Fluvius aanrekening graafwerken bij verzwaring elektrische aansluiting

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 2 keer

Long story short: ik leg zonnepanelen bij binnenkort waardoor ik >5kW ga wat op mijn monofase 50A aansluiting niet toegestaan is. Ik moet dus naar 3 fase overstappen.
Fluvius kan geen 3x230V (zonder N) aanbieden die wel in de straat ligt, maar blijkbaar ‘vol’ zit. Dus 3F400V+N aansluiting nodig, alleen ligt dat niet in de straat. Dit moeten ze 155m ver gaan zoeken. De eerste 100m graafwerken om dat tot bij mij (rooigrens) te krijgen betalen zij, de 55m erna (nog steeds onder openbaar domein) ik. Dit komt op iets meer dan 1000€ extra neer.
Op zich had ikzelf hier geen probleem mee, maar mijn omgeving maakt er mij attent op dat dit eigenlijk toch niet correct is gezien het hun probleem is dat ik niet aangesloten kan worden.
Detail: ik heb offerte al goedgekeurd :|
Iemand ervaring mee?
Kennis zei om gewoon digitale teller aan te vragen en dat zij dan waarschijnlijk alle kosten zouden nemen… maar ik wil graag wat zekerheid en liefst voor de zomer alles rond (voor zonnepanelen).
Ik bel ze sowieso nog wel eens met dezelfde vraag, maar input hier kan mij mogelijk extra argumenten geven.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik lees aandachtig mee. Ik ga hetzelfde probleem hebben. Ik had ook al gehoord "het hangt ervan af hoe de aansluitingen in uw straat in mekaar zitten". Mijn vraag (in plaats van een antwoord op jouw vraag): hoe vraag je een verzwaring aan? Gewoon bellen naar Fluvius, aanvraag via het web?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wanneer je belt of via hun webapp de aanvraag doet kom je gewoon in de wachtrij te staan. De wachttijd in sommige regio's kan tegenwoordig lang aanslepen.
Zelf heb ik rechtstreeks telefonisch contact genomen met verantwoordelijke van de regionale technische dienst van de netbeheerder, verantwoordelijk voor de aansluitingen in de regio, die redelijk onafhankelijk beslissingen kan nemen (tot en met onderhandelen over wijzigingen in de offerteprijs).
Ze kunnen je ook onmiddellijk en via directe communicatie vertellen wat wel en niet mogelijk is in je eigen straat.

Ter zijde, het is niet het totale aantal Wp van de zonnepanelen dat een beperking op de aansluiting oplegt maar het aantal kVA van de omvormer (5 kVA voor monofase en 10 kVA voor driefase zonder bijkomende netstudie).
Afhankelijk van de technische specificaties van de omvormer (en de hellingshoek en oriëntatie van de panelen) is het voor de netbeheerder dus toegelaten om bv. 10 kWp panelen op een 5 kVA omvormer aan te sluiten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Dit mag toch niet meer? Broer heeft dit voorgehad en uitgelegd, heb dus geen referenties.

Vroeger moest je als eigenaar dus idd betalen voor de extra werken. Je buren konden daarna allemaal zonder meerprijs aansluiten. Jij betaalde dus eigenlijk voor je buren.

Enkele jaren geleden is dit dan verboden en moest fluvius gewoon een forfetair bedrag aanrekenen. Die de buren ook allemaal zullen moeten betalen.

Toen die verandering er was, heeft mijn broer dan voor een klassieke verzwaring betaald zonder de extra's.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

@ivob
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... us_new.pdf p.3
Wil je zonnepanelen of andere lokale productie-eenheden
installeren vanaf 5 000 W piekvermogen? Een standaardaansluiting is dan niet meer geschikt. Je moet een
meerfasige aansluiting aanvragen.

@NuKem
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf p.2
Netuitbreiding (indien geen net) of netversterking (enkele indien aansluitvermogen>25kVA)
Eerste 100 m kabel op openbare domein gratis (volgens traject bepaald door DNB). Boringen niet inbegrepen.

Voor zover ik het begrijp is er een net en vraagt u enkel een netversterking < 25 KVA en is derhalve bovenstaande beperking tot gratis 100 m in principe niet van toepassing
Probleem is dat het 3*230 net "volzet is" maar dit is normalerwijze mijns inziens niet uw probleem (maar kan mogelijkerwijze wel vertraging m.b.t. de oplevering aanleiding geven)
Indien er voor uw installatie evenwel een aansluiting met N zou nodig zijn, kan eventueel gesteld worden dat er geen net beschikbaar is en u in principe kosten voor afstanden boven 100 m op het publieke domein aangerekend worden

Vermits u de offerte reeds goedgekeurd hebt, wordt een eventuele onderhandeling m.b.t. een eventuele aanpassing ervan mijns inziens "mogelijkerwijze moeilijk", maar misschien nog toch te proberen waard (is er geen contactpersoon/nummer op de betrokken offerte voorhanden)

Ter info: procedure voor klachten indien dit eventueel zou overwogen worden
https://www.fluvius.be/nl/contact/klach ... 8684003695
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er ligt nog geen elektriciteitsleiding waarop u kan aansluiten voor uw perceel. Een uitbreiding van het
elektriciteitsnet kan worden voorzien na ontvangst van uw akkoord. Deze uitbreiding zal uitgevoerd worden
zonder recuperatiemogelijkheid van de betaalde tussenkomsten wanneer toekomstige klanten aansluiten op
deze uitbreiding. De doorlooptijd is geldig mits het verkrijgen van de nodige vergunningen. Het volledige
traject van de graafwerken dient vrij te zijn, de uitvoeringstermijn wordt opgeschort als dit niet het geval is.
Omschrijving: Netuitbr. >100m <=56kVA
Aantal: 55,000
Eenheidsprijs in euro: 19,23
Totaal in euro: 1.057,65
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf
Hier staat ook dat alles >100m voor de klant is. Ter info, ik vroeg 40A aan ofte 27.7kVA
Verzwaringen
Als het net of de aansluiting of de meetopstelling onvoldoende sterk is, moet de kost van de verzwaring van de aansluiting en/of de meteropstelling en/of de tussenkomst netversterking (boven 100m) betaald worden.
Tot 25kVA vervalt de tussenkomst voor eventuele netversterkingen.
Ik val denk ik gewoon net uit de boot :(
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 13 keer

M_016 schreef: 17 nov 2022, 12:44 @ivob
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... us_new.pdf p.3
Wil je zonnepanelen of andere lokale productie-eenheden
installeren vanaf 5 000 W piekvermogen? Een standaardaansluiting is dan niet meer geschikt. Je moet een
meerfasige aansluiting aanvragen.
Dat slaat op het aangesloten piekvermogen van je omvormer (5 kVA of ongeveer 5000 W monofase) en niet op het aantal Wp zonnepanelen die aangesloten zijn op die omvormer.
Je zonnepanelen zijn niet aangesloten op het net. Dat is je omvormer.
Dus geen enkel probleem (voor de netbeheerder) om + 5000 Wp panelen aan te sluiten op een 5 kVA omvormer of +10.000 Wp panelen op een 10 kVA omvormer.

https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... stallateur

Het aantal max. Wp van de zonnepanelen wordt bepaald door de technische specificaties van de omvormer en de nominale vermogensverhouding tussen omvormer en panelen. Dat wordt niet door Fluvius bepaald.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

@ivob eens dat het de omvormer (kVA) betreft
@NuKem ik vrees dat zulks inderdaad het geval is
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De vraag is ook wat je kan doen aan deze geregulariseerde diensten, het is niet dat je veel keuze hebt te aanvaarden als je dat wil.
Bedenk ook even wat een thuisbatterij kan betekenen, ook zij kunnen dit overtollige piekvermogen afvlakken dat je niet boven 5 kW kwijt kan (en je hebt er 's nachts nog wat aan).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 32 keer

Hier staat ook dat alles >100m voor de klant is. Ter info, ik vroeg 40A aan ofte 27.7kVA

Is het niet zo dat je max 3 fasig 32A kan krijgen zonder bijkomende studie?
Boven de 32 A komen er extra kosten bij.

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”