SPR schreef: 26 jan 2023, 10:47
Middenklasse wil niet zeggen dat je altijd veel middelen hebt om zot te doen he. Mijn vriendin verdient ook ruim in de middenklasse maar moet krabben om rond te komen. Precies of iedereen in de middenklasse heeft het breed genoeg. Zoals ik al zei, alleen rekening houden met hoeveel iemand verdiend is compleet fout. Groot verschil alleen al tussen een koppel dat beiden een deftig loon heeft of een single. Toch wordt die laatste bijna genadeloos uitgeperst op alle vlakken.
Om alle naast elkaar lopende discussies te vermijden kan je dan om te beginnen al beter het begrip "middenklasse" nader omschrijven. En wat je bedoelt met "ruim verdienen in de middenklasse".
Iemand die tot de middenklasse behoort, ruim verdiend en dan moet krabben om rond te kopen heeft een probleem bij het stellen van prioriteiten. Daar is niets mis mee maar dat is dan niet de schuld nog verantwoordelijkheid van een ander noch de politiek.
Zelf heb ik verschillende periodes als single geleefd en daarbij zelfs een inkomen gehad onder de mediaan. Nog nooit moeten "krabben" om rond te komen. Momenteel verdeel ik de gemeenschappelijke kosten met een inwonende partner. Maar dat kan even vlug veranderen als het gekomen is. Maar door die verandering zal ik niet anders moeten gaan leven noch krabben om rond te komen. Als singel noch in enige ander levensvorm heb ik me ooit door wie dan ook uitgeperst gevoeld. En ik leef nochtans in hetzelfde land en waarschijnlijk dezelfde regio dan jij. En ik doe fiscaal ook niets dat tegen de wet is.
Het verschil in beleving zal je dan waarschijnlijk toch ergens anders moeten gaan zoeken?
Omdat ik vind dat uitgeperst worden en niet ongebreideld zot kunnen doen niet met elkaar verbonden zijn?
Toegevoegd na 11 minuten 6 seconden:
Tomsworld schreef: 26 jan 2023, 11:09
Ik ben ook alleen en hoe je het draait of keert alleen zijn is duur er zijn veel forfaitaire kosten : energie - water - vuilnis - kadaster - internet allemaal dingen die amper duurder worden met 2 of meer.
Maar niemand houdt je tegen die kosten te delen met een ander.
En twee verbruikt nog altijd meer energie, water enz. dan één.
En of je nu single of met meerderen samenleeft, er is ook niemand die je zal verhinderen om de forfaitiare kosten die je opsomt tot een minimum te beperken. Energieverbruik, waterverbruik, vuilnis is iets dat je zelf in de hand hebt. Als alleenstaande zelfs volledig.
Ja, sommige kosten kan je delen. Maar soms heb je op andere vlakken dan weer andere kosten dan als single.
Het is niet zo dat single zijn alleen maar nadelen heeft en een andere samenlevingsvorm alleen maar voordelen.
Wanneer dat je uitgangspunt is vraag ik me af waarom je blijft kiezen voor een samenlevingsvorm met alleen maar nadelen?
Een getrapt systeem voor sociaal tarief ben ik akkoord mee maar met voorwaarden en plaffonereing. Met maximum verbruik en een verplichting/responabilisering voor de eigenaar ( sociale maatschappij, of ... ) om te isoleren, als het bij wijze enkel glas is etc en de eigenaar wil niet moet de huur maar omlaag om dat bedrag extra weg te gooien aan energie.
Mij maakt het niet uit maar ik denk dat je je een verkeerde voorstelling maakt van "de voordelen" van het sociaal tarief.
Zelf ben ik bv. heel blij NIET te behoren tot diegenen die van een sociaal tarief kunnen "genieten" want dat betekent meestal dat er nog wel wat meer aan de hand is dan het voordeel van een "lagere" energieprijs. En zo laag is die prijs, toch niet als je wat rondkijkt bij het afsluiten van een energiecontract, ook weer niet en je hebt dan weer geen recht op andere "voordelen" (zoals de stortvloed aan andere energiepremies).
Voor sommigen blijft het gras, wat je ook doet en welke maatregelen men ook neemt, aan de andere kant blijbkaar toch altijd groener dan aan hun eigen kant.