Om te weten wat de mogelijkheden zijn, checkte ik even wat de mogelijkheden zijn. Het idee was om een kunstwerk te laten "afdrukken" en dan in een kader op te hangen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/inte ... eprografie
Onder bepaalde voorwaarden mogen voor privédoeleinden kopieën worden gemaakt zonder toestemming.
Dus je mag reproducties maken voor thuis...Fotokopieën en prints gemaakt voor strikte privédoeleinden
Sinds 10 maart 2017 is het maken van fotokopieën en prints of afdrukken door een natuurlijke persoon voor privégebruik eveneens toegestaan onder de uitzondering voor privékopieën. Voordien vielen fotokopieën onder de uitzondering voor reprografie. Dit werd gewijzigd ten gevolge van een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
...als de bron "legit" is.Downloaden en peer-to-peernetwerken
Het maken van een privékopie uit een ongeoorloofde bron is niet toegestaan. Dat heeft het Europese Hof van Justitie verduidelijkt in een arrest van 10 april 2014. Onder een ongeoorloofde bron wordt een bron verstaan waarbij inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de auteurs of naburige rechthebbenden. Een kopie van een werk via een p2p-netwerk, zelfs voor persoonlijk gebruik, is vaak een kopie uit een ongeoorloofde bron en is dus niet toegelaten door de wet.
Het is trouwens ongelooflijk wat een weelde aan kwalitatief materiaal er online te vinden is; kwalitatief als in: technisch prima, het staat iedereen vrij om een kunstwerk (foto, schilderij, ...) zelf te beoordelen.
Enkele leuke om mee te beginnen:
- Google Zoom Views
- Boston Public Library - Escher
- Oude kaarten bij Geographicus -> vond ik een kaart van 1550 van de regio waar ik woon

Ik zoek nog een legitieme bron voor:
- Magritte
- Jenny Montigny
- Renée Demeester