Onstabiele lijn

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Hallo,

Ongeveer 7 dagen geleden begonnen er problemen te verschijnen op mijn lijn. Syncs die meestal binnen het uur de verbinding verloren. Jaren geen problemen gekend op 100/30. Op heden is dit nog steeds niet opgelost maar het is wel al verbeterd met wat ik al geprobeerd heb. Nu zou ik een technieker willen laten komen maar ik zie het niet zitten om €199 te betalen als het probleem aan de binnen installatie zou liggen. Volgens mij zijn er meerdere factoren waardoor ik moeilijk de oorzaak kan bepalen. Wat zou ik nog verder zelf kunnen nakijken en denken jullie dat het aan de binnen installatie zou zijn?

Schema:
> intro in garage
> scotch locks met 1 paar van een VVT verlengkabel van ~50cm (= dit werd pas 2 dagen geleden geplaatst)
> naar zwarte klem NTP2007
> TF2007
> RJ11-RJ45 naar FB7530 Belgian Edition (= dit werd pas 3 dagen geleden geplaatst tvv FB7360 V2)

Geprobeerd:
- aders van intro geschuurd
- stukje van intro geknipt om een knak in de uitstekende aders uit te sluiten
- DSL kabel vervangen met originele van FB
- scotch locks => NTP is moeilijk vast te zetten op de muur wanneer rechtstreeks op intro aangesloten waardoor het een beetje los zat te bengelen, door te verlengen kan NTP wel vastgezet worden
- de modem vervangen

Opmerkingen:
- Er is verder geen enkele vertakking/andere aansluiting VOOR de FB7530, alles is 1:1 aangesloten maar de log zegt dat er wel 1 zou zijn van 4-5 meter wat toevallig de afstand is tot het voetpad
- Het juiste paar van de intro dat word gebruikt geeft max 44,7V (ipv de 48V wat ik hier lees) maar zou niet erg zijn aangezien het VoIP betreft
- Er is enkel bij dit paar een kiestoon bij rechtstreekse aansluiting van analoge telefoon, dit werd daarna losgekoppeld om storing te vermijden
- 2 dagen geleden had ik uitstekende waarden en terug 100/30 na het plaatsen van de scotch locks, de nacht daarop werd ik op 70/6 geplaatst vermoedelijk omdat de lijn de vorige 4 dagen lang errors gaf maar nog steeds uitstekende waarden (bevestigd door EDP support en moest wachten op DLM)
- gisteren de modem herstart en ging de lijn van 70/6 naar 70/15 met nog steeds uitstekende waarden (0 errors en DTU's, SNR 24/21, lijncapaciteit 130/40)
- deze ochtend om 5u terug slecht signaal dus na iets meer dan 10u correct werken (0 errors maar wel veel DTU's, SNR 13/6, lijncapaciteit 95/15)
- tussen de 200 en 300m verder heeft Proximus op 2 plaatsen werken verricht in het voetpad de laatste 1-2 weken
- nieuw wasmachine maar staat aan andere kant van de garage, reeds 1 week voor de problemen
- reparatie aan een waterleiding dat vlak naast de intro gebeurde, reeds 1 week voor de problemen en de intro zit nog eens in een buis van plastic dat 50cm hoog uitsteekt
- de telefoon op de FON1 aansluiting van de FB7530 werd losgekoppeld en aangesloten via DECT, enkele dagen voor de problemen

De uitstekende waarden toen het deze week correct werkte:
https://i.imgur.com/Lo4i3Et.png

De slechte waarden vandaag 1u nadat ik handmatig reboot deed:
https://i.imgur.com/8Apzaad.png

De log vandaag 1u nadat ik handmatig reboot deed:

Code: Selecteer alles

07.01.23 11:56:43 Op de DSL-lijn is een verminderde signaalkwaliteit door ontoelaatbare bekabeling gedetecteerd. Controleer uw lijn op mogelijk aanwezige vertakkingen of meervoudige verdelingen. De vertakking is 5 meter lang. Dat kost ongeveer 13450 kbit/s.
07.01.23 11:54:50 IPv6-prefix is met succes verkregen. Nieuw prefix: [hidden]
07.01.23 11:54:50 Internetverbinding IPv6 is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden]
07.01.23 11:54:50 Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden], DNS-server: [hidden] en [hidden], gateway: [hidden], breedband-PoP:BRAS-91GEN
07.01.23 11:54:47 DSL is beschikbaar (DSL-synchronisatie met 69989/14996 kbit/s).
07.01.23 11:52:45 DSL-synchronisatie begint (training). [3 meldingen sinds 07.01.23 11:48:59]
De log van deze nacht wanneer de waarden terug slechter werden:

Code: Selecteer alles

07.01.23 05:57:42 De DSL-transmissiesnelheid is aangepast. Verdere dynamische aanpassingen worden automatisch uitgevoerd (zonder vermelding).
07.01.23 05:29:43 Op de DSL-lijn is een verminderde signaalkwaliteit door ontoelaatbare bekabeling gedetecteerd. Controleer uw lijn op mogelijk aanwezige vertakkingen of meervoudige verdelingen. De vertakking is 5 meter lang. Dat kost ongeveer 10498 kbit/s.
07.01.23 05:27:24 IPv6-prefix is met succes verkregen. Nieuw prefix: [hidden]
07.01.23 05:27:24 Internetverbinding IPv6 is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden]
07.01.23 05:27:24 Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden], DNS-server: [hidden] en [hidden], gateway: [hidden], breedband-PoP:BRAS-91GEN
07.01.23 05:27:21 DSL is beschikbaar (DSL-synchronisatie met 69989/14916 kbit/s).
07.01.23 05:25:18 DSL-synchronisatie begint (training).
07.01.23 05:25:05 Tijd overschreden bij de PPP-verwerking.
07.01.23 05:25:05 Internetverbinding IPv6 is verbroken, prefix niet meer geldig.
07.01.23 05:25:05 Internetverbinding is verbroken.
07.01.23 05:25:01 DSL antwoordt niet (geen DSL-synchronisatie).
06.01.23 17:11:24 IPv6-prefix is met succes verkregen. Nieuw prefix: [hidden]
06.01.23 17:11:24 Internetverbinding IPv6 is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden]
06.01.23 17:11:24 Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: [hidden], DNS-server: [hidden] en [hidden], gateway: [hidden], breedband-PoP:BRAS-91GEN
06.01.23 17:11:21 DSL is beschikbaar (DSL-synchronisatie met 69989/14998 kbit/s).
06.01.23 17:09:18 DSL-synchronisatie begint (training).
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Te Koop forum

Bericht

van alle keren dat ik een fritzbox heb zien zeggen dat er een aftakking was.... was er 100% van de tijd een aftakking.
let wel: een defecte ntp/splitter kan ook een "aftakking" worden volgens de fritz, dacht ik.

als je helemaal geen interne aansluitpunten gebruikt kan je proberen:

- invoer op de zwarte klemmen
- NIETS op de groene of blauwe klemmen
- rj11 naar rj45 van de fritzbox rechstreeks op 1 van de 2 rj11 aansluitingen op de ntp
- GEEN splitter

als de fritzbox dan nog klaagt kan je eventueel proberen een eigen kabel te maken (rj45 aan de ene kant, blauw & blauw/wit -geloof ik, dat moet je checken- op de groene klemmen)

als je dan geen problemen meer hebt volgens de fritz = binnen een probleem
heb je dan wel nog problemen, eventueel kijken of je een beschadiging aan de intro kan zien (of misschien iets in een (kruip)kelder ?
maar zowiezo is dat dan in theorie VOOR de ntp, en dus gratis voor jou.

een aftakking dat de fritz meet, kan ook een las zijn die slecht gemaakt is en die wat in storing ligt.
en dat zou natuurlijk overeenstemmen met het feit dat er al op 2 plaatsen gewerkt (en dus wss gelast) is.
mogelijks een kabelbundel die slecht (aan het worden) is
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55van alle keren dat ik een fritzbox heb zien zeggen dat er een aftakking was.... was er 100% van de tijd een aftakking.
Ik kan met zekerheid bevestigen dat de intro onaangeroerd is vanaf het moment dat het op het perceel komt tot de NTP in de garage. Vroeger was er hiervoor een verdeelkastje (rechthoekig ding) na de NTP die dat deed maar is al een jaar of 10 weggehaald want de aansluitingen in iedere kamer waren overbodig.
Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55let wel: een defecte ntp/splitter kan ook een "aftakking" worden volgens de fritz, dacht ik.
Aan de TF2007 splitter ligt het alvast niet, NTP mogelijks ook niet maar heb geen andere om 100% uit te sluiten (mbt puntje hieronder)
Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55als je helemaal geen interne aansluitpunten gebruikt kan je proberen:

- invoer op de zwarte klemmen [reeds ok]
- NIETS op de groene of blauwe klemmen [reeds ok]
- rj11 naar rj45 van de fritzbox rechstreeks op 1 van de 2 rj11 aansluitingen op de ntp [geprobeerd]
- GEEN splitter [geprobeerd]
Internetverbinding kan gemaakt worden, zelfde slechte lijnwaarden en melding aftakking
Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55als de fritzbox dan nog klaagt kan je eventueel proberen een eigen kabel te maken (rj45 aan de ene kant, blauw & blauw/wit -geloof ik, dat moet je checken- op de groene klemmen)
Internetverbinding kan gemaakt worden, zelfde slechte lijnwaarden en melding aftakking
Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55als je dan geen problemen meer hebt volgens de fritz = binnen een probleem
heb je dan wel nog problemen, eventueel kijken of je een beschadiging aan de intro kan zien (of misschien iets in een (kruip)kelder ?
maar zowiezo is dat dan in theorie VOOR de ntp, en dus gratis voor jou.
Geen beschadiging zichtbaar en in de kruipkelder passeert deze niet.
Splitter schreef: 07 jan 2023, 12:55een aftakking dat de fritz meet, kan ook een las zijn die slecht gemaakt is en die wat in storing ligt.
en dat zou natuurlijk overeenstemmen met het feit dat er al op 2 plaatsen gewerkt (en dus wss gelast) is.
mogelijks een kabelbundel die slecht (aan het worden) is
Ik zal maandag dan maar een interventie aanvragen. Ben er toch wat geruster op. :-(
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 46 keer

Bericht

Als je dit meld bij EDPnet zal men eerst een testmodem opsturen. Kan je een maand mee testen, en terugsturen indien het geen verbetering geeft.
Maar zoals hierboven vermeld. Probeer de installatie zo éénvoudig mogelijk te maken. Intro > NTP > Modem rechtstreeks inpluggen op de NTP (klepjes met telefoon icoontje) met het kabeltje dat bij de modem zit.

Onlangs een gelijkaardig probleem gehad: sterk schommelende lijnwaardes, sync loss, hoge error rates, Fritzbox die een aftakking aangaf.
Na lang zelf zoeken en tips van het forum het laatste component vervangen (NTP), en tot nu toe geen problemen meer gehad (hout vasthouden :-D )
Met homeassistant kan je trouwens makkelijk de lijnwaarden/sync in detail loggen zodat je een overzicht krijgt over een bepaalde periode. Dit heeft mij geholpen bij elke aanpassing die ik deed om te zien of er verbetering was of niet...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Dat heeft de support inderdaad voorgesteld maar was niet nodig. Ik heb de 7360 al met een 7530 vervangen enkele dagen geleden. Op basis van wat er allemaal aangeraden en geprobeerd werd zou het enkel nog echt aan de NTP kunnen liggen. (ken niemand die dit reserve heeft liggen, rechtstreeks aansluiten zonder splitter gaf in ieder geval geen verbetering)

edit: na het schrijven van deze comment was sync weer verbroken, lijnwaarden zijn terug "ok" maar niet even goed als voordien. Ik vrees het niet voor lang zal zijn aangezien het al meermaals ok zag de voorbije dagen en dan terugviel.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

Ik schat de kans heel klein dat dit het probleem is.
Maar is bij het vervangen van de Fritz!box ook de stroomadapter mee vervangen? Die stroomadapters durven wel eens falen (meestal met als gevolg dat de Fritz!box af en toe willekeurig reboot maar verder normaal blijft werken).
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Bericht

Goede opmerking. Hetzelfde tegengekomen met een M7 Sat 801 decoder (TV Vlaanderen). De adapter defect !
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Met het plaatsen van de nieuwe FB werd ook de adapter vervangen.

Ondertussen heeft de 1ste technieker NTP en scotch locks vervangen. Edpnet liet weten ze nogmaals te laten komen aangezien geen verbetering. De 2de technieker heeft in de kabine (ROP?) dingen zitten vervangen en zag dat er ergens vocht in zat. Sindsdien zijn de lijnwaarden terug uitstekend zonder onderbrekingen al moet DLM nog eens passeren voor me terug op het hoogst haalbare profiel te zetten.
:beerchug:
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Tot op heden nog maar slechts een 60/30 profiel ondanks dat de waarden er goed uit zien om 100/30 te behalen. Beetje teleurstellend dat DLM zolang duurt als je dat laatste profiel gewoon bent als grootverbruiker. Moet wel zeggen dat de modem er paar keer uit lag om dingen te verplaatsen. :cry:
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Bericht

Sedert 1 week krijg ik terug dagelijks een disconnect.
Mijn waardes zijn nog thans goed denk ik?
Weet niet waar het zou kunnen aan liggen.
Stroomadaptor is al vervangen.
Nog ideeën wat ik zou kunnen doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 36 keer

Bericht

Ik heb dit ook ooit voorgehad en de workaround was een ventilator op de fritzbox richten. Dat was ook net nodig op het moment dat het weer warmer begon te worden vorig jaar.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

JoskeVermeulen schreef: 27 maa 2023, 16:52 Tot op heden nog maar slechts een 60/30 profiel ondanks dat de waarden er goed uit zien om 100/30 te behalen. Beetje teleurstellend dat DLM zolang duurt als je dat laatste profiel gewoon bent als grootverbruiker. Moet wel zeggen dat de modem er paar keer uit lag om dingen te verplaatsen. :cry:
Nieuwe update 3 maand later: na bovenstaande post eind april TBF via helpdesk gevraagd en zit op heden vast op 60/35. DLM moet toch nog ergens iets fout opmerken aangezien er niets wijzigt. Verder zag de helpdesk enkel dat de lijn correct werkt (wat gedeeltelijks klopt omdat de verbinding niet meer wegvalt en de minimum gegarandeerde snelheid wordt behaald).

Zou een B-box aansluiten iets uithalen? Heb er jammer genoeg niet direct 1 liggen. Een hoger profiel is niet noodzakelijk maar ik experimenteer wel wat graag zolang de huidige config er niet op verslechtert. Wat blijft VDSL/DLM toch een mooie technologie. :lol:
Screenshot_20230721-004644.png
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Ik heb net dezelfde problemen sinds vorig jaar.
Vroeger had ik een 100/40 profiel,nu een 70/35.
Edpnet zegt niets te kunnen doen.

Lijkt erop dat ze het profiel vastgezet hebben op 70/35.😑
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3523 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Bericht

JoskeVermeulen schreef: 20 jul 2023, 23:13 Nieuwe update 3 maand later: na bovenstaande post eind april TBF via helpdesk gevraagd en zit op heden vast op 60/35. DLM moet toch nog ergens iets fout opmerken aangezien er niets wijzigt. Verder zag de helpdesk enkel dat de lijn correct werkt (wat gedeeltelijks klopt omdat de verbinding niet meer wegvalt en de minimum gegarandeerde snelheid wordt behaald).
Ik zou toch aandringen bij de Helpdesk dat ze hier verder naar kijken.
De geadverteerde snelheid is 100/40 (met een waarschuwing dat die snelheid niet altijd kan gehaald worden afhankelijk van de afstand, verzwakking, etc ...).
Maae ... in jouw geval kan de lijn theoretisch 132/41 aan, in de praktijk (gezien SNR 26/9 dB) moet 100/35 zeker mogelijk zijn, in het slechtste geval 85/35
JoskeVermeulen schreef: 20 jul 2023, 23:13 Zou een B-box aansluiten iets uithalen? Heb er jammer genoeg niet direct 1 liggen
Indien je een B-box3 zou aansluiten op de lijn, wordt normaal gezien een nieuwe TBF gelanceerd, en zal DLM terug tussenkomen (indien niet uitgeschakeld op je lijn). Kan je misschien ergens een B-box3 lenen (van iemand die die toch niet gebruikt), en deze enkele dagen op de lijn laten staan??
Waterboy schreef: 21 jul 2023, 05:28 Ik heb net dezelfde problemen sinds vorig jaar. Vroeger had ik een 100/40 profiel, nu een 70/35.
Edpnet zegt niets te kunnen doen.
Lijkt erop dat ze het profiel vastgezet hebben op 70/35.😑
Zelfde opmerking als hierboven.
Jouw geval kan de lijn theoretisch 129/36 aan, in de praktijk (gezien SNR 23/7 dB) moet 100/35 normaal mogelijk zijn, in het slechtste geval 85/30

Tot voor enkele jaren was de uitleg hoe meer klanten in de buurt (op dezelfde "bundel") op VDSL2 kwamen, hoe slechter de lijnwaarden werden (overspraak).
Nu zou je dus verwachten: hoe meer klanten overschakelen naar Fiber, hoe beter de lijnwaarden worden voor de overige klanten :-o
Maar daar is nog niet veel van te merken
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Fiber zal hier de komende jaren nog niet aangelegd worden.
Edpnet schrijft dat" men betwijfeld dat dit genoeg is voor een case op te bouwen naar de koperboer. Het risico hierin bestaat dat een dergelijke vraag/case ons ook een zekere wrongful cost kan bezorgen."

Dus einde verhaal.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1695 keer

Bericht

Een mogelijke manier om dit kosteloos op te lossen is Scarlet Loco op je tweede koperpaar laten activeren.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Het retourpaar heeft mijn buur in gebruik.
Wel vreemd dat de case van JoskeVermeulen net hetzelfde is dan die van mij.
Is ook begonnen met dagelijkse disconnects ,waarna ze eerst de NTP vervangen hebben,en daarna vocht verbinding ROP,daarna alles blijkbaar normaal,maar profiel blijft steken.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

De miserie van de syncroverlies is terug begonnen.
De kabel zou perfect zijn.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het was gisteren warmer dan voorgaande dagen. Heb je al eens geverifieerd dat je fritzbox niet oververhit? Zolang ik een ventilator richt op m'n fritzbox heb ik geen disconnects. Anders wel 😢, op warmere dagen.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Maar op het moment dat er veel onrecoverable errors zijn verlies ik mijn syncronisatie.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Synchoverlies is ook één van de symptomen als mijn modem oververhit. Hij krijgt er dan wel een nieuwe binnen een paar minuten, maar naargelang de temperatuur is dat soms ook maar van korte duur.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

De temperaturen zijn toch normaal denk ik?
@depeje hoe heb je dit opgelost een ventilator geplaatst of een nieuwe modem gekocht?
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb geen idee of de temperatuur van de CPU relevant is. Ik heb er zelf nooit naar gekeken. Zit de modem in de CPU, zit er geen analoge filter op het DSL signaal? Hoe dicht zit die analoge filter van de CPU, en van de PSU, welke misschien warmer wordt, maar niet gemeten wordt? (De bouwstenen van) analoge filters zijn trouwens heel onderhevig aan temperatuur.

Ik heb dit opgelost met een ventilator, totdat ik binnen een paar weken fiber laat aanleggen.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Bij een vorige interventie heeft een technieker gestuurd door Proximus de inkomende kabel verlengd.
De kabel die binnenkomt vanaf de straat naar de NTP.Hij heeft dit gedaan door middel van 2 draden (rood,wit- die vroeger in de telefooncentrales gebruikt werden.
Zou het eventueel kunnen dat dit storingen veroorzaakt?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Nu verondersteld men dat het probleem de Fritzbox zou kunnen zijn.
Men gaat een test modem 7530 AX opsturen.
Is dit een goed toestel?
Nu zie ik dat nieuwe klanten 109 Euro hiervoor betalen en bestaande klanten 159 Euro.
Vanwaar dit verschil?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Dat is een zeer goed toestel. Ik heb er na mijn problemen met mijn oude 7490 ook eentje opgestuurd gekregen. mijn minder stabiele 100/30 lijn is sindsdien rocksolid 100/35. Ik heb deze dan ook gehouden.
Prijsverschil? Overal krijg je betere voorwaarden en kortingen als nieuwe klant dan als trouwe klant. (mocht ik bij TN of Px ziten wisselde ik elk jaar :angel: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Wat zijn gecorrigeerde DTU fouten?
Op mijn Fritzbox 7530AX zijn redelijk veel DTU fouten.
Waarschijnlijk zijn dit fouten door een slechte koperkabel?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Gecorrigeerde DTU zijn DSL-pakketten die tijdens verzending zijn beschadigd maar dankzij foutcorrectie zijn hersteld. Er is dus geen dataverlies, alleen moet de DSL-lijnkaart in de ROP wat extra rekenen.

Op zich is dat geen probleem. Oorzaak is een lagere signaalkwaliteit in het uploadspectrum. Dat kan inderdaad ergens een beschadiging aan een koperkabel zijn.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Wel vreemd dat het ,vooral de upload kant is.Je kan dat duidelijk zien.
Wachten tot Proximus ooit eens fiber gaat installeren binnen een jaar of 5.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, logisch want de signaalkwaliteit is minder in het uploadspectrum.
Je lijn is ondertussen toch stabiel op 30 Mbps upload? Dus geen zorgen maken over die gecorrigeerde DTU.

Je invoerkabel vernieuwen is nog een optie. Ik lees dat die nu uit twee aaneengekoppelde stukken bestaat wat niet ideaal is.
Als je je invoerkabel vernieuwt kan er later in de wachtbuis die je aanlegt ook een fiberkabel gestoken worden. zie https://proximus.be/bouwen
Laatst gewijzigd door raf1 18 nov 2023, 09:21, in totaal 2 gewijzigd.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Ik wil gerust een wachtbuis plaatsen ,maar dat stuk kabel vervangen zal toch door Proximus moeten gebeuren aangezien deze hun eigendom is?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, Proximus brengt de invoerkabel mee.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

JoskeVermeulen schreef: 20 jul 2023, 23:13 Nieuwe update 3 maand later: na bovenstaande post eind april TBF via helpdesk gevraagd en zit op heden vast op 60/35. DLM moet toch nog ergens iets fout opmerken aangezien er niets wijzigt. Verder zag de helpdesk enkel dat de lijn correct werkt (wat gedeeltelijks klopt omdat de verbinding niet meer wegvalt en de minimum gegarandeerde snelheid wordt behaald).
Opgemerkt dat mijn downloads sneller verlopen en jawel, deze nacht van 60/35 naar 85/35. Net iets meer dan 1 jaar nadat de lijn hersteld werd. Alleszins terug comfortabeler werken na gewend te zijn aan 100/30 en lagere upload bij een ander geen optie is. Enige dat de helpdesk telkens kon zeggen is dat op datum X de volgende DLM evaluatie op mijn lijn is (waarbij op de datum uiteraard niets verbeterde). Kan hen verder niets kwalijk nemen dat dit moeilijk in te schatten is aangezien Proximus dit systeem hanteert.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Een week later 100/35. Hopelijk blijft de lijnkwaliteit nu aanhouden en zodat het topic onder het stof kan blijven liggen. Je ziet dat DLM verschillende keren mag passeren en het onvoorspelbaar blijft.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Sinds deze week opnieuw problemen met internet.
Er zijn werken geweest door Proximus maar volgens Edpnet zou het aan mijn verbinding liggen,doordat er twee draden in dezelfde scotchlock zitten.
Raar want het heeft 1 jaar goed gewerkt
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Op de foto is niet duidelijk welke draden aangesloten zijn.
Kan je die kabels/scotschlocks wat opzij schuiven en een nieuwe foto maken?
Waterboy schreef: 4 maanden geleden Er zijn werken geweest door Proximus maar volgens Edpnet zou het aan mijn verbinding liggen,doordat er twee draden in dezelfde scotchlock zitten.
Op één scotchlock zijn er altijd 2 draden :-D
Daarvoor gebruik je toch een scotchlock, om 2 draden te verbinden :wink:
Waterboy schreef: 4 maanden geleden Raar want het heeft 1 jaar goed gewerkt
Nite noodzakelijk raar, VDSL2 is een raar beestje :oops:
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

Het probleem is eigenlijk de introkabel is de kort.
De vorige eigenaar heeft de aansluiting eraf geknipt.
Eigenlijk zou er een nieuw stuk moeten geplaatst worden ,buiten het gebouw tot binnen.Daarvoor is een lasploeg nodig maar de Proximus technieker die vorig jaar geweest is wilde geen lasploeg laten komen,want als hij dat deed gingen ze op zijn vingers slaan.

Helpdesk schrijft "De scotch locks zijn verkeerd installeert, deze dienen 1 kabel per ingang te hebben, op de foto zien we dat het witten en de grijze beide in hetzelfde poort zitten.

Als ik die scotch locks eraf ga knippen en er nieuwe ga opplaatsen gaat de introkabel zeker te kort zijn. :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Waterboy schreef: 4 maanden geleden Helpdesk schrijft:
"De scotch locks zijn verkeerd installeert, deze dienen 1 kabel per ingang te hebben, op de foto zien we dat het witten en de grijze beide in hetzelfde poort zitten.
Wat een taaltje :oops: .

Theoertsich hebben ze gelijk: het is de bedoeling van de scotch locks om in ieder "gaatje" één draad te steken.
Maar de Proximus technieker zal er wel voor gezorgd hebben dat er goed contact is, door deze samen te voegen...
Dat is hier waarschijnlijk het probleem niet. Zijn de 2 vijsjes (zwart blokje) nog goed aangespannen?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

philippe_d schreef: 4 maanden geleden

Dat is hier waarschijnlijk het probleem niet. Zijn de 2 vijsjes (zwart blokje) nog goed aangespannen?
De vijsjes zijn goed aangespannen,gisteren nog gecontroleerd.
Op 10 december zijn er werken geweest,toen zijn de problemen begonnen.Het zou vreemd zijn mocht de aansluiting aan de TF2007 de oorzaak zijn.

Ik heb deze morgen in de Fritzbox 7530AX de optie Vorige DSL-versie gebruiken aangevinkt DSL-versie: A2pv6L046p.d28c
Sindsdien geen disconnect meer gehad ,maar dit zal toeval zijn.

Toegevoegd na 23 uren 38 minuten 27 seconden:
Profiel verlaagd van 100/35 naar 100/35
De vdsl lijn is terug stabiel geworden,wel met errors maar daar zal ik moeten mee leven denk ik.
Fritzbox heeft ook naadloze aanpassing van de snelheid op de zendrichting ingeschakeld.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Waterboy schreef: 4 maanden geleden Profiel verlaagd van 100/35 naar 100/35
100/25 volgens de screenshot.
7dB SNR is de limiet dus hoger zal niet gaan. Vreemd dat de schatting van de lijnlengte zo veel korter geworden is 246m tegenover 332m vroeger) maar de SNR zo veel gezakt is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com