Reprografie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 16 keer

We oordeelden onze muren nogal wit en hadden het plan om iets tegen de muur te hangen.
Om te weten wat de mogelijkheden zijn, checkte ik even wat de mogelijkheden zijn. Het idee was om een kunstwerk te laten "afdrukken" en dan in een kader op te hangen.

https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... eprografie
Onder bepaalde voorwaarden mogen voor privédoeleinden kopieën worden gemaakt zonder toestemming.
Fotokopieën en prints gemaakt voor strikte privédoeleinden
Sinds 10 maart 2017 is het maken van fotokopieën en prints of afdrukken door een natuurlijke persoon voor privégebruik eveneens toegestaan onder de uitzondering voor privékopieën. Voordien vielen fotokopieën onder de uitzondering voor reprografie. Dit werd gewijzigd ten gevolge van een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Dus je mag reproducties maken voor thuis...
Downloaden en peer-to-peernetwerken
Het maken van een privékopie uit een ongeoorloofde bron is niet toegestaan. Dat heeft het Europese Hof van Justitie verduidelijkt in een arrest van 10 april 2014. Onder een ongeoorloofde bron wordt een bron verstaan waarbij inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de auteurs of naburige rechthebbenden. Een kopie van een werk via een p2p-netwerk, zelfs voor persoonlijk gebruik, is vaak een kopie uit een ongeoorloofde bron en is dus niet toegelaten door de wet.
...als de bron "legit" is.

Het is trouwens ongelooflijk wat een weelde aan kwalitatief materiaal er online te vinden is; kwalitatief als in: technisch prima, het staat iedereen vrij om een kunstwerk (foto, schilderij, ...) zelf te beoordelen.
Enkele leuke om mee te beginnen:
- Google Zoom Views
- Boston Public Library - Escher
- Oude kaarten bij Geographicus -> vond ik een kaart van 1550 van de regio waar ik woon :)

Ik zoek nog een legitieme bron voor:
- Magritte
- Jenny Montigny
- Renée Demeester
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Goed om weten!

Er is inderdaad veel werk te vinden maar vaak zie je dan toch telkens opnieuw dezelfde topwerken hangen.

Ik laat ook geregeld beelden afdrukken, vroeger van anderen die ik bewonderde of wou steunen. Nu druk ik vooral mijn eigen werk af bij een persoon die heel goed materiaal heeft en wie ik ook wil steunen. Dat is trouwens een absolute aanrader (dat afdrukken bedoel ik dan). Een beeld ziet er heel anders uit in een ander formaat en andere setting en ook het papier speelt daarbij een grote rol.

Anderzijds krijg ik geregeld vragen van mensen die een foto van mij willen om ergens te hangen of als cadeau maar ze denken dan dat ik ze gratis ga weggeven. Dat vind ik een gebrek aan respect. Als je het echt wil en goed vindt, dan mag je het ook naar waarde schatten.

Bij de pers is dat zelfs nog niet duidelijk. Ze nemen soms gewoon een foto van internet en publiceren dat zonder vragen. Een andere ervaring is een wedstrijd van een toeristische dienst. Als je wint denken ze dat ze ineens de eigenaar van de foto zijn. Dat is eigenlijk een verdekte vorm van diefstal want zo komen ze zonder moeite aan foto's en hoeven ze niets te betalen, denken ze.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dizzy schreef: 24 jan 2023, 14:46 Er is inderdaad veel werk te vinden maar vaak zie je dan toch telkens opnieuw dezelfde topwerken hangen
Er is veel meer te vinden dan eenieder van ons al gezien heeft.
Anderzijds krijg ik geregeld vragen van mensen die een foto van mij willen om ergens te hangen of als cadeau maar ze denken dan dat ik ze gratis ga weggeven. Dat vind ik een gebrek aan respect. Als je het echt wil en goed vindt, dan mag je het ook naar waarde schatten.
Dat moet je voor uzelf uitmaken :).
Ik wil gerust de maker vergoeden/betalen/steunen, maar er zijn mensen die zichzelf Picasso achten en dito prijzen aanrekenen voor een reproductie of print (dus niet het origineel).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 722 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 24 jan 2023, 14:46 Een andere ervaring is een wedstrijd van een toeristische dienst. Als je wint denken ze dat ze ineens de eigenaar van de foto zijn. Dat is eigenlijk een verdekte vorm van diefstal want zo komen ze zonder moeite aan foto's en hoeven ze niets te betalen, denken ze.
Wees maar zeker dat dit in het wedstrijdreglement zal staan.

Veel free-lancers klagen dit aan. Organisaties schrijven wedstrijden uit voor logo's, huisstijl, foto's,... en via het wedstrijdreglement stemt elke deelnemer in met het weggeven van het intellectueel eigendom.
In ruil voor een vaak onnozele prijs krijgen organisaties massa's aan bruikbaar materiaal.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je moet dat reglement dan wel kenbaar maken. Iedereen kan zomaar ergens wat neerkribbelen met de gevolgen voor anderen. Soit, het was rap geregeld en die foto heeft me toch wat opgebracht :)

Er is inderdaad veel te vinden maar net daarom vind ik het jammer dat men vaak dezelfde werken kiest. Het is zoals op de radio, je hebt groepen met veel fantastische songs maar ze spelen altijd dezelfde "tophit".
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 722 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 24 jan 2023, 15:59 Het is zoals op de radio, je hebt groepen met veel fantastische songs maar ze spelen altijd dezelfde "tophit".
Dan moet je meer naar Willy luisteren, vooral buiten de spitsuren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat doe ik ook al en steeds meer, stubru zet zelfs Bazart op :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 684 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

je wordt oud papa...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bwah, ben nog redelijk mee met nieuwe dingen maar hoe meer goede muziek je gehoord hebt, hoe erger die Bazart wordt. Als ik daar naar moet luisteren ben ik inderdaad liever snel naar de hel :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”