Het duurder wordend leven

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Gesteld dat ik januari 2019 een bediendenloon op jaarbasis van 45.000 euro had (dat is met dubbel vakantiegeld etc. maar zonder extra-legale voordelen (MC, EC, loonwagen, ...)) dan zou daar inmiddels wel stevig wat moeten zijn bijgekomen.

De index is er indertijd gekomen om te voorkomen dat de er steeds gestaakt moet worden om een correcte loonsaanpassing te bekomen. Maar iedereen weet, of zou moeten weten, dat de index de inflatie in een degressief en vertraagd tempo volgt. De spilindex volgt de gezondheidsindex en niet de consumentenindex (= inflatie) waardoor er steeds enkele percentielen verloren gaan en er steeds reëel inkomensverlies is.

Statbel
Consumptieprijsindex of inflatie voor september van 9,94% naar 11,27%
Gezondheidsindex voor september van 9,70% naar 11,25%

Dan is er nog het feit dat de indexering later volgt alsook dat er soms een indexsprong wordt gemaakt (zoals met de Zweedse Coalitie niet zo lang geleden). Om de reële 45k als bediende nog steeds te ontvangen nu in oktober zou ik feitelijk 52.103,71 euro per maand moeten verdienen. Door het volgen van de spilindex alsook de gezondheidsindex ipv de consumentenindex is dit minder dan 51.809,77. Dit bedrag is ook helemaal geen loonsopslag maar een herwaardering om het reële loon van 45k (bijna) te behouden anno 2022.

Enkele berekeningen rekening houdend met de inflatiestijging van 13,63%
Consumptieindex (inflatie) sinds januari 2019: 45000 x (1 + 13.63 %) = 52103.71 nominaal loon = 45000 reëel loon (https://www.eclecticsite.be/amorti/gezondIndex2004.htm)
Gezondheidsindex (inflatie maar dan zonder benzineprijsstijgingen etc.) sinds januari 2019: 45000 x (1 + 13.14 %) = 51809.77 euro nominaal loon (idem)
-> Hoewel de inflatie 13,63% bedraagt heb je bij de spilindex, moest die maand na maand gebeuren; best case dus, een indexering van 13,14%. Het reële loon heden ten dage bedraagt feitelijke 44780,58 euro (= 45000 / (1 + (13,14% - 10,70%)) ).
De uitgemergelde indexeringsformule van Agoria: 45000(0.2 + 0.8(24.4019/21.377)) = 50094.09 euro nominaal loon (https://www.eclecticsite.be/amorti/agoriaIndex.htm)
-> Hoewel de inflatie 13,63% bedraagt zou je bij Agoria slechts een indexering van 10,70% krijgen. Het reële loon heden ten dage bedraagt hier feitelijke 43493,08 euro (= 45000 / (1 + (13,63% - 10,70%)) ).

Ambtenaren lijken nog het best af. Zij krijgen een loonsaanpassing telkens de spilindex wordt overschreden terwijl een grote groep werknemers moet wachten tot 1 januari waardoor zij gedurende een "lange" periode geld mislopen.

Voor gepensioneerden en andere inkomensgerechtigden geldt geloof ik het zelfde als ambtenaren maar ik kan mij vergissen.

Zelfstandigen kunnen wel hun eigen prijs bepalen maar die zitten vast met jaarcontracten. Recent nog las ik het relaas van een bakkerin wiens actuele elektriciteitskosten (werkelijke kosten en krijgt elke maand ook een afrekening, digitale meter sinds 2010) van 1300 naar 4200 euro per maand zijn gestegen. Ook niet alle zelfstandigen indexeren zomaar uit angst om contracten/klanten te verliezen.

Wat ik mij afvraag, hoe zit dat bij jullie? Om de winkelkar even hoog als 3 jaar geleden te vullen moet er stevig dieper in de buidel worden getast. De energierekeningen zijn verdubbeld. Is het inkomen erop vooruit gegaan (via (automatische) opslag), nagenoeg het zelfde gebleven (zie berekeningswijzes hierboven) of is het er op achteruit gegaan en ga je binnenkort eens met de baas een klapke doen? :banana:
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik vraag me vaak af hoe mensen écht zien dat er een verschil is, zeker als dat verschil slechts enkele procenten bedraagt (ok, dus niet direct wat er vandaag gebeurt met energie). Als ik kijk hoe mijn uitgaven van de ene maand op de andere gewoon fluctueren, dan is het voor mij onmogelijk om te zeggen of ik bvb een inflatie van x% ook daadwerkelijk merk, of dat het gewoon een maand is met wat grotere uitgaven dan anders. Die fluctuaties zijn immers een veelvoud daarvan en komen vaak door andere factoren.

Ja, ik heb dit jaar ook een pak minder gespaard dan anders (lees: al aan mijn spaargeld moeten zitten), maar ware het niet dat de kranten dagelijks volstaan over inflatie en stijgende prijzen van vanalles en nog wat, ik zou het begot niet geweten hebben, en gewoon denken dat het door mijn veel hogere gasrekening is, enkele onvoorziene kosten door kapotte huishoudtoestellen, en dat we 2x op reis geweest zijn. Toegegeven, ik verdien ruim mijn boterham, en heb dus genoeg marge, maar het feit dat je uitgaven behoorlijk variabel en soms onvoorspelbaar zijn, moet toch bij iedereen spelen ?

Om dan toch op je vraag te antwoorden. Ik werk voor een multi-national en de jaarlijkse indexatie komt eigenlijk gewoon van hun budgetten voor jaarlijkse opslag. Het is echter nog maar de vraag hoe de volgende indexatie zal vallen, zeker gezien België het enige land is waar zo'n systeem bestaat. Tot nu toe was de indexatie altijd lager dan de gemiddelde opslag die we kregen, dus het kostte het bedrijf in die zin niets extra. Als het straks ineens 10% is, wordt dat mogelijks wel een probleem (lees: kostreductie nodig in de Belgische tak).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

aan 45k loon zit je nog lang niet in dezelfde problemen als zij met een minimumloon (bruto 22549,56 / jaar) of minimumpensioen na 45j werken (bruto 18393,84 / jaar),
en zal het vraagstuk van "kan ik nog wel genoeg kopen" bijlange nog niet zo nauw liggen.

ik vind het idee van "de lonen moeten stijgen omdat de kostprijs van het leven stijgt" belachelijk... want dat is niet meer dan een cirkel: het ene gaat omhoog, waardoor het andere omhoog moet, waardoor het ene terug omhoog kan, ...
en je doet er alleen maar verlies mee op lange termijn. (hou de lonen, maar ook de prijzen, gelijk - al besef ik wel dat het niet zo eenvoudig kan)

en dat het winkelen (en de rest van het leven) duurder werd, terwijl het loon niet gelijkmatig steeg, is al zeker 20j zo, en langer ook...

neem het voorbeeld van een brood: in 2001 was er sprake om de max.prijs van een brood te verhogen, van 56 naar 58 frank.
een brood nu, bij de bakker, kwam begin dit jaar bij veel bakkers al op 2,7 euro (en een stijging deze maand brengt dat tegen de 3 euro)
2,7 euro is 108,9 frank (40.3399) - dat is een stijging van 187,76% op een 20tal jaar - oftewel dus dik 9% / jaar duurder

alleen kijkend op brood (laat ons even leven op water en brood) zou dus, om gelijk te blijven, willen zeggen dat je loon ook 187,76% hoger is als 20j terug.
en als dat zo is, dan zit je niet noodzakelijk in de meest comfortabele klasse, maar veronderstel ik dat je weinig echt te klagen hebt -op dit ogenblik- .
als ik kijk zit ik daar iets onder, maar ik ben natuurlijk ook niet op dezelfde job gebleven als 20j geleden, dus heb vast een aantal opslagen/indexeringen gemist.

huisprijzen: in 1985 was een huis gemiddeld 30k tegenover 200k in 2011 en ondertussen is het gemiddelde al zo'n 325k.

of kijk naar het feit dat de elektra (sociaal tarief) nu hetzelfde is als de normale elektra prijzen van vorig jaar...
mensen die het toen al niet konden betalen, zullen dat nu helemaal niet meer kunnen natuurlijk.

het eindresultaat zal nog steeds hetgene zijn dat al jaren in wording is: de armen worden armer, de middenklasse zal verdwijnen, en de rijken blijven over.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

gumibear schreef: 18 okt 2022, 13:04 Wat ik mij afvraag, hoe zit dat bij jullie? Om de winkelkar even hoog als 3 jaar geleden te vullen moet er stevig dieper in de buidel worden getast. De energierekeningen zijn verdubbeld. Is het inkomen erop vooruit gegaan (via (automatische) opslag), nagenoeg het zelfde gebleven (zie berekeningswijzes hierboven) of is het er op achteruit gegaan en ga je binnenkort eens met de baas een klapke doen? :banana:
Gezien de stijging van de index voornamelijk te wijten is aan de stijgende energieprijzen doch wij geen energierekeningen moeten betalen (maar tot nu toe wel al een energiecheque uitbetaald kregen) en tov vorig jaar het totale gezinsinkomen weer gestegen is gaan wij er inzake inkomsten/uitgaven niet merkbaar op achteruit.
Trouwens niet alle producten zijn duurder geworden.
Je hebt het meeste last van de stijging van de levensduurte wanneer je afhankelijk bent van producten die binnen de aankoopkorf (veel) duurder zijn geworden en het indexregime waarin je valt dat niet volgt.

Toegevoegd na 4 minuten 47 seconden:
Splitter schreef: 18 okt 2022, 13:57 ik vind het idee van "de lonen moeten stijgen omdat de kostprijs van het leven stijgt" belachelijk... want dat is niet meer dan een cirkel: het ene gaat omhoog, waardoor het andere omhoog moet, waardoor het ene terug omhoog kan, ...
en je doet er alleen maar verlies mee op lange termijn. (hou de lonen, maar ook de prijzen, gelijk - al besef ik wel dat het niet zo eenvoudig kan)
Dat is uiteraard niet altijd zo.
Zie voorgaande.
En wees blij dat wij één van de weinige landen zijn waar de automatische loonindex op zo'n grote schaal wordt toegepast.
In de ons omringende landen is dat al niet zo en daar stijgen de prijzen ook. In bv. Frankrijk liggen daardoor een groot deel van de brandstofverdelers plat. Gelijkblijvende prijzen is dus een utopie in een open economie. En een land als België kan alleen overleven in een open economie.

En ik behoor ook tot de middenklasse hoor en ben niet van plan om te verdwijnen. :-)
Hier komt er maandelijks gemiddeld nog altijd 7 keer meer binnen dan er buiten gaat (inkomen en uitgaven van 2 personen). Dat was voor de crisis ook al zo. Als deel van de middenklasse dus nog altijd geen enkele reden om te klagen. Wie het gewoon is om altijd al de tering naar de nering te zetten (en dus geen schulden maakt) heeft minder moeite om zich in tijden van crisis aan te passen. Er wijzigt nl. weinig in de huishoudelijke situatie.
Laatst gewijzigd door ivob 18 okt 2022, 15:45, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 11 keer
Te Koop forum

gumibear schreef: 18 okt 2022, 13:04Voor gepensioneerden en andere inkomensgerechtigden geldt geloof ik het zelfde als ambtenaren maar ik kan mij vergissen.

Wat ik mij afvraag, hoe zit dat bij jullie? Om de winkelkar even hoog als 3 jaar geleden te vullen moet er stevig dieper in de buidel worden getast. De energierekeningen zijn verdubbeld. Is het inkomen erop vooruit gegaan (via (automatische) opslag), nagenoeg het zelfde gebleven (zie berekeningswijzes hierboven) of is het er op achteruit gegaan en ga je binnenkort eens met de baas een klapke doen? :banana:
Gepensioneerden en uitkeringen gaan nog een maand eerder dan de ambtenarenlonen omhoog, nl 1 maand na de indexoverschrijding, voor ambtenaren is dat na 2 maanden.

Zelf kan ik niet echt klagen wat betreft het inkomen en het gaat nog verbeteren omdat er een wagen van de werkgever komt. Normaal spaar ik tussen 600 en 1200 EUR/maand maar dat is niet elke maand het geval. Ik reis veel en de periode dat ik reis doe ik ook meer op en wordt er dus minder gespaard. Voor de rest leef ik redelijk zuinig met enkel een bijna afgelopen woonlening als grootste kost.

Wij zetten maandelijks elk 700 EUR op een gezamenlijke rekening en daar kunnen wij met 2 al enkele decennia mee leven. Van die rekening gaat ook de lening af, ongeveer de bijdrage van één persoon. De rest is voor zaken als inkopen, restaurants en cultuur. Elk jaar zet ik er bij wat we terugkrijgen van de belastingen en daar alleen al kunnen we maanden mee verder. Als er toch grotere kosten zijn dan zetten we er elk wat bij maar dat is eerder uitzondering en beperkt tot één of 2 keer per jaar. Anderzijds hebben we tijdens corona enorm veel gespaard. Er was niets om op te doen en onze grootste kost, restaurants, waren dicht :)

Dat het leven duurder wordt merken we echter ook omdat we nu de gezamenlijke rekening sneller naar beneden halen. Grootste reden is ons restaurantbezoek. Met 3 bezoeken per week en soms meer is dat niet goedkoop, zeker in de hippere Gentse zaken. De prijzen zijn er na corona enorm gestegen. Dat is eenvoudig op te lossen door ofwel minder te gaan of geen wijn te bestellen want dat is vaak al tegen de 40 EUR tegenwoordig. Nergens ter wereld betaal je zoveel voor wijn.

Ik begrijp dat mijn situatie niet deze is van iedereen en dat velen een veel hogere afbetaling lopen hebben en vaak nog andere leningen (wagen,...). Ook als je alleenstaande bent is het niet zo gemakkelijk.

De index is één van de vele zaken die België een goed land maken ondanks al ons gekanker. Het beschermd je tegen inflatie zonder dat je macht nodig hebt om loonsopslag te bekomen. Het is zeker niet perfect en voor mij mag er ook een limiet op komen maar het principe vind ik wel goed.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Tomby schreef: 18 okt 2022, 13:40 Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik vraag me vaak af hoe mensen écht zien dat er een verschil is, zeker als dat verschil slechts enkele procenten bedraagt (ok, dus niet direct wat er vandaag gebeurt met energie). Als ik kijk hoe mijn uitgaven van de ene maand op de andere gewoon fluctueren, dan is het voor mij onmogelijk om te zeggen of ik bvb een inflatie van x% ook daadwerkelijk merk, of dat het gewoon een maand is met wat grotere uitgaven dan anders. Die fluctuaties zijn immers een veelvoud daarvan en komen vaak door andere factoren.
Qua aanvoelen is het inderdaad niet altijd evident, vandaar dat ik het in cijfers heb uitgedrukt want meten is weten. Maar ik moet toch toegeven dat wanneer ik brieven van energiemaatschappijen in de bus krijg ik steeds vaker mijn hart vasthoud. Is het nog steeds het zelfde voorschot als de vorige periode of kondigen ze weer een voorschotverhoging aan. Waar ik mijn broodjes ga kopen hadden ze enkele maanden geleden de prijzen stevig naar omhoog gedaan. Sommigen dingen gingen bijvoorbeeld van 2,5 naar 3,2 euro. In eurocenten niet veel maar als je de optelsom maakt is dat voelbaar. Onlangs deed ik een bestelling van iets dat uit Duitsland moest overkomen en de verkoper zei dat de producent vanaf de maand erop de prijzen met ongeveer 16% ging optrekken (het betrof hier geen lepe verkoperstruc).
Tomby schreef: 18 okt 2022, 13:40 Als het straks ineens 10% is, wordt dat mogelijks wel een probleem (lees: kostreductie nodig in de Belgische tak).
Dat is inderdaad het lastige. Neem je genoegen met een reële loondaling in de hoop dat er niet gesnoeid gaat worden in het personeel of probeer je toch nog wat uit de brand te slepen.
Splitter schreef: 18 okt 2022, 13:57 aan 45k loon zit je nog lang niet in dezelfde problemen als zij met een minimumloon (bruto 22549,56 / jaar) of minimumpensioen na 45j werken (bruto 18393,84 / jaar),

ik vind het idee van "de lonen moeten stijgen omdat de kostprijs van het leven stijgt" belachelijk... want dat is niet meer dan een cirkel: het ene gaat omhoog, waardoor het andere omhoog moet, waardoor het ene terug omhoog kan, ...
Klopt, ik ken er die 25k per jaar hebben en dat is van maandloon naar maandloon. Dat de lonen moeten stijgen omdat de kostprijs van het leven stijgt is ten dele inderdaad een vicieuze cirkel. Maar zonder bijvoorbeeld een automatische indexering of andere mechanismen zoals ze in de buurlanden hebben zouden mensen steeds aan het staken slaan om op termijn de rekeningen betaald te krijgen. Met stakende mensen doe je ook verlies en voorafgaand aan hun staking zaten die wellicht te morren omdat ze te weinig verdienden ;-)
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

De eerste rellen zijn reeds uitgebroken op brussels south,
Woeste bevolking die het financieel niet meer aankan en het zoekt in goedkopere oorden.

Mijn energieproducent wil als spaarboek fungeren met een mooi rendement

De overheid sponserd mij komende maanden ook geheel vrijblijvend wat een leuke kado geeft voor mijn neefjes en nichtjes

De prijs van een brood , 4,79€, is het minst van mijn zorgen en stoppen met roken is er pas als het 50€ voor een pakje is.

Het geld klotst tegen de muren en er komt echt geen eind aan die idioterie.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben m'n eigen baas, dus ik moet met niemand babbelen. Ik moet wel straks 10% meer lonen uitbetalen. En die 10% kan ik in mijn geval niet doorrekenen aan de klant.
Ook mijn electriciteit en gas worden duur. Straks komt de overheid met een hogere bedrijfsbelasting, en nog even later met minder aftrekposten.
Dus ik ben vijfdubbel gejost. Het is wat het is. Elk zijn miserie. Elk kiest zijn pad.

Dat het duurder wordt. Natuurlijk. Dat het voor velen onbetaalbaar wordt. Zeker. Maar persoonlijk heb ik m'n vragen met de "agenda" van de publieke en andere mediakanalen. Elke avond geneut over de duurder wordende energieprijzen. Exorbitante verhalen van uitschieters. Om de twee dagen een verhaal over een mega voorschotfactuur. Of een sukkelaar die een koude winter tegemoet gaat omdat het verbruik van zijn accumulatoren niet meer te betalen is. We kunnen een journaal-bingo beginnen maken.

In het echte leven wandel je de zaterdag op het Zuid in Antwerpen, en dan merk je dat een paar duizend man op een terras van z'n bier zit te genieten. Of iets duurders. Even aperitieven om 's avonds eens lekker te gaan eten. Wil ik hier in onze stad één van de vele restaurants boeken, ik moet maar beter een week op voorhand reserveren...

Ik heb maar weinig reportages gezien hierover...

Just saying.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Niet alleen op het Zuid in Antwerpen.
Miserie verkoopt waarschijnlijk beter. Journaals en duidingsprogramma's staan nu precies niet bekend om hun feel good gehalte.

Het gekke aan al die energiesteunmaatregelen vind ik dan nog dat ze voor (en tijdens) de crisis zitten te roepen dat je best de transitie naar elektriciteit maakt (WP, WPB, e.a.) en nu ze in de rats zitten geld uitdelen om te verwarmen met pellets, mazout en gas. Over verwarmen met elektriciteit geen kik meer noch enige financiële steun voor elektrisch verwarmen. Daar heb ik ook nog geen enkele "energie-expert" van de nieuwsdiensten over bezig gehoord.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

jutuiz schreef: 18 okt 2022, 21:44 In het echte leven wandel je de zaterdag op het Zuid in Antwerpen, en dan merk je dat een paar duizend man op een terras van z'n bier zit te genieten. Of iets duurders.
Het probleem zit hem inderdaad niet bij diegenen die jij daar op de terrassen ziet. Het probleem zit vooral bij hen die je daar niet ziet.

Wat mij opvalt bij een zaak waar we al eens regelmatig komen is dat er haast nooit meer een vol terras is zoals vroeger. Soms moest je gewoon binnen gaan zitten wegens alles volzet, nu (en deze zomer) kon je haast altijd kiezen waar op het terras je wou zitten.

Ik snap de slappe koord waarop de horeca danst wel, doorrekenen of niet... een paar weken terug, Mechelen, 2 dame blanches, een koffie en een Coke, €25, het zal volgende keer niet hetzelfde terras zijn. Zondag ll, hetzelfde maar dan een koffie meer, net geen €20 (W-Vlaanderen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Het loon word gecompenseerd door de index, maar uw kapitaal helemaal niet en is het grootste slachtoffer.
Stel je hebt heel je leven gewerkt en hebt 1 miljoen op de bank, dan gaat er dit jaar al 100.000euro van af bij 10% inflatie
Heb je dat geld belegd, zoals de meerderheid, ben je makkelijk 2-300.000euro of nog meer kwijt.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben een derde klas "ambtenaar" en mijn loon wordt geïndexeerd zoals bij de overheid. Ik winkel grotendeels bij discounters en als ik dan eens naar Delhaize/ah/Carrefour ga val ik achterover hoe duur die zijn geworden. Sommige zaken(voeding) zijn gemakkelijk 30% duurder geworden. Niet dat andere winkels ook niet duurder zijn geworden maar het valt meer op.

Door de oorlog in Oekraïne heb ik het merendeel van mijn cash geld omgezet naar USD en dat lijkt ook goed geholpen te hebben tegen de inflatie. Ik blijf elke maand een stuk van mijn loon in aandelen steken. Ik overweeg om terug groot bij te kopen omdat de beurs zo gezakt is. Ik heb dat ook gedaan bij de corona beurscrash.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Er is hier nog een andere zelfstandige geweest en ik zal het iets korter houden:

Gaat gij met de baas een klapke doen en hem aanbieden minder te gaan verdienen? Want de kleinere zelfstandigen zijn het die alle klappen zullen krijgen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

on4bam schreef: 18 okt 2022, 23:47 Het probleem zit hem inderdaad niet bij diegenen die jij daar op de terrassen ziet. Het probleem zit vooral bij hen die je daar niet ziet.

Wat mij opvalt bij een zaak waar we al eens regelmatig komen is dat er haast nooit meer een vol terras is zoals vroeger. Soms moest je gewoon binnen gaan zitten wegens alles volzet, nu (en deze zomer) kon je haast altijd kiezen waar op het terras je wou zitten.

Ik snap de slappe koord waarop de horeca danst wel, doorrekenen of niet... een paar weken terug, Mechelen, 2 dame blanches, een koffie en een Coke, €25, het zal volgende keer niet hetzelfde terras zijn. Zondag ll, hetzelfde maar dan een koffie meer, net geen €20 (W-Vlaanderen).
Tja, er zal zeker een groep zijn die klappen krijgt momenteel. Ik ken persoonlijk tot nu toe weinig mensen die in de problemen komen, degene die ik ken leven wat boven hun stand: modaal inkomen en 2 jaar terug prachtige nieuwbouw gezet, meerdere vakantie's per jaar, regelmatig uiteten,... Sorry, maar zo'n leven is gewoon onbereikbaar met een modaal inkomen.

Daarnaast valt het me idd in de media op dat er telkens wel de uitwassen uitgehaald worden. Ja, het leven is (een pak) duurder geworden, met als exponent de energieprijs. Anderzijds: volgende week herfstvakantie, alle vakantieparken quasi uitverkocht. Dat zijn toch allemaal mensen die nog overschot hebben? Iedereen heeft recht op vakantie, maar een midweek in de herfstvakantie doe je toch enkel als het financieel allemaal nog wel meevalt?

Nogmaals: er zal best een groep zijn die in moeilijkheden komt, en iedereen houdt minder over aan het eind van de maand, maar in het dagdagelijkse leven zie ik toch écht weinig zaken die erop wijzen dat mensen gedwongen worden het anders aan te pakken. Of leef ik dan toch in elitaire bubbel (al probeer ik daar bewust doorheen te kijken)? In ieder geval lijkt de groep van mensen die écht in de problemen komt in mijn leefwereld niet evenredig met de media aandacht die eraan geschonken wordt.
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

De index stijgt met 10% betekent niet dat je loon gecompenseerd wordt door 10% te laten stijgen. De uitbetaling is nog steeds bruto waar rsz en voorheffing afgehouden worden (en we zwijgen nog over de loonkost). Om de indexstijging te compenseren, zou je het dubbele moeten krijgen om effen te zijn tov voor de indexstijging. Loonindexatie is inderdaad een hele goeie mechanisme, maar als de stijging gerelateerd is aan een product/dienst die iedereen veel gebruikt en moet gebruiken, valt er niet veel te omzeilen. Moest de prijzen van dakkoffers (die zitten in de index) vertienvoudigen en de index hierdoor stijgt, is de loonindexatie hier mooi meegenomen (in de veronderstelling dat je al een dakkoffer hebt of het niet nodig zal hebben)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

yuan_lee86 schreef: 19 okt 2022, 08:46 De index stijgt met 10% betekent niet dat je loon gecompenseerd wordt door 10% te laten stijgen. De uitbetaling is nog steeds bruto waar rsz en voorheffing afgehouden worden (en we zwijgen nog over de loonkost). Om de indexstijging te compenseren, zou je het dubbele moeten krijgen om effen te zijn tov voor de indexstijging.
Wiskunde was wellicht niet je beste vak op school...

Da's nu al de tweede keer op korte tijd dat iemand hier die rekenfout maakt. Het is niet omdat de helft van je bruto loon belast wordt, dat je ineens 20% bruto opslag zou moeten krijgen om netto nog 10% opslag over te houden. Stel je verdient 4000 bruto, 2000 netto. Als je 10% bruto opslag krijgt, verdien je 4400 bruto, en dus 2200 netto. Dat betekent nog altijd dat je netto loon ook met 10% stijgt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef: 19 okt 2022, 09:15 Terug naar school, jij.
Misschien moet jij je eerst eens informeren voordat je zo'n dingen zegt...

https://www.knack.be/nieuws/hoeveel-hou ... verhoging/
Niet iedereen gaat er evenveel op vooruit met een indexering van tien procent aan het einde van dit jaar. De lagere inkomens houden er netto zelfs aanzienlijk minder dan de helft van over.

Een index van zo maar eventjes tien procent op elk maandloon: zowel voor de zowat 850.000 werknemers die er al maanden naar uitkijken als voor de werkgevers die ervoor zullen moeten betalen is het een mythisch cijfer geworden. Nochtans is het nog niet helemaal zeker dat de lonen exact zoveel zullen stijgen, want de uiteindelijke indexering hangt af van de inflatiecijfers in november en december. De kans is zéér klein dat die heel erg zullen verschillen van wat wordt verwacht. Binnen de regering-De Croo wordt er ondertussen wel gesproken over een aanpassing van het indexmechanisme, maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat aan die tien procent zal worden geraakt.

Blijft de belangrijkste vraag over: hoeveel houden mensen die hun brutoloon met tien procent zien stijgen daarvan netto over? Oftewel: hoeveel meer geld zullen zij vanaf volgend jaar extra te besteden hebben, weliswaar aan alles wat het voorbije jaar alleen maar duurder is geworden? Het is niet geheel onterecht te denken dat iemands nettoloon ongeveer met evenveel procent zou moeten stijgen als zijn brutoloon, maar dat is ietwat naïef in een land als België. ‘Eerst gaat er 13,07 procent aan RSZ af van een brutoloon. Dat is de bijdrage die wordt betaald voor de sociale zekerheid’, legt Els Vanderhaegen van HR-dienstverlener Securex uit. ‘Vervolgens worden er bedrijfsvoorheffingen oftewel belastingen ingehouden. Dat percentage zit ongeveer rond de 45 procent.’

Securex heeft, net als wel meer sociale secretariaten en vakbonden, een online tool waarmee iemand grofweg de omzetting van bruto- naar nettolonen kan berekenen. Statbel kwam vorige week nog met een nieuw rapport over de Belgische lonen. Het mediaaninkomen was voor een voltijdse baan 3.550 euro, wat dus betekent dat de helft van de bevolking meer en de andere helft minder verdient. Een indexering van tien procent of 355 euro doet dat loon volgend jaar stijgen naar 3.905. Netto wordt dat, volgens de tool van Securex, een stijging van 2.266 naar 2.415 euro. Dat is een winst van 149 euro, ofwel zo’n 6,6 in plaats van 10 procent.

Procentueel en verhoudingsgewijs houdt degene die het meest verdient het meest over, ook al betaalt hij of zij hogere belastingen.

Houden mensen met een laag loon meer over dan mensen met een hoog loon? Zij zitten tenslotte in een lagere belastingschaal. Ook volgens Statbel krijgt de slechtst verdienende twintig procent van de bevolking slechts 2650 euro bruto of minder, terwijl de best verdienende twintig procent 4.804 euro of meer kan verwachten. Tellen we daar telkens tien procent bij, dan komen we uit op een resultaat dat verrassend genoeg ingaat tegen die verwachtingen. Terwijl iemand die 2.650 euro bruto verdiende netto maar 66 euro extra overhoudt, is dat voor iemand met een loon van 5.284 euro zo’n 217 euro. Zelfs procentueel en verhoudingsgewijs houdt degene die het meest verdient het meest over, ook al betaalt hij of zij hogere belastingen. De eerste houdt netto maar een loonsverhoging van 3,4 procent over, voor de tweede is dat nog 7,7 procent.

We maakten dezelfde oefening in de tools van andere sociale secretariaten. Zij komen op soortgelijke, zij het iets kleinere verschillen uit. Bij SD Worx gaat de mindere verdiener er in dit voorbeeld 3,6 procent op vooruit, terwijl de betere verdiener 6,7 procent wint. Voor de laagste inkomens betekent een indexering van tien procent dus een netto loonsverhoging die veel minder voorstelt. ‘Dat verschil valt grotendeels te verklaren doordat tussen 2.000 en 3.000 euro de werkbonus geleidelijk wordt afgebouwd’, vertelt Bart Hollebekkers van SD Worx. ‘De mensen die door een loonstijging van 10 procent een kleinere werkbonus krijgen, zien hun loon dus verhoudingsgewijs veel minder stijgen. Iemand die 3.000 euro verdient, krijgt procentueel dan weer ongeveer evenveel loon bij als mensen die meer verdienen. In het algemeen blijft de regel natuurlijk wel gelden dat mensen met een hoger loon in totaal procentueel ook een groter deel moeten afgeven aan de belastingen.’

We gingen er tot nu toe van uit dat onze bedienden single zijn en geen kinderen (ten laste) hebben. Het hebben van kinderen is nochtans een van de belangrijkste factoren die ervoor zorgt dat mensen netto meer overhouden, want daardoor stijgt de belastingvrije som waarop iemand geen belastingen hoeft te betalen. Het lijkt dan weer minder uit te maken voor een loonsverhoging die daarbovenop komt. Doen we de oefening met Securex over voor iemand die 3.550 euro verdient, gehuwd is en twee kinderen ten laste heeft, dan ziet die zijn nettoloon van 2.350 euro naar 2.503 euro stijgen. Het verschil is opnieuw ongeveer zo’n 150 euro en ook weer 6,5 procent.

Tijdens de politieke discussies over de index is één ballonnetje dat al werd opgelaten het idee om de index louter netto toe te kennen aan werknemers. Dat zou de werkgevers veel geld besparen, en de werknemers zelfs aanzienlijk beter compenseren voor de stijgende prijzen. Alleen loopt de Belgische staat daardoor veel inkomsten mis, en wezen experts er eerder op dat het een haast onmogelijk titanenwerk is om zulke berekeningen voor alle werknemers te maken.

Ook Els Vanderhaegen van Securex ziet de moeilijkheden ervan. ‘Het is de omgekeerde wereld. In principe wordt altijd eerst iemands brutoloon berekend’, zegt ze. ‘Sociale secretariaten kunnen natuurlijk nettolonen van werknemers berekenen, maar die verschillen van persoon tot persoon. Dat maakt het ingewikkelder.’

De indexering wordt niet verrekend in het loon van eind december, maar in het loon dat aan het einde van januari wordt gestort.

Overigens: mensen die dachten hun indexbonus tijdens de wintersolden te kunnen uitgeven, of tijdens een feestje op oudejaarsnacht, zullen iets meer geduld moeten hebben. De indexering wordt niet verrekend in het loon van eind december, maar in het loon dat eind januari wordt gestort.
Als ik dit artikel toepas op mezelf ga ik van de 10% bruto dus geen 4% netto over houden.
Misschien dus naast de lessen wiskunde eens lessen 'informeren' invoegen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Aan zijn korte beschrijving leek het mij toch duidelijk dat hij die denkfout maakte, maar bon... Zijn tekst is ondertussen ook lichtelijk anders.

Overigens wel een vervelend iets in de nieuwe Userbase: een edit van een post wordt niet meer goed aangegeven. Zo had ik de mijne ook al aangepast omdat de originele verwoording inderdaad wat grof was.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

NickG schreef: 19 okt 2022, 08:16 Iedereen heeft recht op vakantie, maar een midweek in de herfstvakantie doe je toch enkel als het financieel allemaal nog wel meevalt?
of het zijn mensen die hun kinderen nog iets willen gunnen ipv te laten tonen dat ze eigenlijk al aan hun gat aan het krabben zijn voor rond te komen...

en ik ken meerdere mensen die zelfs dat niet meer kunnen.

onthou, je hebt:

- mensen die (meer als) genoeg hebben om te doen wat ze willen - die zal je dus in een vakantiepark kunnen zien
- mensen die net genoeg hebben om soms eens wat te doen dat ze willen (al dal niet na lang sparen) - ook deze zie je weleens in een vakantiepark
- mensen die eigenlijk net niet genoeg hebben om wat te doen, maar het toch doen en ergens anders op inleveren (ik ken o.a. ook iemand die soms zelf niets eet om te zorgen dat zijn kind kan eten wat die wil) - en zelfs deze gaan proberen om een vakantiepark eens op de lijst te zetten
- mensen die gewoon niet genoeg hebben en niet rondkomen, punt
- mensen die op straat staan, of in het beste geval, bij familie dienen/mogen intrekken

het is niet omdat je een vol vakantiepark ziet, dat je daar steeds dezelfde mensen - of enkel mensen die nog kunnen rondkomen - ziet.
ja, op dat vlak zullen die mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen even boven hun stand leven.... maar ik heb respect voor die mensen,
omdat ze wel proberen hun kinderen nog iets te gunnen.

want vergeet ook niet: het grootste slachtoffer van mensen de armoede induwen, is natuurlijk de toekomstige generatie...
cadsite schreef: 19 okt 2022, 09:18
Procentueel en verhoudingsgewijs houdt degene die het meest verdient het meest over, ook al betaalt hij of zij hogere belastingen.
as usual dus, en zoals ik zei: de rijken worden rijker, de middenklasse schuift wat meer op naar de arme mens, en de arme mens is zo goed als helemaal verzopen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 19 okt 2022, 09:42 het is niet omdat je een vol vakantiepark ziet, dat je daar steeds dezelfde mensen - of enkel mensen die nog kunnen rondkomen - ziet.
ja, op dat vlak zullen die mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen even boven hun stand leven.... maar ik heb respect voor die mensen,
omdat ze wel proberen hun kinderen nog iets te gunnen.
Al eens gezien hoeveel zo'n vakantiepark kost???
Sorry, maar dat gun ik mijn kinderen inderdaad niet. Met het geld dat zoiets kost kan ik met gemak mijn kinderen deftig eten geven, het huis warm houden, hun schoolrekening betalen, hen gezond eten mee geven naar school,...
Kwestie van prioriteiten zeker?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 19 okt 2022, 09:52 Al eens gezien hoeveel zo'n vakantiepark kost???
Sorry, maar dat gun ik mijn kinderen inderdaad niet. Met het geld dat zoiets kost kan ik met gemak mijn kinderen deftig eten geven, het huis warm houden, hun schoolrekening betalen, hen gezond eten mee geven naar school,...
Het ene vakantiepark is het andere niet en zolang je buiten de reguliere schoolvakanties ertussenuit kan, valt het in regel wel mee qua kosten. Veel is ook afhankelijk van de uitrusting van het park zelf. Maar toegegeven: sinds Center Parcs tijdens corona een aantal parken vernieuwd heeft zijn ze voor mij ook uit beeld omwille van de prijs.
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Net als bij corona, zien veel bedrijven hun kans schoon om prijzen wat te verhogen.
Ik doe geen uitspraken over de prijs van tomaten in de supermarkt, maar enkele voorbeelden die ik recent tegenkwam.

DMLights - elektriciteitswinkel
FORST3FRD 2021/03: €61,43
FORST3FRD 2022/10: €73,82
+20,2% op 1 jaar

Notenshop.be
Pecannoten (Geroosterd) 4,5 kg emmer 2022/08: €73
Pecannoten (Geroosterd) 4,5 kg emmer 2022/10: €85
+16% op 2 maanden

Ik wil gerust geloven dat het leven duurder wordt, maar er zijn toch ook bedrijven die hun winstmarges gewoon aan het oppompen zijn onder het voorwendsel "energieprijzen", "loonkosten" of "corona".
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cadsite schreef: 19 okt 2022, 09:52 Al eens gezien hoeveel zo'n vakantiepark kost???
het kost steeds meer, dat klopt, maar er zijn nog steeds manieren om er "betaalbaar" naartoe te gaan (goedkoper park nemen, kortere periode, via promo, ....),
dus daarop zal ik niet onmiddelijk oordelen (ik weet niet wat een ander heeft, wat een ander uitgeeft, en of die kost gerechtvaardigd kan worden - dus oordeel daar niet te snel over)

en prioriteiten... het eten en het huis warm houden is iets dat normaal (zou moeten) zijn en gaat een kind geen bijkomend geluk brengen, net zoals de schoolrekening betalen dat niet zal doen.
ze zijn belangrijk, daar gaat (hoop ik dan) niemand je op tegenspreken, maar dat zijn zaken die "standaard" zouden moeten wezen - al is dat helaas niet altijd meer zo.

en ik zeg natuurlijk niet dat je naar een vakantiepark moet om je kinderen blij te maken (dat zou belachelijk overdreven zijn), maar ik kan me perfect voorstellen dat er mensen zijn die zichzelf een heel jaar niets gunnen om wat op te sparen om dan een weekendje met hun kind naar zo'n park te kunnen gaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Buiten de schoolvakanties? Dan gaan mijn kinderen naar 't school...
Onder de 3 jaar heeft een kind toch niets aan zo'n park, dus ik versta die opmerking niet goed.

Ik ben deze zomer naar een goedkoper alternatief geweest, dat was dan 'slechts' €730 in plaats van €1.450 voor een midweek.

Ik vind dat nog steeds een behoorlijk groot bedrag, zeker als je je bedenkt dat je ter plaatse ook meer uitgeeft dan thuis.

Ik blijf erbij, eerst de noodzakelijke zaken betalen, vakantie is iets dat je doet als je het kan betalen, anders brengt dat geen rust, maar extra financiële stress.
Splitter schreef: 19 okt 2022, 10:01 ze zijn belangrijk, daar gaat (hoop ik dan) niemand je op tegenspreken, maar dat zijn zaken die "standaard" zouden moeten wezen - al is dat helaas niet altijd meer zo.
Spreek eens met leerkrachten lager onderwijs. Dan zal je horen hoe "normaal" eten en verwarmen is.
Uit 2015, het zal er niet op gebeterd zijn:
https://www.humo.be/greatest-hits/de-le ... ~b5e81f07/
Recent:
https://mama.libelle.be/baby/week-tegen ... brooddoos/
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik wéét dat het tegenwoordig zeker geen normale zaak meer is - dat zei ik ook niet, ik zei dat het een normale/standaard zaak moest wezen.

maar ook scholen kunnen wel wat ervan: ik ken bv een school die airup flessen niet toelaat, bijvoorbeeld.
dat gezegd zijnde vind ik ook wel dat onze overheid moet zorgen dat er op school een gratis middagmaal aangeboden kan worden - en ja, dat zou uit jouw en mijn zak komen... maar liever naar een warme middagmaal voor kinderen in lagere en middelbare scholen, dan naar alweer een nieuwe minister voor mondkapjes.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef: 19 okt 2022, 01:34 Het loon word gecompenseerd door de index, maar uw kapitaal helemaal niet en is het grootste slachtoffer.
Stel je hebt heel je leven gewerkt en hebt 1 miljoen op de bank, dan gaat er dit jaar al 100.000euro van af bij 10% inflatie
Heb je dat geld belegd, zoals de meerderheid, ben je makkelijk 2-300.000euro of nog meer kwijt.
Hangt er gewoon vanaf in wat je kapitaal steekt en welk het rendement van deze beleggingen zijn.
Dit gezegd zijnde denk ik niet dat het probleem van het duurder wordende leven nu zit bij de mensen met een miljoen euro op de bank.
Het probleem zit in dat geval dan eerder bij mensen die een miljoen cash op een spaarrekening bij de bank laten niksen aan nul %. :roll:
En wie op een jaar tijd op zijn investeringen tot 300.000 € per miljoen verliest kan het beter onmiddellijk zelf opdoen en er nog van genieten zolang er nog iets van overblijft.

Als je zo'n dingen leest begrijp je toch al beter waar al die negatieve berichtgeving in de media vandaan komen. :-D

Toegevoegd na 8 minuten 8 seconden:
NickG schreef: 19 okt 2022, 08:16 Tja, er zal zeker een groep zijn die klappen krijgt momenteel. Ik ken persoonlijk tot nu toe weinig mensen die in de problemen komen, degene die ik ken leven wat boven hun stand: modaal inkomen en 2 jaar terug prachtige nieuwbouw gezet, meerdere vakantie's per jaar, regelmatig uiteten,... Sorry, maar zo'n leven is gewoon onbereikbaar met een modaal inkomen.

Daarnaast valt het me idd in de media op dat er telkens wel de uitwassen uitgehaald worden. Ja, het leven is (een pak) duurder geworden, met als exponent de energieprijs. Anderzijds: volgende week herfstvakantie, alle vakantieparken quasi uitverkocht. Dat zijn toch allemaal mensen die nog overschot hebben? Iedereen heeft recht op vakantie, maar een midweek in de herfstvakantie doe je toch enkel als het financieel allemaal nog wel meevalt?

Nogmaals: er zal best een groep zijn die in moeilijkheden komt, en iedereen houdt minder over aan het eind van de maand, maar in het dagdagelijkse leven zie ik toch écht weinig zaken die erop wijzen dat mensen gedwongen worden het anders aan te pakken. Of leef ik dan toch in elitaire bubbel (al probeer ik daar bewust doorheen te kijken)? In ieder geval lijkt de groep van mensen die écht in de problemen komt in mijn leefwereld niet evenredig met de media aandacht die eraan geschonken wordt.
Zelfde vaststelling.

Toegevoegd na 4 minuten 48 seconden:
cadsite schreef: 19 okt 2022, 09:52 Kwestie van prioriteiten zeker?
:thumbs:
Sol Invictus!
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Tomby schreef: 19 okt 2022, 09:31 Aan zijn korte beschrijving leek het mij toch duidelijk dat hij die denkfout maakte, maar bon... Zijn tekst is ondertussen ook lichtelijk anders.

Overigens wel een vervelend iets in de nieuwe Userbase: een edit van een post wordt niet meer goed aangegeven. Zo had ik de mijne ook al aangepast omdat de originele verwoording inderdaad wat grof was.
Ik heb geen aanpassing/edit gedaan…
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 19 okt 2022, 10:32 ik wéét dat het tegenwoordig zeker geen normale zaak meer is - dat zei ik ook niet, ik zei dat het een normale/standaard zaak moest wezen.

maar ook scholen kunnen wel wat ervan: ik ken bv een school die airup flessen niet toelaat, bijvoorbeeld.
dat gezegd zijnde vind ik ook wel dat onze overheid moet zorgen dat er op school een gratis middagmaal aangeboden kan worden - en ja, dat zou uit jouw en mijn zak komen... maar liever naar een warme middagmaal voor kinderen in lagere en middelbare scholen, dan naar alweer een nieuwe minister voor mondkapjes.
Van overdrijven gesproken.
Er is om te beginnen al helemaal geen "nieuwe minister voor mondkapjes". :roll:
Benieuwd met welke wiskunde je met de besparing op een ministerloon in alle lagere en middelbare scholen tijdens de schooldagen een gratis middagmaal kan aanbieden?
In Vlaanderen alleen al zijn er 1.123.000 personen van schoolgaande leeftijd. Het gaat om kinderen en jongeren van 2,5 tot en met 17 jaar oud. Trek er diegene in de kleuterklassen vanaf (want die hebben blijkbaar dan geen gratis warme maaltijd nodig) - 243.000 kleuters => 2,5- tot en met 5-jarigen - en je houdt er, alleen in Vlaanderen!, 880.000 over. Dat zijn dus 880.000 "gratis" warme maaltijden per dag.
Een netto ministerloon situeert zich ergens tussen de 10.000 en 11.000 €. Begin maar te rekenen hoeveel warme maaltijden je daarvoor iedere schooldag kan bereiden door te besparen op een ministerloon.

Aan goedkope populistische uitspraken, alle regels van de wiskunde negerend, weer geen gebrek. :-D
Ook altijd dezelfde tendens die weerkeert: als het goed gaat liefst zo weinig mogelijk bemoeienissen van de overheid. Bij de eerste de beste crisis moeten de oplossingen bij voorkeur van de overheid komen.
Sol Invictus!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

op dit moment is er idd geen nieuwe minister voor die mondkapjes... maar ik gebruikte het voorbeeld om aan te geven dat we veels teveel ministers/politiekers hebben (8 van volksgezondheid in 2020).

een minister ontvangt, gemiddeld, 10.500 euro / maand, netto.
een maaltijd, op schaal van kleine-zelfstandige-die-het-aan-huis-levert kost 7 euro / dag.
laat ons uitgaan van een maand met 20 schooldagen, dan is dat 140 eur / maand / kind
door het schrappen van 1 ministerpostje heb je dus al maandelijks 75 kinderen eten gegeven.
laat ons uitgaan dat je 5 van de 6 regeringen schrapt, dan zal je toch al een heel groot deel kunnen compenseren. (er dient dan natuurlijk wel rekening gehouden te worden ook met andere kosten, want die ex-politiekers dienen wel gewoon aan de slag of een uitkering te ontvangen, wat ook nog steeds een kost is)

komt natuurlijk lang niet in de buurt van hoeveel kinderen een maaltijd moeten hebben, maar laat ons dat dan aanpassen naar "beperkt tot een bepaalde inkomensgrens van de ouders" en voor de andere ouders een deel van de kost doorrekenen, indien ze er gebruik van maken.

dat staat trouwens los van het verhaal van de crisis, dat is iets wat ik al veel langer van mening ben om de (kinder)armoede wat leefbaarder te maken,
want dat in een "beschaafd" land als belgie, nog steeds meer als 50k kinderen niet elke dag een deftige maaltijd hebben... dat kan er bij mij niet in.
en dat jij zegt dat het de regels van wiskunde negeert... zweden, finland, estland, en india kunnen het wel, is hun wiskunde dan helemaal anders ?

en qua oplossingen van de staat: in tijden van crisis moeten ze van beneden naar boven steun leveren, niet van boven naar beneden a la de lonen,
waarbij de armen nog steeds minder gaan overhouden terwijl de rijken er meer aan overhouden.
net zoals ze ook gewoon dom waren bij het uitschrijven van de GSC waar geen haalbare regels opstonden (denk aan 8000 vierkante meter waarvan colruyt al sinds 2006 GSC's voor krijgt - een bedrijf dat geld genoeg had om die investering te doen, versus de kleine man die toen geen panelen kon betalen)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik vind het grappig als mensen zeggen dat ze niet door hebben dat de prijzen in de supermarkt omhoog gegaan zijn. Kijken jullie dan gewoon niet naar de prijzen? Mij valt dat wel heel hard op.

Enkele voorbeelden die me meteen te binnen schieten. Witte magere yoghurt: 0,99 euro naar 1,29 euro in den Aldi. Dat is +29% in de Delhaize echter is hun merkloos product wel nog steeds 99c en in de Lidl is dit verhoogd naar 1,09 euro.

Kipfilet, vermits we dit veel eten merk je echt wel dat hiervan de prijs de lucht in geschoten is. Van 9,99 euro (promoprijs) per 2 kg in de Lidl naar... 14,99 euro (!!50% omhoog!!) in promo. Momenteel loopt er bij AH een super promo aan 4,99 euro per kilo. Ik ben de mijne bij Buurtslagers gaan halen aan 5,99 euro promo een tweetal weken terug.

Een komkommer van 69c naar 1,29 euro bij Lidl.

Appels van 1,29 euro per kilo naar 2,29 per kilo en ga zo maar verder.

Durf vooral niet naar de prijs van toiletpapier kijken. Van iets van een 3 euro nog wat naar 8 euro bijna.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Splitter Het kan veel eenvoudiger hoor.
Schaf voor iedereen het kindergeld af. Dan kan dit geld door de ouders zelf al niet meer ge(mis)bruikt worden voor minder prioritaire doelstellingen (zoals in de herfst op vakantie gaan terwijl er andere noden zijn).
En zet dat budget rechtstreeks in waar het alle kinderen rechtstreeks ten goede komt (voldoende kinderopvang, echt gratis onderwijs tot 18 jaar,...).
En dit voor iedereen ongeacht het inkomen. De opvoeding en scholing van kinderen georganiseerd door de overheid moet niet afhankelijk zijn van het inkomen van de individuele ouders.

Wanneer je steeds maar meer kosteloze voordelen geeft aan één groep ten nadele van een andere die al die kosten moet blijven betalen zal er uiteindelijk nog maar een kleine groep overblijven die nog zin heeft al die kosten voor de rest te blijven betalen. En daar wordt niemand beter van.

Toegevoegd na 5 minuten 28 seconden:
SPR schreef: 19 okt 2022, 12:03 Ik vind het grappig als mensen zeggen dat ze niet door hebben dat de prijzen in de supermarkt omhoog gegaan zijn. Kijken jullie dan gewoon niet naar de prijzen? Mij valt dat wel heel hard op.
Niet iedereen dweilt alle supermarkten af om er alle prijzen van alle producten met elkaar te vergelijken.
En zoals eerder gezegd heeft de stijging van de levensduurte gekoppeld aan de stijging van de lonen ten gevolge van de index niet voor iedereen dezelfde impact. Sommigen gaan er daardoor op achteruit. Anderen op vooruit. En de rest zit daar tussenin.
Stijgt de totale prijs van de noodzakelijke boodschappen met 20% bv. van 100 naar 120 € zal iemand met een laag loon daar meer last van hebben dan iemand met een middenloon en iemand met een hoog loon doet dan voordeel.
En een gezin met weinig vaste maandelijkse kosten zal er minder last van hebben dan een gezin met hoge vaste kosten.
Anderzijds zal een gezin met veel schulden waar op termijn iets tegenover staat (hypotheek op onroerend goed aan een vaste lage maandelijkse rentelast) door een stijgende inflatie veel meer voordeel doen dan een gezin met een maandelijkse huurlast. Enz.
Zoveel gezinnen en individuen, zoveel verschillende situaties.
Laatst gewijzigd door ivob 19 okt 2022, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Splitter schreef: 19 okt 2022, 09:42 as usual dus, en zoals ik zei: de rijken worden rijker, de middenklasse schuift wat meer op naar de arme mens, en de arme mens is zo goed als helemaal verzopen.
Bij ons is het toch de middenklasse die doorgaans het meest gejost/getroffen wordt? Rijken worden idd rijker, maar de armen (en wat is "arm"?) verzuipen niet; die krijgen veel meer voordelen van de staat dan de middenklasse. Let wel: ik zeg niet dat er afgunst moet zijn op de armen, zeker niet, ik zeg enkel dat de middenklasse in dit land in de regel het meest getroffen wordt.
Ik snap niet waarom je je komt verdedigen. Mocht iedereen naar een vakantiepark gaan, het zou er niet aangenaam zijn.
ivob schreef: 19 okt 2022, 11:24 Aan goedkope populistische uitspraken, alle regels van de wiskunde negerend, weer geen gebrek. :-D
Ik denk dat we niet moeten ontkennen dat heel wat belastingsgeld veel beter besteed kan worden dan momenteel het geval is, en natuurlijk kom je er niet met 1 enkele ingreep. Er is in ieder geval al 1 bestuursniveau te veel in dit land, dat opheffen zou al een serieuze slok op een borrel betekenen. De grootste partij van Vlaanderen ontvangt jaarlijks ook meer dan 7 miljoen EUR belastingsgeld, en dat zonder iets te moeten doen. De dotaties (voor alle partijen dan natuurlijk) inkrimpen zou dus nog een serieuze slok zijn. Of moeten we nog steeds meegaan in het riedeltje dat dotaties/postjes ongenaakbaar zijn en besparingen de burger moeten treffen? De politici laten het ons maar al te graag geloven.

Onze belasting zit bij de top-10 van de wereld, maar wat we krijgen in de plaats ga je nergens in een top-10 vinden. Noren en Zwitsers betalen minder en krijgen veel beter.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

heist_175 schreef: 19 okt 2022, 09:56 Ik wil gerust geloven dat het leven duurder wordt, maar er zijn toch ook bedrijven die hun winstmarges gewoon aan het oppompen zijn onder het voorwendsel "energieprijzen", "loonkosten" of "corona".
Straffe uitspraak! De zelfstandige kleinhandel wordt even zwaar, wellicht zelfs zwaarder getroffen dan de modale werknemer.
In mijn geval zijn de aankoopprijzen de afgelopen maanden met gemiddeld 30% gestegen. We rekenen de gestegen aankoopprijs maar gedeeltelijk door aan de klant.
Loonkosten swingen de pan uit. In vergelijking met vorig jaar betaal ik voor iedere 10 man personeel in dienst, 11.5 man.
Begin maar eens een winkelpand (ik heb er 4: 1000m², 920m², 800m² en 600m²) te verwarmen.
Huurindexatie: voor 1 van de panden die ik huur zijn we van 5500/maand naar 6200/maand gegaan.
De transportsector rekent 'brandstofsupplementen' aan.
Marges vertonen een dalende trend, aantal klanten en bijgevolg zakencijfer zakt ook. Dit is een logisch gevolg van de verminderde koopkracht van de klant.

Dus gaan zeggen dat bedrijven de marges oppompen is totaal van de pot gerukt.

P.
.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@CCatalyst Dat het op een ander zoveel beter is omdat je het alleen kent van horen zeggen of van op vakantie is iets totaal anders dan dat het zoveel beter is als je er effectief woont.

Toevallig zijn er in mijn vriendenkring ouders van werknemers van AB Inbev die, om promotie te kunnen maken, langdurig in Zwitserland moeten wonen (met hun schoolgaande kinderen). De grootouders bezoeken hun kleinkinderen bijna maandelijks (en verblijven er dan een week). Het is leuk als je er tijdelijk verblijft doch de ouders zijn om uiteenlopende redenen niet van plan er te blijven wonen als het niet meer noodzakelijk is voor de carrière. En de grootouders niet van plan er naartoe te verhuizen (als het eenvoudig kon).
Ieder land/regio heeft zijn eigen voor- en nadelen. En het kan hier idd veel beter. Maar het gaat er op de meeste plaatsen in de wereld nog veel slechter aan toe dan hier. Wie hier geboren is en kan genieten van de vele voordelen van deze westerse uithoek beseft waarschijnlijk niet meer hoe goed hun het hebben in vergelijking met de rest van de wereld. Het kan overal altijd beter maar Utopia is maar een boek en nergens realiteit geworden.
Mensen zouden beter leren nu genieten van wat ze hebben dan altijd wakker te liggen van wat ze elders en later meer zouden kunnen krijgen. Was ik ervan overtuigd dat ik, alles in beschouwing genomen, met hetzelfde inkomen het elders veel beter zou hebben door minder belasting te betalen zou ik toch gewoon naar die plek verhuizen. Niets of niemand houdt me tegen. De reden om iets niet te doen moet meestal bij de persoon zelf gezocht worden. Vroeger voor het werk meer dan de halve wereld gezien en er verbleven. Weinig inwoners van landen (Noren inclusief) tegengekomen waar er niet geklaagd werd over hun overheid.

Toegevoegd na 10 minuten 4 seconden:
iamborg schreef: 19 okt 2022, 12:34 Dus gaan zeggen dat bedrijven de marges oppompen is totaal van de pot gerukt.
Er wordt ook helemaal niet gesteld dat ieder bedrijf dat doet.
Maar als één bedrijf in de keten dat doet heeft dat uiteraard gevolgen voor ieder volgend bedrijf in de keten en is het hek van de dam.

Je hebt natuurlijk ook niets aan werknemers wiens inkomen niet geïndexeerd wordt. Want dat zijn elders ook klanten die minder inkomen uit te geven hebben.
In de ons omringende landen, waar er geen automatische loonindex is, valt toch niet vast te stellen dat de levensduurte zoveel minder stijgt.
In bepaalde landen zonder loonkoppeling stijgt ze zelfs harder.
Er is ook krapte op de arbeidsmarkt. Moest er geen indexaanpassing van de lonen zijn en je zou als werkgever besluiten de lonen van je personeel aan de gestegen prijzen aan te passen zou je vlugger geconfronteerd worden met stakingen en/of een deel van het personeel dat zijn kans elders waagt. Had je als werkgever even goed een probleem.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef: 19 okt 2022, 09:31 Overigens wel een vervelend iets in de nieuwe Userbase: een edit van een post wordt niet meer goed aangegeven. Zo had ik de mijne ook al aangepast omdat de originele verwoording inderdaad wat grof was.
Wanneer je je post wijzigt, kan je een reden opgeven, die wordt dan wel duidelijker aangegeven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Bij een jaarinkomen van iets meer dan 40.000€ zitten wij al in de belastingsschijf van 50%. In NL, FR en DE ligt die grens respectievelijk bij 70.000, 150.000 en 270.000€. In Oostenrijk moogt ge zelfs 1 miljoen verdienen vooraleer daarvan de helft te verliezen!!! Dat feit, i.c.m. de hoogst denkbare staatsschuld, bewijst dat de hele zwik op de schop moet, want een elegantere oplossing blijft dweilen met de kraan open...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 19 okt 2022, 12:48 Het is leuk als je er tijdelijk verblijft doch de ouders zijn om uiteenlopende redenen niet van plan er te blijven wonen als het niet meer noodzakelijk is voor de carrière. (...) met hetzelfde inkomen het elders veel beter zou hebben door minder belasting te betalen zou ik toch gewoon naar die plek verhuizen. Niets of niemand houdt me tegen.
Omdat men niet voldoet aan de erg strenge naturalisatievereisten vermoed ik (en dat houdt je wel tegen). Slechts 1.6% van de Zwitserse migranten krijgt uiteindelijk de nationaliteit. Voor wie vermogend is, is de Zwitserse nationaliteit fiscaal bijzonder interessant.
ivob schreef: 19 okt 2022, 12:48Maar het gaat er op de meeste plaatsen in de wereld nog veel slechter aan toe dan hier. Wie hier geboren is en kan genieten van de vele voordelen van deze westerse uithoek beseft waarschijnlijk niet meer hoe goed hun het hebben in vergelijking met de rest van de wereld.
Dat wil niet zeggen dat we ons dan maar moeten berusten in ons lot. Opnieuw: er is enorm veel ruimte voor een betere besteding van ons belastingsgeld, als we aan het heilige huisje van dotaties en postjes mogen raken. We betalen nu veel te veel voor te weinig, iets wat in tijden van inflatie bijzonder frustrerend is.
ivob schreef: 19 okt 2022, 12:48Weinig inwoners van landen (Noren inclusief) tegengekomen waar er niet geklaagd werd over hun overheid.
Noren klagen wel degelijk het minst op alle vlakken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

iamborg schreef: 19 okt 2022, 12:34 Dus gaan zeggen dat bedrijven de marges oppompen is totaal van de pot gerukt.
De realiteit is anders wat ze is, zie hierboven.
Ook in het land van de grote bedrijven zijn er die bij hun kwartaalcijfers triomfantelijk verkondigen dat ze bovenop de echte inflatie hun marges nog wat verhoogd hebben.
Daarbij vergeten ze misschien wel dat hun klanten ook de media volgen :).

@indexatie
Hier in BE wordt er gekapt op de indexatie, maar in andere landen leggen ze dan eerst de sector of het bedrijf lam om hetzelfde te bekomen.
Ook hier weer: denken politici of bedrijfsvoerders nu echt dat hun burgers/werknemers achterlijk zijn en de media niet volgen? Bedrijven pompen wil de marge op (ahja corona, energiecrisis, onderdelenschaarste, grondstoffenschaarste, ....), maar personeel krijgt geen deel van de koek?

@loonkost
Altijd grappig, dat gezaag over "loonkost".
De ganse fiscale trukendoos wordt toch niet geïndexeerd? Hoe kan de loonkost dan toch stijgen met de index, als die loonkost meer bevat dan enkel het stukje brutoloon?
Mijn auto, laptop, fiscaal vrijgesteld telecomabonnement, nettovergoeding, maaltijdcheques, internetvergoeding, aandelenplannen, ... stijgt heus niet mee met de index. Of is dat plots allemaal "gratis" voor de werkgever?

@CH
Ik heb familie in CH, ze verdienen daar een pak meer omdat er zoveel bedrijfs-HQ's zijn.
Verder zou ik niet willen wisselen en zij ook niet: onderwijs, gezondheidszorg, ... Zij kwamen naar hier om naar de gynaecoloog te gaan :).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 19 okt 2022, 12:20
Ik snap niet waarom je je komt verdedigen. Mocht iedereen naar een vakantiepark gaan, het zou er niet aangenaam zijn.
Ik zie niet hoe jij hier een verdediging in zag. Ik reageerde op:
Afbeelding
Daar beweert splitter respect te hebben voor zij die naar zoiets op verlof gaan terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen.
Dan zeg ik inderdaad "Al eens gezien hoeveel zo'n vakantiepark kost???". Als je dat geld gebruikt om je lopende kosten te betalen blijf je uit de problemen. Voor mij is dat vele malen waardevoller dan een eenmalige vakantie met de hele tijd in het achterhoofd "je kan dit geld eigenlijk niet missen".
Ik gun mijn kinderen liever een saaier, maar eervol leven dan hen te tonen dat je jezelf in de miserie mag steken voor een eenmalig pleziertje.
Er zijn zoveel andere manieren om je kinderen plezier te gunnen zonder dat het handen vol geld kost. :roll:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 19 okt 2022, 12:13 @Splitter Het kan veel eenvoudiger hoor.
Schaf voor iedereen het kindergeld af. Dan kan dit geld door de ouders zelf al niet meer ge(mis)bruikt worden voor minder prioritaire doelstellingen (zoals in de herfst op vakantie gaan terwijl er andere noden zijn).
En zet dat budget rechtstreeks in waar het alle kinderen rechtstreeks ten goede komt (voldoende kinderopvang, echt gratis onderwijs tot 18 jaar,...).
dat het eenvoudiger kan... ja
dat kindergeld afschaffen een goed idee is... no idea (want dit kan ook ingezet worden voor kledij, eten thuis, etc etc)
je zou kunnen zeggen "meer controle" erop - maar dat is een bijkomende uitgave die we net willen vermijden.
een herziening ervan zou vast wel een goed idee zijn, misschien door te beperken waar het kan worden uitgegeven zoals met maaltijdcheques/ecocheques ?
CCatalyst schreef: 19 okt 2022, 12:20
Bij ons is het toch de middenklasse die doorgaans het meest gejost/getroffen wordt? Rijken worden idd rijker, maar de armen (en wat is "arm"?) verzuipen niet; die krijgen veel meer voordelen van de staat dan de middenklasse.
de middenklasse is meestal zwaarder getroffen (daarom dat ik zeg dat die binnenkort niet meer zal bestaan, enkel nog rijk of arm),
maar degene die onder arm vallen krijgen enerzijds wel "redelijk wat extra" - maar anderzijds staan ze meestal al tot hun kin onder water.
bv het sociale tarief: voor wie dat vorig jaar al niet kon betalen... ondertussen is het sociaal tarief even hoog als dat het normale tarief vorig jaar was.
al geef ik je gelijk dat er misschien ook eens moet worden gekeken naar wie wat krijgt, waarom, en in welke mate dat nodig is.
cadsite schreef: 19 okt 2022, 13:44 Ik zie niet hoe jij hier een verdediging in zag. Ik reageerde op:
Afbeelding
Daar beweert splitter respect te hebben voor zij die naar zoiets op verlof gaan terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen.
laat me wat verduidelijken zodat mijn woorden niet verdraaid worden:
ik heb respect voor ouders die iets niet kunnen betalen, zichzelf iets ontzeggen, en dan hun kind iets gunnen.
dus bv een ouder die een aantal maaltijden overslaat om wat geld op te sparen om dan een paar dagen naar een vakantiepark te kunnen gaan,
zodanig dat hun kind een zorgeloos dagje heeft.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”