Wat zijn je fascinaties?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Hoi, Graag had ik wel is gehoord wat de leden hier doen fascineren.
Soms hoor ik wel is rare obscure dingen!

Mijn fascinatie sinds kind is verlichting, ik vindt oude industriële / commerciële verlichting fascinerend.
Dingen zoals oude Neon verlichting, oude TL verlichting, noodverlichting types.

Alsook technologie uit de jaren 70 tot 90. Dingen zoals bakeliet schakelaars, oude zekeringkasten.

Ik was overlaatst nog in Kemmelberg's Commando bunker uit de koude oorlog periode, een schattenkamer van oude technologie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat zijn jou fascinaties? Lijkt me wel is leuk om te horen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Niet echt fascinatie, maar altijd mooi om te zien: The Repair Shop. Wat daar vaak aan juweeltjes passeert, niet normaal.
Computer(k)nul
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De complexiteit van "iets laten werken" met beperkte resources. Bv hoe in de jaren '80 computerspelletjes soms bewust gebruik maakten van een hardware bug voor bepaalde functionaliteit. Wat overigens vandaag de dag voor problemen zorgt bij een emulator die diezelfde hardware bug uiteraard niet heeft :)
Hoe men met CGA kaarten handig gebruik maakte van composite mode om toch meer dan 4 kleuren tegelijk te kunnen weergeven.

Lampen boeien me trouwens ook, we hebben op het werk een oud magazijn gekocht waar je nog allerlei antieke TL-lampen (starterloze T12's met zo'n korrelige metalen strip aan de buitenkant, 640 lichtkleur ipv 840 omdat die sneller "warm" zijn,...) tegenkomt. Hoewel kapotte lampen sowieso geretrofit worden door LED tubes heb ik me toch al verdiept in hoe en waarom die dingen werkten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik heb wel een fascinatie voor treinen en slangen. Beiden kronkelen in een lange "rij". :angel:

Bij treinen is het in feite ongelofelijk hoe zo'n gewichten met gladde wielen op gladde sporen toch kunnen rijden zonder problemen. Ook de ganse organisatie erachter is gewoon gigantisch.

Slangen zijn in feite ook zo van die rare wezens, maar o zo krachtig. Alleen al het feit hoe ze zich voortbewegen, is magnifiek.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Vaganzza schreef:Ik heb wel een fascinatie voor treinen
Soms wou ik dat ik met zo'n railbike gewoon eens wat sporen kon verkennen... Waar zou deze vertakking naar toe leiden? Veel zal wel online terug te vinden zijn, maar toch...
Computer(k)nul
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Van kindsbeen was ik al gefascineerd door elektronika. Wou ook graag elektronika studeren in de lokale vakschool hier maar volgens het PMS was ik te zwak voor wiskunde.
Dan maar gekozen voor 'handel' als technische opleiding en later maatschappelijk assitent geworden.

Dus nu ben ik gefascineerd door de binnenkant van alles wat met elektronica - en in het bijzonder - multimedia te maken heeft.

Mijn eerste grote 'overwinningen' waren - en het klinkt misschien belachelijk - het inpluggen van HDD's in desktops, het vervangen van grafische kaarten , vervangen van geheugenmodules edm.

Defecte externe harde schijven, laptops, TV's, receivers, fototoestellen, enz. gaan niet weg voor ik ze gedemonteerd heb en eens gekeken heb naar de binnenkant. Met wat opzoekwerk probeer ik zo toch een klein beetje zicht te krijgen op de wijze waarop dit alles in mekaar zit en werkt.
Misschien belachelijk maar het intrigeert me.

Ook artificiële intelligentie is een fascinatie. Sluit uiteraard deels aan bij voorgaande.

Dus elektronika ... voor mij een beetje een gemiste roeping, zeker omdat ik in de 1° 3 jaren geen uitblinker was in wiskunde maar wel telkens geslaagd met de hakken over de sloot. Vanaf de 4es in de opleiding, was wiskunde voor mij niet het minste probleem meer ... Dus een gemiste kans.

Zie nu dat mensen die deze opleiding gevolgd hebben in combinatie met bv. een bachelor informatica, zeer begeerd zijn op de arbeidsmarkt.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:Zie nu dat mensen die deze opleiding gevolgd hebben in combinatie met bv. een bachelor informatica, zeer begeerd zijn op de arbeidsmarkt.
Wat let je om je in die richting om te scholen?
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik ben gefascineerd door vrouwen met grote... euh... longinhoud
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Treinen zijn niet echt een fascinatie, maar wel leuk om te zien soms dat zoveel mensen erdoor gefascineerd zijn.
Beroepsmatig werk ik aan omroepsystemen, leds en tft's op treinen. Het is dan leuk om te zien op youtube dat wereldwijd filmpjes gemaakt worden van systemen waaraan jij hebt gewerkt 8) En ook het testrijden en debuggen op de trein is leuk. Deed ik vroeger meer dan nu. Zelfs nog tekeningen gehad van kinderen die dan effectief aan het wachten zijn aan de poort voor de mensen die op de trein aan het werken zijn :-) Of 4x per dag door de kanaaltunnel met de Eurostar voor testritten. Zalig :-)

Mijn fascinaties zijn eerder bouwwerken, constructies en de grootsheid van ons heelal
Garpenlov schreef: Afbeelding
Ook één van onze oudjes blijkbaar. Cool 8)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Sinna schreef:
koenraaddeconinck schreef:Zie nu dat mensen die deze opleiding gevolgd hebben in combinatie met bv. een bachelor informatica, zeer begeerd zijn op de arbeidsmarkt.
Wat let je om je in die richting om te scholen?
Terechte bedenking maar ik werk in een ziekenhuis met niet altijd voorspelbare begin- en vooral eindtijden en het werk is nu eenmaal nog altijd prioritair. Ook i.f.v. het werk zijn er vaak bijscholingen na de uren. Dus altijd stipt en regelmatig aanwezig zijn op cursussen, zat er nooit direct in en idem voor de komende jaren. Er moet altijd maar meer gepresteerd worden met minder personeel.
Ook in de zorg worden kostenefficiëntie, rendabiliteit, productiviteit, kwalitseisen alsmaar belangrijker.

Eerlijk gezegd, ik word ook een jaartje ouder en heb na het werk ook graag nog wat vrije tijd.

Voor sommigen drogredenen maar voor mij is de belasting momenteel groot genoeg zo. Ik maak van 'multimedia' een hobby en sluit geenszins uit dat ik eens mijn pensioenleeftijd bereik, alsnog in deze richting probeer bij te benen ...
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier zie ik mezelf ook in destijds, altijd gefascineerd over hoe dingen werken als kind.
Altijd wel iets opengeschroefd zoals radio's, speelgoed, lampen of luidsprekers.
Gewoon om dat ik altijd wel wilde zien hoe zoiets werkt!
Helaas had ik destijds op het school meer naar auto mechanica gegaan omdat auto's me meer boeide in m'n late tienerjaren.
Eigenlijk had ik beter iets met elektronica of Engineering gedaan.

Maar ik heb tegenwoordig erg veel moeite om concentratie te houden voor nog iets nieuw te leren op 30 jarige leeftijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste jaren kijk ik veel naar youtube kanalen zoals Technology Connections of de oude serie "The secret life of machines"
https://www.youtube.com/watch?v=g1JlUcFKm5o
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij zijn 't vooral klassiekers zoals heelal en ruimtevaart, dino's en alles wat met IT te maken heeft.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mijn fascinaties? Eerlijk gezegd heb ik daar een probleem mee. Ik heb zoveel dingen die me echt kunnen doen stil staan en die me verwonderd kunnen doen kijken, welke mijn interesse wekt en waar ik meer wil van weten. En dan blijkt dat het mij mateloos stoort dat er mensen zijn die amper/geen interesses hebben.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Fascinaties? Zoals krisken zegt, er zijn zoveel interessante zaken maar als ik toch moet kiezen dan is de mens voor mij nog elke dag het meest fascinerende wezen, ik kan er naar blijven kijken en verrast worden, helaas in beide richtingen.

Mijn andere fascinaties zijn reizen al is dit naast natuur ook verbonden met mensen.

Mijn nieuwste fascinatie is fotografie. Begonnen als pure reisfotografie maar door er dieper op door te gaan ontdek ik nog dagelijks nieuwe dingen en andere manieren om iets in beeld te brengen. Wat vroeger een loutere registratie was, is nu eerder een kunstvorm en manier van expressie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Er zijn inderdaad veel dingen die me fascineren, daar net nog: een user hier die verbaasd is dat hij geweigerd wordt "omdat hij te veel overstapt", het fascineert mij dat mensen denken dat je oneindig rechten hebt bij een commerciele aanbieder.

Technisch vernuft fascineert mij meestal ook wel.
Doorzettingsvermogen ook, geduld ook, toewijding ook...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat lijkt meer iets voor de frustratie topic. :)

Maar over de eerdere post in verband met omweggetjes en hacks gebruiken om meer uit een toestel te halen.
Ik had een paar weken terug nog iets gelezen over de eerste crash bandicoot voor de PlayStation 1, die moesten een hack gebruiken om meer geheugen vrij te maken.

Was best een vergezochte omweg
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ivm hoe Crash Bandicoot voor de PS1 is gemaakt: (en welke hacks nodig waren...)
Voor meer van dit soort zaken kan je ook het channel van Coding sicrets.gaminghut cheken btw zij ontwikelden oa Bandicoot voor de ps3 en een heleboel games voor de megadrive...
Greetz cyberbug

Afbeelding
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Filmpjes van de Slo Mo Guys oa. Hoe dat een brand of ontploffing start, of de impact van een kogelpunt. Dat dingen zo zichtbaar worden die gewoon onzichtbaar zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”