Spanning op coax-aarding ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1025 keer
Bedankt: 350 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik heb hier vandaag een extra MoCA-plug aangesloten ter hoogte van mijn Digicorder. Terwijl ik hiermee bezig was, durf ik zweren dat ik elektrische schokken voelde bij het aanraken van de coax. Dit was een stuk coax dat al in de Digicorder zat en waarvan ik het uiteinde dus in de MoCA plug ging steken. Op dat moment voelde ik spanning op de shielding rond de coax.
Vanavond moest ik ook nog wat coax checken aan de NIU kant, en opnieuw bij het loskoppelen, kreeg ik elektrische schokken. Ik vermoed dat dat was aan het stuk coax dat vanaf NIU vertrekt, en dus bij het loskoppelen ook niet meer geaard is via de NIU, maar wel via de interne bekabeling tot aan de Digicorder loopt.

Zou het kunnen dat de DIgicorder spanning zet op de coax-shielding en dat dit over het hele coax-pad tot in de garage voelbaar is ? Valt dit ook te meten ? Ik zou denken van wel, maar als ik met een multimeter het voltage meet tussen coax (vanaf Digicorder, en niet doorverbonden naar de muur) en aardingspin van stopcontact, gaf de meter 0V aan.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ongetwijfeld heb je wel wat spanning op de coax.
Is het niet van het signaal, is het wel van vele meters parallel te lopen met andere stroomvoerende kabels door capacitieve koppeling en inductie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3399 keer
Recent bedankt: 28 keer

Bericht

Welke digicorder heb je?
Zowel de AD2200 als de AD2100 gebruiken een externe 12V voeding.

Er kan dus in principe nooit iets van netspanning op het chassis (of de coax shielding) van de digicorder komen, tenzij de externe voeding niet isoleert of defect is. Controleer dus toch eens de voeding (of vervang deze met een gelijkaardig 12V model).

Als alle coaxkabels aangesloten zijn op de NIU, en de NIU is aangesloten op een stopcontact met degelijke aarding, dan zal je in principe nergens tintelingen mogen voelen, toch? :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef:Welke digicorder heb je?
Zowel de AD2200 als de AD2100 gebruiken een externe 12V voeding.
Het is er inderdaad een met een 12V voeding. Ik zal inderdaad eens zien of ik een andere voeding kan proberen. Het lokale Telenet-punt zal me wel een in bruikleen willen geven, denk ik.
Anderzijds zit er in de Digicorder ook nog een netwerkkabel en HDMI-kabel. Zeker die laatste is ook shielded, en dus misschien zet het lek in de TV. Vraag me enkel af hoe ik dat kan meten, want heb niet veel zin om 'op gevoel' te gaan troubleshooten, want is niet echt een aangename gewaarwording :p.
philippe_d schreef: Als alle coaxkabels aangesloten zijn op de NIU, en de NIU is aangesloten op een stopcontact met degelijke aarding, dan zal je in principe nergens tintelingen mogen voelen, toch? :wink:
Als alles aangesloten is, voel je niets. Het was echt pas bij het loskoppelen en heraansluiten dat ik iets voelde. Dus ben eigenlijk vrij zeker dat het is wanneer er een onderbreking is, en ik de kant van de Digicorder aanraak, niet de kant van de NIU.
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

Nu zijn van die voedingen in theorie wel volledig gescheiden, de ervaring leert toch dat cheapy cheapy Chinese voedingen toch wel wat durven doorlaten.
Verder... Aarding werkt mooi in theorie voor laagfrequent signalen.
Hoogfrequente signalen laten zich beduidend moeilijker afleiden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb de schuldige gevonden. Ik kon eigenlijk vrij gemakkelijk meten door de coax te onderbreken en de spanning op de shielding van de 2 coax-kanten te meten. Die bleek constant tussen de 0.5 en 1.5 V wisselspanning te geven, maar ik vermoed dat er pieken zijn (die met mijn simpele multi-meter niet te zien zijn) die ik best goed voel. Dus nu het meetbaar was, was het gewoon een kwestie van voedingskabels uit te trekken.

De schuldige is echter wel verrassend : de PlayStation VR break-out box (en dus zijn voeding, neem ik aan). Op die manier krijg ik dan spanning op alle shielding van mijn hele living setup : alle HDMI kabels, en zo ook op de coax.

Is een dergelijk 'defect' normaal te noemen, of mag ik gerust bij Sony eens aankloppen om dit te proberen escaleren ?
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

Die spanning kan je onmogelijk voelen, je meter zal dit echter niet juist kunnen meten.
Tja... Niks in deze wereld is perfect, ook de isolatoren niet...

Ouderdom doet er natuurlijk geen goed aan. Zolang alle massa's met elkaar verbonden zijn heb je weinig risico op schade.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

In onze vorige en huidige woonst ook gehad dat je stroom voelde op de binnen komende Coax. (je kreeg inderdaad ook lichte schokken van de shielding)
Dit was dus wel om de binnenkomende kabel zonder dat er iets aanhing... De kabel die dus normaal naar de coax versterker gaat.

Ik dacht dus dat dit normaal was.

ik herinner mij wel (lang geleden in de vorige woonst), dat de installateur bewust de de shielding op het einde van de binnenkomende kabel stripte en deze bewust geen contact liet maken met de buitenste schroefdop die erop werd gezet, dit moest zo want anders zou het storing kunnen geven volgens hem.
ik vermoed dat dit was door de spanning ?
Greetz cyberbug

Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik word hier onderhand knettergek van die onverklaarbare problemen hier. Ik merkte nu ook dat ik op sommige TV-zenders storing kreeg. Vooral Focus (regionale TV w-vl) was problematisch. Maar zelfs op één kreeg ik af en toe blokvorming en foutieve pakketten (volgens de Digicorder stats).

Uiteraard verdenk ik direct mijn vrij vers geïnstalleerd MoCA pluggen (zelfs al zitten ze al een week in en had ik tot nu toe nooit iets gemerkt terwijl ik wel ook af en toe één kijk). Om te beginnen de filter (om geen MoCA signalen buitenshuis te lekken) die ik als eerste verwijder. Op het moment dat ik bezig ben krijg ik alweer schokken. Dan maar beslist om alle MoCAs in huis af te koppelen. In de garage durf ik zelfs niet meer met blote handen werken. Hoedanook, wanneer ik aan de NIU de originele coax terug wil indraaien in DS4, zie ik gewoon kleine vonkjes ! Uiteindelijk heb ik downstream alle coax kabels uitgetrokken, en dan nog kan ik (in mindere mate) vonkjes 'trekken' door de shield van de F-connector tegen de shield van DS0 te tikken.

Achter de DS4 van de NIU zit er een oude versterker die de inkomende coax opsplitst in 4 uitgaande coaxen naar 4 verschillende kamers hier. Deze zit in het stopcontact met een niet-geaarde stekker. De NIU heeft wel een geaarde stekker. Zou het kunnen dat die versterker nu ineens begint stroom te 'lekken' ?

Nu, dat verklaart nog niet waarom ik ook schokken gekregen heb aan de Digicorder kant, wanneer die niet verbonden was met versterker/NIU.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Tomby schreef:Uiteindelijk heb ik downstream alle coax kabels uitgetrokken, en dan nog kan ik (in mindere mate) vonkjes 'trekken' door de shield van de F-connector tegen de shield van DS0 te tikken.
Bedoel je dat je schokjes/vonkjes krijgt door gewoon een losse coax (die nergens op aangesloten is) tegen de NIU te houden?
kan het dan toch inductie zijn door parallele stroomvoerende kabels (zie eerste opmeking @honda4life) ??
Tomby schreef:De schuldige is echter wel verrassend : de PlayStation VR break-out box (en dus zijn voeding, neem ik aan). Op die manier krijg ik dan spanning op alle shielding van mijn hele living setup : alle HDMI kabels, en zo ook op de coax.

Is een dergelijk 'defect' normaal te noemen, of mag ik gerust bij Sony eens aankloppen om dit te proberen escaleren ?
Ik zou dat niet normaal noemen ...
Jij hebt een work-around (oplossing zou ik het niet noemen) door de coaxen aan te sluiten op een NIU die zelf goed geaard is.
Maar gebruikers die geen Telenet TV klant zijn, kunnen op die manier hun TV niet aarden ...
Tomby schreef:Achter de DS4 van de NIU zit er een oude versterker die de inkomende coax opsplitst in 4 uitgaande coaxen naar 4 verschillende kamers hier. Deze zit in het stopcontact met een niet-geaarde stekker. De NIU heeft wel een geaarde stekker. Zou het kunnen dat die versterker nu ineens begint stroom te 'lekken' ?
Alles kan ... maar gezien deze verbonden is met de shielding van de NIU, is deze ook geaard?

Ik denk dat je inderdaad best verder zoekt naar de "schuldige" :lol: ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Tomby schreef:Ik word hier onderhand knettergek van die onverklaarbare problemen hier. Ik merkte nu ook dat ik op sommige TV-zenders storing kreeg. Vooral Focus (regionale TV w-vl) was problematisch. Maar zelfs op één kreeg ik af en toe blokvorming en foutieve pakketten (volgens de Digicorder stats).

Uiteraard verdenk ik direct mijn vrij vers geïnstalleerd MoCA pluggen (zelfs al zitten ze al een week in en had ik tot nu toe nooit iets gemerkt terwijl ik wel ook af en toe één kijk). Om te beginnen de filter (om geen MoCA signalen buitenshuis te lekken) die ik als eerste verwijder.
Aparte reply omdat het hier over een ander probleem gaat ...

Normaal zouden de Moca's geen invloed mogen hebben op de signaalkwaliteit van het TV signaal.
Kan je eens beschrijven hoe/waar je de Moca's hebt geplaatsts?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef:Bedoel je dat je schokjes/vonkjes krijgt door gewoon een losse coax (die nergens op aangesloten is) tegen de NIU te houden?
Neen, was geen losse coax, maar de coax die in de oude versterker gaat.
Ik wou dus de volgende originele situatie terug herstellen :
* NIU (X)---coax--- versterker 4x---coax---kamer

(X) is het punt waar ik vonkjes kreeg toen ik die coax met zijn F-connector terug in de NIU (poort DS4) wou schroeven. Bovendien kon ik het probleem ook reproduceren door in de kamers zelf de coax uit te trekken, dus achter de versterker zat er dan effectief niets anders behalve de inbouw-coax naar de kamers. Vandaar dat die oude versterker nu verdachte #1 is.

De situatie met MoCA was als volgt :
* NIU ---coax--- MoCA ---coax--- versterker 4x ---coax---kamer, met dan in 2 van de 4 kamers ook een MoCA achter/buiten de coax wandcontactdoos (met 1 van die kamers de living waar achter de MoCA dan de Digicorder zat). Alle MoCAs heb ik er nu uit gehaald om zeker te zijn dat het daar niet aan ligt. En inderdaad, ook zonder MoCAs kan ik nog altijd vonkjes trekken. En ook: zonder MoCAs krijg ik nog altijd (een beperkt aantal) foutieve pakketten bij diverse zenders, wat ik tot deze week nog nooit had. De versterker werkt wel nog, want zonder versterker (stekker uit) krijg ik bvb op NPO1 slechts 5 a 10% signaalkwaliteit, terwijl dat met versterker 100% is.

Vervolgtesten :
* die oude versterker uit stopcontact en zien ik vonkjes kan trekken.
* die oude versterker bypassen en van de NIU DS4-output recht naar de living, en ook weer zien of ik vonkjes kan trekken.
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 52 keer

Bericht

cyberbug schreef: ik herinner mij wel (lang geleden in de vorige woonst), dat de installateur bewust de de shielding op het einde van de binnenkomende kabel stripte en deze bewust geen contact liet maken met de buitenste schroefdop die erop werd gezet, dit moest zo want anders zou het storing kunnen geven volgens hem.
Uw installateur was duidelijk een vakman. Hij had nl volkomen gelijk.
Bij geshielde kabels die een zwak signaal voeren, mag je nooit de 2 kanten van het shield aarden. Anders vorm je een lus, waarbij de ene kant van de lus de afscherming is van de kabel en de andere kant van de lus gevormd wordt door de aarding zelf.
In deze lus kunnen storingen geïnduceerd worden en dat gaat dan stoorsignalen geven op het signaal dat door die kabel gaat. Dikwijls een brom van 50 Hz van de elektrische installatie. Nooit doen dus.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ok, we zijn toch iets verder. Een hele namiddag/avond zitten dingen uittrekken en versteken om de oorzaak te vinden. Uiteindelijk bleek ik in de garage ook soms een patat te krijgen van een van de 4 uitgaande coaxen die richting kamers gaan. Jammer genoeg waren ze niet gelabeld, dus zelf wat zitten zoeken, en bleek dat het de kabel naar onze home-cinema was. Uiteindelijk heb ik het kunnen traceren naar de versterker daar. Die had immers nog een coax aangesloten voor analoge radio (wat volgens mij al lang niet meer op de kabel zit nu). EDIT: die kabel zorgt anderzijds momenteel wel voor veiligheid door die spanning af te voeren richting garage/NIU en daar naar de aarding. Zonder die kabel lijkt het me dat ik zelfs in de home-cinema schokken kan krijgen van aan massa (bvb de versterker casing) te komen ?

De vraag is nu wel nog welk toestel spanning zet op zijn massa, die dan via audio- of video-kabels in de versterker terecht komt. Het testen is vervelend want ik wil niet telkens voelen of ik een schok krijg. Ik testte dan maar door in de garage de coax te disconnecten en de shieldings wat tegen elkaar te wrijven, wat soms duidelijk zichtbare (want donker hoekje) vonkjes gaf. Echter na een hoop combinaties te testen ben ik er nog niet uit waar het juist van komt. Heb uiteindelijk alles weer normaal moeten aansluiten omdat ze hier thuis vanavond ook nog wel wilden Netflixen of surfen :p.

Een ander doel van de testen was het feit dat ik ineens (digitale) storing kreeg op diverse zenders. Dit is zelfs zo bij EEN waar ik toch regelmatig naar kijk en nooit eerder gezien heb. Ik verdacht hiervoor de MoCAs, maar uiteindelijk heb ik zelfs gewoon rechtstreeks aangesloten van NIU naar coax richting living (dus geen MoCA en ook niet die 4-wegs versterker) en nog altijd krijg ik fouten alhoewel de Digicorder tegelijk ook zegt dat signaalkwaliteit 100% is met een SNR van 40.

Ik blijf dus wel met nog wat vragen zitten :
1. Welk toestel in de home-cinema zet spanning op de massa van alle kabels ?
2. Waarom kreeg ik eerder een schok aan de kant van de TV-hoek in de living ipv aan de kant van de coax-aansluiting in de living ? Want (1) zou eigenlijk spanning moeten zetten op de coax-kant.
3. Waarom heb ik ineens (digitale) storing op verschillende TV-kanalen ? Is er misschien toch ook een probleem met de Digicorder (die dan ook (2) veroorzaakt) ?
4. Zou dit probleem ook de oorzaak kunnen zijn van mijn fameus swtich-reboot probleem ? Alhoewel, met alles bekabeld gaat er een lekstroom richting coax naar beneden/NIU en zou die switch eigenlijk nooit iets mogen merken.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 84 keer

Bericht

Ik heb ooit eens bij een klant gehad dat telenet de coax niet wou aansluiten omdat er ook zoiets was. Alles zitten uitmeggeren maar nooit iets gevonden. Daar zat het zelfs op de inleidingskabel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen idee waarom ik gisteren 10x weg en weer gelopen ben tussen home-cinema en garage (was alleszins goed voor de conditie :p), want dat vonkjes checken kan ik natuurlijk even goed in de home-cinema zelf, bvb aan de versterker. Ik moet gewoon een punt hebben waarvan ik zeker ben dat het de enige weg is richting aarding. Bovendien kan ik de home cinema gemakkelijk verduisteren, dus vanavond eens opnieuw en gerichter testen.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

Bericht

Bij mij kwam de spanning op de coax uit de tv.

Het was zelfs zo erg dat als de afscherming van de coax tegen een aarding kwam de diff uitschakelde.
Heel toevallig ontdekt toen de afscherming van mijn bierblikjes antenne tegen de metalen buis van de dampkap kwam

In de tv zit een netfilter en een van de condensators zal doorgeven aan de massa, die ook verbonden is met de afscherming van de coax.
Voorlopig heb ik de stekker van de tv omgedraaid en is de spanning weg.

Mvg
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

edwin.d schreef:Voorlopig heb ik de stekker van de tv omgedraaid en is de spanning weg.
Dit is inderdaad ook iets dat ik via Google al tegengekomen ben. Dat maakt al mijn getest van deze week nog lastiger, zeker in de home-cinema waar ik stekkers uitgetrokken heb en terug in gestopt, maar helemaal niet zeker ben of ik ze ondertussen niet omgedraaid heb.

Nu ja, 't is verlof en veel te warm om iets anders te doen, dus ik weet nog altijd wat testen de komende dagen. Enige vervelende blijft dat ik nog altijd geen betrouwbare methode heb om de test uit te voeren. Gisteren nog wat gecheckt op vonkjes, maar ik had de indruk dat die in de home-cinema veel kleiner en minder in hoeveelheid waren dan toen ik testte in de garage. Daar zag ik echt meerdere blauwe miniscule sterretjes, al heeft het mogelijk ook gewoon met de vorm van het metaal te maken, want in de garage was dat de shielding rond een F-connector dus met schroefdraad, terwijl ik in de home-cinema testte met het tegen elkaar tikken van IEC-connectors.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Om te kijken welke toestel er spanning opzet moet je gewoon de coax kabel uit het toestel halen en op de coax aansluiting op het toestel de meting uitvoeren tussen deze aansluiting en aarding. Denk dat je het u zelf wat moeilijk aan het maken zijt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Data technicus schreef:Om te kijken welke toestel er spanning opzet moet je gewoon de coax kabel uit het toestel halen en op de coax aansluiting op het toestel de meting uitvoeren tussen deze aansluiting en aarding. Denk dat je het u zelf wat moeilijk aan het maken zijt.
Dat heb ik hierboven al beschreven, maar de vraag is of dat met mijn simpele multimeter kan. Wat als die spanning variabel is en dus af en toe maar piekt waarbij ik een schok krijg ? Tot nu toe is het hoogste dat ik gemeten heb rond de 1 V, namelijk met die PSVR nabij de Digicorder (living), en no way dat ik daar überhaupt iets van ga voelen, terwijl ik daar de eerste schokken gekregen heb. Wellicht heb ik een meter nodig die ook maxima registreert ?

Overigens is het veel praktischer om op 1 plaats de meting te doen en gewoon de toestellen één na één zonder stroom te zetten. Ik kan veel gemakkelijker aan de voedingsstekkers dan aan coax/HDMI/tulpstekkers van de toestellen (want coax alleen uithalen is niet voldoende als er ook nog een weg is via audio/video-kabels)... En het feit dat ik beneden schokken voelde aan die ene coax richting home-cinema, betekent ook dat in de home-cinema niets via aarding van voeding o.i.d. zijn weg kan vinden naar het geaard stopcontact.

Dus dan lijkt de meting mij simpel: ik onderbreek gewoon de plaats waar de coax een pad vormt richting garage/NIU/aarding, en aan die onderbreking (nl door kabel uit de versterker of uit de wandcontactdoos) te trekken meet ik de spanning over de shielding van de coax kabel aan de kant van de toestellen (en die dus wellicht onder spanning staat) en die aan de kant van wandcontactdoos (die op 0V staat wegens verbonden met aarding).
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

En al eens gemeten op de coax kabel zelf hoeveel spanning er op zit want op coax kabel zelf van uit het straat zit ook spanning. Als je op internet zelf zoekt spreken ze van aan de inkomende kabel u versterken te aarden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Data technicus schreef:En al eens gemeten op de coax kabel zelf hoeveel spanning er op zit want op coax kabel zelf van uit het straat zit ook spanning. Als je op internet zelf zoekt spreken ze van aan de inkomende kabel u versterken te aarden.
Maar als daar spanning op staat, wordt die toch direct afgevoerd via de aarding van de NIU ?

Er zijn veel dingen onzeker en inconsequent, maar wat wel vast stond is waar ik juist de schokken kreeg :
1. in de living, bij het loskoppelen van coax-kabel, aan de kant van de toestellen, niet aan de kant van de wandcontactdoos.
2. in de garage, aan de versterker/coax op het moment dat die niet verbonden was met de NIU (en dus ook niet geaard), wat uiteindelijk ook te herleiden was naar uitgaande coax richting home-cinema, wat ik ook expliciet gewaar werd toen ik aan die versterker alle 4 uitgaande kabels losmaakte en aan die richting onze home-cinema opnieuw een schok kreeg.

Beide zijn bij mijn weten enkel te verklaren door toestellen die spanning zetten op hun massa.
De logica volgend zou ik overigens dus nog 2 situaties moeten hebben waarbij ik systematisch schokken krijg :
1. in de garage, de coax richting living loskoppelen van de versterker, en dan zou ik ook dezelfde schokken moeten voelen als die in (1) hierboven.
2. in de home cinema, de coax vanaf de versterker én MoCA loskoppelen en dan aanraken aan de toestel-kant en ik moet (2) hierboven voelen.

Maar bon, in 'voelen' heb ik niet zoveel zin meer. Ik heb al eens online gekeken en voor een euro of 30 heb je ook al multimeters die min en max kunnen weergeven en krokodilleklemmen hebben. Nu heb ik een goedkope multimeter van Profile die eigenlijk veel te basic is hiervoor.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tomby schreef:
Data technicus schreef:En al eens gemeten op de coax kabel zelf hoeveel spanning er op zit want op coax kabel zelf van uit het straat zit ook spanning. Als je op internet zelf zoekt spreken ze van aan de inkomende kabel u versterken te aarden.
Maar als daar spanning op staat, wordt die toch direct afgevoerd via de aarding van de NIU ?

Er zijn veel dingen onzeker en inconsequent, maar wat wel vast stond is waar ik juist de schokken kreeg :
1. in de living, bij het loskoppelen van coax-kabel, aan de kant van de toestellen, niet aan de kant van de wandcontactdoos.
2. in de garage, aan de versterker/coax op het moment dat die niet verbonden was met de NIU (en dus ook niet geaard), wat uiteindelijk ook te herleiden was naar uitgaande coax richting home-cinema, wat ik ook expliciet gewaar werd toen ik aan die versterker alle 4 uitgaande kabels losmaakte en aan die richting onze home-cinema opnieuw een schok kreeg.

Beide zijn bij mijn weten enkel te verklaren door toestellen die spanning zetten op hun massa.
De logica volgend zou ik overigens dus nog 2 situaties moeten hebben waarbij ik systematisch schokken krijg :
1. in de garage, de coax richting living loskoppelen van de versterker, en dan zou ik ook dezelfde schokken moeten voelen als die in (1) hierboven.
2. in de home cinema, de coax vanaf de versterker én MoCA loskoppelen en dan aanraken aan de toestel-kant en ik moet (2) hierboven voelen.

Maar bon, in 'voelen' heb ik niet zoveel zin meer. Ik heb al eens online gekeken en voor een euro of 30 heb je ook al multimeters die min en max kunnen weergeven en krokodilleklemmen hebben. Nu heb ik een goedkope multimeter van Profile die eigenlijk veel te basic is hiervoor.
Alle toestellen die een coax aansluiting hebben zijn dubbel geïsoleerd toestellen die geen aarding nodig hebben dus ga je dit dan willen oplossen. Laat gewoon alles aangesloten hoe het nu is en zolang alles blijft werken is er geen probleem.
edwin.d
Pro Member
Pro Member

Bericht

Je zit nu te zoeken via de afscherming van de coax.
Maar die spanning ga je ook terugvinden op de afscherming van de video en audio aansluitingen.
Mogelijks ( bijna zeker) ook aan de buitenkant van je toestellen.

Volgens mij zit de fout in een toestel dat geen aarding heeft en waar een netfilter inzit.

Meet eens ohms tussen de afscherming van de coax of audiokabel en de stekkers van het toestel. Normaal moet dit oneindig zijn.
Maar ik denk dat er een toestel bij zit waar dit niet gaat zijn.

Bij mij was het de tv.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt, dat had ik ondertussen al door, dat die spanning eigenlijk overal te meten moet zijn waar er shielding/massa is. Dus ook op shielding van AV-kabels en inderdaad zelfs daardoor ook op metalen behuizingen en dergelijke. Netfilter ben ik ook al vaak tegengekomen via Google, met als extra uitdaging dat het daarbij dan zelfs soms uitmaakt hoe je platte stekker in het stopcontact zit.

Maar bon, momenteel nog aan het testen met mijn goedkope multimeter, in de living, ook al omdat ik daar nu dus ook op verschillende TV-kanalen digitale storing heb. Een gegeven moment gaf mijn meter heel kortstondig rond de 50V aan, die dan direct terug zakte naar de 1V die er nu op staat door die PSVR unit. Domme vraag wellicht, maar kan dit een statisch lading zijn die dan toch afgevoerd wordt als je met een multimeter spanning meet ? Of zou die dan moeten blijven staan, gezien bij mijn weten een spanningsmeting geen circuit sluit en de lading dus niet ineens via de meter afgevoerd kan worden richting aarding ? (Noot: ik meet met de polen van de multimeter op de shielding van de 2 coax-helften, dus waarbij 1 helft doorloopt tot in garage waar die via de NIU geaard is).

Nu, ik zou dus echt beter willen kunnen meten. Waarop moet ik letten wanneer ik een nieuwe/betere multimeter zou kopen ? Ik las al dat je moet opletten met die min/max functies dat de sampling frequentie dan hoog genoeg is.
Tibo
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Bericht

Misschien heb ik niet alles goed gelezen, maar voor alle zekerheid, staat de meter ingesteld om wisselspanning te meten, dus AC en niet DC ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tibo schreef:Misschien heb ik niet alles goed gelezen, maar voor alle zekerheid, staat de meter ingesteld om wisselspanning te meten, dus AC en niet DC ?
Ja, ik meet wisselspanning.
Nu, daarnet nog vergeten te melden: wanneer ik die 50V zag, was dat dus onmiddellijk toen ik contact maakte en dropte die nagenoeg direct. Daarom dat ik eerder precies dacht aan een statische lading. Geen idee of elektronica of toestellen een statische lading kunnen opwekken. Toen ik die schokken kreeg, heb ik ook direct losgelaten (reflex) en weet dus niet of er een constante stroom liep. Het feit dat ik het tot nu toe ook bijna niet kan meten, lijkt eerder richting statische lading te wijzen. Maar nogmaals, ik weet niet of zoiets überhaupt wel mogelijk is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Heb je nu al eens alles uitgezet (en stekker uitgetrokken) en zo terug alles opnieuw opbouwen.

Begin dus met enkel NIU en TV, dan NIU/digicorder en TV, dan ... tot je uiteindelijk de schuldige hebt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

DarkV schreef:Heb je nu al eens alles uitgezet (en stekker uitgetrokken) en zo terug alles opnieuw opbouwen.
Begin dus met enkel NIU en TV, dan NIU/digicorder en TV, dan ... tot je uiteindelijk de schuldige hebt.
Nogmaals, grootste probleem is het betrouwbaar vaststellen van lekstroom. Ik ga echt niet telkens de coax aanraken om te zien of ik een patat krijg :). Vandaar ook mijn vragen ivm multimeter hierboven.
edwin.d
Pro Member
Pro Member

Bericht

Hoe meet jij de spanning?

Je moet meten tussen massa/ afscherming en aarding.
Liefst de aarding van het stopcontact.

Mvg
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

edwin.d schreef:Hoe meet jij de spanning?
Je moet meten tussen massa/ afscherming en aarding.
Ik meet tussen de afscherming aan beide kanten van de coaxen (doordat ik met 2 coax kabels werk is dit ook vrij gemakkelijk, gewoon ze loskoppelen en meten tussen de shielding van beide helften). Doordat die die in de muur gaat ook geaard is via de NIU in de garage, meet ik dus in feite tussen massa en aarding.

Maar ik denk eerder dat de meting/toestel zelf niet nauwkeurig of betrouwbaar genoeg werkt. Ik heb immers de indruk dat als ik de meetpen wat beweeg over de massa op het moment van aanraking, de spanning effen omhoog vliegt. Vandaar mijn (wellicht verkeerdelijk) afvragen of er ergens een statische lading is.
Tibo
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Bericht

Een eventuele lekspanning moet je ook met een goedkope meter kunnen meten.
Behalve als de inwendige weerstand van de meter zo laag zou zijn dat de lekspanning door de meter zelf afgevoerd wordt.
Voor zover ik weet hebben echter ook de goedkoopste meters een inwendige weerstand van 10 MOhm, hetzelfde dus als de duurdere meters.

Het verschijnsel dat de meter op het moment van contact maken even een waarde aantoont, is typisch voor een meter die ingesteld is voor gelijkspanning maar waarmee wisselspanning gemeten wordt, of omgekeerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit hier het geval is.

Eventueel kan je de meter eens instellen om gelijkspanning te meten. In elk geval zou ik je aanraden om te meten tussen de coaxafscherming en een echt aardpunt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Effen mijn post helemaal herschrijven, zodat jullie puur de feiten krijgen, zonder veel bla-bla rond :). Anyway, ik kan nu de situatie in de living heel goed vaststellen/meten nadat de Digicorder, en daardoor ook de verbinding met de coax, verdwenen is.

Huidige situatie:
* TV ingeplugd rechtstreeks in stopcontact rechts van de kast, met een platte stekker.
* Al de rest : PS4, PSVR, Wii, Router zijn ingeplugd in een geaarde verdeelstekker die in een stopcontact links van de kast zit.
* De HDMI kabel waar de Digicorder op zat, ligt nu bloot en daardoor gemakkelijk te gebruiken als meetpunt voor de massa/shielding.
* Zoals hierboven aanbevolen doe ik nu elke meting op de aarding op de verdeelstekker die nu ook gemakkelijk bereikbaar is doordat Digicorder weg is.

Alle metingen zijn dus tussen de shielding van de HDMI plug (andere kant van de kabel zit nog in TV), en een aardingspin op de verdeelstekker.
* Eerste meting : 23V wisselspanning ! Ik neem aan dat je zoiets inderdaad wel voelt als je het aanraakt.
* Ik trek de TV uit, maar krijg nog altijd 13V te zien.
* Ik trek de PlayStation uit, en krijg 12V.
* Ik trek de Wii uit, en ik krijg 7V.
* Uiteindelijk trek ik alles uit, en krijg nog 1.2V ?!? Op dat moment valt mijn frank dat de verdeelstekker niet rechtstreeks in stopcontact zit, maar in een Powerline plug, dus die er ook van tussen uit, en nu inderdaad 0 V.
* Dan alles terug beginnen insteken. TV eerst, en ik krijg al direct 13V te zien ! Naarmate ik meer dingen terug inplug, stijgt het uiteindelijk tot 16V, maar de 24V kan ik niet meer reproduceren.

Maar om bovenstaande nog eens te dubbelchecken, trek ik daarnet nog eens alles uit, en terug enkel TV in, en nu meet ik 0V ?!?! Dus consistent vaststellen lijkt nog altijd zeer moeilijk, en het probleem wordt wellicht veroorzaakt door iets dat traag zijn spanning opbouwt ? Wellicht door een condensator ?

Op dit moment zit nog altijd enkel de TV in, en over een half uur meet ik nog eens.
EDIT: was dit vergeten dus nu pas gemeten terwijl vrouw naar Netflix kijkt. Opnieuw staat er 13V op die HDMI shield. Enige 2 toestellen die momenteel ingeplugd zijn, is de TV en de router, maar deze laatste heeft geen enkele shielding en kan dus de oorzaak niet zijn. Morgen eens de stekker in het stopcontact omdraaien.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Niemand die nog suggesties heeft ?
Vandaag ook nog paar keer gemeten en lijkt nu toch consistenter (misschien heb ik verkeerd gemeten met die 0V). Ik krijg ongeveer 13V op de HDMI shielding als enkel de TV in het stopcontact zit (ook als ik de stekker omdraai). Naarmate ik meer toestellen in stopcontact stop: Wii, PlayStation 4... gaat die spanning omhoog tot 19V nu.

Is daar enige logische verklaring voor ? Ik begrijp het verhaal over netfilters e.d. Maar dat elk toestel dat ik inplug zorgt dat de spanning verhoogt, lijkt me te bizar voor woorden.
Laatst gewijzigd door Tomby 31 aug 2022, 17:53, in totaal 1 gewijzigd.
edwin.d
Pro Member
Pro Member

Bericht

Volgens mij meet jij tussen twee zwevende spanningen.
Als je niets meet tussen afscherming en aarde is er niets aan de hand.
Als alles is aangesloten zijn alle massa's met elkaar verbonden en kan er ook geen stroom vloeien.
Want elk potentiaal is nu hetzelfde en de zwevende spanning is weg.
Tenzij je ergens een aardlus maakt en dan kan er wel een stroompje vloeien en dat hoor je dan als een brom in de luidsprekers.
En die hooghomige multimeters die maken het ook niet makkelijk om zo iets te meten

Mvg

Mvg
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

edwin.d schreef: 17 aug 2022, 18:47 Als je niets meet tussen afscherming en aarde is er niets aan de hand.
Als alles is aangesloten zijn alle massa's met elkaar verbonden en kan er ook geen stroom vloeien.
Dat is juist het punt, er is wel degelijk een significante spanning op de afscherming (en dus meetbaar tussen afscherming en aarde). Gevolg is dan ook dat als je ergens de afscherming aanraakt, je een elektrische schok krijgt. Geen van die toestellen zijn immers geaard. Met de Digicorder geïnstalleerd waren die massa's wel met aarde verbonden via de Digicorder en zo langs de coax-kabel die tot de garage loopt en daar toekomt in de NIU die geaard is. In die situatie krijg je uiteraard nergens een schok, maar loopt er dus wel constant een stroom doorheen de coax-shielding richting garage/NIU.
edwin.d schreef: 17 aug 2022, 18:47 Tenzij je ergens een aardlus maakt en dan kan er wel een stroompje vloeien en dat hoor je dan als een brom in de luidsprekers.
Bij ground loops spreken we volgens mij ook over heel kleine potentiaalverschillen tussen 2 aardpunten. In mijn geval is het duidelijk dat netspanning lekt, want het is een wisselspanning. Signaalgewijs denk ik uiteindelijk ook niet dat ik een probleem heb dat hierdoor veroorzaakt wordt, maar mij lijkt het niet normaal dat er 24V staat op de shielding, en dat ik zonder die coax-kabel dus gewoon een schok krijg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik sta helaas nog altijd nergens met mijn probleem :(.

De eerste vraag is eigenlijk of er wel een 'probleem' is, maar ik vind het krijgen van een schok door het aanraken van een kabel (bvb bij het uittrekken ervan) toch niet bepaald 'onschuldig' of geruststellend.

Echter lijkt de schok niet, of toch niet consistent, gelinkt aan die spanning die op de massa staat. Deze laatste is dus in onze living wel consistent meetbaar. Maar het vreemde is dat die niet noodzakelijk leidt tot een schok. Daarnet toch maar eens mijn HDMI kabel aangeraakt, en ik voelde helemaal niets. Dan opnieuw gemeten en meter gaf meer dan 20V wisselspanning aan. Hier is een post op Tweakers van iemand die uitlegt hoe elk apparaat met een transfo een zeker inductie-spanning op zijn massa heeft en dat die spanning dus de optelsom is van alle toestellen. Maar dat is dan ook wel de enige keer dat ik online een bevestiging zag van wat ik ervaar/meet.

En ook boven moet ik ergens lek-stroom/spanning hebben, want bij het heraansluiten van de MoCA, kreeg ik in de living weer een schok bij het aanraken van de onaangesloten (en dus on-geaarde) coax die richting home-cinema loopt. Daar ook al zitten meten tussen massa en aarding, maar daar meet ik zelfs helemaal niets.

Verder is het ook niet zo dat er signaal-gewijs problemen zijn. Het probleem met digitale storing op de Digicorder had uiteindelijk enkel en alleen te maken met hoe de MoCA aangesloten was, en dat probleem is nu verholpen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier ben ik weer. We zijn een weekje op reis geweest. Vanavond, enkele uren nadat we thuis zijn, springt de (30mA) verliesstroomschakelaar ineens af. Ik kon hem terug aanzetten en alles werkt weer. Wasmachine en droogkast doen vanzelf hun programma verder, en momenteel geen probleem meer. Mijn vrouw was op dat moment ook TV aan het kijken.

Ik neem aan dat wanneer er effectief een grote(re) verliesstroom via de Coax shielding afgevoerd wordt, dit zou kunnen leiden tot het afspringen van de verliesstroomschak

*en poef, weer alles uit*
Ondertussen was de TV hoek al uitgeplugd, dus daar lag het uiteindelijk toch niet aan. Wasmachine of droogkast zijn hoofdverdachten nu, dus daar eens verder checken, dus uiteindelijk off-topic…
Na het uitschakelen van de droogkast in elk geval niet meer voorgevallen.