kloppen, daarom werd het gebruikt om te proberen je in de val te lokken. Voor COVID had je namelijk veel "error fares" (software die foute prijs weergeeft) waardoor je in bepaalde tijdsslot zéér goedkope tickets kon boeken, soms werd deze fout net gefixt wanneer je een betaling wou doorvoeren en werd je betaling ge annuleerd om vervolgens de prijs X10 te zien (die neerkomt op de echte prijs).

Maar soms gaat de betaling wel door (als je zeer snel bent) en A luchtvaartmaatschappijen annuleerden dit zelden "uit geste". Zo heb ik Nieuw Zeeland, Japan en New York gezien voor een fractie van het echte bedrag.

"de goeie ouwe tijden" lol
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 684 keer
Provider

CCatalyst schreef: 09 feb 2023, 15:19 Eens gekeken en als ik "emirates contact number belgium" ingeef komt het correcte nummer wel degelijk helemaal bovenaan.

Dan eronder bij de resultaten van Google Maps komt het valse nummer te voorschijn. Eigenlijk heeft men gewoon een Maps contributie toegevoegd op de luchthaven met dat nummer, en Google kijkt dat allemaal niet na. Tegelijk heeft men de pinlocatie van de echte Emirates (die ook in Google Maps staat, met het correcte telefoonnummer, en met meer en betere reviews) wat verplaatst naar Zaventem dorp.
het straffe is dat de bol 'website' wel verwijst naar de juiste website en als je dan daar naar een contactnummer zoekt (is niet zo gek moeilijk te vinden, maar het springt inderdaad niet gelijk een gebraden kieken in je bak) dan is het wel het juiste.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”