Hallo,
Vraagje ivm. berekening jaarlijkse eindfactuur met variabel contract, en digitale meter.
Gebruikt Engie je werkelijke maandverbruiken die Fluvius ontvangt van de digitale meter?
Of berekenen ze het nog steeds gewoon met giswerk profielen om mijn jaarverbruik over 12 maanden in te delen?
Ik heb bvb. mijn electriciteitsverbruik met ongeveer 100 Kwh per maand vermindert sinds mijn variabel contract op 1 juli is gestart.
In de Engie app die gedeelde data krijgt van Fluvius, zie ik het correcte maand verbruik en kost. Maar een collega beweerde dat dit louter informatief is?
Alvast bedankt voor mogelijke info.
Gebruikt Engie je werkelijke maandverbruik voor de berekening van de eindfactuur met variabel tarief?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Jouw energieleverancier maakt gebruik van een profiel - dat trouwens door alle energieleveranciers gebruikt wordt - om jouw jaarverbruik over de verschillende maanden te verdelen.
Fluvius levert één keer per jaar (bij de zogenaamde jaarlijkse meteropname) de meterstand door aan je leverancier.
Dus : Neen, Engie gebruikt je werkelijke maandverbruik niet.
Uitzondering,:
Als je een maandelijkse afrekening hebt gevraagd, en die is geactiveerd, dan zal Engie je werkelijke maandverbruik toepassen. Je gaat dan ergens in de aanvraagprocedure aan Fluvius toestemming moeten verlenen om maandelijks je meterstand aan Engie door te geven. Uiteraard moet je hiervoor wél beschikken over een digitale meter (met analoge meter kan je géén maandelijkse afrekening krijgen).
Fluvius levert één keer per jaar (bij de zogenaamde jaarlijkse meteropname) de meterstand door aan je leverancier.
Dus : Neen, Engie gebruikt je werkelijke maandverbruik niet.
Uitzondering,:
Als je een maandelijkse afrekening hebt gevraagd, en die is geactiveerd, dan zal Engie je werkelijke maandverbruik toepassen. Je gaat dan ergens in de aanvraagprocedure aan Fluvius toestemming moeten verlenen om maandelijks je meterstand aan Engie door te geven. Uiteraard moet je hiervoor wél beschikken over een digitale meter (met analoge meter kan je géén maandelijkse afrekening krijgen).
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Voor ieder contract voor gas wordt nog altijd met profielen gewerkt.kendeman schreef: 27 okt 2022, 03:33 Hallo,
Vraagje ivm. berekening jaarlijkse eindfactuur met variabel contract, en digitale meter.
Gebruikt Engie je werkelijke maandverbruiken die Fluvius ontvangt van de digitale meter?
Of berekenen ze het nog steeds gewoon met giswerk profielen om mijn jaarverbruik over 12 maanden in te delen?
Ik heb bvb. mijn electriciteitsverbruik met ongeveer 100 Kwh per maand vermindert sinds mijn variabel contract op 1 juli is gestart.
In de Engie app die gedeelde data krijgt van Fluvius, zie ik het correcte maand verbruik en kost. Maar een collega beweerde dat dit louter informatief is?
Voor alle contracten afgesloten met een analoge meter idem.
Voor iedereen die geen elektriciteitscontract contract met maandafrekening heeft afgesloten voor een digitale meter wordt er gewerkt met het RLP0N profiel. Dat is overgens geen giswerk van de leverancier maar per jaar een vastgelegde verdeling die je als klant bv. ook kan raadplegen op de site van Synergrid. Iedere kalendermaand krijgt daarin een bepaald percentage van je jaarverbruik toebedeeld.
Alleen voor exclusief nacht (bv. accumulatie) is er nog een afzonderlijk profiel, de SLPex.
Wanneer jij echter met Engie een contract hebt afgesloten met maandafrekening zal je iedere maand de afrekening volgens het verbruik van die maand ontvangen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Wordt de digitale meter effectief maandelijks gebruikt?
Technisch zou dit mogelijk moeten kunnen zijn, al is 2 maten en gewichten natuurlijk een slechte zaak zoals nu nog steeds het geval is met analoge en digitale meters.
Technisch zou dit mogelijk moeten kunnen zijn, al is 2 maten en gewichten natuurlijk een slechte zaak zoals nu nog steeds het geval is met analoge en digitale meters.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Als je je energiecontract bij ENGIE wijzigt, worden je nieuwe prijzen ook direct in de Smart app toegepast, zodat de getoonde bedragen altijd accuraat blijven en min of meer overeenkomen met wat op je jaarafrekening wordt aangerekend.
De gegevens in de app zijn echter informatief en kunnen niet gebruikt worden om je factuur/afrekening te berekenen. Dit wordt enkel gedaan op basis van gevalideerde informatie die wij van je distributienetbeheerder krijgen.
Indien geen maandafrekening gevraagd door de klant (en toegepast door de leverancier) zal het totale jaarverbruik bij opnemen meter verdeeld worden volgens het RLP0N profiel volgens het % toegekend aan de specifieke maanden en berekend volgens de kWh-prijs van die maand.
De app is dus slechts een indicatie voor de eindafrekening.
Klanten wiens verbruik per maand ongeveer overeenkomt met het toegepaste profiel (dat de leverancier overigens ook niet kan kiezen want voor iedere leverancier van bovenaf opgelegd, zie de in Synergrid gepubliceerde lijsten) zullen weinig verschil opmerken.
Klanten die daar (sterk) van afwijken (bv. een maand geen of nauwelijks verbruik, dan zal het verbruik van de andere maanden deels overgeheveld worden naar de maand zonder verbruik tegen de kost die die maand geldig was) kunnen bij de afrekening een gunstiger of minder gunstig resultaat krijgen.
De gegevens in de app zijn echter informatief en kunnen niet gebruikt worden om je factuur/afrekening te berekenen. Dit wordt enkel gedaan op basis van gevalideerde informatie die wij van je distributienetbeheerder krijgen.
Indien geen maandafrekening gevraagd door de klant (en toegepast door de leverancier) zal het totale jaarverbruik bij opnemen meter verdeeld worden volgens het RLP0N profiel volgens het % toegekend aan de specifieke maanden en berekend volgens de kWh-prijs van die maand.
De app is dus slechts een indicatie voor de eindafrekening.
Klanten wiens verbruik per maand ongeveer overeenkomt met het toegepaste profiel (dat de leverancier overigens ook niet kan kiezen want voor iedere leverancier van bovenaf opgelegd, zie de in Synergrid gepubliceerde lijsten) zullen weinig verschil opmerken.
Klanten die daar (sterk) van afwijken (bv. een maand geen of nauwelijks verbruik, dan zal het verbruik van de andere maanden deels overgeheveld worden naar de maand zonder verbruik tegen de kost die die maand geldig was) kunnen bij de afrekening een gunstiger of minder gunstig resultaat krijgen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Stel dat je een maandafrekening zou vragen en je tijdens de zomer negatief gaat in je bedrag (wegens veel injectie)... krijg je dan geld terug (of ben je dit verloren) ?
-
- Elite Poster
De korte versie: Ja, het verschil wordt op jouw rekening gestort.
---------------------------------------------------
De uitgebreide versie: Een negatieve maandelijkse afrekening is ook een eindafrekening.
Bij een negatieve afrekening krijg jij als klant het negatieve bedrag op je rekening gestort.
Bij een jaarafrekening is dat trouwens ook het geval.
Sinds ik afgestapt ben van de terugdraaiende meter krijg ik maandelijks een voorschotfactuur van nul euro en bij de eindafrekening wordt het negatieve bedrag voor het einde van de maand op eigen rekening gestort. Kies je voor een maandafrekening is dat niet anders. Je hebt immers meer stroom verkocht dan je inkocht dus je dient voor het verschil - als producent - vergoed te worden.
---------------------------------------------------
De uitgebreide versie: Een negatieve maandelijkse afrekening is ook een eindafrekening.
Bij een negatieve afrekening krijg jij als klant het negatieve bedrag op je rekening gestort.
Bij een jaarafrekening is dat trouwens ook het geval.
Sinds ik afgestapt ben van de terugdraaiende meter krijg ik maandelijks een voorschotfactuur van nul euro en bij de eindafrekening wordt het negatieve bedrag voor het einde van de maand op eigen rekening gestort. Kies je voor een maandafrekening is dat niet anders. Je hebt immers meer stroom verkocht dan je inkocht dus je dient voor het verschil - als producent - vergoed te worden.
Sol Invictus!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 2 keer
Dat is nog altijd giswerk (idd, vastgelegd) als je tot nu toe al goed bespaard hebt op gas. Veel van je besparing zal je gewoon verloren zien gaan door deze herverdeling. Maw de gasleveranciers zeggen (m.i.) "bespaar maar, dan behouden wij onze gasvoorraden én we kunnen toch het grootste deel van je gasverbruik aan winterprijzen blijven aanrekenen"ivob schreef: 27 okt 2022, 09:03Voor ieder contract voor gas wordt nog altijd met profielen gewerkt.kendeman schreef: 27 okt 2022, 03:33 Hallo,
Voor alle contracten afgesloten met een analoge meter idem.
Voor iedereen die geen elektriciteitscontract contract met maandafrekening heeft afgesloten voor een digitale meter wordt er gewerkt met het RLP0N profiel. Dat is overgens geen giswerk van de leverancier maar per jaar een vastgelegde verdeling die je als klant bv. ook kan raadplegen op de site van Synergrid. Iedere kalendermaand krijgt daarin een bepaald percentage van je jaarverbruik toebedeeld.
Alleen voor exclusief nacht (bv. accumulatie) is er nog een afzonderlijk profiel, de SLPex.
Wanneer jij echter met Engie een contract hebt afgesloten met maandafrekening zal je iedere maand de afrekening volgens het verbruik van die maand ontvangen.
so, a chicken is not a sparrow
-
- Elite Poster
Tegen mij moet je dat niet zeggen want ik verbruik geen gas._ketter_ schreef: 14 nov 2022, 20:04 Veel van je besparing zal je gewoon verloren zien gaan door deze herverdeling.
Giswerk is het ook niet gezien de profielen bekend zijn.
Je kan bij de eindafrekening je jaarverbruik dus perfect volgens het toegepaste profiel verdelen over iedere maand van het jaar en vervolgens vermenigvuldigen met de eenheidsprijs van de betreffende maanden.
Vind je dat, om welke reden dan ook, maar niets kan je voor alle zekerheid nog altijd een contract met een maandafrekening afsluiten. Dan betaal je iedere maand precies wat je die maand hebt verbruikt aan de prijs die, volgens jouw afgesloten contract, geldig was in die maand.
Leveranciers met meer dan 200.000 klanten negeren dat beter ook niet meer zoals Totalenergies deed. Om die reden is de VREG een procedure tegen hen opgestart met mogelijk een boete tot gevolg.
"Winterprijzen" is in deze context ook geen begrip meer dat de lading dekt.
Sol Invictus!