De index is er indertijd gekomen om te voorkomen dat de er steeds gestaakt moet worden om een correcte loonsaanpassing te bekomen. Maar iedereen weet, of zou moeten weten, dat de index de inflatie in een degressief en vertraagd tempo volgt. De spilindex volgt de gezondheidsindex en niet de consumentenindex (= inflatie) waardoor er steeds enkele percentielen verloren gaan en er steeds reëel inkomensverlies is.
Statbel
Consumptieprijsindex of inflatie voor september van 9,94% naar 11,27%
Gezondheidsindex voor september van 9,70% naar 11,25%
Dan is er nog het feit dat de indexering later volgt alsook dat er soms een indexsprong wordt gemaakt (zoals met de Zweedse Coalitie niet zo lang geleden). Om de reële 45k als bediende nog steeds te ontvangen nu in oktober zou ik feitelijk 52.103,71 euro per maand moeten verdienen. Door het volgen van de spilindex alsook de gezondheidsindex ipv de consumentenindex is dit minder dan 51.809,77. Dit bedrag is ook helemaal geen loonsopslag maar een herwaardering om het reële loon van 45k (bijna) te behouden anno 2022.
Enkele berekeningen rekening houdend met de inflatiestijging van 13,63%
Consumptieindex (inflatie) sinds januari 2019: 45000 x (1 + 13.63 %) = 52103.71 nominaal loon = 45000 reëel loon (https://www.eclecticsite.be/amorti/gezondIndex2004.htm)
Gezondheidsindex (inflatie maar dan zonder benzineprijsstijgingen etc.) sinds januari 2019: 45000 x (1 + 13.14 %) = 51809.77 euro nominaal loon (idem)
-> Hoewel de inflatie 13,63% bedraagt heb je bij de spilindex, moest die maand na maand gebeuren; best case dus, een indexering van 13,14%. Het reële loon heden ten dage bedraagt feitelijke 44780,58 euro (= 45000 / (1 + (13,14% - 10,70%)) ).
De uitgemergelde indexeringsformule van Agoria: 45000(0.2 + 0.8(24.4019/21.377)) = 50094.09 euro nominaal loon (https://www.eclecticsite.be/amorti/agoriaIndex.htm)
-> Hoewel de inflatie 13,63% bedraagt zou je bij Agoria slechts een indexering van 10,70% krijgen. Het reële loon heden ten dage bedraagt hier feitelijke 43493,08 euro (= 45000 / (1 + (13,63% - 10,70%)) ).
Ambtenaren lijken nog het best af. Zij krijgen een loonsaanpassing telkens de spilindex wordt overschreden terwijl een grote groep werknemers moet wachten tot 1 januari waardoor zij gedurende een "lange" periode geld mislopen.
Voor gepensioneerden en andere inkomensgerechtigden geldt geloof ik het zelfde als ambtenaren maar ik kan mij vergissen.
Zelfstandigen kunnen wel hun eigen prijs bepalen maar die zitten vast met jaarcontracten. Recent nog las ik het relaas van een bakkerin wiens actuele elektriciteitskosten (werkelijke kosten en krijgt elke maand ook een afrekening, digitale meter sinds 2010) van 1300 naar 4200 euro per maand zijn gestegen. Ook niet alle zelfstandigen indexeren zomaar uit angst om contracten/klanten te verliezen.
Wat ik mij afvraag, hoe zit dat bij jullie? Om de winkelkar even hoog als 3 jaar geleden te vullen moet er stevig dieper in de buidel worden getast. De energierekeningen zijn verdubbeld. Is het inkomen erop vooruit gegaan (via (automatische) opslag), nagenoeg het zelfde gebleven (zie berekeningswijzes hierboven) of is het er op achteruit gegaan en ga je binnenkort eens met de baas een klapke doen?