Iedereen klaagt altijd van de hoge belastingdruk. Er word dan standaard vermeld dat de overheid meer dan 50% inpikt.
Dat klopt enkel : voor je loonsopslag op zich, eens je al meer dan 42360€ netto belastbaar verdient per jaar.
Dat klopt niet: als je, zoals zeer velen, daar nog onder zit
Dat klopt helemaal niet: voor je loon in zijn geheel, als je opslag krijgt in (een shift naar) alternatieve verloningen (cafetariaplan, ....)
Leuk grafiekje daarover (waarin, voor de gemiddelde aanslagvoet, nog geen rekening word gehouden met belastingverminderingen):
- 1.jpg
- (96.24 KiB) Nog niet gedownload
Bron:
http://www.andredecoster.be/wp-content/ ... kracht.pdf
Zoals je ziet geraakt een "normale werknemer" met moeite ooit aan 40% gemiddeld tarief
Anderzijds dragen de grootverdiener te weinig bij, Mijn idee:
-de belastingschijf van 50% marginaal tarief (en ook de anderen) mag gerust wel iets later pas starten
-voer maar een belastingschijf van 60,70 en 80% marginaal tarief in zodat de echt hoge lonen (100K+) uiteindelijk aan +50 en +60% gemiddeld tarief geraken
Er dient dan natuurlijk wel gesleuteld te worden aan wetgeving over schijnzelfstandigheid van grootverdieners. Iets waar nu reeds misbruik inplaatsvind.
didi79 schreef: maar haar gemiddelde aanslagvoet stijgt ook met bijna 2%
Gemiddelde aanslagvoet is leuk om bij te houden, je moet er echter niet te hard naar staren want dit is onderhevig aan:
-kinderen op zich + bij wie de belastingvrije som verrekend word
-woonbonus (en wanneer je die verliest, of na 10 jaar zakt
-giften
-dienstencheques
-aftrek dividenden
-aftrek 2e woonst
-je eigen opslag tov de indexering van de belastingsschalen
-het % gemeentebelasting dat al eens licht wijzigd
-opname verloven zoals onbetaald/ouderschapsverlof/tijdskrediet/....
-kinderopvang
-loonopslag (of afslag bij wisselen werkgever)
-wijziging inzake ja alternatieve verloningen (caferatiaplan/bedrijfswagen/maaltijdcheques/winstuitkering ipv bonus/....
-allerhande taksshifts en dienst gefaseerde effect doorheen de jaren
-....
Een praktijkvoorveeld, waarbij duidelijk word dat 2% fluctuatie nog weinig is.
AJ | Persoon A | Persoon B
2011 22,6 29,2
2012 25,7 29,7
2013
22,4 28,0 1 kind ten laste
2014 24,8
27,7
2015 18,9
18,0 2 kind ten laste + start woonbonus
2016 19,8
16,2
2017 24,7
16,4 3 kind ten laste
2018 27,2
12,3 B 1/2e jaar halftijds
2019
16,6 23,0 B halftijds
2020
18,8 17,0
2021
25,8 17,6
2022
26,1 16,0
Vet gedruk is bij wie de belastingvrije som voor kinderen verrekend is
ivob schreef:Ieder individu dus gelijk belast en iedere subsidie voor kinderen op de schop
Dat standpunt kan je innemen. Denk er wel even aan dat die volgende generaties moeten zorgen voor jou sociale zekerheid (pensioen, ziektekosten,...) en meer algemeen een blijvend goede samenleving om in te vertoeven.
Specifiek positief: Hoe lager de levensstandaard is van de gezinnen waarin kinderen opgroeien hoe slechter ook jou toekomstperspectief zal zijn.
Nog specifieker negatief: Als we jou voorstel doorvoeren stijgt de kans dat jij over +20 jaar overvallen word, een inbraak krijgt,... significant.
Wie denkt dat je met de combinatie van belastingvoordelen voor kinderen + kindergeld toekomt mag mij eens uitgebreid berekenen hoe die dat voor elkaar krijgt
ivob schreef:Gewoon de bruto ontvangen bedragen over het fiscaal jaar minus de afhoudingen doen, plus of min de eindafrekening inzake terugkrijgen/bijbetalen. Dat geeft een veel duidelijker beeld.
Klopt al zeker, behoudens wanneer er iets aan de bovenstaande lijst wijzigd (en dat is bijna altijd zo)
svermassen schreef:De bedrijfsvoorheffing wordt hervormt, maar de personenbelasting volgt niet in dezelfde trent.
Ok, maar :
-dat heeft geen enkel effect op je gemiddelde aanslagvoet waarover de topic gaat
-de bedrijfsvoorheffing was door de jaren heen net systematisch te hoog geworden. De wijziging zorgde er net voor dat de afrekening gemiddeld meer richting 0 ging.