In een andere thread zag ik de link naar een pagina als deze: https://www.orange.be/nl/opties-en-dien ... n/Portugal
Als ik dat nakijk voor de landen waar ik recent ben geweest dan klopt dat toch niet. In Portugal, Spanje, VK of Italië geraak je met een Orange abonnement nooit op Vodafone. In het VK geraak je ook nooit op 02 tenzij je het manueel selecteert.
Ofwel heeft Orange met een aantal netwerken géén overeenkomst en dan moeten ze dat zeggen, ofwel hebben ze wél een overeenkomst en dan moeten we aan Orange melden dat ze bedrogen worden in het bijzonder door Vodafone.
Roaming Orange: niet op elk beloofd netwerk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
- Bedankt: 374 keer
- Recent bedankt: 1 keer
soms moet je paar keer proberen.
bvb proximus en orange france gaan niet goed samen ! Soms moet je wel 7 8 keer na elkaar proberen te verbinden.
Dus kan ik me inbeelden dat bij orange ook wel zulke gevallen zijn.
verleden week moest ik ook 4x proberen in sluis om op vodafone te geraken met orange.
bvb proximus en orange france gaan niet goed samen ! Soms moet je wel 7 8 keer na elkaar proberen te verbinden.
Dus kan ik me inbeelden dat bij orange ook wel zulke gevallen zijn.
verleden week moest ik ook 4x proberen in sluis om op vodafone te geraken met orange.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 14 keer
Waarom gebruiken jullie gewoon niet de automatisch geselecteerde netwerk door het toestel/je sim zelf op dat moment ?
Waarom zou je vb als je op vakantie bent met een belgisch sim in England vb perse O2 of Three UK willen ipv vodafone UK ?
Ik heb wel ondervonde ( reis zelf veel met auto ) ongeacht welke land je gaat de beste landen met de beste netwerken zijn Nederland en Zweden.
Duitsland voor mij vb is vaak te traag omdat mss veel mensen op die mast of netwerk zitten of misschien zelfs omdat ik met mijn belgisch netwerk de trage snelheden krijg.
Waarom zou je vb als je op vakantie bent met een belgisch sim in England vb perse O2 of Three UK willen ipv vodafone UK ?
Ik heb wel ondervonde ( reis zelf veel met auto ) ongeacht welke land je gaat de beste landen met de beste netwerken zijn Nederland en Zweden.
Duitsland voor mij vb is vaak te traag omdat mss veel mensen op die mast of netwerk zitten of misschien zelfs omdat ik met mijn belgisch netwerk de trage snelheden krijg.
-
- Elite Poster
ghostboy1993 schreef:Waarom gebruiken jullie gewoon niet de automatisch geselecteerde netwerk door het toestel/je sim zelf op dat moment ?
omdat in frankrijk orange he beste netwerk heeft. SFR en bouygues slecht zijn.
2 weken geleden was vriendin mee naar ikea lomme. Ze heeft telenet die maakt verbinding met bouygues. Vol bereik aleen toen ze een foto naar haar man wilde sturen ging het niet en kon je nauwelijks iets openen.
Om die reden kies ik altijd orange, als je 15 jaar ervaring hebt in frankrijk weet je het ondertussen.
-
- Pro Member
In frankrijk heb ik maar op 1 plaats heel slecht ervaring gehad met alle netwerken en dat is in Disney-land.proximusboyke schreef:ghostboy1993 schreef:Waarom gebruiken jullie gewoon niet de automatisch geselecteerde netwerk door het toestel/je sim zelf op dat moment ?
omdat in frankrijk orange he beste netwerk heeft. SFR en bouygues slecht zijn.
2 weken geleden was vriendin mee naar ikea lomme. Ze heeft telenet die maakt verbinding met bouygues. Vol bereik aleen toen ze een foto naar haar man wilde sturen ging het niet en kon je nauwelijks iets openen.
Om die reden kies ik altijd orange, als je 15 jaar ervaring hebt in frankrijk weet je het ondertussen.
Bij andere plaatse zoals lyon ongeacht SFR ofzo totaal geen probleem ook niet qua snelheid
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 13 keer
Omdat je in het buitenland niet altijd een goed bereik hebt. Dan heb je "alleen noodoproepen" als melding terwijl je dan op Vodafone zit met vol bereik. Voor de rest maakt mij dat ook niet uit - roaming heeft als voordeel dat je altijd op het netwerk met optimaal bereik zit, theoretisch - maar ja om een of andere reden mag je dan niet op het netwerk.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 28 keer
Normaal kiest je gsm het sterkste netwerk als je de grens overgaat.
Daarom staan er altijd masten bij een grensovergang.
Als je gsm toevallig eerst een provider ziet waar je eigen provider mee samenwerkt krijg je een smsje.
Werken ze niet samen, dan rijg je geen sms.
Als je ergens een tijdje op een plek zit waar je buitenlandse provider geen ontvangst heeft, zou je gsm na een tijdje toch moeten overgaan naar een andere provider die daar wel ontvangst geeft.
En anders kies je toch gewoon manueel.
Mvg
Daarom staan er altijd masten bij een grensovergang.
Als je gsm toevallig eerst een provider ziet waar je eigen provider mee samenwerkt krijg je een smsje.
Als je ergens een tijdje op een plek zit waar je buitenlandse provider geen ontvangst heeft, zou je gsm na een tijdje toch moeten overgaan naar een andere provider die daar wel ontvangst geeft.
En anders kies je toch gewoon manueel.
Mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 96 keer
Nee hoor. Jouw provider heeft een bepaalde voorkeurslijst en ze pushen die ook naar je toestel op bepaalde momenten (update aanbiederinstellingen)edwin.d schreef:Normaal kiest je gsm het sterkste netwerk als je de grens overgaat.
Die staan daar typisch opgesteld waarbij ze enkel richten naar het binnenland om storingen over de grens te vermijden. Zeker in dorpen op de grens is dat een heel doeltreffende methode om toch goede ontvangst aan te bieden.Daarom staan er altijd masten bij een grensovergang.
Als ze niet samenwerken zal je ook niet op hun netwerk geraken dus nogal logisch dat je dan geen sms krijgt? Enkel noodoproepen zullen mogelijk zijn met die operator waarmee geen samenwerking is.Als je gsm toevallig eerst een provider ziet waar je eigen provider mee samenwerkt krijg je een smsje.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 28 keer
Dat samenwerken houd in dat je bepaalde diensten kan gebruiken, zoals je dat thuis kan doen.
Verkorte nummering en zo.
Krijg je geen sms werken deze diensten niet zoals thuis.
Maar je kan gewoon gebruikmaken van hun netwerk.
Dit is informatie die ik een paar jaar terug kreeg van lijn provider.
Trouwens in de begin periode raadde die ook aan om je voicemail uit te zetten.
Want toen in de jaren 90 betaalde je drie keer voor een voicemail.
Het gesprek naar dat land, het gesprek terug naar huis want daar staat je antwoord apparaat en je betaalde nog eens om je voicemail te beluisteren.
Andere providers promoten toen om zeker voicemail in te schakelen in het buitenland.
Trouwens in bepaalde landen schakelde ik al eens manueel om naar een andere provider als de ontvangst slecht was en dat werkte gewoon.
Zelfs al stond die niet in de lijst van voorkeur providers.
Mvg
Verkorte nummering en zo.
Krijg je geen sms werken deze diensten niet zoals thuis.
Maar je kan gewoon gebruikmaken van hun netwerk.
Dit is informatie die ik een paar jaar terug kreeg van lijn provider.
Trouwens in de begin periode raadde die ook aan om je voicemail uit te zetten.
Want toen in de jaren 90 betaalde je drie keer voor een voicemail.
Het gesprek naar dat land, het gesprek terug naar huis want daar staat je antwoord apparaat en je betaalde nog eens om je voicemail te beluisteren.
Andere providers promoten toen om zeker voicemail in te schakelen in het buitenland.
Trouwens in bepaalde landen schakelde ik al eens manueel om naar een andere provider als de ontvangst slecht was en dat werkte gewoon.
Zelfs al stond die niet in de lijst van voorkeur providers.
Mvg
-
- Pro Member
@edwin.d klopt wat je zegt ,
ookal ' werken ' bepaalde providers niet met elkaar kun je idd manueel vaak zelf kiezen voor hun zonder enig probleem.
Zelf ben ik Geen vodafone fan , als ik kan heb ik liever T-mobile/Telecom . In england dan weer Three maar ieder z'n voorkeur
ookal ' werken ' bepaalde providers niet met elkaar kun je idd manueel vaak zelf kiezen voor hun zonder enig probleem.
Zelf ben ik Geen vodafone fan , als ik kan heb ik liever T-mobile/Telecom . In england dan weer Three maar ieder z'n voorkeur

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 13 keer
Mijn ervaring is toch dat je op bepaalde netwerken in het buitenland gewoon niet kan aanmelden, ook niet manueel. Ik vind dat ze dat dan ook moeten aangeven. Voor de meeste mensen is dat totaal irrelevant, maar als je ergens een verblijf hebt en de enige provider die bereik heeft is er een waar je niet op mag kan dat een reden zijn om thuis van provider te veranderen. Ze moeten geen info op de site zetten die niet klopt.
Je krijgt dus ook niet altijd de provider met het beste bereik. Als je dan op 3g zit te sukkelen en je weet dat een andere provider vlotte 4g heeft - omdat iemand anders die bij Proximus zit daar op kan bvb dan is dat een beetje balen.
Je krijgt dus ook niet altijd de provider met het beste bereik. Als je dan op 3g zit te sukkelen en je weet dat een andere provider vlotte 4g heeft - omdat iemand anders die bij Proximus zit daar op kan bvb dan is dat een beetje balen.
-
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1717 keer
- Bedankt: 932 keer
Ik rij toch wel diverse keren per maand de grens over richting zowel NL, FR, DE als LU. En eigenlijk ondervind ik nooit problemen met een GSM die op automatisch selecteren staat. Dit met mijn persoonlijke GSM (Orange), die van mijn zaak (Proximus) als een GSM die aangemeld is bij Destiny (Telenet/Base). Ook het routerboard in de wagen met een SIM-kaart in (Orange) blijft altijd vrolijk doorwerken. En dit terwijl er steeds volop gebruik is van het 4G signaal (podcasts, Belgie.fm, Waze, ...).
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 96 keer
Dat klopt toch niet hoor. Als bepaalde operatoren niet met elkaar werken, dan krijg je helemaal geen toegang. De roaming tussen operatoren is nl niet gratis en ze hebben dus bepaalde prijsafspraken voor het gebruik van elkaars netwerk. Zonder overeenkomst = geen toegang. Operatoren hebben wel bepaalde 'voorkeursnetwerken' omdat ze meestal onderling goedkoper afrekenen.ghostboy1993 schreef: 15 aug 2022, 09:02 @edwin.d klopt wat je zegt ,
Zelf ben ik Geen vodafone fan , als ik kan heb ik liever T-mobile/Telecom . In england dan weer Three maar ieder z'n voorkeur![]()
Mbt sms op niet-voorkeursnetwerken: operatoren zijn altijd verplicht om een sms te sturen wanneer je roamt op een buitenlands netwerk. Maakt niet uit of dit een voorkeursnetwerk is of niet. linkje
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hangt het er ook niet vanaf welke gsm je hebt?
Ik weet nog in het 3G tijdperk da bepaalde merken maar beperkte banden/frequenties aan boord hadden.
Ikzelf heb een iPhone al 10 jaar en daarmee nooit problemen gehad in het buitenland. Vrienden die een Android hadden van Xiaomi zaten wel veel te vloeken…
Daarmee wil ik noet zeggen dat enkel de dure smartphones beter zijn. Maar er zijn gewoon verschillende factoren om vlot te kunnen connecteren in het buitenland
Ik weet nog in het 3G tijdperk da bepaalde merken maar beperkte banden/frequenties aan boord hadden.
Ikzelf heb een iPhone al 10 jaar en daarmee nooit problemen gehad in het buitenland. Vrienden die een Android hadden van Xiaomi zaten wel veel te vloeken…
Daarmee wil ik noet zeggen dat enkel de dure smartphones beter zijn. Maar er zijn gewoon verschillende factoren om vlot te kunnen connecteren in het buitenland
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
Ook deze reis ondervonden !
Ik had al gezegd dat het netwerk achteruit aan het gaan is. Wilden in het weekend eens 2 dagen naar andorra gaan. Daar bij orange andorra nie bij eu hoort heb ik een esil van orange france gekocht en wat blijkt. Gisteren haalde we met orange belgie 17/6 met orange france esim 187/78
Ik had al gezegd dat het netwerk achteruit aan het gaan is. Wilden in het weekend eens 2 dagen naar andorra gaan. Daar bij orange andorra nie bij eu hoort heb ik een esil van orange france gekocht en wat blijkt. Gisteren haalde we met orange belgie 17/6 met orange france esim 187/78
-
- Pro Member
Ik denk dat elke land z'n provider in het buitenland toch beetje word beperkt , vb zoals jij aanhaalt belgische sims in buitenland kunnen trager mobiel internet hebben dan vb iemand met een duitse of frans simkaart.proximusboyke schreef: 12 sep 2022, 11:29 Ook deze reis ondervonden !
Maar dat zijn denk ik ook afspraken met belgisch en buitenlands providers denk ik.
Voor mij vb maken de snelheden niet echt uit , als ik maar bereikbaar ben en af en toe kan surfen , mails checken en pokemon go kan opstarten ist mij voldoende