M'n netwerk bestaat uit een drietal fritzboxen 7530 (ex edpnetters vermoed ik, heb deze 2dehands bij-eengesprokkeld)) en een fritz 1200 repeater.
Alles staat achter de telenet HGW
zo ziet het eruit:
Ik had graag geupdate naar de 7.5.
Hoe doe ik dit praktisch?
auto update doet hij niet, zegt dat alles up to date is...
Ik heb hier uitleg over gelezen dat dit komt omdat dit waarschijnlijk edp boxen zijn.... Kan ik die boxen resetten, zodat alle edpnet info weg is en de auto update wel werkt?
Waar vind ik de goede firm? Moet ik alle drie de boxen apart upgraden? Wat betekent "previous driver aanvinken"?
Tweede vraagje
Ik zou graag op 1 box en de repeater de wifi 's nachts uitschakelen (minder straling in m'n slaap)
Moet ik dan de mesh blijvend verbreken? Gaat de roaming in dit geval nog vlekkeloos werken?Is er een truc....
Een paar Fritzbox vraagjes
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Dat heeft niets met EDPNet te maken, maar omdat jouw Fritz!Boxen op ingesteld staan op "België". Gezien er nog geen OS 07.50 Firmware in de map "Belgium" staat op de FTP server, zal er geen nieuwe Firmware gevonden worden.lucdec schreef: 21 jan 2023, 18:47 auto update doet hij niet, zegt dat alles up to date is...
Ik heb hier uitleg over gelezen dat dit komt omdat dit waarschijnlijk edp boxen zijn.... Kan ik die boxen resetten, zodat alle edpnet info weg is en de auto update wel werkt?
Waar vind ik de goede firm? Moet ik alle drie de boxen apart upgraden? Wat betekent "previous driver aanvinken"?
Je hebt dus 2 mogelijkheden om jouw Fritz!Boxen up te daten:
- een manuele update:
- download de laatste firmware van de FTP server: https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/
- maak een back-up bestand van de instellingen van iedere Fritz!Box (en Repeater).
Geef die back-ups een herkenbare naam, want ze zullen automatisch een naam krijgen als: FRITZ.Box 7530 164.07.29i_dd.mm.jj_hhmm.export - update iedere Fritz!Box afzonderlijk met de nieuwe Firmware.
- auto-update:
- wijzig het land van de master Fritz!Box naar bijvoorbeeld "Nederland".
- waarschijnlijk moet je dat ook wijzigen op de "slave" Fritz!Boxen en de Repeater.
- na het wijzigen van het land, zal de Fritz!Box rebooten, en nu wel een nieuwe Firmware aanbieden.
Op het Mesh overzicht scherm zal je nu ook zien dat er voor de andere Fritz!Boxen in het netwerk een update beschikbaar is. - Afhankelijk van de update instellingen zal er een auto-update gebeuren, of je kan de updates zelf starten.
Vanaf de mesh master kan je de updates op de andere Fritz!Boxen triggeren.
Doe dit niet gelijktijdig, want als de mesh master na de update reboot, zal het update proces van de andere onderbroken worden .
Corrigeer de telefonie instellingen terug naar Belgïe (0032).
"Previous driver" is voor jou niet van toepassing, gezien je de FritzBox als router gebruikt, en niet als modem.
Gezien alle WiFi instellingen - dus ook de tijdschakeling - automatisch gepusht worden van de mesh master naar de slaves kan je de WiFi instellingen van de slaves volgens mij niet afzonderlijk wijzigen.lucdec schreef: 21 jan 2023, 18:47 Tweede vraagje
Ik zou graag op 1 box en de repeater de wifi 's nachts uitschakelen (minder straling in m'n slaap)
Moet ik dan de mesh blijvend verbreken? Gaat de roaming in dit geval nog vlekkeloos werken?Is er een truc....
Hiervoor zal je inderdaad de mesh moeten verbreken. Dan heb je nog altijd een router met 3 AP's, maar zonder de voordelen van het mesh systeem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 73 keer
t'goh het is een oude boerderij met 2 bijgebouwen. In elk bijgebouw hangt 1 wifi punt.cadsite schreef: 21 jan 2023, 20:47 Je bent bezorgd over straling, maar plaatst 4 wifi punten ?
Woon je in een mansion?
In huis, in de garage staat dan de master fritz, dan nog eentje in de living en een repeater boven.
Het is inderdaad overkill, dit besef ik ook, maar ik wilde overal goede connectie op 5 GHz en op deze manier lukt dit perfect....
en laat ons eerlijk zijn, het is ook leuk speelgoed
@Philippe, dank je wel, ik begrijp het nu en met uw uitleg kan ik verder.
-
- Moderator
Graag gedaan...lucdec schreef: 22 jan 2023, 15:06 @Philippe, dank je wel, ik begrijp het nu en met uw uitleg kan ik verder.
Laat gerust eens weten welke oplossing je gekozen hebt, en hoe de updates verlopen zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Updates manueel gedaan.
Alledrie de boxen kunnen updaten zonder problemen.
Voor de repeater 1200 was er geen update.
Ik heb wel het gevoel dat de gebruikersinterface van de box trager geworden is om iets in te bekijken.
Er was ook een nieuwe update voor de fritzfon, blijkbaar kan die nu ook spraak. We zullen zien...
Toegevoegd na 22 uren 43 minuten 29 seconden:
Mocht ik willen terugschakelen, is het dan dit image dat ik dien te gebruiken?
https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/
Alledrie de boxen kunnen updaten zonder problemen.
Voor de repeater 1200 was er geen update.
Ik heb wel het gevoel dat de gebruikersinterface van de box trager geworden is om iets in te bekijken.
Er was ook een nieuwe update voor de fritzfon, blijkbaar kan die nu ook spraak. We zullen zien...
Toegevoegd na 22 uren 43 minuten 29 seconden:
Mocht ik willen terugschakelen, is het dan dit image dat ik dien te gebruiken?
https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/
-
- Moderator
Neen.
Terugschakelen gaat enkel met een Firmware recovery (exe): https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... m/recover/
En daarna het terug inlezen van de configuraties (die je hebt bewaard voor de upgrade)
Terugschakelen gaat enkel met een Firmware recovery (exe): https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... m/recover/
En daarna het terug inlezen van de configuraties (die je hebt bewaard voor de upgrade)
-
- Elite Poster
Nog een vraagje: Als je dect aangemeld is op fritzbox1 en je andere dect op fritzbox 2. Is er dan een mogelijkheid om elkaar intern te bellen? Als ik het probeer lukt dit niet.... Als ik de beide dects aanmeld op dezelfde fritz lukt het wel. De beide fritzboxen staan wel in mesh...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 345 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik dacht dat je deze hoefde aan te melden op de master, en in de repeaters de telzphony en DECT aan moest staan.
(Maar misschien werkt dit niet met een niet Fritz DECT?)
(Maar misschien werkt dit niet met een niet Fritz DECT?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
Wat bedoel je juist met de "beide FritzBoxen staan in mesh".lucdec schreef: 28 jan 2023, 13:13 Nog een vraagje: Als je dect aangemeld is op fritzbox1 en je andere dect op fritzbox 2. Is er dan een mogelijkheid om elkaar intern te bellen? Als ik het probeer lukt dit niet.... Als ik de beide dects aanmeld op dezelfde fritz lukt het wel. De beide fritzboxen staan wel in mesh...
- zijn beide Fritz!Boxen een "mesh client", beide verbonden met één mesh master?
- of bedoel je dat fritzbox 1 de mesh master is, en fritzbox 2 de mesh client?
- Wat je wel kan is een DECT toestel aanmelden op de 2de FritzBox en op die manier alle VoIP lijnen (of vaste lijn) van de Mesh master gebruiken (en telefoonboek overzetten).
- Wat je dan ook kan is "intern" bellen van de ene Fritz naar de andere (er wordt een SIP verbinding gemaakt tussen de Fritzen
Beknopt is de werkwijze:
- In de Mesh master FritzBox ga je naar Home Network > Mesh > Mesh settings
- Onderaan staat "Using Telephony in the Mesh" en een lijst van Mesh Repeaters. Bij de gewenste Repeater druk je op "Share"
- Automatisch worden alle telefoonlijnen als een VoIP lijn aangemaakt in de mesh repeater (met als "Registrar" het IP van de mesh master).
- In de Mesh master FritzBox zie je nu bij Telefonie > Telefoonapparaten iedere Mesh repeater als één IP telefoon.
- In de Mesh Repeater instellingen kan je nu ook het telefoonboek van de mesh master overnemen.
- Last but not least: bel vanaf ieder aangesloten toestel één keer naar **9. Hiermee worden de toestellen opgenomen in het interne telefoonboek en komen ze in de "INT" lijst op jouw DECT.