Release candidate Userbase 4.0 website

Forum voor ondersteuning van ideeën en brainstorms.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
Bedankt: 1158 keer
Recent bedankt: 28 keer

Bericht

Beste Forumleden,

Zoals al een tijdje geleden werd aangekondigd hebben we achter de schermen gewerkt aan een aantal zaken, waaronder ook een totale upgrade én redesign van het forum. Met trots kondigen we de eerste Release Candidate aan, die we publiekelijk ter beschikking stellen om getest te worden.

Link: https://test-goztow.userbase.be/forum/ - Inloggen kan met je accountgegevens van het forum, indien je account reeds bestond dd. 01/06/2022.

Belangrijkste features:
- Upgrade naar de laatste nieuwe phpbb-versie
- Twee nieuwe styles:
* UB Modern - Een moderne, anno 2022, meer gericht op design. Beschikbaar in 'Light' en 'Dark' modus (maan/zon bovenaan)
* UB Classic - Een klassiek ontwerp, gefocused op content
* Via het gebruikerspaneel kan je tussen de twee wisselen. https://test-goztow.userbase.be/forum/ucp.php?i=165
- Tapatalk support - BETA - Dit is nog niet echt getest, graag feedback !
- Automatische media embedding
- Mentions - Het vermelden van iemands naam met de gekende @<nickname> notatie. De gebruiker krijgt dan een Forum notificatie.

Daarnaast zijn we nog op zoek naar assistentie bij het maken van logo's maken voor de subfora en/of de CSS optimalisatie. Deze dienen in een gelijkaardige stijl te zijn zoals we ze nu hebben voor het "interne providers" forum op het forumoverzicht. Indien je dit wel aanspreekt en je wat tijd hebt, stuur gerust je voorstellen en/of logo's via PB naar mij, of post ze hier op het forum. De logo's moeten 192x192 pixels groot zijn.

De homepage willen we nog wat restylen of herdenken. Dat is gepland voor de heel nabije toekomst, Ideeën zijn zeker welkom !

We vragen graag feedback voor alle types verbeteringen. Dat kan gaan van het wijzigen van font kleuren om bepaalde elementen leesbaarder te maken tot het verplaatsen van bepaalde elementen om minder plaats te verliezen of het suggereren van nieuwe / extra forum features. Je mag deze allemaal posten in dit topic.

We nemen alle suggesties in overweging, in de mate van het (technische) mogelijke en naargelang deze compatibel zijn met onze visie van Userbase. Ideeën worden op prijs gesteld, maar er is geen garantie dat we alles weerhouden natuurlijk.

De forum categorieën zelf worden in de nabije toekomst ook eens tegen het licht gehouden, maar dat is voor een ander, toekomstig, topic.

De Userbase crew
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Mooi! :thumbs:

Wel effe wennen. 8)

Dit topic verschijnt (nog?) niet in de release candidate... :wink:

In Dark Mode is er nog een opvallende witte balk beneden.
Zou dit ook in "Dark" kunnen?

Afbeelding

Is de acherliggende database gesynchroniseerd?
Kunnen we met andere woorden beide versies simultaan gebruiken?

Edit: Het is een snapshot zo te zien.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Het gaat inderdaad om een snapshot. Geen syncronisatie, we willen nu vooral de software goed krijgen, en als dat er is upgraden we de productie database ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Ordon, die bar wordt nu ook mee "dark".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Knap werk!

De "modern" versie vind ik persoonlijk te weinig overzichtelijk omdat alle berichten teveel in dezelfde kleur (wit) staan en het moeilijker is om te zien waar een bericht begint of stopt. De classic versie is op dat vlak iets beter, ook quotes worden er duidelijker weergegeven.

Als je de dark mode bij "Modern" activeert zijn de quotes veel duidelijker maar blijft het probleem van de overgang tussen posts.

Alles ziet er wel moderner uit en het werkte allemaal supersnel. Waarschijnlijk door minder gebruikers.

Het startscherm in modern is vrij omvangrijk waardoor je wel veel moet scrollen. Geen probleem want ik gebruik het zelf amper. Het belangrijkste scherm is het overzicht van de lopende/courante topics.

Leuk om te zien hoe UB evolueert!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: De "modern" versie vind ik persoonlijk te weinig overzichtelijk omdat alle berichten teveel in dezelfde kleur (wit) staan en het moeilijker is om te zien waar een bericht begint of stopt. De classic versie is op dat vlak iets beter, ook quotes worden er duidelijker weergegeven.
We hebben gediscussieerd over moderne layouts.
De modern is een beetje zoals netweters, groot met veel wit tussen, en zeer lage information density (4-5 topics per page in het "new posts" view, bv; en geen indicatie van het forum waarin de new post staat).
De meer technische ITers waren geen grote voorstanders van lage information density, maar modernere jonge users zien dat blijkbaar graag.
Daarom hebben we nog altijd de meer klassieke stijl, want ik kan me voorstellen dat sommige anciens onder ons dat moderne wit maar matig zullen apprecieren ;-)
Voor ieder wat wils, zeg maar :-)

Er zullen nog wel wat "kinderziektes" inzitten, want iedereen gebruikt het forum anders en let op andere dingen.
Dus melden maar.

En ja, het is een snapshot beta, waarop we de software upgrade en tegelijk layout upgrade testen (trust me, we lopen redelijk wat versietjes achter op alle niveaus).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goztow schreef:Ordon, die bar wordt nu ook mee "dark".
Dank je!!

Ik heb mijn instelling al gevonden: :-D
  • UB modern
  • en Dark Mode
Echt schoon gemaakt vind ik.
Klaar om in productie te zetten. 8)

Afbeelding

Afbeelding

De sponsors hun logo komt niet zo geweldig door in Dark Mode, vind ik.
Afin, aan hen om te bekijken of een separaat "Dark Mode logo" iets is natuurlijk.

Alvast ook dank aan de sponsors!!
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Ziet er goed uit!

Ik zou Starlink ook als aparte provider toevoegen, voor velen kan dit nl. een goed alternatief zijn als ze afgelegen wonen zonder 4-5G en brak DSL signaal.
Internet = Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered /
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier loopt iets mis op de smartphone.
Sommige zaken staan buiten het beeldscherm.
Browser: Opera

Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Heb je dat op beide styles? Heb je dat op de bestaande userbase?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Met UB Classic is alles normaal.
Net als met de "oude" bestaande versie dus.

Het ligt dus aan de UB Modern...

Afbeelding
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

ik vond het logo van EDP onderaan in het dark theme niet perfect dus heb ik enkele alternatieven gemaakt.

origineel .xcf bestand met lagen (denk dat dit formaat native gimp is, daar heb ik het ook snel ingemaakt, eerste keer ik het programma gebruikt dus het kan vermoedelijk beter)
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpnet_red.xcf
gebaseerd op: https://www.edpnet.be/assets/images/20/ ... et_red.svg
Afbeelding

logo van EDP met donkergrijs van het darktheme als achtergrond.
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpn ... ark_BL.png
Afbeelding

logo van EDP met donkergrijs van het darktheme als achtergrond met wit achter de letters EDP.
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpn ... ark_BW.png
Afbeelding

Deze zouden in principe op eender welke achtergrond moeten werken (zolang dit maar niet puur zwart is of het rood van EDP)
logo van EDP met transparant als achtergrond.
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpn ... all_TL.png
Afbeelding

logo van EDP met transparant als achtergrond met wit achter de letters EDP.
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpn ... all_TW.png
Afbeelding

Blijkbaar kan ik niet direct linken (en nergens onmiddellijk een hotlink optie in het plesk panel/direct admin van vimexx gevonden...)
Dus even aan pagina met voorbeelden: https://images.cyberbug.eu/ub/ub_edp.html
https moest aanstaan voor men subdomains :p

ik had ook even naar het logo van fusiontek gekeken maar dit lijkt een jpg zonder transparency layer te zijn.
ook nog vermelden fusiontek.be redirect naar office-it.be ik moest via archive.org gaan om de oude site en file te vinden
https://web.archive.org/web/20100413223 ... iontek.be/
Laatst gewijzigd door cyberbug 17 jul 2022, 23:00, in totaal 1 gewijzigd.
Greetz cyberbug

Afbeelding
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 67 keer

Bericht

Ik had graag op de pagina "Forumoverzicht":
- datum laatste bericht zodat ik niet eerst de categorieën moet openklikken
- er minder verloren witruimte is zodat ik minder lang moet scrollen door vb meer dan 3 kolommen en/of inhoud kleiner in te stellen

(en BASE onder Internet Provider naar het "Ter ziele gegane providers" want mensen gebruiken dit verkeerdelijk voor mobiele telefonie :oops:)

Voor de rest ben ik wel fan van de nieuwe lay-out. :-D
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
cyberbug
Premium Member
Premium Member

Bericht

JoskeVermeulen schreef:Ik had graag op de pagina "Forumoverzicht":
om een overzicht van nieuwe berichte te krijgen klik ik op het userbase logo helemaal links bovenaan.
Dan kom je op: https://test-goztow.userbase.be/forum/s ... d=newposts
dat vind ik overzichtelijker voor de laatste berichten.
Greetz cyberbug

Afbeelding
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 67 keer

Bericht

Hier gebruik ik zelfs https://userbase.be/ voor de recentste berichten wat compacter en persoonlijk aangenamer is vanwege het minimaal scrollen / aantal kliks. Dit bestaat (nog?) niet op de nieuwe maar als dit er zou zijn, dan maakt de indeling verder op het Forumoverzicht (incl jouw link) me eigenlijk niet veel uit.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

- er minder verloren witruimte is zodat ik minder lang moet scrollen door vb meer dan 3 kolommen en/of inhoud kleiner in te stellen
Dat is idd een issue bij de moderne layout: veel minder information density (zoals ik al zei hierboven); het ontbreken van de datum is daar een deel van.
Modernere layouts zijn blijkbaar graag zuinig met informatie te geven aan de user (kijk maar naar Windows: de moderne settings pages vs het oude control panel).
Je zal ook zien dat de "new posts" pagina in modern niet vermeld in welk forum de new post te vinden is (en hij toont er ook maar 5-6 per pagina, in vgl met de bijna 14 van de oude layout).
Wil je veel info, dan raad ik de classic layout aan.
JoskeVermeulen schreef:Hier gebruik ik zelfs https://userbase.be/ voor de recentste berichten wat compacter en persoonlijk aangenamer is vanwege het minimaal scrollen / aantal kliks. Dit bestaat (nog?) niet op de nieuwe maar als dit er zou zijn, dan maakt de indeling verder op het Forumoverzicht (incl jouw link) me eigenlijk niet veel uit.
Nee, op die pagina wordt nog gezweet, want dat was blijkbaar een plugin (iirc) waar we nu wat last mee hebben, met de upgrade.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Ken schreef:Ziet er goed uit!

Ik zou Starlink ook als aparte provider toevoegen, voor velen kan dit nl. een goed alternatief zijn als ze afgelegen wonen zonder 4-5G en brak DSL signaal.
Hallo, de forumcategorieën gaan we in een volgend stadium nog eens tegen het licht houden. Maar alvast bedankt voor de suggestie!
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

cyberbug schreef: Deze zouden in principe op eender welke achtergrond moeten werken (zolang dit maar niet puur zwart is of het rood van EDP)
logo van EDP met transparant als achtergrond.
https://images.cyberbug.eu/ub/logo_edpn ... all_TL.png
Afbeelding

ik had ook even naar het logo van fusiontek gekeken maar dit lijkt een jpg zonder transparency layer te zijn.
ook nog vermelden fusiontek.be redirect naar office-it.be ik moest via archive.org gaan om de oude site en file te vinden
https://web.archive.org/web/20100413223 ... iontek.be/
Dank je wel voor het edpnet logo, dat ik heb overgenomen! Even ctrl-f5'en als je het niet zou zien ;).

Wat fusiontek betreft, dit is momenteel wanted behaviour in afwachting van een eigen fusiontek website.

(en BASE onder Internet Provider naar het "Ter ziele gegane providers" want mensen gebruiken dit verkeerdelijk voor mobiele telefonie :oops:)

Voor de rest ben ik wel fan van de nieuwe lay-out. :-D
Datum laatste bericht toegevoegd. Zonder extra scroll ruimte ;).

Minder verloren witruimte wordt moeilijk. Misschien is UB classic iets meer voor jou als je het liever wat compacter hebt?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

Is er een mogelijkheid om alle recente berichten te zien te krijgen in deze 4.0 website?
Dat is hoe ik dit forum voornamelijk gebruik.

Heb het nog niet gevonden voor de moderne noch voor de classic lay-out.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Die staan gewoon in de snelle links. https://test-goztow.userbase.be/forum/app.php/rt
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

Goztow schreef:Die staan gewoon in de snelle links. https://test-goztow.userbase.be/forum/app.php/rt
Amai, er domweg overgekeken. Maar klopt het ook dat ik deze snelle link niet terug vind in de 'moderne' stijl?
(er staat nu enkel j berichten, nieuwe berichten, ongelezen berichten, onbeantwoorde ontwerpen en actieve onderwerpen)

Of hoe geraak ik er daar aan, aan recente onderwerpen in modern? (zonder via jouw link te gaan)

Kan dan ook beter de poll beantwoorden over welke stijl we zullen gebruiken. Op dit moment classic, louter door deze functionaliteit.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Ik heb de indruk dat Tapatalk beter werkt dan op de huidige versie ;)
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Belgissschenaap schreef:
Goztow schreef:Die staan gewoon in de snelle links. https://test-goztow.userbase.be/forum/app.php/rt
Of hoe geraak ik er daar aan, aan recente onderwerpen in modern? (zonder via jouw link te gaan)
Op het forumoverzicht -> snelle links -> recente onderwerpen

Om één of andere duistere reden verdwijnt de link als je doorklikt, ik ga dat bekijken zodat die blijft staan.

Devilkin, werken de "custom mods" ook op tapatalk? Bijvoorbeeld de bedankjes?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Goztow schreef: Devilkin, werken de "custom mods" ook op tapatalk? Bijvoorbeeld de bedankjes?
Nope, maar vroeger ook niet, dus dat is "normaal"
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Belgissschenaap schreef: Of hoe geraak ik er daar aan, aan recente onderwerpen in modern? (zonder via jouw link te gaan)
Recente onderwerpen link blijft nu wel in de lijst staan.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

De release candidate lijkt me nu wel de finale versie te naderen. Ik heb het probleem in opera kunnen herproduceren maar:
- het is niet echt een storend probleem aangezien de functionaliteit ongewijzigd blijft
- ik zie niet meteen de oplossing

dus die gaat niet gefixed worden voorlopig.

BertG3 heeft de ontbrekende afbeeldingen voor de verschillende fora gemaakt, waarvoor een dikke merci!

Next steps is dat we een nieuwe virtuele machine aan het opzetten zijn voor de productie, dus dat deel moet afgewerkt worden alvorens we de upgrade van userbase kunnen doen. Ik verwacht ergens in de maand augustus de overgang te kunnen maken.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 71 keer

Bericht

• Die smilies lijken me wel wat gedateerd...
  • Ik zie onder de snelle links (linksboven) een link naar "Recente onderwerpen".
    Ik wil de lijst overlopen en lezen wat mij interesseert.
    Is het mogelijk om nadien alle ongelezen berichten uit die lijst met één klik te markeren als gelezen zodat ik bij mijn volgende bezoek aan de "Recente onderwerpen" direct zie als er nieuwe berichten zijn?
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

De smilies zijn vintage :angel:

Voor recente onderwerpen kan je hier selecteren om enkel de ongelezen te zien https://test-goztow.userbase.be/forum/u ... &mode=view
Flippi
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Is niet echt een oplossing voor wat ik zoek, maar het zal een beperking van phpBB zijn denk ik.
Ik wil de berichten in het overzicht met "recente onderwerpen" die mij niet interesseren markeren als gelezen zonder ze allemaal één voor één te moeten openen.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Je kan naar subfora gaan en die markeren als gelezen. Dat zal de beste workaround zijn, denk ik.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad en daar dan "Markeer onderwerpen als gelezen" aanklikken.
Maar een "Markeer onderwerpen als gelezen" kan niet op de pagina met "Recente onderwerpen"?
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Phpbb heeft zover ik weet geen functie om manueel een onderwerp als gelezen te markeren. Enkel een subforum of alles.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Dizzy schreef:De "modern" versie vind ik persoonlijk te weinig overzichtelijk omdat
Vooral het categorie overzicht is waardeloos wat mij betreft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In beide versies is er weinig overzicht van waar welk bericht nu net begint/eindigt omdat er geen verschil in achtergrondkleur is. Dit zal snel veel verwarring veroorzaken omdat inhoud van één post gezien wordt als behorende bij een andere.

Het switchen tussen dark en gewone versie kan best ook in classic via een button ipv in het menu te moeten duiken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Dat is nu misschien heel persoonlijk maar ik heb echt geen probleem om twee posts onder elkaar te onderscheiden.
cyberbug
Premium Member
Premium Member

Bericht

Bij mij is het onderscheid in beide moderne thema's ook niet echt een probleem. ik denk dat dit vooral een kwestie van gewoon worden zal zijn.
(en ik heb dan nog lichte vorm van kleurenblindheid waardoor ik bepaald tinten groen en grijs slecht van elkaar onderscheid)

Wat ik wel heb gemerkt in het modern thema (zowel licht en donker) is dat als je uitzoomt naar 90% of kleiner heel de layout om zeep gaat en de posts nog meer plek innemen ipv minder... (ik vermoed dat dit aan het thema zelf ligt en niet simpel met CSS kan worden aangepast)
Afbeelding
Greetz cyberbug

Afbeelding
EotT
Crew support
Crew support
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 153 keer

Bericht

Dat is gemakkelijk met css op te lossen:

Code: Selecteer alles

.post .inner{
    display: flex;
}
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goztow schreef:Dat is nu misschien heel persoonlijk maar ik heb echt geen probleem om twee posts onder elkaar te onderscheiden.
Kan inderdaad zijn want niet iedereen heeft een even goed zicht maar toch, wit op wit is gewoon veel minder te onderscheiden dan de blauw/wit afwisselende kleuren van het huidig design. Nu moet je echt gaan kijken naar begin/einde van een bericht terwijl dat anders al duidelijk was door het kleurverschil. Dat geldt trouwens ook voor quotes. Door het kleurverschil is direct duidelijk dat het om een quote gaat. Ook komt het vaak voor dat mensen fout quoten en het een rommeltje wordt, zonder kleurverschil wordt dat dan de standaardsituatie.

Misschien is het een goed idee om dat via het menu/voorkeuren te laten aanpassen, dan kiest iedereen zelf wat het duidelijkst voor zichzelf is?
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

EotT schreef:Dat is gemakkelijk met css op te lossen:

Code: Selecteer alles

.post .inner{
    display: flex;
}
Geïmplementeerd en inderdaad: fixed! :beerchug:
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Dizzy schreef:Het switchen tussen dark en gewone versie kan best ook in classic via een button ipv in het menu te moeten duiken.
Heb nu net een oplossing geïmplementeerd die toelaat om heel snel tussen styles te switchen.