NickG schreef:
Bij het lezen van die (toegegeven: summiere) info zie ik nergens dat ik moet kiezen tussen kinderen. Ik kan zoals ik het begrijp een energiegemeenschap oprichten met al mijn kinderen, en per kind kiezen hoeveel ik procentueel wil geven. Ook de elektriciteits leverancier staat hier toch volledig los van, aangezien het op niveau van Fluvius wordt geregeld?
Het gaat uiteraard niet uitsluitend over kinderen. Je kan delen met iedere persoon die aangesloten is bij eenzelfde energieleverancier.
Dat is dus al het antwoord op de laatste vraag. Fluvius faciliteert alleen het netgebruik en het tabblad zodat beide partijen hun energieleverancier toestemming kunnen geen om inzicht te krijgen in hun kwartierwaarden. Het loopt na de opstart dus wel degelijk via de energieleverancier. Fluvius levert onder normale omstandigheden geen elektriciteit aan particulieren. Fluvius is de netbeheerder en zal dan ook, zoals bij normaal netgebruik, zijn rekening, via de e-leverancier, doorsturen voor het netgebruik. Energiecomponent gaat via de e-leverancier.
Bij energiedelen is de rol van Fluvius beperkt tot de registratie van het energiedelen, controleren of alle partijen over een DM beschikken en dat bij iedere partij inzicht gegeven werd in de kwartierwaarden en de geregistreerde waarden doorgeven aan de beheerders (1) en e-leveranciers (2).
Op de dag van vandaag zijn er twee mogelijkheden tot energiedelen:
1. Gezamenlijke actieve producent(en) en afnemers binnen één gebouw(vanaf 1/1/2022)
2. Peer-to-peer verkoop buiten hetzelfde gebouw (vanaf 1/7/22). Momenteel slechts naar één persoon en buiten hetzelfde gebouw.
Fluvius schreef:Op dit moment kan je je energie wegschenken aan 1 andere partij via persoon-aan-persoonverkoop (met vergoeding gelijk aan 0 €). Het is nog niet mogelijk om aan verschillende personen je energie weg te schenken tenzij er een energiegemeenschap* wordt opgestart.
*Ten vroegste vanaf 1/1/2023 - delen tussen meerdere afnamepunten/injectiepunten pas vanaf 1/1/2024 .
Wanneer al je kinderen binnen hetzelfde gebouw dan jij woont kan het dus al. Maar ik denk dat dit eerder uitzondering dan regel is.
Fluvius schreef:Energiedelen is kosteloos, dit wil zeggen dat je gratis je energie deelt met anderen. Je kan ook een persoon-aan-persoonovereenkomst opstellen of vanaf januari 2023 deelnemen aan een energiegemeenschap waarbij je dan wel een vergoeding kan vragen aan de ontvanger(s). De verkoper en ontvanger bepalen onderling het bedrag voor de verkoop. Fluvius komt hier niet in tussen.
In de toekomst (vanaf 2023) zal energiedelen uitbreiden maar dat is nu nog niet van toepassing.
3. Energiegemeenschap van burgers
4. Hernieuwbare energiegemeenschap
Hier is telkens de tussenkomst van een rechtspersoon noodzakelijk.
Ik weet dat je inderdaad ook gewoon het geld dat je voor injectie krijgt kan verdelen, maar dit is gewoon toch makkelijker (want: gaat automatisch)?
Zie punt 1 en 2. Dat zijn de huidige beperkingen.
Automatisch gaat alleen het energiedelen nadat je via Fluvius een energiegemeenschap hebt aangemeld.
Wil je geld vragen voor de energie die je deelt zal je zelf een contract met de derde partij moeten opstellen, de prijs overeenkomen tussen de 2 partijen en maandelijks opvolgen of iedereen zich houdt aan de overeenkomst. Fluvius komt hier niet in tussen. Het energiedelen is maandelijks opzegbaar.
Samengevat, wat kan er nu al:
Eerste vereiste: Alle partijen hebben een digitale meter en alle partijen hebben dezelfde energieleverancier.
Tweede vereiste: netgebied dat valt onder Fluvius (Vlaams Gewest).
Zoniet stopt het al.
Is aan de eerste twee voorwaarde voldaan dan één van volgende mogelijkheden:
- Energiedelen binnen één gebouw.
- Peer-to-peer verkoop van één actieve actieve deelnemer tot één actieve deelnemer => gever aan nemer, altijd één.
- Delen met jezelf => verschillende EAN-nummers (locaties) op naam van dezelfde titularis.