PPPoE op BBox 3V+ volledig uitschakelen en toch nog interactieve TV mogelijk?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
- Bedankt: 27 keer
Ik vermoed dat het antwoord op deze vraag 'nee' zal zijn, maar ik wil het voor de zekerheid toch nog even aftoetsen. De Bbox V3+ kan 'passthrough' doen, maar daaronder verstaat Proximus dat de PPPoE-sessie op de Bbox V3+ behouden blijft en er een tweede sessie wordt opgestart door de router die dan achter de Bbox staat en met dezelfde credentials inlogt. Dat is momenteel ook de opstelling. Ik zou nu twee gescheiden netwerken moeten opzetten, en idealiter ook met een aparte PPPoE-sessie (apart WAN IP maakt het voor bepaalde dingen makkelijker), maar dat kan maar op één Bbox (maar één aansluiting voorzien op de locatie). Nu kan ik de PPPoE-sessie op de Bbox uitschakelen (EDPnet deelt er in ieder geval instructies voor), maar kunnen de settop boxen voor Proximus TV dan nog wel op het internet? Ik vermoed dat zij geen WAN IP krijgen (ik kan dat momenteel niet nakijken) en de Bbox sowieso een actieve PPPoE-sessie moet hebben om ze naar behoren te laten functioneren?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
- Bedankt: 3534 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Ik denk, maar ben er niet zeker van:
Sluit gewoon beide routers aan op de B-box3, en probeer op beide PPPoE. Vroeger kon je bij Proximus tot 4 simultane PPPoE sessies gebruiken (afhankelijk van het abbo).
- dat de oude decoders geen PPPoE op de B-box3 nodig hebben om te werken voor Proximus TV.
- dat deze natuurlijk wel internet nodig hebben voor de goede werking van de ingebouwde Apps (vb Netflix, Youtube, ...).
- de nieuwe Android decoders (V7) wel internet nodig hebben.
Sluit gewoon beide routers aan op de B-box3, en probeer op beide PPPoE. Vroeger kon je bij Proximus tot 4 simultane PPPoE sessies gebruiken (afhankelijk van het abbo).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
- Bedankt: 27 keer
Dat was ik ook van plan, maar met wat ik las vreesde dat het tot twee sessies beperkt was en dus problemen zou geven. Het lijkt voorlopig gewoon te werken. Is wel een zakelijk abonnement, misschien dat ze daar toch nog meer dan twee sessies toelaten.
Bedankt!
Bedankt!
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3