IP address verandering

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een e-router modem met MAC bridging aanstaan en daarachter mijn eigen router.
Nu is mij opgevallen vandaag dat telkens ik een restart van de WAN interface doe op mijn router, ik telkens een nieuw public IPv4 krijg (84.x.x.x)
Al 5 keer ofzo achter elkaar getest. Is dit bij jullie (met dezelfde configuratie) ook zo?

Als dat bij iedereen zo is tegenwoordig, kunnen we niet meer vanuitgaan dat het IP lang hetzelfde blijft, is niet handig voor diegenen daarop rekenen...
Anderzijds kan dit handig zijn voor als je snel van IP wil veranderen, voor bv sites die limieten stellen per IP.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hier laatst mijn modem nog vervangen, en had nog hetzelfde IP in bridge. Vreemd dat ze je IP aanpassen, zal het hier eens in de gaten houden.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door datakiller 29 aug 2022, 18:05, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

meestal krijg je een nieuw ip. Meestal/alleen als je een duurder/business abonnement neemt kun je een fixed ip krijgen.

Dynamische ip's zijn de norm voor consumenten aansluitingen. Zelfs al kan een dynamisch ip redelijk lang bijblijven, je moet verwachten dat het iedere keer verandert als je een reconnectie doet.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Guido4096, bij Telenet is/was het al jaren zo dat je Ip adres quasi nooit veranderde. Wil niet zeggen dat het een vast IP is natuurlijk, maar de TS haalt wel degelijk een nieuw fenomeen aan
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ah, ok. Weer iets geleerd :-)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Net nog eens 10 keer down en up gedaan, steeds een ander IP.
Zo kan ik dat doen tot ik een "mooi" (met wat even nummers ofzo) IP krijg en dat laten staan, tot er weer iets restart natuurlijk :)

Het lijkt alsof de Telenet DHCP servers geen leases meer onthouden na een DHCPRELEASE op m'n WAN interface, wat vroeger dus wel was.
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb sinds eind vorig jaar dezelfde setup (e-router in bridge) en heb sinds het begin hetzelfde. IP adres verandert vaak, dit is zoals hierboven genoemd de industriestandaard voor consumentenadressen. Er is wel een oplossing voor de meeste usecases: dynamic dns. Dit kan je up-to-date houden via een toestel in uw netwerk of door software op de router zelf.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Edit: Komt idd overeen met het bovengenoemde DHCPRELEASE, wat ook logisch is sinds uw publiek ip adres een geleased adres is van de telenet dhcp servers. Als jij zegt dat je die niet meer wilt dan gaat telenet dat adres vrijmaken in de pool en u een ander adres geven. Je kan in sommige routers/firewalls (bv. PFsense) de DHCPRELEASE packets uitzetten op uw WAN interface. Zo worden ze nooit verstuurd en verlies je enkel uw ip adres bij een langdurige disconnect van uw router.

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”