Dag iedereen
Recent in aanraking gekomen met Hoplr, vanuit de gemeente.
Het is langs de ene kant wel een tof idee.
Het is leuk en praktisch om met de buurt op de hoogte te blijven en vind het ook al beter dan een klassiek FB netwerk. Hoe minder ik op GB nog kan doen, hoe beter.
Ze hebben ook een duidelijk verdienmodel met een duidelijke betaler.
Maar hoe ok is het wel? Met name als het om privacy gaat.
Maar wat is jullie mening er over?
Wat kan de gemeente zien over zijn gebruikers?
Waar en hoe wordt de data opgeslagen? Is dit een extra plaats waar gegevens kunnen lekken of lijkt het wel goed opgezet?
Ervaringen en meningen over hoplr?
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Mijn ervaringen met Hoplr zijn zowat eensluidend goed:
Waarom in mijn eerste zin 'zowat eensluidend goed'?
- Er zit een Belgisch bedrijf achter (uit Lokeren) en ze beloven dat hun platform reclamevrij is en blijft.
- Aanmelden kan enkel op basis van adres zodat het inderdaad een local community blijft.
- De gemeente ziet enkel de berichten waarvan de poster aangegeven heeft dat die voor de gemeente zichtbaar mogen zijn.
- Als gebruiker zie je enkel de straat van de poster en hoe ver dat van bij jou vandaan is.
- Je bent niet verplicht om een foto te uploaden maar er wordt (m.i. terecht) aangegeven dat mét foto je meer en betere respons krijgt.
- Je kan ook als lokale organisatie aanmelden (bv. ook jeugdbeweging) en reclame maken voor een evenement wat je organiseert.
- Via het platform kunnen ook goederen tweedehands aan de man gebracht worden, maar het is niet de bedoeling dat je daar iets voor vangt.
- Een ongepast bericht kan gemakkelijk gerapporteerd worden (bv. aanbieding van kopieën van CD's, DVD's, ... of berichten die duidelijk misleidend zijn).
Waarom in mijn eerste zin 'zowat eensluidend goed'?
- Veel staat of valt met wat de gebruikers zelf op het platform plaatsen. Soms ontstaan er zich interessante discussies, soms is het gewoon dikke zever.
- Reacties op iets oudere berichten zie je niet zo snel waardoor je ze onbewust negeert.
- Verwijzen naar een eerder bericht is zowat ondoenbaar (toch zeker vanaf smartphone, op desktop heb ik weinig tot geen ervaring).
Computer(k)nul
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hoplr is ook bij ons actief en dat al redelijk lang. Het is leuk om de buurt te volgen en ook stadsdiensten zoals de huisvuilophaling werken eraan mee.
Het nu wordt sterk bepaald door de deelnemers. Zit je in een wijk vol neuters dan krijg je dat uiteraard maar men zoekt ook geregeld mensen om wat te modereren. Tot nu toe valt het meer.
Mensen zoeken er ook vaak hulp/uitleg of wisselen materiaal uit (ladder, kruiwagen,...). Wordt ook gebruikt om tweedehandsspullen te verpatsen of om een babysit te vinden.
Het is een digitale vorm van een café, er wordt veel verteld maar je moet het niet allemaal geloven/volgen
Het nu wordt sterk bepaald door de deelnemers. Zit je in een wijk vol neuters dan krijg je dat uiteraard maar men zoekt ook geregeld mensen om wat te modereren. Tot nu toe valt het meer.
Mensen zoeken er ook vaak hulp/uitleg of wisselen materiaal uit (ladder, kruiwagen,...). Wordt ook gebruikt om tweedehandsspullen te verpatsen of om een babysit te vinden.
Het is een digitale vorm van een café, er wordt veel verteld maar je moet het niet allemaal geloven/volgen

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Ik volg zowel een faceboekgroep wijk als hoplr. Hoplr vind ik iets minder geschikt omdat in steden de groep/gebied blijkbaar wel heel groot is. Zou het leuker/nuttiger vinden mocht het meer wijkgebonden zijn.
Het is wel heel geschikt om iets gratis weg te geven. Binnen enkele uren is het steeds opgehaald.
Het is wel heel geschikt om iets gratis weg te geven. Binnen enkele uren is het steeds opgehaald.

EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik woon in de rand van Gent maar toch gaat hoplr maar enkele straten verder. Het is voor sommige zaken dus eerder beperkt maar dat maakt het anderzijds soms ook net goed. Als je iets weg doet dan bereikt dat minder mensen dat andere platformen maar het zijn wel mensen die je mogelijk kent of die niet ver wonen. De kans dat ze opdagen is dus veel groter. Ik heb op beide systemen al zaken verpatst maar bij hoplr kwam men wel telkens de afspraken na. De sociale controle is net één van de pluspunten.
Soit, het zal veel afhangen van de wijk zelf.
Soit, het zal veel afhangen van de wijk zelf.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.