Binnenkort hebben we glasvezel in ons appartementsgebouw. Fiberklaar komt dan de glasvezelkabel binnentrekken via een onbenutte wachtbuis. Dat zal vrij vlot verlopen denk ik dan.
Maar dan komt het moeilijkere werk van de proximus technieker. Die moet het signaal naar de bbox 3 brengen! Ik heb ondertussen een paar youtube video’s opgevraagd, en daar zag ik dat men de glasvezelkabel tegen de muren / plinten plakt, en zelfs te boren door muren!
Now dat zal bij mij niet doorgaan denk ik dan, in de jaren 60/70 wist men niet beter, maar we zijn ondertussen 2023. Heb dan maar eens gezocht online of dat er geen elegantere oplossing was.
En ja, daar is een elegantere oplossing via een #DEVOLO GIGA BRIDGE” adapterkit. Met deze adapters kun je het ethernetsignaal dat uit de fibermodem komt, met de DEVOLO via een bestaande COAX / TEL lijn naar de juiste plaats brengen waar de BBOX3 staat. Zie hieronder het schema.
Ik wil nu al een montagebord maken waar alle componenten opkomen in mijn PRIVE kelder.
Daar moet ook nog een stopkontakt voorzien worden om de DEVOLO te voeden.
Kan iemand me zeggen welk fibermodem er gebruikt wordt? ( fabrikant / foto / afmetingen ?? )
zodat ik een idee heb hoe groot het montagebord moet worden?
Ondertussen zijn er al 3 verschillende fibermodems in gebruik bij Proximus!
Hieronder de link naar DEVOLO GIGA BRIDGE:
https://www.devolo.be/giga-bridge-telefoonset
Welk fibermodem gebruikt Proximus?
-
- Starter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1715 keer
- Recent bedankt: 20 keer
Fiberklaar plaatst een fiberaansluitdoos in je privé-appartement.
De verbinding naar je appartement moet uitgevoerd worden met fiberkabel omdat men future-proof wil werken, het netwerk moet op termijn symmetrische verbindingen van 10 Gbps en hoger ondersteunen, dat kan uitsluitend met fiberkabel. Deze netwerkinvestering gebeurt voor de komende 50 jaar. Vergeet de Devolo maar.
Tussen de aankondiging van Fiberklaar en activatie van je telecomdiensten door Proximus zitten gemakkelijk 18 maanden.
De Fiberklaar-aannemer zal eerst tijdens een plaatsbezoek nagaan hoe men de fiberbekabeling precies kan installeren. Daarbij kan men eventueel bestaande leidingen of buizen hergebruiken. Als Fiberklaar opteert om fiberbekabeling via de gemeenschappelijke delen van het appartement aan te leggen ontvangt de eigenaarsvereniging een technisch rapport met een gedetailleerde beschrijving van de geplande werken. De eigenaarsvereniging krijgt dan 8 weken tijd om eventuele opmerkingen te formuleren of wijzigingen te vragen.
zie https://www.fiberklaar.be/nl/syndicus
zie https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten ... wikkelaars
zie https://www.snpc-nems.be/news/articles/ ... -met-fiber
De verbinding naar je appartement moet uitgevoerd worden met fiberkabel omdat men future-proof wil werken, het netwerk moet op termijn symmetrische verbindingen van 10 Gbps en hoger ondersteunen, dat kan uitsluitend met fiberkabel. Deze netwerkinvestering gebeurt voor de komende 50 jaar. Vergeet de Devolo maar.
Tussen de aankondiging van Fiberklaar en activatie van je telecomdiensten door Proximus zitten gemakkelijk 18 maanden.
De Fiberklaar-aannemer zal eerst tijdens een plaatsbezoek nagaan hoe men de fiberbekabeling precies kan installeren. Daarbij kan men eventueel bestaande leidingen of buizen hergebruiken. Als Fiberklaar opteert om fiberbekabeling via de gemeenschappelijke delen van het appartement aan te leggen ontvangt de eigenaarsvereniging een technisch rapport met een gedetailleerde beschrijving van de geplande werken. De eigenaarsvereniging krijgt dan 8 weken tijd om eventuele opmerkingen te formuleren of wijzigingen te vragen.
zie https://www.fiberklaar.be/nl/syndicus
zie https://www.glasvezelinfo.be/nl/rechten ... wikkelaars
zie https://www.snpc-nems.be/news/articles/ ... -met-fiber
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 141 keer
Edit: Blijkbaar toch geen powerline maar vermoedelijk een DSL gebaseerde oplossing.Gilbert_30 schreef: 23 jan 2023, 23:21 En ja, daar is een elegantere oplossing via een #DEVOLO GIGA BRIDGE” adapterkit.
In ieder geval... bespaar je het uitstel (dit is alvast niet future proof) en vervang de telefoonkabel die je gaat gebruiken door een fiber.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 918 keer
- Bedankt: 3548 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Geen Powerline, maar dezelfde technologie: G.hn (Homegrid): https://en.wikipedia.org/wiki/G.hn
Deze technologie ondersteunt 4 soorten "legacy wiring": powerline, telefoonkabel, coax en plastic optical fiber
Net zoals met PLC vermoed ik dat je hiermee ook nooit de max. gepubliceerde snelheden haalt ...
Deze technologie ondersteunt 4 soorten "legacy wiring": powerline, telefoonkabel, coax en plastic optical fiber
Net zoals met PLC vermoed ik dat je hiermee ook nooit de max. gepubliceerde snelheden haalt ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
Ik hoop dan maar dat ze de bestaande TEL kabel of misschien de bestaande COAX kabel kunnen vervangen, anders zie ik dat niet zitten om kabels te leggen via de trapzaal, boren door muren om binnen te komen, kabels plakken tegen het plafond ?!
Echt de jaren ' 70
Volgende week komt de FIBERKLAAR aannemer kijken, ik ben benieuwd.
Echt de jaren ' 70
Volgende week komt de FIBERKLAAR aannemer kijken, ik ben benieuwd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 141 keer
Ik was onlangs in een appartement waar men een kabelgootje in de hal had liggen en dat was nochtans netjes gedaan.
Ik begrijp dat het niet eenvoudig is maar uiteindelijk moet je klagen bij de eigenaar van het gebouw welke geen voorzieningen heeft (zoals een vrije schacht).
Ik begrijp dat het niet eenvoudig is maar uiteindelijk moet je klagen bij de eigenaar van het gebouw welke geen voorzieningen heeft (zoals een vrije schacht).
-
- Starter
De aannemer , de firma APK, is komen kijken naar de mogelijkheden om de fiber in onze appartementen te brengen. Ze stelde eerst voor om de kabel tegen de voorgevel te plaatsen!!! - Dat heb ik geweigerd! - Ik heb die man meegenomen naar de kelder ( technische ruimte ) en alles aangetoond waar de telefoonkabels binnen komen, en ook waar ze naar toe gingen via de plexibuizen. Toen stelde hij voor om de kabels via kabelgoten langs de traphal naar de appartementen te brengen! Dat heb ik ook geweigerd! - Ze waren met 2 personen, de tweede persoon, ik denk een technicus is daarbij gekomen, heb het nog eens allemaal aangetoond, en ja, die zag daar geen enkel probleem in om de fiberkabels langs de bestaande plexibuizen naar de appartementen te brengen. Moest dit een recent gebouw zijn dat met flexibele kabelgeleiders ( op de rol ) zijn zoals ze nu allemaal gebruiken, zou dit NIET kunnen! Heb ik geluk zeg ! Ze hebben ( bijna ) alles gefotografeerd. Op GV en 1V moeten ze nog van de aansluitpunten in het appartement een foto maken. Ondertussen al een PDF ( dossier ) gekregen met de beschrijving van de plaatsing samen met de foto’s. Komt nog goed denk ik dan!