Iemand die mij even kan helpen.
Het is op wifi maar de modem van Orange staat op 1 meter van mijn laptop zonder muren tussen. Kan niet testen op kabel
Ik heb gewoon het standaard internet abbonement. Dus normaal zou ik max 150 Mbps/15Mbps up halen. Ik haal maar 66 Mbps down en 12 Mbps upload. Ik weet dat ik nog rond de 140 Mbps heb gehaald. Met 2,4 Ghz haal ik nog geen 60 Mbps zelfs.
Weet iemand of dit aan mijn setup ligt of aan de modem?
speedtest gehalveerd in snelheid
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Zowel op mijn gsm als op mijn laptop haal ik bedroevende snelheden. En paar dagen geleden had ik dat ook al.
Ik snap dat wifi geen goede graadmeter is maar op 1 meter van men modem(hij staat op mijn bureau) kan toch niet zoveel interference hebben?
Ik snap dat wifi geen goede graadmeter is maar op 1 meter van men modem(hij staat op mijn bureau) kan toch niet zoveel interference hebben?
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Inderdaad is er weinig interferentie op zulke afstand,ziehier mijn zelfde orange contract resultaat op 3 meter modem afstand met deur of muur er tussen dit met windows tablet over wifiboonpwnz schreef: 11 dec 2022, 20:30 Zowel op mijn gsm als op mijn laptop haal ik bedroevende snelheden. En paar dagen geleden had ik dat ook al.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Als het alleen tijdens de "piekuren" voorvalt, kan je het al raden wat het is: een overbelaste coaxnodeboonpwnz schreef: 11 dec 2022, 20:30 Zowel op mijn gsm als op mijn laptop haal ik bedroevende snelheden. En paar dagen geleden had ik dat ook al.
Overboeking op coaxnetwerk is gigantisch en als iedereen Netflix begint te streamen in 1080p of 4K, zakt je snelheid als een pudding in elkaar.
-
- Elite Poster
Het is beter op dit uur. Zit nu aan 107 Mbps.
Dus ik denk echt dat er serieuze overbelasting zit op mijn node.
Heel begrijpelijk en jammer genoeg kan ik er niets aan doen want ik kan niet overschakelen naar Proximus of consoorten wegens technische zaken. Fiber ligt in de straat maar niet tot in appartement. Dus ik zal er maar mee moeten leren leven.
Dus ik denk echt dat er serieuze overbelasting zit op mijn node.
Heel begrijpelijk en jammer genoeg kan ik er niets aan doen want ik kan niet overschakelen naar Proximus of consoorten wegens technische zaken. Fiber ligt in de straat maar niet tot in appartement. Dus ik zal er maar mee moeten leren leven.
-
- Elite Poster
Ja dat probleem heb ik dus ook op wifi.
Orange kon niet veel voor me doen. Zei enkel dat ze zagen dat er verdomd veel storing op mijn wifi verbinding zit.
Dus heb nu een ethernet adapter en die werkt feilloos.
Orange kon niet veel voor me doen. Zei enkel dat ze zagen dat er verdomd veel storing op mijn wifi verbinding zit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus het was niet orange overbelast, maar wel de WiFi die slecht werkt?boonpwnz schreef: 15 dec 2022, 12:54 Ja dat probleem heb ik dus ook op wifi.
-
- Elite Poster
Nee het ligt niet aan mijn wifi. Het probleem is dat er teveel wifi's signalen in men buurt zijn tussen 18u en 22u. Dus het is een overbelasting maar dus niet van Orange zelf en ik kan er ook niets aan veranderen. Want ik zit letterlijk 1 meter van mijn modem. Maar op een appartement heb je veel wifi signalen.duizend schreef: 15 dec 2022, 13:13
Dus het was niet orange overbelast, maar wel de WiFi die slecht werkt?
Dit zeiden ze letterlijk:
Helaas is er inderdaad wel heel veel storing op je wifi vanuit je directe omgeving.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus ja het ligt wel aan uw WiFi want via kabel is de verbinding goed.boonpwnz schreef: 15 dec 2022, 13:32 Nee het ligt niet aan mijn wifi. Het probleem is dat er teveel wifi's signalen in men buurt zijn tussen 18u en 22u.

Hoe je de WiFi verbinding beter maakt is een andere zaak.
Ander kanaal?
-
- Elite Poster
Ander kanaal getest en hielp niet.
Het probleem situeert ook enkel in de avonduren. Overdag geen last van. In de avond kan de 2.4 ghz band zo vol zitten dat ik maar 25 Mbps haal op wifi. Op de 5 GHZ is dat dan tussen 50 en 60 Mbps.
Het probleem situeert ook enkel in de avonduren. Overdag geen last van. In de avond kan de 2.4 ghz band zo vol zitten dat ik maar 25 Mbps haal op wifi. Op de 5 GHZ is dat dan tussen 50 en 60 Mbps.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik zit ook in een omgeving met belachelijk veel wifinetwerken. Mijn Telenet modem/router gaf vroeger ook een zeer wisselvallige verbinding. Ik ben dan overgeschakeld op een eigen mesh-wifi netwerk. Dat ding regelt zichzelf en verandert zelf regelmatig van kanaal. Sindsdien is mijn wifi stabiel. Veel mensen (zeker in de omgeving van dit forum) houden daar niet van omdat je het niet allemaal zelf kan regelen, maar ik ben blij dat ik van dat wifibeheer af ben. Ook als je met één wifipunt genoeg hebt kan zo'n zogezegd "slimme" router mogelijk een oplossing zijn.
Krijg je aan de modem zelf een goede snelheid? Want het kan aan je wifi liggen (veel verkeer in de omgeving op dat moment) en/of aan het netwerk (eveneens veel verkeer opd at moment).
(Wat ik zelf voor heb, en wat blijkbaar wel vaker gebeurt, is dat er een storing zit op de kabel binnenshuis. Bij mij zijn ze van Telenet komen meten en hebben ze gevonden in welk deel van de kabel de storing zit. Daar moet ik dan een oplossing voor zien te vinden - een nieuw stuk kabel trekken gaat niet zonder vel breekwerk.
Krijg je aan de modem zelf een goede snelheid? Want het kan aan je wifi liggen (veel verkeer in de omgeving op dat moment) en/of aan het netwerk (eveneens veel verkeer opd at moment).
(Wat ik zelf voor heb, en wat blijkbaar wel vaker gebeurt, is dat er een storing zit op de kabel binnenshuis. Bij mij zijn ze van Telenet komen meten en hebben ze gevonden in welk deel van de kabel de storing zit. Daar moet ik dan een oplossing voor zien te vinden - een nieuw stuk kabel trekken gaat niet zonder vel breekwerk.