Alternatief voor Adobe Fotografie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Allen,

wie kan mij een goedkoper alternatief voor het Adobe Photografie abo aanraden?

Mag betalend zijn hoor.
Moet gewoon ongeveer dezelfde functies hebben.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben al een hele tijd overgestapt op Affinity Photo. Het is even aanpassen maar de uitgespaarde kosten maken veel goed. Geen moment spijt van gehad.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
Ik heb trouwens ook Designer en Publisher.
Kost éénmalig €54.99 per pakket en als het niet dringend is: regelmatig doen ze acties aan halve prijs.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 02 sep 2022, 11:04 Ik ben al een hele tijd overgestapt op Affinity Photo. Het is even aanpassen maar de uitgespaarde kosten maken veel goed. Geen moment spijt van gehad.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
Ik heb trouwens ook Designer en Publisher.
Kost éénmalig €54.99 per pakket en als het niet dringend is: regelmatig doen ze acties aan halve prijs.
Amaai, mooi alternatief.
Ik doe ook gewoon wat basis ermee, niets anders.
Super tips !!!
Mijn Adobe vervalt binnen 2 weken.
Maar ik zal nog een 2de licentie op termijn nodig hebben voor de andere PC.
Dan zal ik zeker de promo's in de gaten houden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Affinity producten kan ik ook sterk aanbevelen (Affinity Photo vind ik nog beter dan Photoshop). Alleen voor Lightroom heb ik nog geen deftig alternatief gevonden. On1 Photo Raw, DxO Photolab en Luminar geprobeerd, maar kom steeds terug bij Lightroom 6. Om snel door de foto's te gaan na een shoot en een selectie te maken gebruik ik trouwens FastRawViewer. Dan moet je enkel de selectie inladen (in bv Lightroom) wat een stuk sneller is.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 647 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Als oud-Lightroom gebruiker zeer tevreden van DXO Photolab. Aangekocht op Black Friday (V3) een paar jaar terug en ondertussen ook aan verminderd tarief een update (V5) gedaan.
Als hobbygebruiker is Adobe met zijn prijzen al lang niet meer te verantwoorden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Ga DXO Photolab proberen, gebruik al jaren standalone versie lightroom
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

svermassen schreef: 02 sep 2022, 12:56 Maar ik zal nog een 2de licentie op termijn nodig hebben voor de andere PC.
Als het voor privé/particulier gebruik is heb je maar 1 licentie nodig.
As a private individual, you can download, install, use and run for personal use, one copy of the Serif Software directly on each computer running either (depending on your purchased license) Microsoft Windows (“Windows Computer”) or macOS (“Mac Computer”) that you personally own or control.
https://store.serif.com/en-us/help/#:~: ... %20control.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
Bedankt: 726 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

@svermassen wat noem je basis?

@Avenger 2.0 Die raw-viewer toont dan toch enkel de onbewerkte raw-beelden? Mis je niet veel goede beelden dan want ik heb vaak dat ik een beeld heb waarvan ik denk dat is voor de vuilbak maar na bewerking er toch een verbazend goed resultaat kan bekomen.

Luminar is een vorm van oplichting. Heb het één keer genomen maar ze veranderen zowat elk jaar van programma of beginnen dan met het een andere naam te geven of heten de prijsverhogingen ineens extensies :bang: De producten zijn ook nooit af maar ipv het af te werken komen ze x maanden later met een nieuw programma dat je uiteraard opnieuw moet kopen.

Adobe is niet goedkoop maar het is wel handig en omschakelen van workflow is niet zo eenvoudig. Je hebt ook enorm veel info online wat ook gemakkelijk is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Heb je iets van je bestaande lightroom edits kunnen overnemen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dizzy schreef: 02 sep 2022, 13:46 @Avenger 2.0 Die raw-viewer toont dan toch enkel de onbewerkte raw-beelden? Mis je niet veel goede beelden dan want ik heb vaak dat ik een beeld heb waarvan ik denk dat is voor de vuilbak maar na bewerking er toch een verbazend goed resultaat kan bekomen.
Met wat ervaring kan je inderdaad wel zien wat nog te redden valt of niet. Maar gewoon handig als je veel dezelfde foto's hebt en juist diegene met goede scherpte of waarop iedereen zijn ogen open heeft er snel wil uithalen. Bij Lightroom is dat gewoon de hel door de traagheid (om snel 1:1 in te zoomen of heen-en-weer tussen foto's te scrollen). Nadien laad ik enkel mijn selectie in Lightroom in, wat veel tijd bespaart en waar ik ze kan nabewerken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

OK, het hangt inderdaad sterk af van wat soort foto's je neemt. Bij portret, modeshoots of huwelijken zal die methode inderdaad werken. Bij landschappen is het al iets anders. Zoals ik al zei is elke workflow anders.

Zo doe ik het:
1. foto's inladen in Lightroom
2. onbruikbare of dubbele beelden schrappen
3. restanten bewerken - bewerking van restanten kunnen soms op gelijkaardige beelden toegepast worden

Het aantal beelden wordt al sterk beperkt bij shoot. Aandacht voor compositie, scherpte en andere technische zaken kan je al in-camera doen en besparen u massa's werk. Twijfelgevallen zoom ik in en als scherpte er niet is worden deze op de camera al gewist. Die moet je nadien niet inladen.

Is er iemand die Rawtherapee gebruikt?
https://www.rawtherapee.com/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Echt pure basis, in de huidige Lightroom.
Omzetten van raw om wat te bewerken van kleuren in Lightroom.
Export jpg of png.
De lens en kleurcorrecties ook en dan vooral rechttrekken, bijknippen, retouches
en zulke zaken.
Af spelen met filters.
En dan af en toe ik Photoshop wat complexere zaken als ik dat formaat aangeleverd krijg door klanten templates van klanten.
Maar dat is tegenwoordig al een minimum.
Veel meer zaken in Wordpress en Joomla hebben 1001 instellingen aan boord of een volledige ingebouwde Editor.
Dat is ook direct de reden voor een 2de licenties.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dan lijkt me Adobe inderdaad overkill. Omzetten kan in andere programma's en om zulke basic zaken te doen heb je PS ook niet nodig.

Waarschijnlijk kan je alles met de gratis programma's ook realiseren.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Komt omdat ik ooit fotografie gevolgd heb.
Maar buiten huis en tuin gebruik doe ik daar nu nog weinig mee.
Beetje zonde, maar vooral tijdsgebrek met een thuisverpleegkundige en 2 snotneuzen in huis.
En nu is het moment met de energiefacturen van 400+ euro om eens over wat te gaan snoeien.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Foto's bijknippen is niet echt fotografie en je hebt gelijk, een hobby kost geld maar als je maar weinig bezig bent met die hobby moet je er dan zoveel geld in steken. Terechte bedenking dus.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik al jaren ACDSee en dit is voor mij voldoende. Wel eens de verschillende versies vergelijken want sommige hebben geen RAW support,…

Je kunt de meeste ook een maand als trial testen eer je deze koopt.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”