BETAMAX SIP/2.0 480 Temporarily not available !!

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Blijkt dat ze geen callerid meer kunnen geven aan Belgische fixed nummers. Dus als je een CallerID een vaste lijn is dan kan je niet meer bellen. Mobiel nummer zou geen probleem zijn.
Helpdesk
05-01-2023

Dear Customer,


Thanks for your message. Unfortunately Belgium operators no longer accept calls from outside of Belgium, with a Belgium fixed caller id. Please use a different caller id. We are sorry for the inconvenience but we have no influence on this matter. 


Kind Regards,

Customer Service
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2689
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 232 keer

Ik denk dat mobiel normaal al langer moet gefilterd zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5414
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 551 keer
Recent bedankt: 1 keer

dit is iets wat je meer en meer gaat tegenkomen, en niet enkel voor BE (ook NL/DE/FR/LUX en anderen zijn ermee bezig)
de enige operatoren die je nog een CLI gaan kunnen laten gebruiken van een bepaald land, zijn degene die een directe interconnect hebben naar dat land (of partneren met een lokaal voip bedrijf als een tussenliggende interconnect)

lijkt een beetje dat dat het europse antwoord is op het amerikaanse stir/shaken... ipv dat er een chain of trust tussen de operatoren is, laten de eindoperatoren calls met een cli die binnenkomen over een connectie die niet rechtstreeks is gewoon niet meer toe (of maken dit éxtreem duur, waardoor de andere operatoren het gewoon niet riskeren om verlies te maken daaraan)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Klinkt gewoon illegaal naar mijn idee. Even ter verduidelijking als ik een ander CallerID neem dan kan ik hun service gewoon gebruiken. Men mag geen additionele kosten aan rekenen tussen carriers. Klinkt als een illegale manier om roaming kosten aan te rekenen wat volgens mij niet mag.

En om welke gerechtvaardigde rede zou men dan een carrier mogen blokkeren. Er is een proces om uw CallerID te verifiëren. Het is toch niet dat je om het even welk nummer mag gebruiken.

Het klinkt naar mijn idee illegaal.

EDIT: als ik mijn mobiel zou gebruiken mag het wel het gaat om de CallerID van FIXED
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17696
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 933 keer
Bedankt: 3417 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vervelend voor ons, daarom niet illegaal?

Dellmont is een buitenlandse provider, die op jouw vraag een Belgisch nummer (dat niet tot die provider behoort) meestuurt als CLIP.
Het feit alleen als, dat zoiets mogelijk is, klinkt voor mij nog illegaler.
OK, er is een kleine controle - die zelfs te manipuleren is - maar nadien wordt nooit meer gecontroleerd ...

Kan jij je voorstellen dat je belt via je Proximus GSM, en de ontvanger een ander nummer ziet dan het nummer dat aan je SIM kaart hangt?
Of dat je met de vaste lijn uitbelt, maar een andere CLIP meestuurt dan je eigen nummer?
Dat is in België onmogelijk (er zijn uitzonderingen voor bedrijven).

Dat Belgische providers géén oproepen meer aanvaarden uit het buitenland met een CLIP van een vast Belgisch nummer is een eenvoudige stap in de richting van het bestrijden van SCAM (Caller-ID Spoofing).
Dus eindelijk gedaan met valse telefoons met een Belgisch vast nummer :-D ...
Ofloo schreef: 08 jan 2023, 09:55 EDIT: als ik mijn mobiel zou gebruiken mag het wel het gaat om de CallerID van FIXED
Zolang er geen alternatief is om de legimiteit van de afkomst te controleren gaan ze mobiele nummers niet kunnen tegenhouden, want het zou ook afkomstig kunnen zijn van een Belgische GSM in het buitenland?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5414
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 551 keer
Recent bedankt: 1 keer

er is niets illegaals aan, want de carriers blokkeren elkaar niet.... ze blokkeren enkel de CLI indien die niet voldoet aan de regels.
(dat is hetzelfde met stir/shaken, indien daar de call bv sip => pstn => sip zou doen, ben je de chain of trust ook kwijt, en dropt die de cli/call ook)

het is effectief iets dat alles weer wat ingewikkelder & duurder maakt voor iedereen behalve de grote jongens, dat wel.... maar dat zijn we gewend in europa, toch?

een carrier met voldoende/juiste interconnects zal hier relatief weinig hinder van ondervinden, maar de vraag is of dellmont dat heeft (en niet bv gewoon puur cheapest everywhere routes).

wat de exacte regelgeving/wetgeving is (die dan ook nog eens kan schelen per land).... dat moet je aan iemand anders vragen,
maar voor zover ik wetgeving begrijp is het iets in deze trend:

de cli die je meestuurt, indien die naar hetzelfde land gaat, moet op het eindpunt aankomen vanaf een bron verbonden in dat land, dus:

oproep BE callerid => DE is geen probleem (je call komt in DE, maar heeft een buitenlands callerid)

oproep BE callerid => BE: de oproep moet op het eindpunt aankomen vanaf een belgisch geconnecteerde operator
in die veronderstelling is er dus geen probleem om een belgische CLI mee te sturen als je een belgische partij gebruikt, of een partij die een rechtstreekse connectie heeft met een belgische partij.


een mobiel nr blokkeren alls callerid is nog een andere zaak, en in theorie mag je ook geen mobiele callerid uitsturen als jij dat nr niet bezit.
maar dat blokkeren is nog een ander verhaal, want zoals philippe_d zegt: hoe ga je verifieren of dat een legitieme call is of niet?
(enfin, er zullen wel manieren zijn, maar for now: wees blij dat het dus enkel met de fixed nummers is)

dat gezegd zijnde, opnieuw, dellmont kan dit eenvoudigweg oplossen door een interconnect aan te gaan met 1 van de spelers die lokaal actief is op de belgische markt.
(proximus, telenet, orange, destiny, intellinet, sewan, ....)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2689
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 232 keer

Als je kijkt bij de laatste visie hierover door het bipt.

https://www.bipt.be/operators/publicati ... ember-2020

Je kan dan nog discussiëren of men de oproep mag blokken maar de CLIP verwijderen mag :

47. Indien bij internationale binnenkomende oproepen een presentatienummer aanwezig is dat niet kan worden vertrouwd, wordt dit verwijderd door de Belgische operator die de oproepen ontvangt.

EDIT

De vier principes ...............................................................................................................10
5.1. Eerste principe: associatie van de oproep met een netwerknummer .....................................10
5.2. Tweede principe: unieke identificatie van het netwerknummer .............................................10
5.3. Derde principe: aankiesbaarheid van het presentatienummer ...............................................10
5.4. Vierde principe: geldigheid van het netwerk- en presentatienummer ....................................11

Als je dit in detail leest kan Betamax wel het doen, maar ze moeten ook allerhande bereikbare nummers meesturen en maken voor iedere gebruiken en waarschijnlijk een KYC procedure doen. En ik vermoed dat die low cost partijen daar geen zin in hebben.

Anderzijds je kan je nummer porteren naar een OVH en bijna gratis bellen voor fixed (99 nummers), gsm is meer en meer onbeperkt of veel minuten in packs. Ik vrees dat de mensen die echt met sip ed in België bezig blijven als pure besparing minder om minder groot gaat worden.

Maar soit interessanten lectuur @ bipt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14544
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1608 keer
Bedankt: 1215 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb hierrond een kennisbank artikel gemaakt. Suggesties voor het artikel te verbeteren kunnen per pb.

app.php/kb/viewarticle?a=4
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5414
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 551 keer
Recent bedankt: 1 keer

artikel klopt niet.
het kan wél, maar hangt af van wélke voip provider, en dienst connecties met andere providers.
en het kan in de toekomst dus ook voor dellmont/betamax, afhankelijk van of ze een directe connectie met een belgische provider maken of niet.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14544
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1608 keer
Bedankt: 1215 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zou je een verbetering kunnen bezorgen per pb? If wens je toegang om het zelf aan te passen?

Toegevoegd na 7 uren 33 minuten 9 seconden:
@Splitter aangepast. Is het nu correcter?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17696
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 933 keer
Bedankt: 3417 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ofloo schreef: 06 jan 2023, 20:03 Blijkt dat ze geen callerid meer kunnen geven aan Belgische fixed nummers. Dus als je een CallerID een vaste lijn is dan kan je niet meer bellen. Mobiel nummer zou geen probleem zijn.
Ik heb het zonet getest met mij Megavoip account, met Belgisch fixed caller-ID (056 xxx)
  1. ik heb mezelf opgebeld op mijn WeePee nummer: gesprek ging door zonder probleem, mijn caller-ID werd meegestuurd en getoond.
    grappig detail: binnenkomende CLIP heeft hetzelfde numemrs als het opgebeld nummer (van 056 xxx naar 056 xxx) :-)
  2. ik heb mijn GSM nummer gebeld: dit werd geweigerd:
    • foutcode: internettelefonie met 0032 475 xxx via sip.megavoip.com niet geslaagd. Oorzaak: 480 Temporarily not available
    • ik kreeg wel een bandje te horen: This number cannot be called with this caller-id. If possible, use a Belgian mobile nummer instead. Thank you
Conclusie:
  • Een gesprek naar een Belgisch vast nummer wordt niet tegengehouden door de provider (Dellmont), maar wordt wel aangeboden.
  • WeePee heeft het gesprek aanvaard, inclusief de caller-ID. Het is dus onjuist dat je niet meer kan bellen naar Belgische fixed nummers, ofwel zijn het bepaalde operators (Telenet, Proximus?) die deze gesprekken niet aanvaarden, of het caller-ID strippen?
  • Gesprekken naar Belgsiche GSM's (met vast caller-ID) worden wel geweigerd (wat we al wisten).
Zal straks nog eens bellen naar een vast Proximus nummer, een vast EDPNet nummer en een vast Telenet nummer.
Wordt vervolgd.

Toegevoegd na 8 minuten 41 seconden:
Test naar EDPNet nummer: geslaagd (gesprek ging door, fixed caller-ID (056 xxx) werd getoond.
Test naar Telenet nummer: geslaagd (gesprek ging door, fixed caller-ID (056 xxx) werd getoond.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5414
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 551 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef: 09 jan 2023, 21:47 @Splitter aangepast. Is het nu correcter?
Misschien zoiets:
Indien een oproep zou gebeuren, waarbij het oproepnummer een belgisch nummer is, en de bestemming is eveneens een belgisch nummer,
waarbij de oproep tot stand komt via een internationale provider, dewelke geen lokale interconnectie heeft in belgie, zal de call geweigerd worden.

Dit is niet het geval indien:
- het een oproep is waarbij het oproepnummer een internationaal nummer is, en de bestemming een belgisch nummer is
- de oorsprong van de oproep een belgisch netwerk is
- de oorsprong een internationaal netwerk is, maar rechtstreeks geconnecteerd met een belgisch netwerk

... of indien de betrokken operatoren in de route de call doorlaten (gebrekkige screening, andere overeenkomsten, door operator aangepast oproepnr, ...)

Ditzelfde concept is/zal trouwens van toepassing zijn in o.a. frankrijk, luxemburg, duitsland,
samen met het duurder/onmogelijk maken van anonieme oproepen en oproepkosten gebaseerd op zowel CLI als bestemming

voor frankrijk is er bv een statement vinden bij techadvance: https://www.techadvance.co.uk/changes-t ... rench-cli/
datzelfde concept gaat dus gelden voor meer en meer landen, en meer en meer operatoren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14544
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1608 keer
Bedankt: 1215 keer
Recent bedankt: 5 keer

Aangepast, dank je @Splitter
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”