Regering verlengt btw-verlaging op gas en elektriciteit tot einde van jaar

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

momenteel geen +artikel
tevens word sociaal tarief eveneens verlengd

https://www.hln.be/binnenland/regering- ... ~a15d1441/

Regering verlengt btw-verlaging op gas en elektriciteit tot einde van jaar
De regering verlengt de steunmaatregelen om de hoge energiefactuur te dempen tot eind dit jaar. Dat heeft premier Alexander De Croo aangekondigd op een persconferentie. Het gaat onder meer om het verlaagde btw-tarief van 6 procent en het sociaal tarief. Er is ook een regeling uitgewerkt voor mede-eigenaars, die tot nu uit de boot vielen.

Redactie 18-06-22, 20:13 Laatste update: 08:19

meer...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Vind het wel bizar dat de BTW op mazout niet omlaag gaat.. zeker wetende dat dit oudere mensen zijn in oudere huizen
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 262 keer

Bericht

icekiller2k6 schreef:Vind het wel bizar dat de BTW op mazout niet omlaag gaat.. zeker wetende dat dit oudere mensen zijn in oudere huizen
Oorspronkelijk zat mazout er zelfs niet tussen bij de eerste maatregelen. Is er finaal dan toch bij gekomen onder druk van Wallonië. De reden hiervoor is dat er procentueel meer inwoners daar met mazout verwarmen. Anders zouden deze uit de boot vallen en dat kon niet volgens enkele Waalse politici. In de eerste ronde was het ook een premie, dit lijkt in de velenging ook over een premie te gaan. Hier dus nooit sprake geweest van procenten. Wat de reden hiervan is, is mij niet duidelijk. Ik las wel dat die mensen pas ten vroegste vanaf september deze gaan ontvangen.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

@icekiller2k6
cfr info Muziekbos
voornamelijk op vraag van Wallonië (Waalse PS politici in de regering) werd deze "premie voor mazout" ingevoerd
Blijkbaar wordt er in Wallonië veel meer dan in Vlaanderen gebruik gemaakt van mazoutverwarming
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/18 ... atregelen/
In het kader van de recente maatregelen wordt deze premie wordt verhoogd van 200 naar 225 euro en kunnen er meer mensen/instellingen van gebruik maken
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/18 ... atregelen/
Ik heb destijds begrepen dat "Europa" geen "lage" BTW op mazout zou toelaten
https://www.knack.be/factcheck/factchec ... -verlagen/
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 774 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

De federale regering heeft meer schrik van de oppositie dan dat ze schrik hebben van een begrotingstekort. Hoe lang dat sprookje nog gaat duren, zal afhangen van de rente-ontwikkelingen.
Een domme beslissing, met een behoorlijke budgettaire impact. Dat geld hadden ze beter met een grotere focus uitgedeeld.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 483 keer

Bericht

icekiller2k6 schreef:Vind het wel bizar dat de BTW op mazout niet omlaag gaat.. zeker wetende dat dit oudere mensen zijn in oudere huizen
Dat is op zich wel te begrijpen.
Je kan mazout inslaan voor meerdere jaren. Ecologisch is dat ook een mindere oplossing.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Voor mij scheelt dat 12 euro per 3 maand. Dankzij de BTW verlaging betaal ik 48 euro minder per jaar. Of hoe je de burger blij maakt met een dode mus.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Jack Daniels schreef:Voor mij scheelt dat 12 euro per 3 maand. Dankzij de BTW verlaging betaal ik 48 euro minder per jaar. Of hoe je de burger blij maakt met een dode mus.
Ik wil zeker niet op de man spelen, maar als ik me niet vergis had jij ook (meermaals) geïnvesteerd in PV's.
Veel kans is uw elektriciteitsfactuur zo laag dat het effectief niet uitmaakt.
En als je met pellets stookt, zal de stijging van gas/mazout ook weinig effect hebben op uw energierekening (hoewel pellets ook in prijs gestegen zijn).

Ik strijd niet af dat een BTW verlaging voor heel wat mensen een slok op de borrel kan schelen, of zelfs een pak meer.
De vraag is of je met de kost van deze beslissing als regering echt geen betere maatregelen kan nemen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Ik betaal 155 euro per 3 maand, inclusief BTW maar dat zal nog minder worden eens de nieuwe installatie voledig in orde is en aangemeld.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

Das toch niets.
Wij zitten aan 250 EUR per maand voor electriciteit en gas.
En ja, we hebben zp's.
Maar voor electriciteit zitten we met ons nieuwe contract al op 50 EUR per maand.

En dan nog blijft die een druppel op een hete plaat.
Kijk maar eens naar de prijzen in de supermarkt.
Als voorbeeld ...
Week na week komt er bijvoorbeeld 5 tot 10 cent op de goedkoopste melk bij.
En bij de rest natuurlijk ook een pak.
Als dit alles moet redden :bang:
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 483 keer

Bericht

Dat zal ook niet alles redden.
Dat is ook niet de bedoeling. Dat kan gewoon niet.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Ons nieuw voorschot voor elektriciteit is €2,50 per maand.
En daar gaat dan €100 af, als cadeau van DeCroo.

Gas is wel gestegen naar €100/maand, met 6% BTW (was pre-Poetin-oorlog €30 met 21% BTW).

En om terug te komen op de inflatie: zowat iedereen is onderhevig aan inflatoire krachten.
Je kan wel proberen om
- de inflatie te omzeilen -> pellets stegen met 15%, gas met 400%
- de impact van de inflatie te minderen -> inflatie van 3% op een €35 ISP abonnement is €1/maand extra, inflatie van 4,7% op een ISP-pack van €90 is €4,23
of nog: op een elektriciteitsfactuur van €30 per jaar heeft een 50% inflatie €15/jaar impact, op een €2000 elektriciteitsfactuur is de impact €1000 per jaar...

Ik zie dus meer heil in beide acties (omzeilen & minderen), dan in het protesteren tegen inflatie waar deze of gene regering zowat niets aan te zeggen heeft.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Ik hou het vooralsnog op "omzeilen" (alhoewel ik dat een verkeerd woord vind want ik die niet veel anders dan de jaren ervoor, voorbereiden en klaar zijn wat op komen zal).
Minderen is geen echte optie want als je in het verleden al op veel bespaard hebt zit je al tegen de bodem van je basisverbruik.
Geen garantie voor de toekomst maar tot op heden nog altijd geen probleem.
Gas gebruik ik al jaaaaren niet meer en voorschot elektriciteit is begin dit jaar al teruggebracht naar nul euro (en inderdaad het positief saldo is ook hier vorige maand met de100 € matheuspremie verhoogd). Pellets gebruik ik ook nog altijd niet en het ziet er niet naar uit dat dit de komende jaren gaat veranderen.
De grootste boosdoeners inzake inflatie staan hier dus op nul.
De inflatie zou inderdaad wel impact kunnen hebben op luxeartikelen maar van de meeste (o.a. horeca) maak ik er geen probleem van om, indien nodig, daar te minderen. Het blijft tenslotte (overbodige) luxe. Maar vooralsnog wordt de stijging hier ruim gecompenseerd door de indexaanpassingen van het deel vast maandelijks inkomen.
Waar ik wel in de nabije toekomst problemen voorzie door stijgende energieprijzen en liefst als luxe niet al te veel op wil minderen (o.a. wellness) heb ik me voorbereid en voldoende beurtenkaarten ingekocht (zonder vervaldatum) om de komende jaren aan een vaste prijs te overbruggen.
Een inflatiestijging van x % op 0 € blijft nog altijd nul (0) €.

Om terug on topic te komen (de vorige tussenkomst was een reactie op Heist zijn tussenkomst :beerchug: dus geen moedwillig afwijken van het topic), de BTW verlaging op elektriciteit van 21 naar 6% had eerst wel een voelbaar negatief effect op het saldo van onze geïnjecteerde stroom. Gelukkig werd dat na één maand, met wat creativiteit, vlug terug rechtgezet door de back office van de werkgever van de partner. Dat was eerst wel even paniek. 8)
Sol Invictus!