Telefoonlijn met veel ruis

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

Hoi,

In tegenstelling tot mijn vorige berichten die meestal voor anderen waren heb ik zelf een vraag.

Ter verduidelijking: deze case is in behandeling bij Proximus, er is een afspraak met een technicus maar het is pas morgen in de late namiddag.
Gisteravond merk ik op dat onze oude 'RTT bel' steeds een tikkend geluid maakte (niet 1x tik maar constant stilletjes tik, tik, tik).
Met die bel bedoel ik iets gelijkaardigs als dit https://images.2dehands.com/api/v1/list ... ps$_86.jpg
Alleen dat ons exemplaar een pak jonger is...

Maargoed, ik merkte dus op dat die bel steeds een tikkend geluid maakte. Ik nam de hoorn op en merkte dat op onze buitenlijn een enorme storing zat (veel gekraak en geruis). Deze ochtend nog eens geprobeerd en het was nog slechter, totaal geen kiestoon meer, uiteindelijk alles nagekeken aan de 'LTP' en er komt gewoon geen lijn (rechtstreekse verbinding aan LTP geeft nog steeds geen kiestoon).

Uiteindelijk naar Proximus gebeld en men kwam tot de conclusie dat er een technicus diende langs te komen, ik kreeg keurig een afspraak. Tot het moment dat ik vraag voor doorschakeling...

Eerste telefoniste verteld een doorschakeling te zullen inschakelen voor het gekozen telefoonnummer. Ik probeer zelf eens met mijn GSM, doorschakeling werkt niet...
Dus nog eens teruggebeld, ik leg alles uit, zegt ook een doorschakeling te zullen inschakelen en ik zeg, wacht ik ga het proberen met mijn GSM. Doorschakeling werkte nog steeds niet... Mevrouw zegt wacht even ik ga alles nakijken en zal u hiervoor even in de wacht plaatsen.
Na een tijdje muziek krijg ik opeens een andere medewerker aan de lijn (die van niets weet, opnieuw alles uitleg) en er stond geen doorschakeling actief, de doorschakeling werd zogezegd ingeschakeld (dit zou wel een tijdje duren eer dit actief was).
Half uur later werkte het nog niet, nog eens gebeld en dan uiteindelijk iemand die na het inschakelen vraagt, zou je het eens kunnen testen? (en ja ze werkte :))

Ik had uiteindelijk 4 mensen aan de lijn voor een simpele doorschakeling...

Wat ik wel opmerk is dat de lijn rond 18h nog perfect werkte en om 23h niet meer (er was hier wel tussen 20h en 22h een serieus onweer).
Op dit moment geeft mijn lijn veel gekraak en geruis, op sommige momenten gewoon geen kiestoon meer. We zullen afwachten wat de technicus zegt komende dagen...
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ergens een slechte verbinding ofzo? Of zijn er kaarten die de VOIP naar ATA (in de straatkast?) omzetten defect?

(Dit is trouwens een volledig analoge telefoonlijn, er is hier niets actief van VDSL of ADSL verbindingen, 100% analoog)

Edit: De telefoniste vertelde trouwens ook dat de lijntest uitweest dat er een probleem was met de 'copper' lijn.

Thanks
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

onweer = meestal regen, het kan bvb zijn dat er water in de kabel gekomen is, door een beschadigde mantel ofzo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

net zoals Joe zegt, waarschijnlijk door het onweer een kabel die "verzopen" is ergens.
meestal waar er werken zijn, of een kabel tijdelijk/slecht hersteld werd en er dus water ingeraakt.

dan krijg je van die leuke zaken als "het werkt niet" en een paar dagen later als het wat warm en droog is lijkt er niets aan de hand, tot de volgende regenbui.
en een ouderwetse "koebel" gaat daar inderdaad mogelijk wat van merken (en als je een multimeter aan de lijn hangt, ga je het waarschijnlijk ook wel kunnen zien)
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Hoi

Ik dacht inderdaad daarom ook aan een slechte verbinding… En ja het voetpad is hier al vaak open geweest, laatste maanden constant. En ja sinds die breekwerken is het nu eigenlijk de eerste keer dat het veeel geregend heeft…

Wat als die technieker langskomt en hij krijgt het niet opgelost?

Ik denk eerlijk gezegd dat het zoiets moet zijn want nu zijn er nog vreemdere symptomen.

Telefoons beginnen te rinkelen, (ondanks dat er geen oproep is) want alle oproepen worden doorgestuurd… Neem je dan de hoorn op hoor je niks of een kiestoon met ruis…

Maargoed we zien wel hoe dit afloopt…
wordt vervolgd…

Mvg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

klopt, omdat je een analoge lijn hebt, en de koper is beschadigd, ga je dingen mee kunnen maken zoals spookoproepen.
de reden ervoor is vrij simpel: je telefoontoestel merkt variaties in de voltage (door de beschadiging) en denkt dat er een oproep binnenkomt.
je lijn heeft constant ongeveer 48v in rust, dewelke omlaag gaat in rust en omhoog bij een inkomende oproep.

maar nudat je lijn beschadigd is, zal er vermoedelijk minder volt opzitten, en doordat deze ergens in contact gaat liggen met grond en wss een ander paar in de bundel,
zal er soms ook meer opzitten.
en daardoor raakt je toestel en bel in de war.

fun fact: op adsl kon je zelfs op 1 paar dsl sync hebben als je beschadiging "juist" was :)
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Hoi,

Eigenlijk zijn het geen "spookoproepen" maar echte oproepen naar iemand anders.
Als die telefoon gaat rinkelen (de RTT bel rinkelt niet mee, deze zal een hogere stroom vereisen), neem je de hoorn op en kan je (in de verte) meeluisteren met iemand anders zijn gesprek. Deze zal inderdaad in contact liggen met een ander paar...

wordt vervolgd....

Mvg

Toegevoegd na 5 uren 19 minuten 32 seconden:
Hoi

Technieker is langsgeweest, alle inkomende paren werden uitgemeten vanuit de KVD. Heb geen enkel goed paar meer, alle waardes waren slecht…
Slechte isolatieweerstand…
Momenteel hangt de lijn op het paar met de beste resultaten maar het is niet fameus. Het is een case voor de lassers.

wordt vervolgd….
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Hoi,

Uiteindelijk werd ik op een andere telefoonkabel gelast, er liggen hier namelijk meerdere telefoonkabels. De alleroudste (waar wij op zaten) is vermoedelijk beschadigd bij werken. Dus werden we gewoon op een nieuwe kabel gelast en het probleem is opgelost..

Heeft wel een poos geduurd eer alles hersteld was…
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Gelukkig eind goed al goed :) leuk te horen dat je nu op hopelijk een goede en snelle lijn zit.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

JonasRetro schreef: 25 okt 2022, 14:04 Telefoonlijn met veel ruis
Je probeert waarschijnlijk te communiceren met een vrouw. Dan is dat compleet normaal.
:angel: :angel: