Janic schreef: 09 sep 2024, 08:31
Ken schreef: 09 sep 2024, 05:10
Zijn het alleenstaande woningen? Soms weigeren bepaalde eigenaars de aanleg of als het rijwoningen zijn en er ipv gevel aanleg een grondaanleg werd aangevraagd kan het soms nog 2-3 extra jaar duren want prioriteit wordt gegeven aan gevel aanleg en grondaanleg voor nieuwbouw of in geval van straatwerken.
In onze straat is alles ondergronds gelegd, ook waar men fiber al kan aanvragen.
Het is heel onlogisch de plekken waar ze het laatst de straatwerken uitgevoerd hebben kunnen al fiber aanvragen.
De fiber ligt overal ondergronds hoor, voor rijwoningen en halfopen bebouwing wordt die dan gelast en een lasput en komt die dan op een centraal punt naar boven op de gevel. Zoals Telenet doet met hun coax. Proximus tracht natuurlijk zoveel mogelijk op dezelfde locatie als Telenet te werken.
Kreeg je van Proximus eender wat van communicatie zoals bv. een brief in de bus?
Is er een Proximus vertegenwoordiger bij jou binnen geweest om eventuele werken te bespreken?
Hier is dat gebeurd, werden er wat foto's gemaakt van de situatie en waar de wachtbuis ligt en de huidige Proximus intro. Daarna kreeg ik per e-mail een PDF met technische info en werd dit in het dossier van m'n woning toegevoegd voor wanneer de installatie door gaat. Als ik me niet vergis zijn ze dan een half jaar of jaar nadien begonnen met de aanleg op de gevels (is hier een grote rijwoning op een hoek tussen 2 straten die onderverdeeld is in 3 appartementen). Van de grondaanleg geen spoor, maar er lag al fiber in de grond van vorige werken van bijna 10 jaar ervoor, deze werd dus hier en daar gelast en gebruikt.
Dan maar wat rondgevraagd waarom ik geen fiber had en al m'n buren links en rechts, voor en achter van mij, wel.
Dit kwam eerst en vooral omdat ik ondergrondse aanleg (DTP-X) had aangevraagd en geen gevel aansluiting (DTP-F). En dit ondanks de fiber doorloopt op m'n gevel en er zelfs 2 DTP-F op zijn... De DTP-X werd aangevraagd omdat er al fibers liggen van kelder tot ieder appartement. Van DTP-X naar F kan blijkbaar niet zomaar...
En ten 2de is er ook een sper periode (bouwstop) die de gemeentes soms opleggen. In mijn geval gaf Proximus dit als reden: "SPER-periode is door de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Hopelijk mogen we dus vanaf november terug aan de slag in x." Maar gezien het een kustgemeente is dus ook een SPER voor alle vakantieperiodes om de toeristen niet te storen en het uitzicht van de stad niet te belemmeren enz. Begin dan maar al eens als aannemer ergens aan...
Meer info over SPER periodes:
https://www.vrn.vlaanderen/Userfiles/fi ... %20nut.pdf
Hier de info die zegt dat de werken voor begin 2026 zijn, helemaal low priority omdat ik DTP-F had geweigerd en de grondwerken hier en daar dus omwille van SPER periodes niet meer mogen gedaan worden.
Het plan, waar de witte bollen DTP-F punten zijn, en de blauwe bollen waar de fiber van bovenop de gevel terug naar beneden komt vermoed ik.
De IRREG wellicht omdat de eigenaar verdere installatie binnenin de woning weigerde, niet reageerde of niet aanwezig was.
Geen idee wat het verschil tussen de P & A is... Ik veronderstel dat de A met doorlopende lijn 'aangelegd' of 'actieve verbinding' is en de P in stippellijn niet.
Ik denk dat heel wat buren hier nog op Telenet zitten...
Een ander voorbeeld van waar er ook fiber op de gevel is van een appartementsgebouw maar nog geen aanleg naar binnen omdat de verticale bekabeling nog met oude telefoonkabel is en men die niet makkelijk kan vervangen.