Overtreedt Telenet niet de europese wetgeving door voor uitgaande oproepen (mobiel) van België naar EU landen 0,70€/min aan te rekenen i.p.v. het wettelijk maximum van 0,19€+BTW = 0,23€/min?
Betreffende wetgeving: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32018R1971
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... egulations
Hoe komt het dat Telenet hiermee weg komt?
Bellen vanuit België naar EU landen
-
- Pro Member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Een Europese richtlijn is geen bewijs dat dit ook omgezet is in lokale wetgeving. Het is pas wetgeving na publicatie in het Staatsblad.
Dus dat zul je eerst moeten uitzoeken om te weten of Telenet tegen de wet handelt.
Dus dat zul je eerst moeten uitzoeken om te weten of Telenet tegen de wet handelt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 99 keer
FYI
https://www.bipt.be/consumenten/interna ... 0per%20sms.
= indien uw abo niet behoort tot de vermelde uitzonderingen 1st de vraag stellen aan Telenet en zonder adequaat antwoord binnen een redelijke termijn klacht neerleggen bij de ombudsman telecom (en het BIPT inlichten)
P.S. bv.
De operatoren hebben de mogelijkheid om “alternatieve” tarieven aan te bieden, met name tarieven aangeboden boven op de gereguleerde tarieven. De alternatieve tarieven betreffen diensten die worden gefactureerd op basis van verbruik en omvatten oproepen/sms’en zowel naar EU-landen (+ IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) als naar landen buiten de EU.
prijs volgens verbruik (0.70 euro/min) valt mijns inziens onder de hoofding "alternatief"
https://www.bipt.be/consumenten/interna ... 0per%20sms.
= indien uw abo niet behoort tot de vermelde uitzonderingen 1st de vraag stellen aan Telenet en zonder adequaat antwoord binnen een redelijke termijn klacht neerleggen bij de ombudsman telecom (en het BIPT inlichten)
P.S. bv.
De operatoren hebben de mogelijkheid om “alternatieve” tarieven aan te bieden, met name tarieven aangeboden boven op de gereguleerde tarieven. De alternatieve tarieven betreffen diensten die worden gefactureerd op basis van verbruik en omvatten oproepen/sms’en zowel naar EU-landen (+ IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) als naar landen buiten de EU.
prijs volgens verbruik (0.70 euro/min) valt mijns inziens onder de hoofding "alternatief"
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Berichten: 886
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 121 keer
Als ik kijk naar hun particuliere abonnementen, dan volgen ze hier toch mooi de regels.
https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/
ONE / ONEup / Prijs Volgens Verbruik
Bellen van België naar Denemarken
Bellen* € 0,22 / min.
SMS'en € 0,07 / sms
MMS'en € 0,40 /MMS
Ter info: de maximum prijs van 19 cent/min excl btw is enkel verplicht voor particulieren en wordt daarom ook enkel op de particuliere abonnementen toegepast.
Professionele klanten vallen niet onder deze wetgeving, wat in de praktijk betekent dat business tariefplannen deze maximum prijzen niet hoeven te volgen.
https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/
ONE / ONEup / Prijs Volgens Verbruik
Bellen van België naar Denemarken
Bellen* € 0,22 / min.
SMS'en € 0,07 / sms
MMS'en € 0,40 /MMS
Ter info: de maximum prijs van 19 cent/min excl btw is enkel verplicht voor particulieren en wordt daarom ook enkel op de particuliere abonnementen toegepast.
Professionele klanten vallen niet onder deze wetgeving, wat in de praktijk betekent dat business tariefplannen deze maximum prijzen niet hoeven te volgen.
Het is een Europese verordening, geen richtlijn. Dus zoals GDPR hoeft deze niet eerst omgezet te worden in nationale wetgeving.luukske schreef:Een Europese richtlijn is geen bewijs dat dit ook omgezet is in lokale wetgeving. Het is pas wetgeving na publicatie in het Staatsblad.
Dus dat zul je eerst moeten uitzoeken om te weten of Telenet tegen de wet handelt.
In hun tarieffiche van November 2021 staat nochtans zwart op wit 0,7€
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
Mogelijks is het dus een geval van hun informatie niet overal up to date.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8999
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 553 keer
- Recent bedankt: 10 keer
De verordening laat toe dat Telenet een door de consument uitdrukkelijk te kiezen tarief voor internationale communicaties aanbiedt dat verschilt van de door de EU vastgestelde tarieven, waardoor de consument een ander tarief voor gereguleerde communicaties binnen de EU heeft dan wanneer hij deze keuze niet zou hebben gehad. Op zich is er dus niets verkeerd met 0,70 EUR te publiceren in de prijslijst, evenwel moet Telenet de consument daar uitdrukkelijk voor laten kiezen.JanY schreef: In hun tarieffiche van November 2021 staat nochtans zwart op wit 0,7€
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
Mogelijks is het dus een geval van hun informatie niet overal up to date.
Of en wanneer Telenet consumenten uitdrukkelijk laat kiezen voor het 0,70 EUR tarief is mij onbekend, maar zolang ze dat niet doet moet het EU-tarief aangerekend worden, wat Telenet blijkbaar ook correct doet.
Bellen, en al zeker bellen via mobiele/vaste telefonie, is zwaar op de retour dus in de praktijk maakt het allemaal niet veel meer uit denk ik. Het zou een nuttige verordening geweest zijn als ze 20 jaar eerder gepubliceerd was en geen 90% van de tekst over het creëren van nieuwe politieke postjes zou gaan.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Berichten: 886
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 121 keer
Die €0,7 is het tarief voor Freephone Europe. Dit is een speciaal tariefplan, waarbij je in de daluren geen kosten hebt en in de piekuren betaalt.JanY schreef:Het is een Europese verordening, geen richtlijn. Dus zoals GDPR hoeft deze niet eerst omgezet te worden in nationale wetgeving.luukske schreef:Een Europese richtlijn is geen bewijs dat dit ook omgezet is in lokale wetgeving. Het is pas wetgeving na publicatie in het Staatsblad.
Dus dat zul je eerst moeten uitzoeken om te weten of Telenet tegen de wet handelt.
In hun tarieffiche van November 2021 staat nochtans zwart op wit 0,7€
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
Mogelijks is het dus een geval van hun informatie niet overal up to date.
Wanneer je geen Freephone Europe zal nemen, zal je dus gewoon maximaal €0,19 excl btw aangerekend krijgen en dit zowel in de piek als dal uren.
De keuze ligt dus bij de consument die naargelang zijn belgedrag kan kiezen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8999
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 553 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Idd, lijkt me de juiste verklaring. Zolang het de keuze van de consument is, is er geen probleem om meer aan te rekenen dan de EU-verordening voorschrijft.Fallschirmjaeger schreef:Die €0,7 is het tarief voor Freephone Europe. Dit is een speciaal tariefplan, waarbij je in de daluren geen kosten hebt en in de piekuren betaalt.
De gemiddelde EU-inwoner zal evenwel meer betalen (en blijven betalen) in EU-belastingen aan het nieuwe EU-orgaan dat deze verordening ook opricht, dan hij ooit nog zal besparen door deze laattijdige cap op het minuuttarief.