Siemens koelkast koelt eenmalig

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Allen,

Ik heb tweedehands een siemens ks34r410 gekocht. Deze is niet rechtop vervoert (vanachter in mijn golf variant).
De compressor heeft altijd lager gelegen dan de bovenkant van de koelkast.

De koelast heeft twee weken rust gehad voordat ik hem in het stopcontact heb gestoken.

Als de koelkast warm is en je draait de thermostaat aan, slaat de compressor meteen aan.

Op een koudere nacht hebben we al onze drank die we wilden koelen voor ons feest buiten gezet. Nadien in de koelkast geladen.
Er staat een bakje water in de koelkast om de temperatuur te meten. Dit koelde mooi af tot 4 graden. De compressor is af geslaan, twee dagen later was mijn koelwater 10 graden.

Ik heb de koelkast een tijdje uitgezet en terug aan, zelfde verhaal: koelen tot 4 graden, compressor slaat af en daarna niet meer aan.

Na een aantal dagen heb ik ook een keer voor gehad dat mijn water uiteindelijk -1,5 graden was, de compressor bleef maar gaan.

De koelkast staat in de woonkamer.

Wat ik al heb geprobeerd:
-dit leek mij een probleem te zijn met de thermostaat/voeler. Deze heb ik vervangen door een nieuwe origineel van siemens (heel het voorwerk is vervangen: lampje, thermostaat, deur open/dicht schakelaar)
-ik dacht dat de schakeldraad (zwart) misschien fout aangesloten was op de thermosaat. Deze even op de enige vrije pin aangesloten, geen soelaas. Terug aangesloten zoals het was
-met een LED lamp gekeken of de koelkast goed afdicht, dat is het geval
-de 'leiding' naar het bakje op de compressor proper gemaakt, er komt ook water in het bakje op de compressor terecht

Iemand met de gouden tip?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer

Bericht

Is dat zo'n "no frost" type met een ventilator in?

Ik zou eerder het vermoeden hebben dat de ventilator stuk is of de ontdooiweerstand waardoor deze aanvriest en het ijs het koelen van de lucht verhindert.
Uiteraard zit ofwel de thermostaat in het ijs, of wel nog fris. Of slaagt de compressor uit om schade te voorkomen door te koud koudtemiddel dat terug richting de compressor gaat om vloeistofschade te voorkomen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

Ik denk van wel.

Er zit bovenin de koelkast inderdaad een ventilator, die slaat ook meteen aan als de compressor aan slaat.

Als hij stopt met koelen, helpt het om de koelkast even open te zetten. Als ik dan de thermostaat op '5' (vollenbak) zet, springt hij soms terug aan.

Is de ontdooiweerstand het ijzerwerk vanachter op de koelkast? De koelkast heeft weer heel de nacht staan koelen tot 07u deze ochtend als ik de thermostaat heb uitgedraaid. De weerstand lijkt momenteel gewoon kamertemperatuur te hebben
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

In Thailand had ik ook no frost koelkast, en op zeker moment was die binnen warm bij opstaan in de morgend tot de hele namiddag .Dus dood ( dacht ik ).Nieuwe Samsung gekocht , weekje later wilde ik toch wel eens weten wat er met de oude scheelde ,zodus youtube type nummer ingevoetd en kreeg idem ijskast te zien in demontage bij garage Thai dorpsmecanicien .....wat bleek binnen achterkant zat vol ijs ....
Ik de oude koelkast welke op terras stond aangesloten met verlengkabel ,even achtetkant bekeken ,en ja hoor watercontainertje vol water ....en koelkast werkte wederom ...dus zottekosten gedaan voor nieuwe .!!
Blijkbaar defrosten die toestellen wel,maar niet volledig en hebben die eens een totale defrost van een 24 uur nodig wegens een sensor niet goed werkend of in ijs gekapseld.

PS die nofrosts hebben geen ijzerwerk raster zoals de oude types,allrs zit binnen in en word verwarmd indien nodig om ijs te smelten ( kon ik zelfs horen dat ijs naar benefen schoof bij momenten.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer

Bericht

Ofwel gaat de verwarmingsweerstand stuk, ofwel de oververhittingsbeveiliging.
Je kan je compressor wel horen draaien, maar als de verdamper niet genoeg warmte kan absorberen ga je niet meer schakelen op je thermostaat maar op de temperatuurvoeler van je verdamper uit veiligheid voor de compressor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

Als bij een no frost alles binnen in zit, is het geen no frost!

Ik kan je redenatie ergens volgens honda, maar dan zou hij uiteindelijk toch wel eens terug moeten aanspringen?

Dat doet hij pas als ik de deur even laat open staan en de thermostaat vollenbak zet (en zelfs dan soms niet)

Sent from my iPhone using Tapatalk
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

Bericht

Volgens mij mag een compressor van een koelkast niet onmiddellijk terug aanslaan om schade te voorkomen.
Er zou een beveiliging inzitten die voorkomt dat de compressor onmiddellijk terug aanslaat.

De druk in de compressor is na uitschakellen nog te hoog.
Na een drietal minuten kan hij terug inschakelen.

Mvg