Hier in de living hebben we nog 1 set van (7) oude 12V halogeenlampen. In de garage zit de transfo. De lampen worden gedimd met een dimmer aan de primaire kant, dus op 230V.
Is er een gemakkelijke manier om dit om te zetten naar een LED configuratie ? Met makkelijk bedoel ik dan dat ik niet moet beginnen nieuwe draad te gaan trekken o.i.d. Heb hier vroeger al eens op gezocht, maar vond niet zo direct LED drivers die je via de primaire kant kunt gaan dimmen.
EDIT: misschien nog aan toevoegen dat de dimmer nu een eendruks-dimmer van Niko is. Zo een waar kort drukken de lichten aan of uit doen, en lang drukken de lichten laten aan/uit dimmen. Uiteraard kan de dimmer indien nodig wel gemakkelijk vervangen worden.
EDIT2: misschien vroeger verkeerd zitten zoeken, maar als ik nu zoek op 'dimbare 12V driver', kom ik toch wél uit op LED transfos die aangestuurd kunnen worden met een 230V dimmer. Wel lijkt het erop dat de dimmer zelf dus inderdaad ook gaat moeten vervangen worden omdat traditionele halogeendimmers een voor LED veel te hoog minimum vermogen hebben.
LED-driver met 230V dimmer ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 344 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb een gelijkaardige opstelling en heb destijds dimbare LED spots gekocht voor 12V AC gekocht, dat gaat redelijk goed maar is niet geheel vrij van flikkeringen, zeker niet indien sterk gedimd.
Ik heb de zoektocht opgegeven naar een compactere LED dimmer waar de drukknop rechtstreeks op aangesloten kan worden.
Maar... ik volg dit topic omdat ik exact hetzelfde wens.
Ik heb de zoektocht opgegeven naar een compactere LED dimmer waar de drukknop rechtstreeks op aangesloten kan worden.
Maar... ik volg dit topic omdat ik exact hetzelfde wens.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1025 keer
- Bedankt: 350 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Maar heb je dan ook een LED transfo gekocht, zo ja dewelke ?honda4life schreef: ↑17 sep 2022, 20:37 Ik heb een gelijkaardige opstelling en heb destijds dimbare LED spots gekocht voor 12V AC gekocht, dat gaat redelijk goed maar is niet geheel vrij van flikkeringen, zeker niet indien sterk gedimd.
Hier hebben we op veel plaatsen in/opbouw 12V. In de garage een transfo kast waar voor elke ruimte dus een transfo zat voor de halogeenspots. De transfo's zijn al allemaal vervangen door LED drivers van Meanwell. Behalve dus nog die ene van ons salon omdat die dimbaar zijn (en we dat ook zo willen houden).
Maar met de link die @fvhbrugge hierboven gaf, zijn er alleszins dim-modules die moeten werken met bestaande drukschakelaars : https://www.topledshop.nl/Dimmers-voor- ... PN-UC.html . Wel vereiste dat op de plaats waar je drukschakelaar zit, ook de nuldraad passeert. Ik moet het hier nog eens opendoen om te zien of dat zo is, maar ik vermoed van wel, want heb ook al enkele kamers voorzien van slimme ZIgbee-schakelaars die ook een nuldraad vereisen, en dat bleek overal ok.