Zoals jullie de voorbije maanden gemerkt hebben, is er door de nieuwe crew gewerkt aan het administratief / juridische deel van Userbase.be, aan de "backbone", aan extra funcitonaliteit en aan het versterken van de crew zelf. We hebben de indruk dat Userbase.be nu terug op stabiele fundamenten staat om haar misie uit te voeren: kennisoverdracht, hulpverlening bij problemen van technische aard en het samenbrengen van liefhebbers die zich interesseren in technologisch gerelateerde onderwerpen.
Eén van de volgende onderwerpen die wij zullen bespreken in onze komende meetings is het verhogen van de naambekendheid van userbase.be. Is dit een doel op zich? Zeker niet. Wij zijn al heel tevreden met ons bestaande userbase! Maar het lijkt ons wel dat het vergroten van naambekendheid en aldus het versneld aantrekken van nieuw bloed de discussies nog kan interessanter maken.
Jullie ideeën en suggesties zijn hierbij zeker welkom. Welk type publiek willen we aantrekken? Op welke manieren? Hoe kunnen we dat doen?
We hebben sindskort ook terug statistieken. Daarbij zien we dat de meeste bezoekers ons ofwel rechtstreeks, ofwel via google bereiken. Wat geen grote verrassing is, natuurlijk.
Hierbij enkele statistieken. De laatste week waren er zo'n 10.000 unieke bezoekers, waarvan bijna 9.000 uit België en iets meer dan 1.000 uit Nederland. 44 % bezoekt ons vanop een mobiel apparaat, 36 % vanop desktop. De entry pages zijn voornamelijk de /forum/, de recent topics en de "new posts".
Alle suggesties zijn welkom en zullen besproken worden. Indien iemand zich geroepen voelt om een rol te spelen binnen onze crew meer specifiek naar verhoging naambekendheid toe, laat dan ook zeker iets weten.
We zijn benieuwd naar jullie input!
Hoe kunnen we de naambekendheid van Userbase verhogen?
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Content.
Ik denk dat het interessant kan zijn om, zoals vroeger op tik de intentie was, niet 100% op het forum te focussen, maar ook wat statische pagina's met interessante content te voorzien.
Klassiekers lijken me de huidige sticky's om mee te beginnen.
Ik denk dat het interessant kan zijn om, zoals vroeger op tik de intentie was, niet 100% op het forum te focussen, maar ook wat statische pagina's met interessante content te voorzien.
Klassiekers lijken me de huidige sticky's om mee te beginnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Eigenlijk is de vraag: hoe verbreden we onze community?
Dan denk ik om te beginnen aan onze Discord, waarom is die niet prominenter aanwezig op de site/forum? Eigenlijk wordt die enkel gebruikt (op de weinige momenten
) wanneer de site plat ligt. En dan nog enkel door de happy few die van het bestaan afweten.
Omgekeerd: vanuit de Discord kan je ook links leggen naar de kennisdatabank. Veel Discords hebben aparte "sticky" kanalen (welcome, usefull links, news&announcements), ook hier kan je misschien iets mee doen.
Geen idee of het mogelijk is: user profiles koppelen aan Discord users?
Over andere sociale kanalen ga ik mij niet uitspreken, maar misschien is ook daar synergie mogelijk. Wat je uiteindelijk wil bereiken is dat je content en user activity op één medium automatisch zichtbaar wordt op andere.
Moet je wel goed over nadenken welke media en dus doelgroepen je wil bereiken. Wil je wat professioneler gaan, dan LinkedIn bijv. Wellicht zal een Tiktok of Tinder minder tot onze doelgroepen horen (maar wie ben ik om dat te zeggen?!)
Dan denk ik om te beginnen aan onze Discord, waarom is die niet prominenter aanwezig op de site/forum? Eigenlijk wordt die enkel gebruikt (op de weinige momenten

Omgekeerd: vanuit de Discord kan je ook links leggen naar de kennisdatabank. Veel Discords hebben aparte "sticky" kanalen (welcome, usefull links, news&announcements), ook hier kan je misschien iets mee doen.
Geen idee of het mogelijk is: user profiles koppelen aan Discord users?
Over andere sociale kanalen ga ik mij niet uitspreken, maar misschien is ook daar synergie mogelijk. Wat je uiteindelijk wil bereiken is dat je content en user activity op één medium automatisch zichtbaar wordt op andere.
Moet je wel goed over nadenken welke media en dus doelgroepen je wil bereiken. Wil je wat professioneler gaan, dan LinkedIn bijv. Wellicht zal een Tiktok of Tinder minder tot onze doelgroepen horen (maar wie ben ik om dat te zeggen?!)
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1475 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dank je Sasuke. Dat is zeker interessant maar dat haalt ons ook onmiddellijk weg uit de vrijwilligers opzet van vandaag. Vanaf dat we garantie van dienstverlening willen geven, zijn we verplicht mensen in dienst te nemen.
Voor andere isp's support forum spelen zou kunnen maar dat brengt dan geld op voor die isp.
Voor andere isp's support forum spelen zou kunnen maar dat brengt dan geld op voor die isp.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 5 keer
In hoeverre ben je verplicht garantie van dienstverlening te geven ? Dat is toch iets dat je zelf in de hand hebt (tot op zekere hoogte). Maar ik begrijp wel dat we dan buiten de huidige organisatie lijnen kleuren.
Ander idee - eens een keertje praten of Test Aankoop, of ander blad/krant een column wil wijden aan het unieke karakter van het forum en het gat dat userbase opvult dat ISP's niet (kunnen/willen) bieden aan hun klanten (e.g. optimaal gebruik van verbindingen, alternatieve oplossingen m.b.t. telefonie, ...)
Ander idee - eens een keertje praten of Test Aankoop, of ander blad/krant een column wil wijden aan het unieke karakter van het forum en het gat dat userbase opvult dat ISP's niet (kunnen/willen) bieden aan hun klanten (e.g. optimaal gebruik van verbindingen, alternatieve oplossingen m.b.t. telefonie, ...)
- cadsite
- userbase crew
Dat lijkt me héél ambitieus.
Ik versta de terughoudendheid van Goztow zeker.
Een eerste stap lijkt me om de ISP's aan te spreken en te zeggen dat ze een gecertificeerd (of hoe noem je dat?) account kunnen krijgen om 'nauwer contact met hun klanten' te verkrijgen.
Ik zie de groten hier niet onmiddellijk op springen, maar het zou me niet verbazen mochten er een paar kleintjes dat wel zien zitten.
edit:
Eerste stuk sloeg op de support via hier.
Het idee van test-aankoop lijkt me zeker goed.
Andere kanalen kunnen tech sites en magazines zijn. Clickx, tweakers, ...
Ik versta de terughoudendheid van Goztow zeker.
Een eerste stap lijkt me om de ISP's aan te spreken en te zeggen dat ze een gecertificeerd (of hoe noem je dat?) account kunnen krijgen om 'nauwer contact met hun klanten' te verkrijgen.
Ik zie de groten hier niet onmiddellijk op springen, maar het zou me niet verbazen mochten er een paar kleintjes dat wel zien zitten.
edit:
Eerste stuk sloeg op de support via hier.
Het idee van test-aankoop lijkt me zeker goed.
Andere kanalen kunnen tech sites en magazines zijn. Clickx, tweakers, ...
- Goztow
- Administrator
In het verleden hebben we officiële of officieuze accounts van staf van ISP's hier gehad. Maar daarna hebben ze zich gekeerd naar twitter, facebook of hun eigen forum (proximus).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik droom ook wel van een community provider als : https://milkywan.frSasuke schreef: 22 jan 2023, 13:50 meer outreach naar andere ISP’s of low cost ISP/reseller spelen waarbij support primair via het forum en/of discord gaat ? Zo blijft het type klanten beperkt, maar krijg je auto bekendheid![]()
Het enige probleem is dat de markt hier anders is dan in Frankrijk, daar krijgen ze heel wat gesponsord, zijn er meerdere (kleine) netwerken waar ze over resellen. Als je hier wil sub resellen kom je bij Edpnet of pxs direct ( maar te duur ) en telenet kabel vergeet maar. En voor de rest vraag ik me af hoeverre er markt is - ik heb wel eens aan gedacht paar voice, internet producten in elkaar te steken speciaal voor UB maar ik vrees er voor. UB gebruikers zijn vaak prosumers, waardoor je geen volume / mart hebt om die premium gebruikers goed te bedienen.
Het is vooral wat wil userbase doen - wat ik denk wel nuttig zou zijn is om te zorgen dat userbase een officiële vertegenwoordiging krijgen in : ispa & beltug bijvoorbeeld. Daarenboven hoop ik ook dat er in de nieuwe structuur mensen aangetrokken zijn die de mening van userbase vertegenwoordigen an optekenen. Met andere woorden er zijn veel (markt)bevragingen van het bipt, over concurrentie, werking van de markt, vrije modem, behoud e-mail etc etc. Ik zou graag daar vaak een antwoord zien van UB na discussie hier op het forum. En als UB gemeenschappelijke standpunten gaat opnemen gaat dat wel zorgen voor pers wat de bekendheid ten goede komt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Voor de grap is aan ChatGPT gevraagd:
Persoonlijk denk ik dat uw reach wel omhoog kan gaan als er zoals vroeger weer weinig maar krachtige blogposts komen over belangrijke updates. Dit geek clubje weet dingen vaak als eerste en nieuws is vaak een bron voor verdere discussie: vragen, opmerkingen, ervaringen delen, ... . Af en toe zullen deze verhalen ook worden opgepikt en zullen social media/nieuwskanalen linken naar userbase blogposts.
Just my 2 cents!
Kon slechter en sommige zijn eigenlijk best actionable!1. Leverage social media: Utilize platforms like Facebook, Twitter, and LinkedIn to promote your forum and attract new users. Share interesting content and engage with potential users to build a following.
2. Reach out to influencers: Identify influencers in your industry and reach out to them to see if they would be willing to share your forum with their followers.
3. Optimize for search engines: Make sure your forum is optimized for search engines by including keywords in titles, descriptions, and content. This will make it easier for people to find your forum when searching for related topics.
4. Build a strong community: Encourage current users to engage with each other and create a sense of community. When people feel connected to a forum, they are more likely to return and invite others to join.
5. Create valuable content: Create a schedule of publishing fresh, valuable and interesting content that is relevant to your target audience. This will attract new users and keep the existing ones engaged.
6. Use email marketing: Build an email list of potential users and send them regular updates about new content, events, and promotions on your forum.
7. Leverage forums and Q&A sites: Look for online communities and forums related to your niche and answer questions related to your area of expertise. You can then include a link to your own forum in your signature or bio.
8. Utilize referral programs: Encourage existing users to refer their friends and family to your forum by offering rewards or incentives.

Persoonlijk denk ik dat uw reach wel omhoog kan gaan als er zoals vroeger weer weinig maar krachtige blogposts komen over belangrijke updates. Dit geek clubje weet dingen vaak als eerste en nieuws is vaak een bron voor verdere discussie: vragen, opmerkingen, ervaringen delen, ... . Af en toe zullen deze verhalen ook worden opgepikt en zullen social media/nieuwskanalen linken naar userbase blogposts.
Just my 2 cents!
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Elke website die "6" gebruikt gaat hier op zwart
Ik denk dat "2" hier niet van toepassing is.
"4" is er al
"5" is er al
Ik gebruik vooral "word of mouth" en verwijs mensen naar hier als ze vragen hebben. Of ze zich registreren en regelmatig terugkomen is dan wel de vraag.
Wat eerder al werd geopperd, meer inbreng van ISP's lijkt mij de beste manier maar op uitzondering van EDPnet zijn ze hier allemaal vertrokken, jammer, want voor beide partijen is dat een win/win.

Ik denk dat "2" hier niet van toepassing is.
"4" is er al
"5" is er al
Ik gebruik vooral "word of mouth" en verwijs mensen naar hier als ze vragen hebben. Of ze zich registreren en regelmatig terugkomen is dan wel de vraag.
Wat eerder al werd geopperd, meer inbreng van ISP's lijkt mij de beste manier maar op uitzondering van EDPnet zijn ze hier allemaal vertrokken, jammer, want voor beide partijen is dat een win/win.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Vroeger hadden we héél goede relaties met zowel Proximus, Scarlet, als Telenet.on4bam schreef: 23 jan 2023, 11:25 Wat eerder al werd geopperd, meer inbreng van ISP's lijkt mij de beste manier maar op uitzondering van EDPnet zijn ze hier allemaal vertrokken, jammer, want voor beide partijen is dat een win/win.
Zowel bij Proximus als bij Telenet zijn we uitgenodigd geweest, we kregen soms "scoops" (met de belofte om het niet te publiceren voor een bepaald uur), ISP's konden ons persoonlijk bereiken als ze een bepaalde post verkeerd vonden, bepaalde nieuwigheden werden met ons besproken, zodat we al een Q&A konden opstellen, nog voor het nieuws wereldkundig gemaakt werd, etc ...
Dat is allemaal voorbij, eerst en vooral omdat er een grote jobrotatie was bij de personen met wie we contact hadden, en dan zijn er de andere social media gekomen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 7 keer
@philippe_d Klopt. Ik vond het toen ook jammer dat ze niet meer actief waren. Ik denk dat bv. de inbreng van Joachim hier een meerwaarde is geweest voor zowel de klanten als voor EDPnet zelf. De duopolisten zien dat waarschijnlijk anders en denken eerder dat het hun geld kost en "verloren" tijd.
(a)sociale media zien ze dan weer als uithangbord en eerlijk gezegd, ik deed er ook al mijn voordeel bij als niet klant bij hen om een probleem "te pushen"
(a)sociale media zien ze dan weer als uithangbord en eerlijk gezegd, ik deed er ook al mijn voordeel bij als niet klant bij hen om een probleem "te pushen"
Bye, Maurice
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 721 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik denk dat UB best wel partnerschap/samenwerking kan hebben met andere partijen zoals oa de providers. Uiteindelijk zit hier toch ook een deel van hun doelgroep. Het is ook in hun voordeel om een vinger aan de pols te houden van de klanten en zeker als deze meer dan gemiddeld technische interesse hebben.
Zelf heb ik bvb geregeld deelgenomen aan testen van nieuwe producten zoals oa Belgacom-TV.
Wat ook de naambekendheid kan vergroten is meewerken met de pers door artikels aan te bieden die zij dan publiceren. Steeds meer van dat soort samenwerking zie je verschijnen zoals bvb spaargids.be.
Nadeel is dat je ermee moet opletten en neutraal moet blijven. Spaargids vertelt soms dingen die gewoon tegen de belangen van hun bezoekers ingaan omdat ze afhangen van de samenwerking.
Zelf heb ik bvb geregeld deelgenomen aan testen van nieuwe producten zoals oa Belgacom-TV.
Wat ook de naambekendheid kan vergroten is meewerken met de pers door artikels aan te bieden die zij dan publiceren. Steeds meer van dat soort samenwerking zie je verschijnen zoals bvb spaargids.be.
Nadeel is dat je ermee moet opletten en neutraal moet blijven. Spaargids vertelt soms dingen die gewoon tegen de belangen van hun bezoekers ingaan omdat ze afhangen van de samenwerking.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
En het kan meer zijn dan providers toch? Het kan ook voor (kleine) technologische bedrijven met een steak in België handig zijn. Het is ook een goed platform om bvb privacyvraagstukken van die bedrijven te behandelen. Bijvoorbeeld vanuit dit Forum dat vragen naar boven komen omtrent privacy die dan open beantwoord kunnen worden door het bedrijf in kwestie. Op deze manier kan iedereen de antwoorden zien EN komen de vragen vanuit de community. Want de FAQ's kiezen ze toch zelf op hun website.
En met kleine techbedrijven uit België ga je dat mogelijks nog makkelijker kunnen, die zijn vaker toegankelijker. En als deze dan ook ietwat evolueren, bestaat er al veel informatie over in alle transparantie.
(Denk aan hoplr, waar ik nu wat zoekwerk naar aan het doen ben, maar dat is beginnen van 0 in dit geval.)
En met kleine techbedrijven uit België ga je dat mogelijks nog makkelijker kunnen, die zijn vaker toegankelijker. En als deze dan ook ietwat evolueren, bestaat er al veel informatie over in alle transparantie.
(Denk aan hoplr, waar ik nu wat zoekwerk naar aan het doen ben, maar dat is beginnen van 0 in dit geval.)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik kom hier omdat ik als Belg relevante, vooral technische, info kan vinden en vragen kan stellen wanneer ik iets niet weet.
Maar anderzijds moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat de manier waarop het hier soms aan toe gaat allesbehalve is en ik vraag me écht af of, en in welke mate, dit meespeelt dat UB niet groter is.
Maar anderzijds moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat de manier waarop het hier soms aan toe gaat allesbehalve is en ik vraag me écht af of, en in welke mate, dit meespeelt dat UB niet groter is.
Heppie NY!
- Goztow
- Administrator
@Ernie kan je dat verduidelijken ajb? Mag in PB zijn, als je dat liever hebt. We proberen het in de mate van het mogelijke een zo respectvol mogelijke omgeving te houden.
- cadsite
- userbase crew
Moet hier echt duiding bij???Goztow schreef: 24 jan 2023, 00:23 @Ernie kan je dat verduidelijken ajb? Mag in PB zijn, als je dat liever hebt. We proberen het in de mate van het mogelijke een zo respectvol mogelijke omgeving te houden.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Simpelweg gezegd: @ernie heeft het over de veelschrijverij van enkele bullebakken die we allemaal kennen natuurlijk...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Niet alleen dat, heb toch al een paar keer zien verschijnen dat een nieuwe persoon iets vraagt en dat de commentaren wegjagend waren.
Of die vraag wel of niet thuis hoorde maakt niets uit, maar het kon dan veel vriendelijker gemeld worden door gebruikers op dit forum.
Is dat een verwijt naar dit forum? Niet per se, want dat is schering en inslag in fora. Maar het is voor die gevallen een gemiste kans.
Uiteindelijk zijn we hier allemaal om
Of die vraag wel of niet thuis hoorde maakt niets uit, maar het kon dan veel vriendelijker gemeld worden door gebruikers op dit forum.
Is dat een verwijt naar dit forum? Niet per se, want dat is schering en inslag in fora. Maar het is voor die gevallen een gemiste kans.
Uiteindelijk zijn we hier allemaal om
- Elkaar te helpen bij (technische) vragen
- Om iets bij te leren en onze kennis te verruimen
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 721 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat klopt, soms wordt er teveel vanuit gegaan dat bepaalde kennis bij iedereen bestaat en dan wordt er lacherig gedaan. Voor een nieuwkomer is dat geen goed gevoel en misschien een reden om het erbij te laten voor UB. Je ziet dat echter op zowat elk forum. Toen ik wat info vroeg over zonnepanelen op een gespecialiseerd forum was de beheerder zelf een redelijk groffe boer. Dat werd later door anderen hier bevestigd. Het is dus zeker niet een ding op UB (alleen) en van de mods mogen we zeker niet klagen.
Het uitgangspunt moet inderdaad zijn om iedereen te helpen die een vraag heeft. Het gevolg van hier rond te hangen is dat je altijd wel iets opsteekt. Ik denk dat UB nog altijd die rol vervult ook al valt er hier en daar eens een hard woord. Op dat vlak lijkt het hard op een café, je drinkt samen een pint maar soms kan je ook eens genoeg hebben van een andere caféganger, that's life. Het zou saai zijn mocht iedereen altijd hetzelfde denken.
Het uitgangspunt moet inderdaad zijn om iedereen te helpen die een vraag heeft. Het gevolg van hier rond te hangen is dat je altijd wel iets opsteekt. Ik denk dat UB nog altijd die rol vervult ook al valt er hier en daar eens een hard woord. Op dat vlak lijkt het hard op een café, je drinkt samen een pint maar soms kan je ook eens genoeg hebben van een andere caféganger, that's life. Het zou saai zijn mocht iedereen altijd hetzelfde denken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Als ik zie hoe flutartikels soms ok HLN staan, en toch gelezen worden door een breed publiek ...
Denk ik toch dat we daar ook gezien mogen worden
Denk ik toch dat we daar ook gezien mogen worden

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –