Apple Pay bij Belfius !

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

14/07/2022 - Apple Pay beschikbaar voor Belfius klanten - Voorlopig enkel nog kredietkaarten, bankkaarten binnenkort.

Beste klant

Uw drankjes tijdens een avondje uit? Dat unieke paar schoenen via uw favoriete webshop? Goed nieuws: voortaan kan u contactloos betalen met Apple Pay! Veilig met alle Apple-toestellen die u dagelijks gebruikt.

Apple Pay, dat is:

makkelijk, snel, veilig betalen
gratis
in winkels, apps, online
wereldwijd
met al uw Apple-toestellen : iPhone, Apple Watch, iPad en Mac

En nu snel uw kaart(en) toevoegen...

Voeg uw kredietkaart(en) toe via uw Belfius-app en u bent vertrokken. Binnenkort zal dit ook mogelijk zijn voor uw betaalkaarten. Zodra dit kan, krijgt u zeker nog een seintje.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Voor zover ik begrepen heb, valt de gratis rekening uit de boot.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:Binnenkort zal dit ook mogelijk zijn voor uw betaalkaarten. Zodra dit kan, krijgt u zeker nog een seintje.
Dit is wel een belangrijke en verwijst volgens mij naar de aanpassing in iOS ivm. de ondersteuning van Bancontact.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Klopt, Bancontact wordt ondersteund en dat is nieuw. Tot nu is het altijd via Maestro/Mastercard/Visa.

Dat wil vooral zeggen dat Apple Pay veel bruikbaarder zal worden bij Colruyt. :-)

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Waarom is het nu niet bruikbaar bij Colruyt? Ik betaal er veel met Apple Pay (als Maestro)
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Vaganzza schreef:Klopt, Bancontact wordt ondersteund en dat is nieuw. Tot nu is het altijd via Maestro/Mastercard/Visa.
BC zal later dit jaar ondersteund worden. Nu nog niet.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 388 keer
Provider

Ik betaal via Xtra app (en b2b waardebonnen)

Gewoon QR code voor overladen kar en klaar is kees.

Gaat véél sneller dan bij gadget guy people en hun aiwatches.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cyberbozzo schreef:Waarom is het nu niet bruikbaar bij Colruyt? Ik betaal er veel met Apple Pay (als Maestro)
Ja het werkt idd als je Maestro hebt ,maar de kaarten van de Fortis groep werken er dus niet meer sinds de overstap op Visa Debit.
satsurfer schreef:Ik betaal via Xtra app (en b2b waardebonnen)
Weeral wat extra's. Bovendien is betalen via Apple Watch het gemakkelijkste waar ik ooit al mee betaald heb (en dat werkt zo goed als overal, alleen de juiste kaart nodig).

Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 548 keer
Provider
Te Koop forum

Vraagje aan de kenners, aangezien enkel de kredietkaarten ondersteund worden voorlopig (Belfius) moet je dan aan de kassa vragen om met Visa te betalen of gaat auto met ApplePay … ?

Ik vermoed dat ik dus nog steeds tegen de kassa medewerker moet zeggen dat het met visa is ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ivm kredietkaart die je gebruikt voor Apple Pay, moet de terminal gewoon Mastercard of Visa ondersteunen (staat meestal op vermeld met een stikker). Ik moet meestal alleen maar zeggen dat ik met de kaart of contactloos wil betalen en de terminal neemt het automatisch aan.

Bij debetkaarten moet je Maestro hebben momenteel, maar dat zal dus binnenkort ook met Bancontact zelf mogelijk worden. Dat opent weer meer mogelijkheden, zoals bv de Fortis kaarten die opnieuw bruikbaar zullen worden in de Colruyt bv.

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Sasuke schreef:Vraagje aan de kenners, aangezien enkel de kredietkaarten ondersteund worden voorlopig (Belfius) moet je dan aan de kassa vragen om met Visa te betalen of gaat auto met ApplePay … ?

Ik vermoed dat ik dus nog steeds tegen de kassa medewerker moet zeggen dat het met visa is ?
Dat hangt af van winkel(keten) tot winkel(keten).
Sommige kassasoftware herkent automatisch het kaarttype(meeste internationale ketens H&M, Ikea, Starbucks,...maar ook mijn plaatselijke frituur)
Sommige hebben 1 voorkeur en voor iets anders moet de kassamedewerker(of bij de zelfscan) expliciet kiezen(eg. Delhaize)
Sommige aanvaarden Visa/Mastercard(ongeacht Debit/Credit/Prepaid) gewoon niet(Colruyt)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 388 keer
Provider

Vaganzza schreef:
satsurfer schreef:Ik betaal via Xtra app (en b2b waardebonnen)
Weeral wat extra's.
Je hebt er ook de kortingbonnen bij hé...je moet sowieso je xtrakaart laten scannen. Via app of kaart.
Niet nadenken wat te zeggen....

Soit, als het volgens jou sneller gaat met Apple pay, so be it.

Payconiq en consoorten...I prefer ordinary banccard.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

cyberbozzo schreef:Waarom is het nu niet bruikbaar bij Colruyt? Ik betaal er veel met Apple Pay (als Maestro)
Veel Colruyt betaalterminals zijn Bancontact-only uit gierigheidsredenen. Blijkbaar heb jij geluk dat die in jouw winkel (allemaal?) ook Maestro ondersteunen. Maar dit is hit-and-miss. In mijn Colruyt winkel - in een stad - iig niet.
Vaganzza schreef:Ja het werkt idd als je Maestro hebt ,maar de kaarten van de Fortis groep werken er dus niet meer sinds de overstap op Visa Debit.
Bij de winkel hier werkt het niet met Maestro en dus ook niet met Apple Pay. Nu, laatste keer dat ik er geweest ben en het getest heb dateert van eind vorig jaar, dus het kan zijn dat dit niet meer actueel is, maar dan moet het toch recent veranderd zijn. Ik kom niet veel in Colruyt, als ik per se een throwback-ervaring naar de jaren 90 wil beleven ga ik wel eens een VHS gaan huren bij een videotheek, ik moet daarvoor niet naar Colruyt gaan.

heist_175 heeft gezegd dat er in elke winkel wel minstens 1 terminal is die Maestro ondersteunt, maar zolang je niet weet aan welke kassa die staat ben je er niet veel mee (en als die kassa dicht is helemaal niet).
Sasuke schreef:Vraagje aan de kenners, aangezien enkel de kredietkaarten ondersteund worden voorlopig (Belfius) moet je dan aan de kassa vragen om met Visa te betalen of gaat auto met ApplePay … ?
De grote meerderheid van de terminals, zeker degene die zelfstandig zijn en waar de kassierster het bedrag manueel intikt, vragen via PSE een lijst van betaalschema's op die ondersteund worden door het betaalinstrument en kiezen daaruit ene die de terminal ook ondersteunt (ifv voorkeur), of proberen gewoon alle applicaties die ze ondersteunen uit (ook ifv voorkeur) tot er ene is die effectief op het betaalinstrument staat. Dus hier heb je nooit een probleem zolang de terminal het betaalschema ondersteunt, als de terminal bv Visa Debit ondersteunt zal dat matchen met het Visa Debit betaalinstrument.

Er zijn een klein aantal terminals, altijd gekoppeld aan een POS, die vanuit de POS een voorselectie krijgen van labels voor een bepaalde betaaltransactie. Hier is er vaak een onderscheid tussen Bancontact en de rest. Voor kredietkaarten moet de kassierster dan specifiek kiezen voor de optie kredietkaart. Een bekend voorbeeld hiervan is Delhaize waar er een knop is voor Bancontact en een knop voor kredietkaarten (waar ook Maestro onder valt), ook op de self-checkout is dit zo. De terminal zal ifv daarvan dus bepaalde applicaties niet aanvaarden, ook al is die applicatie geconfigureerd op de terminal. Ook Apple Pay betalingen werken dan enkel indien men kiest voor kredietkaart.

Waarom men dit laatste onderscheid nog steeds toepast is mij onbekend. Voor interne boekhouding is het niet nodig want de POS krijgt van de terminal uiteraard feedback over het gebruikte betaalschema. Ik vermoed dat dit een overblijfsel is uit het tijdperk dat men nog (verschillende) toeslagen aanrekende voor het gebruik van kredietkaarten, men moest dan op voorhand kunnen aanduiden dat het een kredietkaart ging zijn zodat de POS de juiste toeslag kon aanrekenen. Men moest dan ook een voorselectie van labels naar de terminal sturen om te vermijden dat die een kredietkaart zou aanvaarden voor een "Bancontact"-transactie waarbij de toeslag niet aangerekend werd. Maar sinds half 2018 zijn zo'n toeslagen illegaal dus vandaag de dag is de geprogrammeerde toeslag altijd 0 EUR of 0% waardoor het in de praktijk overbodig geworden is om voorselecties te maken, evenwel blijft de functionaliteit nog steeds in het systeem zitten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

satsurfer schreef: Je hebt er ook de kortingbonnen bij hé...je moet sowieso je xtrakaart laten scannen. Via app of kaart.
Het is dus zo dat je die code 1x laat inscannen en je die daarna niet meer moet bovenhalen, zoals om je kortingen te krijgen? Zo ja, kan ik het begrijpen.
satsurfer schreef:Soit, als het volgens jou sneller gaat met Apple pay, so be it.

Payconiq en consoorten...I prefer ordinary banccard.
Door alles met Apple Pay te kunnen doen, zit bij mij wel alles op 1 overzicht bij de kaarten. Dat is omdat ik er Curve tussen gestoken heb. Het zouden er dus 2 worden mocht bancontact toegevoegd worden, zonder een andere app zoals die van de Colruyt.

Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Dat klopt. Je scant je xtra kaart in voor de kortingen. Diezelfde scan zal ook toelaten om met xtra kaart te betalen.
1 maal scannen en terug in portefeuille of gsm wegsteken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

CCatalyst schreef: 16 jul 2022, 01:09 De grote meerderheid van de terminals, zeker degene die zelfstandig zijn en waar de kassierster het bedrag manueel intikt, vragen via PSE een lijst van betaalschema's op die ondersteund worden door het betaalinstrument en kiezen daaruit ene die de terminal ook ondersteunt (ifv voorkeur), of proberen gewoon alle applicaties die ze ondersteunen uit (ook ifv voorkeur) tot er ene is die effectief op het betaalinstrument staat. Dus hier heb je nooit een probleem zolang de terminal het betaalschema ondersteunt, als de terminal bv Visa Debit ondersteunt zal dat matchen met het Visa Debit betaalinstrument.

Er zijn een klein aantal terminals, altijd gekoppeld aan een POS, die vanuit de POS een voorselectie krijgen van labels voor een bepaalde betaaltransactie. Hier is er vaak een onderscheid tussen Bancontact en de rest. Voor kredietkaarten moet de kassierster dan specifiek kiezen voor de optie kredietkaart. Een bekend voorbeeld hiervan is Delhaize waar er een knop is voor Bancontact en een knop voor kredietkaarten (waar ook Maestro onder valt), ook op de self-checkout is dit zo. De terminal zal ifv daarvan dus bepaalde applicaties niet aanvaarden, ook al is die applicatie geconfigureerd op de terminal. Ook Apple Pay betalingen werken dan enkel indien men kiest voor kredietkaart.
Aanvulling obv EU-verordening 2015/751, deze geeft consumenten het recht om te betalen met het schema dat ze verkiezen, voor zover hun kaart dit betaalschema ondersteunt en de handelaar het aanbiedt. In dit geval geldt de voorkeur van de consument dus ipv die van de handelaar die niet langer Bancontact oid mag opleggen.

Bij de typische grijze bakjes moet je op CORR drukken vooraleer je je kaart aanbiedt. Vervolgens bied je je kaart aan en krijg je de keuze. Je maakt je keuze en biedt de kaart daarna nog eens aan om te transactie te voltooien. Voorbeeld van het keuzemenu voor een standaard BNPPF kaart waarbij de kaart en de handelaar Bancontact en Visa Debit ondersteunen:

Afbeelding

(geen idee waarom Bancontact 3 keer als keuze staat - er staat maar 1 Bancontact applicatie op de kaart)

EDIT: blijkbaar nog een bug die ze eruit moeten halen want met dezelfde kaart bij een gelijkaardige terminal geprobeerd en daar was het plots 3x Bancontact en 2x Visa Debit :-) keuze wordt wel correct gerespecteerd
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

https://www.belfius.be/about-us/dam/cor ... 202022.pdf

Ook Bancontact nu beschikbaar bij Apple Pay!

(alhoewel het bij mij niet lukt om het toe te voegen... Ik zit met een Pulse rekening, maar er staat nergens beperking in die press release...)

EDIT: aan de reacties op Twitter te zien, moet je dus een betalende rekening met kredietkaart hebben om het ook met debetkaart werkend te krijgen...
Twitter: https://twitter.com/Belfius/status/1572228655366938627

vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Hier zonder problemen kunnen toevoegen. De kaart is een combo Bancontact + Maestro.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb je ook een kredietkaart of heb je Pulse qua pakket?

vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Vaganzza schreef: 21 sep 2022, 09:21 Heb je ook een kredietkaart of heb je Pulse qua pakket?
Zo'n beats pakket.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Betalend pakket dus. Het gratis Pulse pakket valt blijkbaar uit de boot

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Zelfde bij KBC hoor: daar is Apple Pay ook enkel beschikbaar als je een Plusrekening hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”