Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... r-AA10b93v
We zitten nog volop in de oorlog met Oekraine of een andere "gek" in China heeft expansie/reunie drang en wil daarvoor gans de wereld op z'n kop zetten

- WW3 ontketenenwied schreef:Iemand die een idee heeft wat die Pelosi daarmee denkt te bereiken!?
Welke inval.DarkV schreef: Als je weet dat het overgrote deel van de chips uit Taiwan komen dan zouden we bij een inval van China wel eens terug in de "middeleeuwen" terecht kunnen komen als de chip productie daar zou stilvallen.
Sowieso niet wanneer politici het doen, en slechts sporadisch wanneer mensen in de bedrijfswereld het doen.wied schreef:Juist, wordt handelen met voorkennis dan niet vervolgd in de US?
Vroeg men zich dat ook niet af in Oekraine begin dit jaar ?CCatalyst schreef:Welke inval.
Ik zou toch maar geen tweede keer dezelfde fout maken en ook Xi als de zoveelste buitenlandse "gek" af te schilderen.DarkV schreef:We zitten nog volop in de oorlog met Oekraine of een andere "gek" in China heeft expansie/reunie drang en wil daarvoor gans de wereld op z'n kop zetten
Zo denkt Rusland ook over Oekraine !ivob schreef:Volgens de stellingname van China is de Republiek Taiwan gewoon een opstandige provincie.
de mens blijft een raar beestjebollegijs schreef:Precies HLN comment sectie hierzo
Inderdaad.DarkV schreef:[
Zo denkt Rusland ook over Oekraine !
Een paar geschiedenisboeken nog eens doornemen maakt veel duidelijk.Ik blijf me afvragen want landen aanzet tot het binnen vallen van andere beschaafde landen die in welvaart leven ?
Disclaimer: Ik ken quasi niets van oorlogje voerenivob schreef: Alleen, de dag dat China de tijd gekomen acht om, volgens het eigen uitgangspunt, een opstandige provincie terug onder het centraal gezag te brengen zal het minder moeite kosten dan Rusland nodig heeft in de eigen achtertuin.
De vraag is eerder of China dat zonder ingrijpen zomaar zal laten gebeuren?lanadekat schreef: Ik vraag me af of Taiwan tegen dan geen kernwapens heeft, die moeten nu toch ook wakker schrikken na Oekraïne? En de capaciteiten om ze te ontwikkelen lijken ze wel te hebben.
De vraag is... indien een kernmacht traditioneel wordt aangevallen gaat deze dan als eerste kernwapens inzetten (met het risico een antwoord te krijgen) ?lanadekat schreef:Dat China Taiwan kan platbombarderen geloof ik zeker, maar een invasie (op een semi-voorbereid eiland) lijkt mij zeer moelijk. En platbombarderen durven ze misschien ooit wel (onder het motto "liever geen provincie dan een opstandig provincie") maar als Taiwan vervolgens ook gigantische schade op mainland China kan aanrichten (kernwapens) denk ik niet dat ze dat nog willen.
Voorlopig blijft het bij wat spierballen gerol en enkele economische sancties.ivob schreef:Eerste stap in verdere ontwikkelingen is nu hoe China, na de landing van Pelosi, de woordenoorlog in de praktijk gaat omzetten en hoe het westen daarop zal reageren (of niet).
Hij heeft de wet nog getekend die dit bezoek van Pelosi mogelijk maakt.ivob schreef:Een tijdje geleden hing de halve wereld aan de lippen van een andere bejaarde en werden zijn daden bijna iedere dag in de media onder de loep genomen.
Dat is iets wat de meeste Westerse landen doen, omwille van economische redenen willen ze wel een relatie met de Volksrepubliek China(die daarbij eist dat je slechts 1 China erkent), maar daarnaast zoekt iedereen toch omwegen om met Taiwan een relatie op te bouwen.ivob schreef: Het US beleid is in deze ook een beetjes halfslachtig
Enerzijds erkennen ze de regering in Taiwan niet en erkennen ze dat er slechts één Chinese regering is (deze van de Volksrepubliek), anderzijds leveren ze wel wapens aan de zelfverklaarde republiek. Cru gesteld leveren ze dus wapens aan een rebellenleger dat zich verzet tegen een regering erkend door diezelfde wapenleverancier. Maar geopolitiek gezien uiteraard ook geen nieuw gegeven.
Met Trump hadden we dat niet aan de hand, die is verstandelijk maar 12 en gedraagt zich regelmatig als 5-jarige.ivob schreef:Was het iets anders moest Pelosi een dertigjarige geweest zijn?
Het is de functie die telt. Niet de daden.
Xi is overigens ook al 69 jaar en Putin wordt er dit jaar 70.
Maar het volk stapt nadien wel op in diezelfde oorlogen.SPR schreef:Het is gewoon waanzin van leiders die proberen om te zien wie de langste heeft. Het volk zelf vraagt niet om een oorlog.
hier ben je doelbewust intellectueel oneerlijkivob schreef: En dat leden van het volk zelf niet vragen om een oorlog of strijd durf ik toch te betwijfelen.
Je moet het al niet ver gaan zoeken.
Kijk bv. eens rond op het "Oekraïne" topic van dit forum. Daar zit genoeg "volk" dat oproept tot de strijd, ongeacht de gevolgen.
En wie dat wil nuanceren wordt al vlug een etiket van "meeheulen met de vijand" opgekleefd. Door datzelfde "volk".
Ik vermoed niet dat er veel "leiders" aan dit forum deelnemen.