onverklaarbaar gebruik

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Hoi,

Ik zit ergens met een internetlek alleen ik kan het niet verklaren waar.

Iemand enig idee om te weten waar ik dit verbruik kan volgen? Of hoe?

Ik verbruik normaal 600-700 GB per maand. Maar dit slaat alles

Verbruik van 22/9/2022 tot 21/10/2022
Update 01/10/2022 23:40
Surfvolume piekuren
Onbeperkt
Verbruikt 2125.98 GB
Update 01/10/2022 23:40
Surfvolume daluren
Onbeperkt
Verbruikt 1461.75 GB

M£ijn windows gebruik zegt maar dat ik 350 GB heb verbruikt. Mijn gsm maar 35 GB. Ik kan niet verklaren hoe ik aan zoveeel verbruik zit bij Orange :|

Op mijn modem staat dit bij 192.168.0.1

Your consumption since: 06/09/2022 08:55:06
Upload: 16.66 GB Download: 493.75 GB

Other information
Traffic upload16.66 GB
Traffic download493.78 GB
Traffic period06-09-22/06-09-22
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 114 keer

Bericht

1. waarom zou je de verbruikstellers van je devices vertrouwen? Misschien is de manier van meten totaal verschillend van de manier van meten van je internet provider
2. waarom is dit een probleem? Als ik het goed begrijp, heb je onbeperkt volume

Verder kan ik het me maar moeilijk voorstellen dat je maar 2 internet connected devices in heel je huishouden hebt. Zeker dat je niet iets over het hoofd gezien hebt? decoder, tv box, internetradio, omvormer zonnepanelen, IoT device...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 26 jan 2011, 17:44
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

't Is nu niet omdat hij onbeperkt volume heeft dat hij in 't slechtste geval ongeoorloofd dataverbruik moet tolereren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6146
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1698 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Verander het wachtwoord van je Wifi.
Misschien surft er iemand ongemerkt mee.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik mag mijn devices niet vertrouwen maar mijn modemtraffic moet toch kloppen? Bedoel ik kijk bij 192.168.0.1 en zie dit

Afbeelding

Ik heb enkel mijn gsm en mijn laptop dat klopt. Daarnaast is het enige wat aan het internet ligt mijn google chromecast.

Zal eens mijn wifiwachtwoord veranderen zien of dat helpt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18359
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

didi79 schreef: 01 okt 2022, 22:21 waarom is dit een probleem? Als ik het goed begrijp, heb je onbeperkt volume
Onbeperkt = 3TB
boonpwnz schreef: 01 okt 2022, 21:59 Verbruik van 22/9/2022 tot 21/10/2022
Surfvolume piekuren
Verbruikt 2125.98 GB

Surfvolume daluren
Verbruikt 1461.75 GB
Dat is samen 3.5TB. Dus wel reden om je ongerust te maken?
boonpwnz schreef: 02 okt 2022, 07:10 Daarnaast is het enige wat aan het internet ligt mijn google chromecast.
Ligt die Chromecast permanent aan?
Ik gebruik de USB poort van de TV om de Chromecast te voeden. De Chromecast gaat dus mee uit als ik de TV uitzet.
Misschien blijft je Chromecast gewoon data streamen zonder dat je het weet?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

philippe_d schreef: 02 okt 2022, 07:25
Dat is samen 3.5TB. Dus wel reden om je ongerust te maken?


Ligt die Chromecast permanent aan?
Ik vind het gewoon raar. Want ik heb mijn chromecast sinds 22 april dit jaar. En het probleem is pas begonnen in Augustus

Mijn laatste 3 facturen zeggen.

1. 398 GB verbruik
2. 1309 GB verbruik
3. Huidig verbruik sinds 22/09 is 3,5 TB

Dus ergens klopt iets niet. Maar @philippe_d Ik mag dus het verbruik die letterlijk bij 192.168.0.1 niet vertrouwen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18359
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

boonpwnz schreef: 02 okt 2022, 07:33 Ik vind het gewoon raar. Want ik heb mijn chromecast sinds 22 april dit jaar. En het probleem is pas begonnen in Augustus
Vraag was of die permanent aanligt??
In dat geval, trek die dan uit de USB wanneer je die niet gebruikt ... dan weet je of het van de Chromecast kan komen.
boonpwnz schreef: 02 okt 2022, 07:33 Ik mag dus het verbruik die letterlijk bij 192.168.0.1 niet vertrouwen?
Geen idee. Er kan ook iets fout zijn bij verbruiksmeters van Orange zelf...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Nee hij ligt niet permanent aan. Niet elke dag alleszinds. Hij zit in een stekkerblok met aan/uit schakelaar en die is toch helft van de maand uit. Hoe dan ook is die al 2-3 dagen uit.

Ik vermoed inderdaad een probleem met de verbruiken van Orange. Want ik kan niet ineens van 600-700 GB per maand naar bijna het vijfdubbele gaan in 10 dagen tijd zonder zelf iets te doen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

Als je op deze pagina gaat kijken kun je zien wat elk apparaat appart heeft verbruikt. Is een pagina in de modem van orange.

http://192.168.0.1/WiFiClients.asp

Of deze

http://192.168.0.1/NetworkConnectedDevices.asp
Laatst gewijzigd door Data technicus 02 okt 2022, 07:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6146
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1698 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik vertrouw ook geen software van mijn provider. (Ik bedenk nu dat er bij Telenet in augustus een grote update mislukt is van de Telemeter waardoor die wekenlang niet beschikbaar was.)
Ik heb een Fritz!Box en ik heb alle meldingen van mijn provider betreffende dataverbruik uitgeschakeld.
Onbeperkt is voor mij nog steeds onbeperkt. Ik ga mijn gedrag niet aanpassen omdat mijn provider gierig is op data.
Als ik merk dat ik ooit op smalband kom, zoek ik een provider die de 3 TB-regel niet toepast.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb zelf al gekeken bij die zaken @Data technicus

De enigste apparaten die daar staan zijn dus mijn tv wat logisch is aangezien het een smart tv is en de chromecast en dan laptop en gsm.
Maar ik zie geen verbruik over een bepaalde periode. Ik zie alleen het verbruik vandaag.

Toegevoegd na 2 minuten 53 seconden:
@raf1 Veranderen van provider is niet mogelijk behalve Telenet. Er moet hier binnenkort fiber komen in het gebouw maar dat is nog niet gebeurd. De fiber ligt al meer dan een jaar in de straat.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2776
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:44
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 164 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Ik heb het ook soms voor. Dagen dat mijn verbruiksmeter gigantische pieken toont, terwijl ik niets speciaals doe. Maar ik verdenk one drive die beslist van te syncen
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 114 keer

Bericht

dus: PEBMAP (Problem Exists between Modem And Provider) ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

in 8 uur tijd 12 GB omhoog.

Dat wil zeggen dat op een volledig dag thuis ik aan 20-25 GB zit. nog steeds geen verklaring waarom dit in 10 dagen zoveel was opeens.
Het kan enkel de chromecast zijn of de tv maar anders verdenk ik niets.

Ik zit aan 12 uur van maandag tot woensdag en aan 15 uur per dag vanaf donderdag tot en met zondag. Dus dat is 72 uur. Dus zou ik 108 GB per week verbruiken wat dus ook klopt. Dus zie geen rare dingen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Update

Het ligt dus aan de klantenzone die foutief is. Mijn verbruik op de modem is de enigste juiste :roll:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6899
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Als je die herstart staat die teller ook op nul dacht ik?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

devilkin schreef: 04 okt 2022, 15:19 Als je die herstart staat die teller ook op nul dacht ik?
Klopt dat is ook zo.

Maar als je nu een verbruik hebt van 520 GB download en 18 GB upload sinds 6 september. Terwijl in de klantenzone je een piekverbruik alleen al van 2160 GB hebt sinds 22 september.

Dan kan je dus wel weten wat fout is. Zeker als je maandelijks verbruik op je factuur gemiddeld tussen 400 en 700 GB ligt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 114 keer

Bericht

boonpwnz schreef: 04 okt 2022, 15:11 Het ligt dus aan de klantenzone die foutief is. Mijn verbruik op de modem is de enigste juiste :roll:
boonpwnz schreef: 04 okt 2022, 15:52 Dan kan je dus wel weten wat fout is. Zeker als je maandelijks verbruik op je factuur gemiddeld tussen 400 en 700 GB ligt.
Waar is dat maandelijks verbruik dan op gebaseerd, als de teller in de klantenzone fout is? Heeft de provider dan nóg een 2de teller? Lijkt me niet erg logisch.
Dus je maandelijkse verbruik op je factuur is volgens mij geen goeie referentie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik weet ook niet waarop het gebaseerd is. Maar ik heb een half uur aan de lijn gehangen met in totaal 5 mensen en de laatste was duidelijk geen technieker. Dus ik weet ook niet hoe je deftig bij Orange nog binnen raakt. Ze verbinden je verkeerd door en dergelijke :roll: Heb iemand van de facturatie gehad iemand van de technische dienst mobiel ipv vast :oops:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb mijn factuur nagekeken van dezelfde periode.

Ik weet toen mijn maand voorbij was ik 2436 GB piek verbruik had weet niet meer van dal.

Op mijn factuur staat nu 525 GB.

Dus er moet iets grondig misgegaan zijn bij de verbruiksteller want nu is er ook een technisch probleem en kan ik het niet meer controleren :roll:
nickvers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 dec 2011, 19:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Ik heb exact hetzelfde voor met Orange, blij te lezen dat het om een technische fout gaat.

Begon me ook al zorgen te maken! :-D