Consumenten windmolen
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
- Bedankt: 713 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Nee, want je krijgt daar geen vergunning voor en het is niet rendabel.
Die info heb ik van een echte geitenwollensokkensite.
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-thuis
maar ook elders zal je hetzelfde lezen
Die info heb ik van een echte geitenwollensokkensite.
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-thuis
maar ook elders zal je hetzelfde lezen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Je moet of wel heel hoog gaan (voor een tuin) ofwel haal je geen rendement.
Komt bij dat er ook onderhoud aan is wegens bewegende delen.
't is plezant maar het sop is de kool niet waard.
J.
Komt bij dat er ook onderhoud aan is wegens bewegende delen.
't is plezant maar het sop is de kool niet waard.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Ze hebben dat hier op het werk gezet een heel aantal jaar terug. Niet doen, totaal niet rendabel, opbrengst is minimaal, duur onderhoud en gaat vaak stuk. Ze zijn intussen weer weggehaald hier. Zonnepanelen is the way to go voor particulieren.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik begrijp alle negatieve punten hierboven, maar al heb je 100/200w 's nachts, dan zou je je sluimerverbruik wel kunnen afdekken. Al lukt dat volgens mij enkel voor de eerste 30km van de kustlijn. Daar voorbij had ik begrepen dat je er niet aan moet beginnen (zelfs met zo'n kleine verwachting zoals ik schetste). Jammer, want het zou een ideale aanvulling zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zelfs aan de kust: particulier leg je beter gewoon wat extra zonnepanelen.ygeffens schreef: 15 sep 2022, 19:54 Ik begrijp alle negatieve punten hierboven, maar al heb je 100/200w 's nachts, dan zou je je sluimerverbruik wel kunnen afdekken. Al lukt dat volgens mij enkel voor de eerste 30km van de kustlijn. Daar voorbij had ik begrepen dat je er niet aan moet beginnen (zelfs met zo'n kleine verwachting zoals ik schetste). Jammer, want het zou een ideale aanvulling zijn.
Voor nachtdekking is een batterij veel meer rendabel dan wind. (exclusief half oktober tot februari dan toch)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het is dan vooral voor die periode dat ik het een goed idee vond.lirec schreef: 15 sep 2022, 22:43 Zelfs aan de kust: particulier leg je beter gewoon wat extra zonnepanelen.
Voor nachtdekking is een batterij veel meer rendabel dan wind. (exclusief half oktober tot februari dan toch)
De andere maanden kom ik meestal wel toe. De batterij is bijna altijd vol. Ik kom ruim toe tot de ochtend. Maar het is op dagen met slecht weer (zoals deze week bvb) dat de batterij uiteraard niet vol is. 's avonds koken komt dan gewoon van het net. Logisch, en niet erg. Maar het is voor de andere periodes van de dag dat het juist interessant kan zijn. Enkele 100den watts al dan niet continue (ik heb een batterij, dus de wind mag op en af, zolang je maar aan het gemiddelde komt) zou het sluimerverbruik kunnen dekken. 200w continue is 1750kWh/jaar. Kleef daar gelijk welk kWh tarief tegenover en dat is veel geld. Stel dat een installatie 3000 euro kost voor 1000w (en je haalt er effectief 200w mee), aan een zeer goedkoop tarief van 0,40 euro/kW, dan heb je dat ding op 4 jaar terug (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Lees deze maar eens door:
-algemeen onderzoeksartikel https://tweakers.net/reviews/9096/all/e ... bruik.html
-praktijkervaringen https://tweakers.net/reviews/9272/windm ... akers.html
Conslusie van het artikel (weliswaar aan prijzen van vóór de energiecrisis: "Resumerend is een kleine windmolen op papier aantrekkelijk, maar zijn de resultaten in de praktijk mager. Zeker als je de investering vergelijkt met die in zonnepanelen. .... Om energieneutraal te worden, zijn ze een optie, maar door de hoge aanschafkosten en het beperkte rendement verdien je zeer waarschijnlijk de investering niet terug binnen de technische levensduur"
Er zijn allicht nog wel meer praktijkbevindingen te vinden op het internet.
=> Vergeleken met de artikels zijn de door jou genoemde prijzen laag & de geschatte opbrengst hoog. Verder klopt je terugverdientijd in je eigen voorveeld niet.
-algemeen onderzoeksartikel https://tweakers.net/reviews/9096/all/e ... bruik.html
-praktijkervaringen https://tweakers.net/reviews/9272/windm ... akers.html
Conslusie van het artikel (weliswaar aan prijzen van vóór de energiecrisis: "Resumerend is een kleine windmolen op papier aantrekkelijk, maar zijn de resultaten in de praktijk mager. Zeker als je de investering vergelijkt met die in zonnepanelen. .... Om energieneutraal te worden, zijn ze een optie, maar door de hoge aanschafkosten en het beperkte rendement verdien je zeer waarschijnlijk de investering niet terug binnen de technische levensduur"
Er zijn allicht nog wel meer praktijkbevindingen te vinden op het internet.
=> Vergeleken met de artikels zijn de door jou genoemde prijzen laag & de geschatte opbrengst hoog. Verder klopt je terugverdientijd in je eigen voorveeld niet.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
Als je constant een zekere load wil dekken, zou ik eerder kijken naar een stirlingmotor op pellets.
De nieuwste technologie van Oekofen stoot nauwelijks fijnstof meer uit.
Ook niet goedkoop overigens, maar wel rendabel.
De nieuwste technologie van Oekofen stoot nauwelijks fijnstof meer uit.
Ook niet goedkoop overigens, maar wel rendabel.
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Die Oekofen installaties zien er inderdaad leuk uit, maar in mijn ogen is dat eerder iets 'centraal' en niet voor er even bij.
Nadeel is ook dat je dan weer afhankelijk bent van pellets (en van de hoge pelletprijs voor de moment), terwijl wind gratis is. Dan kan je dus evengoed afhangen van de elektriciteitsprijs van het net... (tenzij je denkt dat er deze winter een tekort zal zijn).
Wind en zon zijn ook dikwijls complementair (voor de moment geen zon, maar het waait wel).
Ik zou in die kleine windmolens ook zo graag willen geloven omdat het perfect aanvullend is op de zonnepanelen en ik plaats genoeg heb, maar alle cijfers spreken het sprookjesverhaal tegen, dus jammer maar helaas.
Nadeel is ook dat je dan weer afhankelijk bent van pellets (en van de hoge pelletprijs voor de moment), terwijl wind gratis is. Dan kan je dus evengoed afhangen van de elektriciteitsprijs van het net... (tenzij je denkt dat er deze winter een tekort zal zijn).
Wind en zon zijn ook dikwijls complementair (voor de moment geen zon, maar het waait wel).
Ik zou in die kleine windmolens ook zo graag willen geloven omdat het perfect aanvullend is op de zonnepanelen en ik plaats genoeg heb, maar alle cijfers spreken het sprookjesverhaal tegen, dus jammer maar helaas.

De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- heist_175
- Moderator
Ik zie wel eens "randprojecten" passeren: wiebelende windmolens, op verticale wieken, ...
Maar onafhankelijke reviews ontbreken dan en ik ga niet mee met PR/salespraat.
Al heb ik het idee - tot nader order - ook nog niet geheel afgeschreven.
Wat mij betreft is het wachten tot iemand met iets goed afkomt: een low-cost (simpel gebouwd dus) windmolen die je op dak/garage/... kan monteren.
Maar onafhankelijke reviews ontbreken dan en ik ga niet mee met PR/salespraat.
Al heb ik het idee - tot nader order - ook nog niet geheel afgeschreven.
Wat mij betreft is het wachten tot iemand met iets goed afkomt: een low-cost (simpel gebouwd dus) windmolen die je op dak/garage/... kan monteren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Hier in de buurt staat zo'n vertikale op een dak, zelfs met serieuze wind draait dat ding amper.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
In de buurt van Namen staat er ergens zo'n wiebelding, als ik me niet vergis.
Het leek op deze, maar was wel kleiner:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... waren-weg/
Het leek op deze, maar was wel kleiner:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de- ... waren-weg/
- cadsite
- userbase crew
EOS heeft er een artikel over geschreven:
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... t-aan-wind
of:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... nelen/341/
of:
https://www.lowtechmagazine.be/2009/05/ ... bines.html
Verschillende artikelen vanuit verschillende hoek met telkens hetzelfde besluit. Economisch niet rendabel, zelfs ecologisch niet te verdedigen.
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... t-aan-wind
of:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... nelen/341/
of:
https://www.lowtechmagazine.be/2009/05/ ... bines.html
Verschillende artikelen vanuit verschillende hoek met telkens hetzelfde besluit. Economisch niet rendabel, zelfs ecologisch niet te verdedigen.
Nog problematischer is dat de productie van persoonlijke windturbines vaak meer energie kost dan de machines gedurende hun levensduur opleveren (zie bijvoorbeeld dit rapport). Ook gebeurt het dat kleine windmolens tijdens het gebruik meer elektriciteit verbruiken dan ze opleveren. De machines zijn dus niet alleen een slecht idee voor de portemonnee, ze schaden ook het milieu.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 6 keer
Allen bedankt voor de feedback.
Mijn redenering was, dat je zelfs in de winter tijdens de avond en in de ochtend, van groene energie kon genieten.
Wat je met zonnepanelen zonder batterij niet kunt.
Mijn redenering was, dat je zelfs in de winter tijdens de avond en in de ochtend, van groene energie kon genieten.
Wat je met zonnepanelen zonder batterij niet kunt.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
je bent niet de eerste met dat idee en zeker niet de laatste maar het is dus niet rendabel.
J.
J.
- cadsite
- userbase crew
Ik heb dat idee ook gehad en heb dat jammer genoeg moeten begraven.
Vooral deze cijfers vond ik hallucinant (slecht).
Ik was op die site terecht gekomen omdat ik het zag zitten om zo'n Energy Ball te installeren. Qua budget is dat nog redelijk, maar als je dan ziet dat die slechts 73kWh/jaar oplevert in Zeeland...
Zelfs aan €1/kWh is het nog compleet buiten proportie.
Vooral deze cijfers vond ik hallucinant (slecht).
Dat zijn cijfers op een geitenwollensokkensite, dus die hebben er alle belang bij dat ze goed zouden zijn, en toch...Energy Ball v100 (4.304 euro) : 73 kWh per jaar, of een gemiddeld vermogen van 8,3 watt.
Ampair 600 (8.925 euro) : 245 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 28 watt.
Turby (21.350 euro) : 247 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 28,1 watt.
Airdolphin (17.548 euro) : 393 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 44,8 watt.
WRE 030 (29.512 euro) : 404 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 46 watt.
WRE 060 (37.187 euro) : 485 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 55,4 watt.
Passaat (9.239 euro) : 578 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 66 watt.
Skystream (10.742 euro) : 2,109 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 240,7 watt.
Montana (18.508 euro) : 2,691 kWh per jaar, gemiddeld vermogen van 307 watt.
Ik was op die site terecht gekomen omdat ik het zag zitten om zo'n Energy Ball te installeren. Qua budget is dat nog redelijk, maar als je dan ziet dat die slechts 73kWh/jaar oplevert in Zeeland...

Zelfs aan €1/kWh is het nog compleet buiten proportie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 124 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Een voorbeeld van echte zelfbouw van jaren terug.
"Actief sinds 2007" staat er op hun site.
Marc's Windmolen site.
Cool hé.
Haha, ja, indertijd ook achter gekeken om dat te bouwen.
Het mocht niet van de plaatselijke overheid... De prutsers.
Die kleine pokkedure molentjes die @cadsite mooi heeft opgelijst, is inderdaad weggesmeten geld én moeite.
"Actief sinds 2007" staat er op hun site.
Marc's Windmolen site.
Cool hé.

Haha, ja, indertijd ook achter gekeken om dat te bouwen.
Het mocht niet van de plaatselijke overheid... De prutsers.
Die kleine pokkedure molentjes die @cadsite mooi heeft opgelijst, is inderdaad weggesmeten geld én moeite.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 5 keer
Er wordt heel veel gemist tussen kW (vermogen) en kWh (energie).
Ook hier op het forum.
Echter op een windmolensite zou je dat toch niet verwachten.
"Gemiddelde opbrengst bij 5 Beaufort : 2 kWh"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 124 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dat klopt toch.
De opbrengst (= hoeveelheid energie) is 2 kWh (bij 5 Beaufort).
Het gemiddeld geleverde vermogen tijdens dat uur (bij 5 Beaufort) is dus 2 kW = 2000 Watt.
Dat deze mensen het verschil wel degelijk kennen, blijkt ook uit wat men schrijft op hun webpagina Berekeningen.
Meer.
Indien ze spreken en schrijven over het Reynoldsgetal dan mag je ervan uitgaan dat ze bovengemiddelde kennis aan boord hebben.
Ook houden ze rekening met de dichtheid van de lucht, etc.
Iets waar menigeen hier op het forum totaal geen notie van blijkt te hebben...
Het gemiddeld geleverde vermogen tijdens dat uur (bij 5 Beaufort) is dus 2 kW = 2000 Watt.
Dat deze mensen het verschil wel degelijk kennen, blijkt ook uit wat men schrijft op hun webpagina Berekeningen.
Meer.
Indien ze spreken en schrijven over het Reynoldsgetal dan mag je ervan uitgaan dat ze bovengemiddelde kennis aan boord hebben.

Ook houden ze rekening met de dichtheid van de lucht, etc.
Iets waar menigeen hier op het forum totaal geen notie van blijkt te hebben...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
‘Binnenkort’ zijn er zonnepanelen die ‘s nachts stroom opwekken.
Op termijn misschien voldoende voor beperkt sluimerverbruik
https://www.solar365.nl/nieuws/stanford ... 9B0B0.html
Op termijn misschien voldoende voor beperkt sluimerverbruik
https://www.solar365.nl/nieuws/stanford ... 9B0B0.html
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 5 keer
Nee, dat klopt niet.Ordon schreef: 16 sep 2022, 19:35 Dat klopt toch.
Als je zou zeggen dat de opbrengst 2 kWh is in 1 uur, dan is het vermogen gedurende dat uur inderdaad 2 kW.
Als je zegt dat de opbrengst 2 kWh is, zonder de tijd te vermelden, dan kan je daaruit het vermogen niet afleiden.
De 'h' in kWh betekent immers niet dat er gedurende 1 uur gemeten werd.
kWh is het vermogen maal de tijd gedurende welke het vermogen opgewekt of verbruikt werd.
Dit kan evengoed een klein vermogen gedurende een lange tijd zijn, als een groot vermogen gedurende een korte tijd.
1 Watt = 1 joule per seconde.
1 Wattuur = 1 joule per seconde maal 3600 seconden = 3600 joule.
Grappig dat jouw reactie nu precies bevestigt dat de meeste mensen heel wat problemen hebben met de begrippen kW en kWh.
Men begrijpt niet goed dat kW geen hoeveelheid is zoals een liter water of een kilo suiker, maar een debiet zoals km/uur of liter per seconde.
kWh is daarentegen wel een hoeveelheid (debiet maal tijd, waarbij de tijd wegvalt en de hoeveelheid overblijft).
Een molen die 2kWh opwekt is hetzelfde als een auto die bijvoorbeeld 50 km aflegt.
Als je niet weet hoe lang de auto over die afstand gedaan heft, dan kan je onmogelijk de snelheid weten.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
Mijn geheugen zegt dat er in de buurt van @Data technicus / @Eendraadschema een verticale rotor op een gebouw van de overheid staat
Zou die data en kosten/baten onder openbaarheid van bestuur vallen?
Zou die data en kosten/baten onder openbaarheid van bestuur vallen?
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten