Fluvius en Telenet bereiken bindend akkoord over glasvezel

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

https://pers.fluvius.be/fluvius-en-tele ... e-toekomst

Persbericht
Mechelen, 19 juli 2022 - Telenet Group Holding NV (‘Telenet’ – Euronext Brussel TNET) en Fluvius System Operator (‘Fluvius’) hebben een bindend akkoord gesloten om samen de volgende stap te zetten in de realisatie van het datanetwerk van de toekomst. De ambitie van beide bedrijven is om op termijn snelheden van 10 Gbps aan te kunnen bieden over heel het servicegebied, waarvoor er een duidelijke roadmap is. Zoals aangekondigd in oktober vorig jaar richten beide bedrijven samen een nieuw, onafhankelijk en zelfvoorzienend infrastructuurbedrijf (werknaam “NetCo”) op, waarin Telenet een deelneming van 66,8% zal hebben en Fluvius 33,2%. Bestaand uit de combinatie van de vaste netwerkactiva van beide bedrijven zal NetCo investeren in de geleidelijke evolutie van hun huidige hybride glasvezel-coax (“HFC”) netwerkinfrastructuur naar een Fiber-To-The-Home (“FTTH”) netwerk met als ambitie om 78% van Vlaanderen tegen 2038 te voorzien van glasvezel door een combinatie tussen eigen netwerkaanleg en/of een mogelijke samenwerking met externe partners. Telenets servicegebied in delen van Brussel en Wallonië zal ook ingebracht worden in NetCo en deel uitmaken van NetCo’s investeringen. De geschatte investering ten belope van maximaal €2,0 miljard[1] zal gefinancierd worden door NetCo’s kasstromen alsook bijkomende intragroep kredietfaciliteiten en zal daardoor geen incrementele externe financiering vereisen. Het gros van deze investeringen zal over de komende acht jaar doorgevoerd worden. NetCo zal verder ook inzetten op de verdere upgrade van het bestaande HFC-netwerk via DOCSIS-technologie daar waar geen FTTH aangelegd zal worden. Daarmee zal iedereen in Vlaanderen van de snelst mogelijke en meest betrouwbare internetverbinding kunnen blijven genieten.

Nog altijd veel meer dataverkeer
Het gebruik van het internet intensiveert, digitale toepassingen evolueren continu en de snelheids- en stabiliteitsvereisten voor datanetwerken blijven toenemen. Zo steeg het dataverbruik per vaste breedbandverbinding gemiddeld tot 239 gigabyte (GB) per maand, meer dan een verdubbeling in drie jaar tijd2.

Door voortdurende investeringen de afgelopen decennia biedt Telenet vandaag al gigasnelheden aan over heel zijn servicegebied. De investeringen gebeurden immers zowel in het eigen vaste netwerk als in het netwerk dat Telenet via een langetermijnlease (‘erfpacht’) huurt van Fluvius in ongeveer één derde van Vlaanderen. Om die koppositie te houden, gaan Fluvius en Telenet nog intenser samenwerken via NetCo, een nieuwe vennootschap die het datanetwerk van de toekomst gaat ontwikkelen, exploiteren, onderhouden en upgraden.

Slim investeren in een open netwerk
Zowel Telenet als Fluvius zullen hun bestaande HFC-netwerk en hun bestaande glasvezelactiva onderbrengen in NetCo. Fluvius zal ook de eerdergenoemde erfpacht inbrengen, die zal ophouden te bestaan van zodra deze transactie is afgerond. Telenet zal voor 66,8% eigenaar worden van deze nieuwe onderneming en dus NetCo consolideren in zijn financiële cijfers. Fluvius zal de resterende 33,2% van het aandelenkapitaal van NetCo verwerven. Zoals aangekondigd in oktober vorig jaar staan de aandeelhouders van NetCo open om strategische en/of financiële partners te verwelkomen. Gezien de sterke fundamenten is NetCo hiervoor goed gepositioneerd. ​ ​

Verwacht wordt dat de nieuwe vennootschap van start kan gaan in het begin van 2023. Telenet en Fluvius voeren constructieve gesprekken met de mededingingsautoriteiten in het kader van deze transactie. NetCo’s CEO zal aangeduid worden door de raad van bestuur van NetCo. De tewerkstelling van ongeveer 170 huidige medewerkers van Telenet zal bij de start overgaan naar het nieuwe bedrijf en naar verwachting zullen 50 bijkomende medewerkers aangetrokken worden. Fluvius brengt geen personeel in, maar zorgt voor een vlotte overdracht van de relevante activiteiten. Haar huidige telecommedewerkers nemen in de toekomst andere taken op binnen Fluvius in de context van de uitdagingen van de energietransitie. ​

NetCo zal blijven investeren in de uitbouw van het huidige HFC-netwerk via DOCSIS-technologie. Tegelijkertijd streeft NetCo ernaar om tegen 2038 78% van Vlaanderen te dekken met FTTH, hetgeen een totale investering tot maximaal € 2,0 miljard[2] vertegenwoordigt. NetCo zal actief op zoek gaan naar mogelijkheden om haar netwerkuitrolplan en bijbehorende CAPEX verder te optimaliseren door een combinatie van eigen uitrol en/of een mogelijke samenwerking met externe partners. Meer dan 50% van de aansluitbare huizen in NetCo’s servicegebied is financieel erg interessant om te dekken met FTTH met kosten per woning van ongeveer € 650m³. Dit resulteert in een aantrekkelijk rendement gezien de marktleidende netwerkpenetratie. Het gros van deze investering zal doorgevoerd worden over de volgende acht jaar. Dit zal gerealiseerd worden door een combinatie tussen eigen netwerkaanleg en/of een mogelijke samenwerking met externe partners op de meest efficiënte manier en tegen de laagste maatschappelijke kost. Telenets servicegebied in delen van Brussel en Wallonië worden ook ondergebracht in NetCo en zullen deel uitmaken van NetCo’s investeringen.

NetCo zal een open netwerk uitbaten en op niet-discriminerende basis netwerktoegang verlenen aan Telenet en andere operatoren op basis van wholesaleovereenkomsten. Dankzij een sterke wholesale-klantenbasis met een marktleidende netwerkpenetratie van dichtbij 60% vanaf de start én de daaraan gekoppelde inkomsten uit de wholesaleactiviteiten, zal de nieuwe onderneming vanaf dag één omzet genereren. Naast deze kasstromen zal NetCo een beroep kunnen doen op intragroep kredietfaciliteiten, waardoor er geen nood is aan incrementele externe financiering. NetCo zal een netto totale schuldgraad (gedefinieerd als Netto Total Schuld gedeeld door de Geannualiseerde Adjusted EBITDA over de laatste twee kwartalen) van dichtbij 5,0x kennen bij oprichting, hetgeen overeenstemt met ongeveer € 2,4 miljard.

NetCo’s ambitie is om op termijn snelheden van 10 Gbps mogelijk te maken over heel het servicegebied, waarvoor er een duidelijke roadmap bestaat. Voor de klanten van Telenet betekent dit concreet dat zij de garantie krijgen dat het netwerk waarover ze vandaag al beschikken ook in de toekomst goed geplaatst zal zijn om hen te ondersteunen in hun digitale levensstijl. Op die manier zullen zowel alle business als residentiële klanten van Telenet in de toekomst kunnen beschikken over gigasnelle en betrouwbare datanetwerken. Zo willen beide bedrijven het risico op een digitale kloof maximaal verkleinen.

Ik zou toch geen aandelen kopen van telenet de komende jaren. Beslissing was te verwachten, maar lijkt mij toch wel een teleurstelling.
Laatst gewijzigd door beont 19 jul 2022, 10:36, in totaal 1 gewijzigd.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Geraamde kostprijs van 650 euro per aansluiting.
amai, die woningen hun aansluitingen zullen bij Telenet al in enkele jaren terugbetaald zijn. Dan gewoon 50+jaar loutere winst als het ware :p

Die 2 miljard lijkt mij ook maar mager, dacht dat proximus en fiberklaar aan een veelvoud zaten, niet?

zullen enkel steden dekken dus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef:Geraamde kostprijs van 650 euro per aansluiting.
Ik lees 6503€ per aansluiting?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Het is ongeveer 650 EUR volgens het persbericht. Als je op de link klikt staat het daar wel correct.

Wat het bedrag van 2 miljard betreft: Fluvius en Telenet hebben al enorm veel glasvezel liggen in Vlaanderen. Het zal vooral een kwestie zijn van de laatste km's bij te leggen tot aan de woningen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Wat is het voordeel van Fluvius in deze joint-venture?
Telenet incasseert met hun internet abonnement en Fluvius betaald 1/3 van de aanleg?
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

philippe_d schreef:
Belgissschenaap schreef:Geraamde kostprijs van 650 euro per aansluiting.
Ik lees 6503€ per aansluiting?
is een footnote/opmerking bij 650€
=> 3 Uitgezonderd aansluitinggerelateerde kapitaalinvesteringen
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Bedankt: 101 keer

Bericht

Proximus wil tegen 95% op glasvezel, NetCo 78% tegen 2038
https://tweakers.net/nieuws/198584/prox ... fiber.html

Inderdaad, ieder bedrijf zijn glasvezel netwerk. Waarom niet 1 ? Zoals bij gas.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Dat was de originele insteek van Fluvius. Om een provider onafhankelijk glasvezelnetwerk aan te bieden. Maar dat lijkt nu een andere richting uit te gaan. Nu, als Telenet beschikbaar is via Fluvius glas is dat voor mij een voordeel. De vezel van Fluvius komt al een paar jaar bij mij binnen. Maar is nog altijd niet in gebruik omwille van het provider aanbod (en ook door vocht in de kelder :-D )
wouter5
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 17 keer

Bericht

Zie het al voor me. Veel plaatsen waar twee glasvezelskabels liggen en dan de buitenbuurten, uit centrum gelegen verkavelingen die verder kunnen prullen met coax, koper of 4g/5g.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer

Bericht

Het was inderdaad veel beter indien men 1 glasvezel overal plaatste. Nu zit je weer met verschillende fibers, verschillende technieken en uiteindelijk voor de klant telkens een verschillend aanbod. Het zoveelste voorbeeld van hoe je iets nodeloos duur en ingewikkeld kan maken door nodeloze opsplitsing voor belangen van enkelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wouter5
Plus Member
Plus Member

Bericht

Kan me dan ook voorstellen dat als je van PX fiber naar Telenet fiber gaat (en beide kabels zijn beschikbaar) dat je dan weer een nieuwe kabel naar binnen moet (laten) trekken.

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Dat verklaart waarom er hier enkele voetpaden open lagen met een bord "Werken in opdracht van Fluvius" waar ik vervolgens een zwarte glasvezelkabel van Telenet de grond in zie gaan en een blauwe van Fiberklaar.

Ik kan me voorstellen als het onder voetpaden ligt, er niet veel mensen gaan staan springen om twee keer een kabel naar binnen te laten trekken als de werken niet samen gebeuren.

Edit: wat gebeurt er met de coax op plaatsen waar ze glasvezel gaan introduceren? Zelfde lot als de koper van Proximus?
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

Flying schreef:Dat verklaart waarom er hier enkele voetpaden open lagen met een bord "Werken in opdracht van Fluvius" waar ik vervolgens een zwarte glasvezelkabel van Telenet de grond in zie gaan en een blauwe van Fiberklaar.

Ik kan me voorstellen als het onder voetpaden ligt, er niet veel mensen gaan staan springen om twee keer een kabel naar binnen te laten trekken als de werken niet samen gebeuren.

Edit: wat gebeurt er met de coax op plaatsen waar ze glasvezel gaan introduceren? Zelfde lot als de koper van Proximus?
Zelfde in mijn straat 3 weken geleden, 2 blauwe, en 2 zwart/rode streep de grond in.
Telenet/Fluvius en Fiberklaar dus
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

wouter5 schreef:Zie het al voor me. Veel plaatsen waar twee glasvezelskabels liggen en dan de buitenbuurten, uit centrum gelegen verkavelingen die verder kunnen prullen met coax, koper of 4g/5g.
Klopt volledig!
Proximus wilt 95% glasvezel, Telenet 78% dekking, er gaan dus heel wat huidige Telenetgebruikers mogen veranderen van provider binnekort.

Vraag is natuurlijk hoe rendabel die 78 tot 95% is? Ik vermoed niet zo.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Flying schreef:Dat verklaart waarom er hier enkele voetpaden open lagen met een bord "Werken in opdracht van Fluvius" waar ik vervolgens een zwarte glasvezelkabel van Telenet de grond in zie gaan en een blauwe van Fiberklaar.
Heeft er niet echt iets mee te maken. Als er werken gebeuren op openbaar domein dan is het gebruikelijk dat anderen van de gelegenheid gebruik maken om ook werken uit te voeren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik hoop dat ze niet glasvezel verplichten van telenet....

Ik heb geen zin meer om zo lang zitten aan te dringen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

wouter5 schreef:Kan me dan ook voorstellen dat als je van PX fiber naar Telenet fiber gaat (en beide kabels zijn beschikbaar) dat je dan weer een nieuwe kabel naar binnen moet (laten) trekken.
Laten we hopen dat het BIPT haar werk doet. De fiberkabel die Proximus of Fiberklaar in de woning binnenbrengen bevat twee afzonderlijke glasvezels. Het is fysiek zeker niet nodig dat er dan nog extra glasvezels op je privé-terrein worden aangebracht. Laat Proximus en Telenet het maar uitvechten op de openbare weg.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Abusimbal schreef:Inderdaad, ieder bedrijf zijn glasvezel netwerk. Waarom niet 1 ? Zoals bij gas.
Ik zie dat wel nog gebeuren dat de overheid (BIPT) dat gaat reguleren (onder druk van de Europese Broadband Cost Reduction Directive.)
Of alle spelers in de markt verplichten hun infrastructuur open te stellen voor mekaar via wholesale arrangementen?
Zoals je dat nu al ziet met GSM masten en antennes?

[EDIT] mijn post gekruist met de vorige post van Raf1
wouter5 schreef:Kan me dan ook voorstellen dat als je van PX fiber naar Telenet fiber gaat (en beide kabels zijn beschikbaar) dat je dan weer een nieuwe kabel naar binnen moet (laten) trekken.
In nieuwe appartementsgebouwen is dat nu soms zo dat er 2 glasvezels binnenkomen.
Geen idee wat de plannen zijn van Telenet in verband het technische aspect:
  • - gaan ze verder doen met RF-over-Glass waarbij glasvezel bij de klant thuis opnieuw omgezet wordt naar coax (EuroDOCSIS/DVB-C)?
    - of gaan ze de IP route opgaan via XS-PON?
Flying schreef:wat gebeurt er met de coax op plaatsen waar ze glasvezel gaan introduceren? Zelfde lot als de koper van Proximus?
De weinige Telenet fiber installaties die we tot nu toe zagen zijn gebaseerd op RF-over-Glass
  • de glasvezel vervangt inderdaad het coax netwerk buitenhuis.
  • bij de klant thuis wordt een "RFoG optical-networking unit" (R-ONU) geplaatst, dit zijn eigenlijk micro-nodes die het optisch signaal terug omzetten naar coax.
  • voor de klant verandert er niet veel (wat betreft infrastructuur): TV, telefoon, internet komt terug via de coax (Docsis 3.1, Docsis 4, DVB-C). De NIU wordt vervangen door de R-ONU en klaar).
  • voordeel voor de klant: hij heeft een eigen node, kan dus de volle bandbreedte van EuroDocsis benutten.
  • voordeel voor Telenet: kunnen gewoon het bestaande aanbod verder aanbieden.
Tenzij Telenet volledig overgaat naar XS-PON ??
Waarschijnlijk kunnen beide naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel ...
warpozio2 schreef:Wat is het voordeel van Fluvius in deze joint-venture?
Telenet incasseert met hun internet abonnement en Fluvius betaald 1/3 van de aanleg?
Ik begrijp de synergie wel met Fluvius.
In vele gebieden (vb vroeger Integan) is het nog altijd Fluvius die het coax netwerk beheert, waarop Telenet de diensten aanbiedt.
Ze kennen mekaar dus goed :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 19 keer

Bericht

Zou Fluvius niet beter investeren in een upgrade van het electriciteits distributienetwerk?
Die uitdaging is al groot genoeg, met het toenemende aantal pv-panelen en problemen, en stijgend aantal elektrische wagen.
wouter5
Plus Member
Plus Member

Bericht

philippe_d schreef:
Flying schreef:wat gebeurt er met de coax op plaatsen waar ze glasvezel gaan introduceren? Zelfde lot als de koper van Proximus?
De weinige Telenet fiber installaties die we tot nu toe zagen zijn gebaseerd op RF-over-Glass
  • de glasvezel vervangt inderdaad het coax netwerk buitenhuis.
  • bij de klant thuis wordt een "RFoG optical-networking unit" (R-ONU) geplaatst, dit zijn eigenlijk micro-nodes die het optisch signaal terug omzetten naar coax.
  • voor de klant verandert er niet veel (wat betreft infrastructuur): TV, telefoon, internet komt terug via de coax (Docsis 3.1, Docsis 4, DVB-C). De NIU wordt vervangen door de R-ONU en klaar).
  • voordeel voor de klant: hij heeft een eigen node, kan dus de volle bandbreedte van EuroDocsis benutten.
  • voordeel voor Telenet: kunnen gewoon het bestaande aanbod verder aanbieden.
Tenzij Telenet volledig overgaat naar XS-PON ??
Waarschijnlijk kunnen beide naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel ...
Wow dit wist ik niet. Wat een omslachtig gedoe zeg. Waarom terug de "zwakste schakel" invoegen als je Fiber tot aan de voordeur brengt. Volledige overschakeling naar XS-PON is toch veel logischer? Maar ja zal vermoedelijk weer een financiële reden achter steken. Als dit zo het geval blijft dan ga ik sowieso NIET naar Telenet Fiber (indien ik de keuze heb natuurlijk) :)

Wat het FTTH verder betreft. Ik denk dat mensen die werken moeten uitvoeren (zo zijn er wel enkelen) om glasvezel binnen te krijgen, echter niet gaan kunnen lachen als na x aantal jaar er een tweede glasvezel van de concurrent (met mogelijks een waardig aanbod) wordt aangelegd. Best preventief dan al een wachtbuis leggen voor een tweede kabel...

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
doopsuiker
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Bericht

Nieuwe FTTH van Telenet zal niet via RFOG lopen.
Enkel "oude" FTTH was via RFOG.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

wouter5 schreef:Waarom terug de "zwakste schakel" invoegen als je Fiber tot aan de voordeur brengt.
Omdat de tv-diensten op het Telenet-netwerk nog steeds op coax(DVB-C) gebaseerd zijn. Om alle diensten via XGS-PON aan te bieden moet Telenet een nieuw IPTV-platform uitrollen. Zowel een nieuwe backend als nieuwe IPTV-decoders bij de klanten.
wouter5 schreef:Volledige overschakeling naar XS-PON is toch veel logischer?
Ja, maar Telenet heeft nog héél veel werk voor de boeg om alle oude coaxtechnologie uit te faseren!
wouter5 schreef:Best preventief dan al een wachtbuis leggen voor een tweede kabel...
Best dat het BIPT verbiedt dat er een tweede fiber op privé-terrein wordt aangelegd. In appartementsgebouwen is dit zelfs niet doenbaar. Telenet moet haar fiber op de openbare weg maar aansluiten op de fiberaansluitkabel die Proximus of Fiberklaar reeds in jouw woning heeft aangelegd.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

wouter5 schreef:Wat een omslachtig gedoe zeg. Waarom terug de "zwakste schakel" invoegen als je Fiber tot aan de voordeur brengt. Volledige overschakeling naar XS-PON is toch veel logischer? Maar ja zal vermoedelijk weer een financiële reden achter steken. Als dit zo het geval blijft dan ga ik sowieso NIET naar Telenet Fiber (indien ik de keuze heb natuurlijk) :)
Raf1 heeft hierboven al de reden gegeven.
Persoonlijk vind ik dat niet zo slecht als overgangsmaatregel.
De zwakste schakel is niet Docsis zelf, maar de coax vanaf de node tot aan de klant.
  • a) deze is gedeeld met (paar) honderd klanten
    b) signaal moet om de paar honder meter (400m?) versterkt worden met tussenliggende versterkers
    c) zelfs na de grote Netwerf blijft het frequentiespectrum op de coax beperkt (tot 1200 MHz?)
Met de RFoG technologie breng je de node bij de klant, op die manier wordt de zwakste schakel eruit gehaald.
De "micro node" (R-ONU) ondersteunt waarschijnlijk de volle Docsis 3.1/4.0 frequentieband (tot 1600 MHz), en theoretisch kan je de klant met de bestaande Docsis 3.1 modems dus 10 Gbit/s download en 2 Gbps upload (6Gbps voor Docsis 4.0) geven?
En UHD TV via DVB-C ...
En alles met de bestaande coax infrastructuur (bij de klant)...

Dat geeft Telenet voldoende tijd om alternatieve platformen te ontwikkelen, en de klant - als er later nog grotere snelheden gewenst zijn - om te schakelen naar XS-PON?
doopsuiker schreef:Nieuwe FTTH van Telenet zal niet via RFOG lopen.
Enkel "oude" FTTH was via RFOG.
bron?
doopsuiker
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Bericht

confidential
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat zou dan bevestigen dat Telenet (bijna) klaar is om IPTV aan te bieden? Vaarwel DVB-C!
Maar Netco wordt pas operationeel begin 2023, dus Telenet heeft wellicht nog wat tijd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Dizzy schreef:Het was inderdaad veel beter indien men 1 glasvezel overal plaatste. Nu zit je weer met verschillende fibers, verschillende technieken en uiteindelijk voor de klant telkens een verschillend aanbod. Het zoveelste voorbeeld van hoe je iets nodeloos duur en ingewikkeld kan maken door nodeloze opsplitsing voor belangen van enkelen.
Ik snap het argument, maar nu kan je in kleine/middengrote bedrijven tenminste nog redundantie voorzien door zowel bij TN als bij PX een fiberlijn te huren.
Met alles apart is de kans dat beiden tegelijk plat gaan een stuk kleiner.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef:
Dizzy schreef:Het was inderdaad veel beter indien men 1 glasvezel overal plaatste. Nu zit je weer met verschillende fibers, verschillende technieken en uiteindelijk voor de klant telkens een verschillend aanbod. Het zoveelste voorbeeld van hoe je iets nodeloos duur en ingewikkeld kan maken door nodeloze opsplitsing voor belangen van enkelen.
Ik snap het argument, maar nu kan je in kleine/middengrote bedrijven tenminste nog redundantie voorzien door zowel bij TN als bij PX een fiberlijn te huren.
Oh, ik had niet begrepen dat PX en TN eigenlijk voor de bedrijven werken en dat wij enkel dienen om te betalen, elk jaar wat meer.

Omdat sommige bedrijven een tweede lijn willen moet je dat toch niet bij residentiële klanten gaan pushen. Zoals hier al gezegd, dit zou moeten verboden worden. Het zijn allemaal extra onnodige kosten die de klant nadien toch aangerekend worden.

Ik merk dat TN op de beurs klappen krijgt. De investeerders zien dit nieuws blijkbaar niet zo als geweldig goed. PX is aan het inhalen en het is maar de vraag of verloren klanten terugkeren, zeker als de prijzen hoog blijven. Het lijkt er steeds meer op dat TN de trein wat gemist heeft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef:Het lijkt er steeds meer op dat TN de trein wat gemist heeft.
De normale consument laat heel dit verhaal zich eigenlijk koud. Proximus heeft lang een groot markaandeel behouden met een periode waar ze nauwelijks 1/5 van de snelheid konden aanbieden tov Telenet (wat nu nog merendeel het geval is). Proximus/Fiberklaar moet ook het geld blijven vinden om deze investeringen te blijven doen. Dit zijn dingen die zich niet in onmiddellijke winst vertalen.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: Ik snap het argument, maar nu kan je in kleine/middengrote bedrijven tenminste nog redundantie voorzien door zowel bij TN als bij PX een fiberlijn te huren.
Voor 'kleinere' bedrijven biedt TN enkel nog backup aan via 4G (meerkost van 50 EUR per maand dacht ik). Vroeger was dat via DSL, maar dat mag nietmeer van BIPT.
Grotere projecten liggen niet off the shelf klaar en is puur maatwerk waar er veel mogelijk is (kostprijs van aansluitingen van 25k is geen uitzondering).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

crapiecorn schreef:De normale consument laat heel dit verhaal zich eigenlijk koud. Proximus heeft lang een groot markaandeel behouden met een periode waar ze nauwelijks 1/5 van de snelheid konden aanbieden tov Telenet (wat nu nog merendeel het geval is). Proximus/Fiberklaar moet ook het geld blijven vinden om deze investeringen te blijven doen. Dit zijn dingen die zich niet in onmiddellijke winst vertalen.
De normale consument kijkt naar het aanbod, PX was vaak geen optie, fiber verandert dat. TN heeft ook aangetoond dat snelheid wel degelijk een verkoopsargument is. PX kan nu dus klanten afsnoepen die hiervoor vallen. Bekijk de topics ivm fiber en je stelt vast dat er veel mensen wel degelijk op wachten. Als PX eerst passeert maaien ze zo veel gras weg voor TN aan de beurt komt.

Ik merk in eigen streek bovendien veel ontevredenheid over TN. Veel klanten zie ik in regionale groepen klagen over hun verbinding. Nu er een alternatief is, is de overstap aantrekkelijker.

Beide bedrijven moeten nu kosten doen voor de omschakeling maar het punt is dat PX al goed bezig is en TN nog moet starten, een achterstand dus.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

crapiecorn schreef:Proximus/Fiberklaar moet ook het geld blijven vinden om deze investeringen te blijven doen. Dit zijn dingen die zich niet in onmiddellijke winst vertalen.
Maak je maar geen zorgen. De uitfasering van het kopernetwerk is een enorme kostenbesparing en in fiberregio's is de winst per abonnee hoger.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

lithion schreef:Wat het bedrag van 2 miljard betreft: Fluvius en Telenet hebben al enorm veel glasvezel liggen in Vlaanderen. Het zal vooral een kwestie zijn van de laatste km's bij te leggen tot aan de woningen.
Dat verhaaltje gaat evenzeer op voor Proximus... ook zij hebben overal al glasvezel liggen (en moeten dus ook enkel de last mile doen).

De markt is trouwens niet echt blij met deze deal en TN kennende is dat terecht.

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/za ... 85317.html
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef:
Ik merk in eigen streek bovendien veel ontevredenheid over TN. Veel klanten zie ik in regionale groepen klagen over hun verbinding. Nu er een alternatief is, is de overstap aantrekkelijker.
Dat hangt dan ook weer van de doelgroep af en van wat ze ontevreden zijn. Zoals ik eerder ooit aangaf, komt 90%+ van de hinder die klanten ondervinden van de binnenhuisinstallatie. Een provider die daar op inspeelt gaat in mijn opinie aan een betere klantenbinding doen. Onafhankelijk hoe de verbinding binnenkomt.

Voor de normale consument zijn details belangrijker.
raf1 schreef: Maak je maar geen zorgen. De uitfasering van het kopernetwerk is een enorme kostenbesparing en in fiberregio's is de winst per abonnee hoger.
Daar heb ik me in het verleden effectief zorgen over moeten maken. Toen mijn job bij hun naar India verhuisd is omdat het geld op was. Dus als ik partijdig klink, is dat de reden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

crapiecorn schreef:
Dizzy schreef:Ik merk in eigen streek bovendien veel ontevredenheid over TN. Veel klanten zie ik in regionale groepen klagen over hun verbinding. Nu er een alternatief is, is de overstap aantrekkelijker.
Dat hangt dan ook weer van de doelgroep af en van wat ze ontevreden zijn. Zoals ik eerder ooit aangaf, komt 90%+ van de hinder die klanten ondervinden van de binnenhuisinstallatie. Een provider die daar op inspeelt gaat in mijn opinie aan een betere klantenbinding doen. Onafhankelijk hoe de verbinding binnenkomt.

Voor de normale consument zijn details belangrijker.
Het gaat om een vrij grote groep van een bepaalde regio in mijn gemeente. De klachten zijn wekelijks, het kan toch niet dat bij al die mensen de binneninstallatie niet deugt en dat deze toevallig in dezelfde straten wonen. De klachten treden gelijktijdig op, dus bij meerdere gezinnen tegelijk en dat al een hele poos.

Een bedrijf moet daarop reageren en het probleem, wat de oorzaak ook is, ernstig nemen. Heel wat mensen hebben al gemeld over te stappen omdat er te weinig reactie komt en de problemen aanhouden. Details zijn belangrijk maar voor de meeste mensen is het geen detail dat een dienst waar ze goed voor betalen ook goed werkt of zelfs gewoon werkt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef:Het gaat om een vrij grote groep van een bepaalde regio in mijn gemeente. De klachten zijn wekelijks, het kan toch niet dat bij al die mensen de binneninstallatie niet deugt en dat deze toevallig in dezelfde straten wonen. De klachten treden gelijktijdig op, dus bij meerdere gezinnen tegelijk en dat al een hele poos.
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad maar hier zag de technieker het meteen dat er in gans de straat een probleem was (en het perfect matchte met de tijdstippen die ik in m'n logs had)... hij was zelfs kwaad omdat men dit in Mechelen ook perfect had kunnen zien volgens hem. Het probleem is toen geescaleerd en een tijdje nadien was het opgelost.

Nogmaals... alles hangt af van een goede technieker !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

DarkV schreef:Nogmaals... alles hangt af van een goede technieker !
Met fiber hebt ge daar allemaal geen last meer van. :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Het gaat om een vrij grote groep van een bepaalde regio in mijn gemeente. De klachten zijn wekelijks, het kan toch niet dat bij al die mensen de binneninstallatie niet deugt en dat deze toevallig in dezelfde straten wonen. De klachten treden gelijktijdig op, dus bij meerdere gezinnen tegelijk en dat al een hele poos.
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad maar hier zag de technieker het meteen dat er in gans de straat een probleem was (en het perfect matchte met de tijdstippen die ik in m'n logs had)... hij was zelfs kwaad omdat men dit in Mechelen ook perfect had kunnen zien volgens hem. Het probleem is toen geescaleerd en een tijdje nadien was het opgelost.

Nogmaals... alles hangt af van een goede technieker !
De goede technieker gaf inderdaad aan dat men het in Mechelen had moeten opmerken, niet dus. Als bedrijf is het belangrijk dat je dergelijke dingen snel aanpakt zodat ze NIET moeten escaleren.

fiber zou onderhoudsvriendelijker moeten zijn en de lijn is nieuw, de kans op problemen zou dus inderdaad lager moeten zijn, ongeacht de technieker.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat die dubbele netwerken betreft: in Frankrijk hebben ze bij ons één fibre terminator geplaatst. Iedere operator heeft zijn eigen poort daarop. Misschien kunnen ze dat in Vlaanderen ook zo doen? Eentje Fiberklaar/Proximus en eentje Telenet?

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lithion schreef:Iedere operator heeft zijn eigen poort daarop. Misschien kunnen ze dat in Vlaanderen ook zo doen?
Dan moet iedere provider wel je voortuin openbreken om zijn fiber bij je binnen te trekken... niet echt iets waar je op zit te wachten denk ik.

Eerder in dit topic kan je trouwens een artikel van het BIPT vinden om dat te vermijden (al lijkt het mij niet evident om de patching op straat te doen... of men moet aan ieder huis een "paddestoel" zetten).
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Er gaat effectief maar één buis naar buiten.