Er is iets vreemds met mijn aarding thuis: er staat 100V spanning op (bij het openen van de aardingsklem meet je dus 100V over de 2 stukken). Er loopt verder geen stroom door (of toch niet meetbaar met mijn multimeter), waardoor mijn aardbeveiliger ook niet springt. Op zich dus niet gevaarlijk, maar ook niet normaal natuurlijk. Ik had het allicht nooit gemerkt als mijn installatie niet moest gekeurd worden naar aanleiding van een PV installatie, maar de keurder die het PV stuk kwam keuren merkte dit probleem dus wel op. Ik ga ervan uit dat het probleem er al veel langer dan vandaag zit: de PV installatie werd helemaal losgekoppeld door de installateur om te bewijzen dat het daar niet aan lag, en het probleem bleef (maar het werd nu wel mijn probleem ipv de installateur).
In de loop der jaren heb ik wel wat stopcontacten bijgezet (nieuwe kring toegevoegd) en de keuken is ook aardig verbouwd met wat extra stopcontacten en extra oven, maar dat alles is voor zover ik kan zien mooi en volgens de regels uitgevoerd. Kan best zijn dat het probleem er al was toen ik het huis kocht in 2008, de keuring destijds van oa de aarding werd met een 3-punts meting gedaan en er werd enkel rond de 5ohm weerstand gemeten, geen spanning. Helaas hebben keurders tegenwoordig wat meer geavanceerde meters en doen ze geen 3-puntsmeeting meer maar zetten ze gewoon 2 klemmen over de aarding waarmee ze alles -inclusief spanning- meten.
In een poging om het issue te vinden heb ik de zekering van alle kringen afgezet en daarna weer één voor één op. Het rare is dat het telkens een andere kring lijkt die het probleem veroorzaakt. De ene keer kan ik kring A, B en C opzetten en komt het probleem voor als ik D ook opzet, de volgende keer start het al na opzetten van kring B, nog andere keren is het kring F,... kortom, er lijkt geen lijn in te zitten.
Bovenstaande doet mij besluiten dat het probleem eigenlijk niet in een kring zit of geen apparaat is (al is de aarding natuurlijk wel doorverbonden/afgetakt op een aantal plaatsen), maar waar dan wel?
Iemand enig idee hoe ik dit nog verder kan (laten) troubleshooten? Let wel: mijn kennis van elektriciteit is beperkt