Infrarood verwarming

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

Momenteel verwarmen we onze badkamer met het klassieke "vuurke" van 2000W.
We hebben wel zonnepanelen, maar deze verwarming staat natuurlijk op wanneer de zon niet schijnt :)
En aangezien ik 's ochtends om 5u in de winter toch wat verwarming heb als ik een douchke pak...

Als alternatief zou ik eventueel een IR paneel overwegen, plafondmontage wegens beperkte muurruimte.
Liefst met een afstandsbediening/schakelaar (montage is geen probleem, ik kan weg met de kabels)

Maar... ikzelf heb totaal geen ervaring met deze soort van verwarming.
Ik ben wel een aantal dingen aan het opzoeken, maar iedere leverancier prijst natuurlijk zijn panelen aan.

Zijn er UB'ers die hier al mee gewerkt hebben ? Ervaringen, verschillende types, leveranciers/merken ?

Thx
StarWing
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 661 keer

Bericht

Bij "infraroodverwarming" dacht ik aan van die dingen met witte buisjes, maar dit is blijkbaar iets helemaal anders...

Dobbit heeft wel een goeie video:

Wat ik bij onze infrarood-radiator (dus met buisjes) wel merk is dat het inderdaad niet de ruimte verwarmt, maar de dingen waar de straling tegen botst. Zo kan een badkamer nog altijd koud aanvoelen omdat de lucht koud is, maar als je dan je badkamermeubel vastpakt dit warm aanvoelt.
We hebben zelfs de ellende gehad dat de coating rondom een deurtje hierdoor gesmolten is...
Als ik dus uit de douche kom moet ik echt voor het toestel gaan staan om de warmte te voelen; een halve meter buiten dat gebied voelt koud aan.
Ik neem aan dat met zo'n paneel je dat minder snel zal hebben omwille van de plaatsing.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Had zulke verwarming een tijdje op het werk.
Een zalig gevoel van aangename warmte in het najaar, maar in de winter dacht ik daar toch anders over.

Uiteraard in het plafond, enkel uw hoofd en schouders voelen echt de warmte uit bovenaanzicht.

Ik denk niet dat er een goedkope en meer rendabele oplossing is voor elektrisch te verwarmen, tenzij warmtepomp
(maar lucht/lucht is ook niet zo fameus als het echt koud is)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Net hetzelfde hier! Ook hier denk ik na over die optie maar pas zodra de huidige badkamer uitgebroken is.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 664 keer
Bedankt: 219 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Een convector is ook een alternatief voor uw vuurke.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Waarom wil je af van uw 'vuurke'? Verwarmt het niet comfortabel genoeg? Alle elektrische verwarming warmt namelijk met een rendement van 1 op 1. Je zal dus niet minder gaan verbruiken met bijvoorbeeld een IR-paneel (met dezelfde wattage). Het enige verschil is hoe de verwarming de lucht (of eventueel de massa) verwarmt en hoe wij dit als mens gaan ervaren.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

Niet specifiek, maar als ik een behaaglijk gevoel kan krijgen met 600W ipv 2000W als ik vanonder m'n douche spring, maakt dat wel een verschil :)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 469 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Wij hebben een jaartje in containers gezeten tijdens de bouw van de nieuwe kantoren.
In die containers was er enkel IR verwarming in het plafond.

Daarin was dat wel aangenaam, maar die dingen stonden dan ook uren aan een stuk aan, en we zaten daar met veel volk in met allemaal een PC en minstens 1 scherm. Zoveel mensen en die dingen verwarmen ook behoorlijk sterk.

Als we 's ochtends toekwamen was het even opwarmen, erna werd het aangenaam. Ik vrees dus dat je in je badkamer niet echt winsten kan halen want als niet de hele ruimte wat opgewarmd is ga je het niet comfortabel hebben.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 389 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Wat meer achtergrond en ook een test van IR-panelen: https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/ ... rming.html

Voor een badkamer: afhankelijk van de grootte, warmt die toch razendsnel op van de "stoom" (/damp) van de douche?
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

IR gaat dan ook de omgeving niet opwarmen zoals voordien wel was. Wat juist de bedoeling is van de TS. Die gaat de mens en voorwerpen verwarmen en niet de omgeving .

Zelfde in die container. Die warmt niet op door die iR verwarming. Daar zorgen het volk en hun apparatuur wel voor als ik jou zo hoor. Jij zelf en voorwerpen krijgen de straling wel natuurlijk. Net het doel van IR