cat6 of cat5e

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

nu er gisteren fiber thuis werd geinstalleerd en ze dus een cat6 kabel gelegd hebben tussen het klein vierkant zwart bakje en de proximus modem vroeg ik me af of ik nu best mijn huidige cat5e kabel tussen de proximus modem en de orbi router ook vervang door een cat6 kabel. We zijn met z'n tweeën thuis. ik weet dat cat6 een grotere bandbreedte heeft maar als cat5e nog volstaat? Of vervang ik toch maar alle cat5e kabels in huis door cat6?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Proximus installeert UTP CAT 6A om snelheden tot 10 Gbps te ondersteunen.
Met CAT 5E haal je maximaal 1 Gbps.

Dus als je internetabonnement niet hoger dan 1 Gbps aankan, volstaat UTP CAT 5E voorlopig.
De komende 5 jaar ga je dat wel zien veranderen, er zullen abonnementen komen van 2 Gbps of hoger. Dan heb je overal UTP CAT 6A nodig en ook je computer en netwerktoestellen moeten poorten hebben die 2.5GBASE-T ondersteunen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

bartman schreef: 30 sep 2022, 10:22 nu er gisteren fiber thuis werd geïnstalleerd en ze dus een cat6 kabel gelegd hebben tussen het klein vierkant zwart bakje en de proximus modem ...
Voor alle duidelijkheid:
  • met het "klein vierkant zwart bakje" bedoel je waarschijnlijk de Fiber modem (ook ONT genoemd).
  • met de "proximus modem" bedoel je waarschijnlijk de B-box3, die in jouw geval als router gebruikt wordt (aansluiting via de WAN poort).
Tenzij je ook Proximus TV hebt, of een vaste lijn van Proximus, heb je de B-box3 helemaal niet nodig, en kan je de Orbi router direct aansluiten op de Fiber modem. Mits natuurlijk de juiste instellingen in de Orbi.

De woorden "modem" en "router" worden soms wel flink door mekaar gehaald :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

philippe_d schreef: 30 sep 2022, 11:00
bartman schreef: 30 sep 2022, 10:22 nu er gisteren fiber thuis werd geïnstalleerd en ze dus een cat6 kabel gelegd hebben tussen het klein vierkant zwart bakje en de proximus modem ...
Voor alle duidelijkheid:
  • met het "klein vierkant zwart bakje" bedoel je waarschijnlijk de Fiber modem (ook ONT genoemd).
  • met de "proximus modem" bedoel je waarschijnlijk de B-box3, die in jouw geval als router gebruikt wordt (aansluiting via de WAN poort).
Tenzij je ook Proximus TV hebt, of een vaste lijn van Proximus, heb je de B-box3 helemaal niet nodig, en kan je de Orbi router direct aansluiten op de Fiber modem. Mits natuurlijk de juiste instellingen in de Orbi.

De woorden "modem" en "router" worden soms wel flink door mekaar gehaald :wink: .

het is de orbi router die ip-adressen uitdeelt in de range 192.168.2.XX. Dit deed de bbox3 vroeger maar heb hem in een andere modus gezet. Volgens de technieker zijn aanpassingen in die nieuwe modem niet mogelijk, dus daarom dat ik mijn bestaande heb gehouden.

Toegevoegd na 4 minuten 53 seconden:
raf1 schreef: 30 sep 2022, 10:45 Proximus installeert UTP CAT 6A om snelheden tot 10 Gbps te ondersteunen.

Dus als je internetabonnement niet hoger dan 1 Gbps aankan, volstaat UTP CAT 5E voorlopig.
De komende 5 jaar ga je dat wel zien veranderen, er zullen abonnementen komen van 2 Gbps of hoger. Dan heb je overal UTP CAT 6A nodig en ook je computer en netwerktoestellen moeten poorten hebben die 2.5GBASE-T ondersteunen.
op de kabel (heb foto genomen) staat U/UTP CAT.6 Cca

oh ik dacht dat fiber niet hoger ging dan 1Gbps, wel dus maar dat zal allicht niet voor meteen zijn...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

raf1 schreef: 30 sep 2022, 10:45 Proximus installeert UTP CAT 6A om snelheden tot 10 Gbps te ondersteunen.

Proximus zal zeker geen Cat6A geven hoor maar hooguit Cat6. Voor 2Gbps kom je nog toe zelfs met Cat5e. Maar Cat5e is niet meer toekomst gericht daarom Cat6 en deze kan tot 10Gbps tot 55m.