Waterleidingen laten schoonmaken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Betreft de toevoerleiding voor warm water op de badkamer, zowel bad als lavabo. Veel druk zit er niet meer op, in tegenstelling tot het koud water. Dat stroomt volop. Ik vermoed dat die leiding serieus begint te verstoppen door kalk afzetting. Nu kwam ik deze site tegen: e-pipe.be. Zij kuisen leiden door ze te schuren met zand. Iemand ervaring met dit bedrijf of andere tips? De leidingen laten uitbreken en vervangen vind ik overkill. Zijn originele leidingen, gegalvaniseerd, sinds eind van de jaren zestig. En het is in de loop der jaren echt wel slechter geworden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Geen ervaring met leidingen kuisen, maar wel met verstopte filters (die zitten ook soms aan de muur/aansluitkraantjes onder de lavabo/bad!) en een versleten thermostaatkraan. Ik zou die zaken dus zeker ook even nakijken.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Geen persoonlijke ervaringen mee, maar heb mij al de volgende dingen laten zeggen.
En wat Nukem zegt zeker, dat is laaghangende fruit
- indien er drukverlies is door een lek, zal dit niets helpen en zelfs verergeren.
Je doet sowieso best eerste een druktest. Waterdruk op leiding met een pomp zetten, 3 bar fzo, en dan 24u wachten en kijken of er verlies is.
- Dit zou naar het schijnt serieuse schade toe kunnen brengen. Oude leidingen worden vaak juist beschermd door de afzettingen. Eens je deze opschuurt, is er ook een kans dat je 1 of meerdere lekken zal creëren. Wat je nog verder van huis brengt.
Zeker bij oude leidingen en zoals we weten is galvanize in realiteit nooit roestbestendig.
Zelfs de samenstelling van je water veranderen zou hier negatieve gevolgen aan kunnen overhouden.
En wat Nukem zegt zeker, dat is laaghangende fruit
-
- Elite Poster
Geen lek en geen verstopte filter. Filter van lavabo af gehaald maar druk blijft laag. Het is opvallend hoe de druk zakt als je de kraan van koud naar warm beweegt. Mocht er een lek zijn dan is er een vochtige plek hier of daar en dat is niet het geval. Thermostaat kraan is geen 5 jaar oud. Kraan van bad zit rechtstreeks op de galvanisé leidingen gemonteerd. Kraan lavabo is gewone kraan, dus geen thermostaat kraan
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Toen wij ons materiaal aankochten voor de badkamer raadden ze ons thermostaatkranen sterk af als je geen ontkalker staan hebt.
Net omdat dit zo gevoelig is voor het probleem dat jij nu ondervindt.
Het zou dus best kunnen dat de thermostaat van de kraan verstopt zit.
Net omdat dit zo gevoelig is voor het probleem dat jij nu ondervindt.
Het zou dus best kunnen dat de thermostaat van de kraan verstopt zit.
-
- Elite Poster
Het probleem stelt zich ook aan het kraantje van de lavabo en die is niet thermostatisch. Die beweeg je van links (warm) naar rechts (koud). Stand naar beneden is dicht, naar boven is open.cadsite schreef:Het zou dus best kunnen dat de thermostaat van de kraan verstopt zit.
-
- Elite Poster
is geen brander hee, is een electrische boiler van Daalderop. Enkel warm water voor de badkamer, verder niks. Warm water in de keuken komt van kleine boiler onder de gootsteencadsite schreef:Heb je nog elders in huis warm water via dezelfde brander?
Kwestie van te weten of het de brander zou kunnen zijn of de leiding.
- cadsite
- userbase crew
oh, dan hebben we een nieuwe verdachte.
Mijn boiler in de keuken gaf nog amper warm water. Ik heb die moeten vervangen want er zat meer kalk dan water in het vat.

Mijn boiler in de keuken gaf nog amper warm water. Ik heb die moeten vervangen want er zat meer kalk dan water in het vat.
-
- Elite Poster
Boiler warmt nog steeds op zoals de eerste dag toen hij geplaatst werd. Ik weet wel dat hij ruim 20 jaar oud is. Of er kalkafzetting in de boiler is durf ik te betwijfelen. Daalderop is namelijk zowat het enige merk dat zijn boilers maakt met een koperen vat. Is ook zowat het enige (zoniet het énige) merk waarbij je de weerstand eruit kan schroeven en vervangen.cadsite schreef:oh, dan hebben we een nieuwe verdachte.![]()
- cadsite
- userbase crew
20 jaar? Dan heb ik echt wel een hoofdverdachte.
De mijne warmde ook nog goed hoor, hij werd echt warm, maar toch kwam er amper water uit.
Voordat je kosten doet, is het mogelijk om even je boiler te overbruggen en te kijken of er wel snel koud water uit je warmwater leiding loopt?
Als je er makkelijk aankan is het slechts een kwestie van een koppeling tussen de flexibels te steken.
De mijne warmde ook nog goed hoor, hij werd echt warm, maar toch kwam er amper water uit.
Voordat je kosten doet, is het mogelijk om even je boiler te overbruggen en te kijken of er wel snel koud water uit je warmwater leiding loopt?
Als je er makkelijk aankan is het slechts een kwestie van een koppeling tussen de flexibels te steken.
-
- Elite Poster
Ik kan probleemloos bij de boiler. Zal dat eerst controleren voor ik de grove middelen aanwend. Merci voor de tip.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 85 keer
Die leiding behandeling omvat na het schuren trouwens een epoxybehandeling om inderdaad lekken te vermijden.
Wat dat doet met onderhoud of wijzigingen achteraf durf ik echter niet zeggen.
Mijn schoonouders hebben dergelijk onderhoud gepland in het najaar via https://nuflow.be/ als onderdeel van een badkamerrenovatie.
Wat dat doet met onderhoud of wijzigingen achteraf durf ik echter niet zeggen.
Mijn schoonouders hebben dergelijk onderhoud gepland in het najaar via https://nuflow.be/ als onderdeel van een badkamerrenovatie.
Laatst gewijzigd door tb0ne 11 aug 2022, 14:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
zelf je leiding los doen en zal wel niet door de kalk zijn. Maar meestal door vuil en in dien je kan de galvanise buis vervangen aplexbuis buis redelijk goed koop maar koppelingen zeer duur.
Maar dan nooit meer problemen.
Heb het bij ouders ook gedaan en nu al jaren geen probleem.
En 22 kaar geleden in geërfd huisje van ma zo met aplex gewerkt en tot nu toe nog niks van problemen
Maar dan nooit meer problemen.
Heb het bij ouders ook gedaan en nu al jaren geen probleem.
En 22 kaar geleden in geërfd huisje van ma zo met aplex gewerkt en tot nu toe nog niks van problemen
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
Zet eens beide kraantjes tegelijk open. Hier heb ik dat ook eens gehad met douchekraan en lavabokraan op dezelfde leiding. Er zat toen vuil in de filter van de (weinig gebruikte) douchekraan maar na het kuisen kwam er niets uit tot ik de lavabokraan ook open draaide.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 32 keer
Hoe hoog staat de temperatuur van je warm water ingesteld?
Als dit hoger is dan 60 graden, kan je zeker zijn dat er behoorlijk wat kalk in je boiler zit.
Die kalk kan op je toevoer in de boiler zitten waardoor het koud water moeilijk in je boiler kan stromen en daardoor kan er vanboven weinig warm water uit.
Mvg
Als dit hoger is dan 60 graden, kan je zeker zijn dat er behoorlijk wat kalk in je boiler zit.
Die kalk kan op je toevoer in de boiler zitten waardoor het koud water moeilijk in je boiler kan stromen en daardoor kan er vanboven weinig warm water uit.
Mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik heb toevallig recent nog een elektrische boiler van 30 jaar oud doorgeslepen omdat deze niet door het zoldergat paste. Het opvallende was : dat er eigenlijk geen spoor van kalk te bespeuren was. Wel wat roestJack Daniels schreef: Boiler warmt nog steeds op zoals de eerste dag toen hij geplaatst werd. Ik weet wel dat hij ruim 20 jaar oud is. Of er kalkafzetting in de boiler is durf ik te betwijfelen. Daalderop is namelijk zowat het enige merk dat zijn boilers maakt met een koperen vat. Is ook zowat het enige (zoniet het énige) merk waarbij je de weerstand eruit kan schroeven en vervangen.

-
- Elite Poster
Dat was ook mijn overtuiging, zo goed als geen kalk in de boiler. Lang geleden interview gezien van technicus die defecte wasmachines repareerde. En die liet het ook zien: weinig tot geen kalkafzetting in de machine of op de weerstand. Ik heb ondertussen contact gehad met Daalderop. Je kan het controleren of er kalk in de uitlaat van de boiler zit. Heb ook adressen gekregen van Daalderop installateurs in de regio. En die zijn dun gezaaid. Dat is het nadeel van een topproduct te kopen. Dat wordt minder verkocht dan een doorsnee product. Bijgevolg zijn er ook minder dealers. In Dendermonde, waar ik woon, is er geen enkele. De dichtstbijzijnde zit in Zele.crapiecorn schreef: Ik heb toevallig recent nog een elektrische boiler van 30 jaar oud doorgeslepen omdat deze niet door het zoldergat paste. Het opvallende was : dat er eigenlijk geen spoor van kalk te bespeuren was. Wel wat roest
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Mijn Daalderop heeft een soort van Comfortstand (die een kleine hoeveelheid water - het is namelijk een doorstromer - op temperatuur houdt) en de installateur vertelde die best uit te zetten omdat het zorgt voor extra kalkaanmaak.edwin.d schreef:Hoe hoog staat de temperatuur van je warm water ingesteld?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 79 keer
Het feit dat je een koperen boiler hebt, beschermt je tegen het oxideren (en bijgevolg doorroesten en lekken) van de boiler. Niet tegen kalk. Kalk zet zich in gelijk welke boiler af. De daalderop van mijn ouders heeft 40 jaar gewerkt zonder lekken.
Ik weet wel dat er 1 merk is dat nu inox-boilers maakt waar de wand op een speciale manier gegolfd is. Door het uitzetten en krimpen van de boiler (door de wisselende watertemperatuur), gaat de kalk altijd loskomen van de zijwand en niet opbouwen (of dat is toch de theorie ...)
Hier: vorige boiler: 10 jaar oud en zat 40kg kalk in. Nieuwe boiler is ondertussen ook 10 jaar oud en overlaatst eens opengehad. Volledig gelijk nieuw. Het verschil: van heel hard water naar kalkvrij water gegaan (ontkalker geplaatst).
Ik weet wel dat er 1 merk is dat nu inox-boilers maakt waar de wand op een speciale manier gegolfd is. Door het uitzetten en krimpen van de boiler (door de wisselende watertemperatuur), gaat de kalk altijd loskomen van de zijwand en niet opbouwen (of dat is toch de theorie ...)
Hier: vorige boiler: 10 jaar oud en zat 40kg kalk in. Nieuwe boiler is ondertussen ook 10 jaar oud en overlaatst eens opengehad. Volledig gelijk nieuw. Het verschil: van heel hard water naar kalkvrij water gegaan (ontkalker geplaatst).
-
- Elite Poster
Installateur gecontacteerd om te komen kijken. Wordt vervolgd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
- Bedankt: 17 keer
Wij zitten hier ook met galva leidingen, waarvan de warmtevoerende buizen na enkele jaren een drukvermindering kennen.
Het stadswater komt hier binnen via een vrij grote waterfilter, inhoud ong. 50 cl.
Met de kranen voor en na het filter dicht vervangen wij de inhoud van dit filter door een anti-kalk vloeistof, zoals bv. gebruikt voor het verwijderen van kalk op kranen, douchekoppen enz., dwz geschikt voor koud gebruik (en niet zoals bv. voor in koffiemachines).
Kranen terug open, en dan de meest verre warmwaterkraan (of thermostatische kraan in warme stand) een tijdje laten lopen, zodanig dat de kalkverwijderaar volledig in die buis zit.
Warmwaterkraan terug dicht en de kalkverwijderaar laten inwerken, toch minstens een uur.
Verste warmwaterkraan terug openen, water vermengd met schuim komt er nu uit, laten wegspoelen.
En druk is nu een pak hoger dan voordien...
Het stadswater komt hier binnen via een vrij grote waterfilter, inhoud ong. 50 cl.
Met de kranen voor en na het filter dicht vervangen wij de inhoud van dit filter door een anti-kalk vloeistof, zoals bv. gebruikt voor het verwijderen van kalk op kranen, douchekoppen enz., dwz geschikt voor koud gebruik (en niet zoals bv. voor in koffiemachines).
Kranen terug open, en dan de meest verre warmwaterkraan (of thermostatische kraan in warme stand) een tijdje laten lopen, zodanig dat de kalkverwijderaar volledig in die buis zit.
Warmwaterkraan terug dicht en de kalkverwijderaar laten inwerken, toch minstens een uur.
Verste warmwaterkraan terug openen, water vermengd met schuim komt er nu uit, laten wegspoelen.
En druk is nu een pak hoger dan voordien...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
Indien die buizen van de jaren zestig zijn, zoals Jack Daniels schrijft, is de kans heel reëel dat de metalen wand heel dun geworden is.
De kans is heel reëel dat aan de binnenkant de galvanisé laag quasi overal weg zal zijn.
Het ijzer (grotendeels) geoxideerd en
Ik heb vroeger vele honderden meters van zulke slechte buizen vervangen gehad in mijn jonge leven.
Zelf zou ik nooit opteren voor een beschermlaagje aan de binnenzijde.
Het is niet alleen de buis maar ook de koppelstukken (bochten, T-stukken, afsluiters, etc). Daar is het meestal "erger".
Een minimale mechanische sterkte is toch wenselijk bij watervoerende buizen over de gehele installatie.
Afin, allicht zal zo'n firma wel goed nakijken of de buis niet te "rot" is en hun procédé alsnog wat jaren uitstel kan geven.
Indien het een serieuze firma is, staat ze immers in voor haar uitgevoerde werkzaamheden...
De drukval over een warmwaterboiler is een vast gegeven bij nieuwstaat.
Doch kan inderdaad ernstig verhogen bij (kalk)afzettingen: checken en verhelpen indien nodig.
Goeie tip trouwens om de watertoevoer en -afvoer aan de warmwaterboiler even te overbruggen om ernstig toegenomen drukval ter hoogte van de warmwaterboiler uit te sluiten. En heb je een indicatie van de rest van de installatie (vernauwingen hierboven beschreven).
Kalkafzetting op het verwarmingselement zal het verwarmingsproces nadelig beïnvloeden: zowel qua duurtijd als opgenomen elektriciteit.
Staat de chemische samenstelling op de verpakking?
De kans is heel reëel dat aan de binnenkant de galvanisé laag quasi overal weg zal zijn.
Het ijzer (grotendeels) geoxideerd en
- geëxpandeerd: nog maar een kleine diameter om het water door te laten
- de oppervlakteruwheid gigantisch toegenomen: weerstand neemt dus drastisch toe.
- de wanddikte van het onaangetaste ijzer ernstig verminderd (en aldus ook de mechanische sterkte)
- Gevolg: erg weinig water dat nog door de leiding kan...
Ik heb vroeger vele honderden meters van zulke slechte buizen vervangen gehad in mijn jonge leven.
Zelf zou ik nooit opteren voor een beschermlaagje aan de binnenzijde.
Het is niet alleen de buis maar ook de koppelstukken (bochten, T-stukken, afsluiters, etc). Daar is het meestal "erger".
Een minimale mechanische sterkte is toch wenselijk bij watervoerende buizen over de gehele installatie.
Afin, allicht zal zo'n firma wel goed nakijken of de buis niet te "rot" is en hun procédé alsnog wat jaren uitstel kan geven.
Indien het een serieuze firma is, staat ze immers in voor haar uitgevoerde werkzaamheden...
De drukval over een warmwaterboiler is een vast gegeven bij nieuwstaat.
Doch kan inderdaad ernstig verhogen bij (kalk)afzettingen: checken en verhelpen indien nodig.
Goeie tip trouwens om de watertoevoer en -afvoer aan de warmwaterboiler even te overbruggen om ernstig toegenomen drukval ter hoogte van de warmwaterboiler uit te sluiten. En heb je een indicatie van de rest van de installatie (vernauwingen hierboven beschreven).
Kalkafzetting op het verwarmingselement zal het verwarmingsproces nadelig beïnvloeden: zowel qua duurtijd als opgenomen elektriciteit.
Ben je zeker dat deze de galvanisé laag niet aantast?Emile51 schreef:Met de kranen voor en na het filter dicht vervangen wij de inhoud van dit filter door een anti-kalk vloeistof, zoals bv. gebruikt voor het verwijderen van kalk op kranen, douchekoppen enz., dwz geschikt voor koud gebruik (en niet zoals bv. voor in koffiemachines).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
- Bedankt: 17 keer
Emile51 schreef:
Ben je zeker dat deze de galvanisé laag niet aantast?
Ik doe dat nu al zeker 20 jaar (ongeveer 5-jaarlijks als de druk wat teveel gezakt is) en er nog geen problemen mee gehad, de galvanisé buizen zijn 30 jaar oud.
Product vermeldt uitdrukkelijk dat chroom niet aangetast wordt.
Bevat : niet ionogene oppervlakte actieve stoffen 5-15%.
Ben je zeker dat deze de galvanisé laag niet aantast?
Ik doe dat nu al zeker 20 jaar (ongeveer 5-jaarlijks als de druk wat teveel gezakt is) en er nog geen problemen mee gehad, de galvanisé buizen zijn 30 jaar oud.
Product vermeldt uitdrukkelijk dat chroom niet aangetast wordt.
Bevat : niet ionogene oppervlakte actieve stoffen 5-15%.
-
- Elite Poster
Die gaat dan de galvanisé allicht niet aantasten.
Galvanisé verwijderen/aantasten is hoofdzakelijk een ionaire reactie.
Galvanisé verwijderen/aantasten is hoofdzakelijk een ionaire reactie.
Laatst gewijzigd door Ordon 12 aug 2022, 13:45, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Als de installateur er is moet hij de boiler toch loskoppelen van de waterleiding. Ik laat hem dan even kijken naar de binnenkant van de buis zodat hij zijn gedacht kan zeggen. In het allerslechtste geval moeten de buizen vervangen worden, dus kap- en breekwerk. Gelukkig nog voldoende reserve tegels liggen voor op de muur. En het stuk wat op zolder ligt, is zelfs niet in de muur ingewerkt, het zal enkel het gedeelte worden wat in de badkamer ligt dat uitgebroken moet worden.
-
- Elite Poster
't Is misschien de moment om nieuw speelgoed aan te schaffen? 
5,5mm: dat kan door een rechte buis van halve duim binnendiameter.
Behalve als ze verstopt is.
Dan moet ge misschien eerst voorboren met 10mm of zo. Een ijzerboor vastlassen op een betonijzer van een paar meter...
Stop op de buis. Buis vol laten lopen met verf. Effe laten staan. Verf uit de buis laten lopen. Laten drogen.
Et voilà: het water kan weer volop in je badkuip lopen.
Grotere diameter en gladdere wand, zonder breekwerk.

5,5mm: dat kan door een rechte buis van halve duim binnendiameter.
Behalve als ze verstopt is.

Dan moet ge misschien eerst voorboren met 10mm of zo. Een ijzerboor vastlassen op een betonijzer van een paar meter...

Stop op de buis. Buis vol laten lopen met verf. Effe laten staan. Verf uit de buis laten lopen. Laten drogen.
Et voilà: het water kan weer volop in je badkuip lopen.
Grotere diameter en gladdere wand, zonder breekwerk.
Laatst gewijzigd door Ordon 12 aug 2022, 17:12, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
LOL. Ben altijd in voor nieuw speelgoed maar die camera laat ik aan mij voorbij gaan. Denk dat installateur ergens volgende week langs kan komen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 12 aug 2022, 17:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Telefoon gekregen van nuflow. Minimaal 4000 euro als 1 leiding wordt gedaan. Voor beide minimaal 6000 euro. Neen dank u
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Je moet toch minstens eerst eens de kranen waar weinig druk op zit demonteren om te kijken of het niet aan de kraan of koppeling tussen de kraan en leiding ligt.
Die "gespecialiseerde" firma's weten natuurlijk ook wat de kostprijs van uitbreken is en passen hun prijszetting daarop aan.
Die "gespecialiseerde" firma's weten natuurlijk ook wat de kostprijs van uitbreken is en passen hun prijszetting daarop aan.
-
- Elite Poster
Er wordt niks uitgebroken. Dit is de prijs om schoon te maken en nieuwe coating binnen de bestaande buis aan te brengen.raf1 schreef: 17 aug 2022, 12:04 Je moet toch minstens eerst eens de kranen waar weinig druk op zit demonteren om te kijken of het niet aan de kraan of koppeling tussen de kraan en leiding ligt.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
Waar kan je aandelen kopen van die coating?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Installateur ter plaatse. Wat hem opvalt: te dunne koppeling tussen boiler en galvanisé buis. Wat nog meer opvalt: het zijn gewone koppelingen terwijl het electrolyse koppelingen moeten zijn. Kuip van boiler is uit koper en dat tast galvanisé buizen aan als er geen electrolyse koppelingen gebruikt worden. Galvanisé kan blijkbaar zodanig hard aangetast worden dat er lekken in de buizen kunnen optreden. Aan de boiler zelf ligt het niet. Zal te maken hebben met kalkafzetting in de leidingen. Bovendien zal ik die boiler van heel mijn leven niet moeten vervangen. Dat is het verschil tussen een Daalderop van ruim 1400 euro en een Gamma of Brico boiler van 400 euro met Inox kuip.
Hier ook nog een woordje uitleg
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... gle.com%2F
Hier ook nog een woordje uitleg
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... gle.com%2F
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Bij ons had een installateur een galvanisé afsluitdop op een koperen collector gezet van het sanitair warm water en na 2 jaar was die volledig doorgeroest.
-
- Elite Poster
Mijn vermoeden blijkt helaas waarheid te zijn: galvanisé leidingen dichtgeslibd. Hij heeft er een stuk galvanisé van tussen gehaald en mij laten zien. Dat wordt vervangen met het nodige kap- en breekwerk. Boiler is van 2007 zo blijkt nu. Boiler zelf in perfecte staat. Kranen ook geen enkel probleem.