Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
RyanV
Starter
Starter

Bericht

permutatie schreef: 25 okt 2022, 15:41
jimbrechts schreef: 25 okt 2022, 12:23 Nu had ik hier ergens op userbase een comment gezien die aangaf dat het mogelijks wel zou moeten lukken om je eigen GPON SFP te gebruiken. Dus even een risico genomen en een GPON SFP (UF-Instant) van Unifi besteld. SFP er in gestoken, hij ontvangt licht maar geen IP adres. Het lijkt dus niet te werken. Op zich geen ramp, maar ik had het wel handig gevonden. Toevallig iemand die nog raad weet of ik dit toch werkende zou kunnen krijgen?
Ik weet niet hoe het zit met de UF-Instant SFP, maar met is het mij gelukt om een PPPoE sessie op te zetten. Ik heb zelf de GPON versie besteld, maar misschien is de XPON versie een betere keuze kan je firmware voor de XPON vinden, voor de GPON versie werkt die niet).

Om de boel aan de praat te krijgen met proximus heb ik nog volgende settings moeten doen:

Code: Selecteer alles

ssh -oKexAlgorithms=+diffie-hellman-group1-sha1 -oHostKeyAlgorithms=ssh-rsa -c 3des-cbc [email protected]

flash set GPON_ONU_MODEL G-010G-R
flash set GPON_SN ALCLXXXXXXXX
flash set PON_VENDOR_ID ALCL
flash set HW_HWVER 3FE49165BDAA01
flash set OMCI_SW_VER1 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_SW_VER2 3FE49717AOCK06
flash set OMCI_OLT_MODE 21
Met enkel het serienummer (GPON_SN) kreeg ik het niet aan de praat, maar met de SW_VER erbij lijkt het wel te werken.

Hoe kan je de sw versie uit de ont halen en de hw versie?
Ik heb een udm pro du nu is verbonden via vlan20 zonder ppoe. Ik heb ook de sfp stick liggen van aliexpress
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1684 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

RyanV schreef: 24 apr 2024, 15:39Hoe kan je de sw versie uit de ont halen en de hw versie?
zie viewtopic.php?p=984684#p984684
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Aan de gevel van mijn gebouw hangt sinds een paar weken een doos met het proximus-logo dat alleen fiber kan zijn. In aangrenzende straten ook of zijn ze bezig dat te installeren.

Als ik mijn adres opzoek (Sint-Agatha-Berchem) ben ik niet aansluitbaar op fiber (zelfs niet op VDSL, wat ik nu heb).

Heb als bewoner geen communicatie daarover ontvangen. Nog niet.

Weet iemand hoe dat verloopt? Op welke termijn zou ik dat mogen verwachten dat ik een als bewoner een voorstel krijg en wat voor voorstel zou dat kunnen zijn?

Het bakje hangt op de naad tussen het gelijkvloers en de eerste verdieping. Appartementsgebouw met 3 verdiepingen. Ik verwacht dan dat men juist gaat doen zoals met de coaxkabel; van dat bakje een kabel op de gevel naar het 3de en door de muur een gat boren naar binnen. Naast waar de coax nu naar binnen gaat en over de gevel loopt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 514 keer
Recent bedankt: 6 keer
Te Koop forum

Bericht

Dat zijn die zwarte bakjes op de gevels waarschijnlijk. Tussen de installatie van die lijnen en de mogelijke aansluiting gaat vaak nog meerdere maanden, het hangt sterk af van planning en wie de werken uitvoert. Men werkt met zones en centrales per zone en dat moet allemaal klaar zijn voor er aansluitingen kunnen gebeuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij fiberuitrol op gevels gaat het redelijk snel. De fiber wordt uiteindelijk aangesloten in een klassieke Proximus-centrale. Als de bestaande tracés van VDSL kunnen hergebruikt worden kan de uitrol zelfs zonder graafwerken en de daarbij horende vergunningen van de gemeente.

Reken zes maanden. Sowieso wordt je gratis aangesloten. In Antwerpen krijg je momenteel een jaar lang 25 euro korting per maand op de fiberabonnementen bij Proximus.

Maar je kan ook Edpnet nemen, zorg dan wel eerst dat het gratis fiberaansluitpunt (zonder abonnementsverplichting) is geïnstalleerd.
Er komt zeker nog een brief als men start met het aansluiten van de individuele appartementen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Provider

Bericht

raf1 schreef: 27 apr 2024, 09:56 Bij fiberuitrol op gevels gaat het redelijk snel.
Hier gaat het ook al langs de gevel van een brede-hoek-rijwoning maar had destijds gevraagd om een ondergrondse installatie en in 2016 alles klaargelegd met een smarttube en volledig nieuwe koperdraad... Naar ieder appartement gaat al een fiber tot in de kelder.

Resultaat: Heel mijn wijk is aangesloten behalve de individuele losstaande woningen, aan mijn straatkant alle woningen behalve die van mij. Bv. nr. 35 en 39 wel, 37 niet...

Volgens Proximus mag ik nog een jaar extra wachten... De reden dat ik een ondergrondse kabel wens is beveiliging, ik wil niet dat men zomaar de fiber kan doorknippen op de gevel... Nu ja, ik verhuis dus het maakt niet meer uit... Alleen jammer van de investering om kabels tot in de kelder te leggen + smarttube tot aan de rooilijn in een wachtbuis...
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 63 keer
Provider

Bericht

Als ze bij jou ondergronds werken en bij de buurman niet dan kunnen ze daar de kabel doorknippen en heb je nog steeds hetzelfde probleem
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Flying schreef: 01 mei 2024, 22:37 Als ze bij jou ondergronds werken en bij de buurman niet dan kunnen ze daar de kabel doorknippen en heb je nog steeds hetzelfde probleem
Inderdaad, maar ik vermoed dat ze rechtstreeks naar de ROP (of hoe heten die straatkasten waar fiber in zit?) zullen gaan die amper 3m verder is van de hoek van mijn rooilijn waar de wachtbuizen naar de kelder zitten.

Is jammer dat ik enkel maar op kantoor van fiber kon genieten, in de nieuwe woning zal tot 10/10 Gbit mogelijk zijn (buitenland) :banana:
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Als dit apart moet, splits het gerust af.

Ik werd vandaag gebeld door Proximus met de vraag of ze een extra toestel mochten plaatsen om de kwaliteit en stabiliteit van mijn fiber lijn in de gaten te houden en diagnostische gegevens te verzamelen.
Ik had eerlijk gezegd de oproep eerst gemist, dus heb moeten terugbellen en kwam toch via een proximus call center of zoiets bij dezelfde persoon terug terecht.
Allez daar leek het toch op. Ofwel ben ik gewoon wat paranoide.

Persoon bleek ook morgen in de streek te zijn en dus hij ging morgen namiddag al langskomen. Dan zal ik jullie ook meer kunnen vertellen.

Iemand hier al van gehoord? Ervaring mee?
Denk je legit is of risico?

Ik hou jullie sowieso op de hoogte van hoe het morgen verloopt.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik zou sowieso paranoïde zijn als ze een black box komen plaatsen die (diagnostische) gegevens zal verzamelen...
Waarom zou dat bij jou thuis geplaatst moeten worden en niet in de ROP oid.?
Computer(k)nul
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.

Wel al meerdere verhalen gehoord van externe verkoopfirma's die creatieve smoezen verzinnen om bij een klant te mogen binnenkomen.
Een van de laatste die ik hoorde, was Telenet Business die de opdracht had om de wifi te meten van Proximus klanten en dan zou verbeteren.

Welk nummer heeft u trouwens gebeld? Proximus gebruikt namelijk steeds 02 235 4000 als identificatie en op dat nummer kan je niet inbellen.
Rubinho
Plus Member
Plus Member

Bericht

ok, gast is net weg.

Heel correct met badge en zo zichtbaar, allemaal in orde leek het.

Daarnaast is het ook helemaal geen actieve component die hij moest plaatsen.
Blijkbaar bij iedere fiber installatie (vergeten bij mij) word er een reflector gestoken in de ONT, zodat ze licht terugkrijgen in hun 'put' zodat ze bij diagnosticeren kunnen zien: ah signaal komt aan in rop maar geen reflectie van ont (dus probleem zit daar tussen), ofwel er is wel reflectie, maar geen antwoord ont, probleem waarschijnlijk ont, enzoverder.
Bljkbaar zijn dat allemaal andere techniekers die moeten komen in geval van problemen en moet er dus voor zorgen dat ze correcte sturen...

Maar dus in het kort, iets vergeten bij installatie, bij paar buren weest zien, en die hebben dat allemaal zitten.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 157 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Uit interesse, die reflector was waarschijnlijk een OTDR ?
https://www.anfkomftth.com/fiber-optical-reflector/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
Rubinho
Plus Member
Plus Member

Bericht

Inderdaad Lacer!
Zo zag het er uit. Maar volledig groen.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Bericht

Blijven die er tussen zitten eens de aansluiting actief is? Reflecteren blijkbaar maar een bep golflengte.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Bericht

de golflengte van de meter en niet die van de gebruiker. Wel kostelijk om daar iemand voor langs te sturen... diegene die dat "vergeten" is, mag kletsen op de blote poep krijgen denk ik zo.
Anderzijds ook een beetje vreemd dat ze dat niet inbouwen in hun aansluiting.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 83 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik wilde eens horen of het eigenlijk normaal is dat de fiber modem regelmatig 's nachts herstart? Ik merk dat het hier vrij vaak gebeurd, soms 2d na elkaar, soms met een paar dagen tussen. Van tijd heeft dat ook een nieuw public IP tot gevolg.
Op zich heb ik er geen probleem mee dat dit gebeurd, maar wilde een horen of dit normaal is, want indien niet is er misschien een groter probleem en moet ik eens bi Proximus gaan horen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3499 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Bericht

Neen, dat is niet normaal. Hier nog nooit spontaan uitgevallen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Thanks, toch eens horen dan. Ze zijn de modem een 2 maand geleden ook al eens moeten komen vervangen omdat ie compleet niets meer deed, toen waren er ook veel reconnects net ervoor. Ik zou bijna de voeding beginnen verdenken, die hebben ze toen laten hangen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als in jouw regio de fiberuitrol nog bezig is, dan kan een sporadische en kortstondige nachtelijke uitval wel het gevolg zijn van een ingebruikname van een nieuw fibertraject naar de centrale.

Maar als dit zich over een periode van enkele weken regelmatig voordoet is het niet normaal.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Kan altijd maar we hebben al meer dan 2 jaar fiber dus kleinere kans op vrees ik.
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

Bericht

Ondertussen de GPON-ONU-34-20BI module (FS.com) nog eens vanonder het stof gehaald en de stappen op hack-gpon.org gevolgd voor serienummer, vendor ID, HW versie en SW versie.

Router overgezet van de Nokia ONT naar de SFP module en voorlopig doet zowel internet als TV het nog steeds.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Logisch dat het werkt. Proximus heeft ondertussen bevestigd dat die parameters vereist zijn:
As examples, the ONT shall supply the ONT Serial Number, parameters that allow to identify ONT HW version, ONT FW version...
bron: Proximus - Specificaties voor de ONT

Op 1 november zou het ook moeten werken met de originele parameters van gecertificeerde ONT's: https://www.broadband-forum.org/testing ... tification
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Bericht

Dat opent perspectieven :banana:
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Janic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Iemand een idee hoe lang het duurt voor de aanleg van fiber.
De leidingen liggen hier nu al meer dan 1,5 jaar in de grond en er zijn 12 huizen die fiber kunnen aanvragen.
De rest van de straat nog niet.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Zijn het alleenstaande woningen? Soms weigeren bepaalde eigenaars de aanleg of als het rijwoningen zijn en er ipv gevel aanleg een grondaanleg werd aangevraagd kan het soms nog 2-3 extra jaar duren want prioriteit wordt gegeven aan gevel aanleg en grondaanleg voor nieuwbouw of in geval van straatwerken.
Janic
Member
Member

Bericht

Ken schreef: 09 sep 2024, 05:10 Zijn het alleenstaande woningen? Soms weigeren bepaalde eigenaars de aanleg of als het rijwoningen zijn en er ipv gevel aanleg een grondaanleg werd aangevraagd kan het soms nog 2-3 extra jaar duren want prioriteit wordt gegeven aan gevel aanleg en grondaanleg voor nieuwbouw of in geval van straatwerken.
In onze straat is alles ondergronds gelegd, ook waar men fiber al kan aanvragen.
Het is heel onlogisch de plekken waar ze het laatst de straatwerken uitgevoerd hebben kunnen al fiber aanvragen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Janic schreef: 09 sep 2024, 08:31Het is heel onlogisch de plekken waar ze het laatst de straatwerken uitgevoerd hebben kunnen al fiber aanvragen.
Tja, volgens jouw logica dat jouw glasvezelaansluiting de allerbelangrijkste van België is.

Maar bij de huidige massale uitrol van Fiber-to-the-Home gaat het, alleen al in jouw gemeente, om vele duizenden woningen die op een glasvezelcentrale (PoP) moeten aangesloten worden.
Daarbij zullen de woningen waarbij de investering het snelste inkomsten oplevert (gemakkelijkst te realiseren tracé naar de PoP, grootste interesse en medewerking bewoners, etc...) een hogere prioriteit krijgen dan andere.

"Mijn straat" is ook geen referentiepunt, de eerste 10 oneven huisnummers kunnen bijvoorbeeld op het tracé zitten van een aangrenzende straat naar PoP 1, de rest van de straat kan op PoP 2 zitten die 3 kilometer verder ligt of misschien nog niet eens operationeel is.
Het tracé aan de overkant van de straat kan volledig anders lopen, want beide straatzijden zijn niet per se met elkaar verbonden.

Qua timing kan niemand op een forum daar iets zinnings over zeggen. Sommige adressen worden binnen de 3 maanden na de "straatwerken" aangesloten, bij andere adressen zal het tot na 2030 duren omdat Proximus op een bepaald gedeelte van het geplande tracé geen vergunning krijgt wegens een vijfjarige sperperiode na uitgevoerde werken door bijvoorbeeld de watermaatschappij.

Als je de planning voor jouw adres wil kennen, kan je dit alleen met een adrescheck bij Proximus opvragen. Bij de gemeente kan je opvragen of er aan Proximus vergunningen voor de aanleg van fiber geweigerd zijn en/of welke straten onder "de sperperiode na uitgevoerde werken" volgens de code voor infrastructuur vallen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Janic schreef: 09 sep 2024, 08:31
Ken schreef: 09 sep 2024, 05:10 Zijn het alleenstaande woningen? Soms weigeren bepaalde eigenaars de aanleg of als het rijwoningen zijn en er ipv gevel aanleg een grondaanleg werd aangevraagd kan het soms nog 2-3 extra jaar duren want prioriteit wordt gegeven aan gevel aanleg en grondaanleg voor nieuwbouw of in geval van straatwerken.
In onze straat is alles ondergronds gelegd, ook waar men fiber al kan aanvragen.
Het is heel onlogisch de plekken waar ze het laatst de straatwerken uitgevoerd hebben kunnen al fiber aanvragen.
De fiber ligt overal ondergronds hoor, voor rijwoningen en halfopen bebouwing wordt die dan gelast en een lasput en komt die dan op een centraal punt naar boven op de gevel. Zoals Telenet doet met hun coax. Proximus tracht natuurlijk zoveel mogelijk op dezelfde locatie als Telenet te werken.

Kreeg je van Proximus eender wat van communicatie zoals bv. een brief in de bus?
Is er een Proximus vertegenwoordiger bij jou binnen geweest om eventuele werken te bespreken?

Hier is dat gebeurd, werden er wat foto's gemaakt van de situatie en waar de wachtbuis ligt en de huidige Proximus intro. Daarna kreeg ik per e-mail een PDF met technische info en werd dit in het dossier van m'n woning toegevoegd voor wanneer de installatie door gaat. Als ik me niet vergis zijn ze dan een half jaar of jaar nadien begonnen met de aanleg op de gevels (is hier een grote rijwoning op een hoek tussen 2 straten die onderverdeeld is in 3 appartementen). Van de grondaanleg geen spoor, maar er lag al fiber in de grond van vorige werken van bijna 10 jaar ervoor, deze werd dus hier en daar gelast en gebruikt.

Dan maar wat rondgevraagd waarom ik geen fiber had en al m'n buren links en rechts, voor en achter van mij, wel.

Dit kwam eerst en vooral omdat ik ondergrondse aanleg (DTP-X) had aangevraagd en geen gevel aansluiting (DTP-F). En dit ondanks de fiber doorloopt op m'n gevel en er zelfs 2 DTP-F op zijn... De DTP-X werd aangevraagd omdat er al fibers liggen van kelder tot ieder appartement. Van DTP-X naar F kan blijkbaar niet zomaar...

En ten 2de is er ook een sper periode (bouwstop) die de gemeentes soms opleggen. In mijn geval gaf Proximus dit als reden: "SPER-periode is door de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Hopelijk mogen we dus vanaf november terug aan de slag in x." Maar gezien het een kustgemeente is dus ook een SPER voor alle vakantieperiodes om de toeristen niet te storen en het uitzicht van de stad niet te belemmeren enz. Begin dan maar al eens als aannemer ergens aan...
Meer info over SPER periodes: https://www.vrn.vlaanderen/Userfiles/fi ... %20nut.pdf

Hier de info die zegt dat de werken voor begin 2026 zijn, helemaal low priority omdat ik DTP-F had geweigerd en de grondwerken hier en daar dus omwille van SPER periodes niet meer mogen gedaan worden.
Afbeelding

Het plan, waar de witte bollen DTP-F punten zijn, en de blauwe bollen waar de fiber van bovenop de gevel terug naar beneden komt vermoed ik.
De IRREG wellicht omdat de eigenaar verdere installatie binnenin de woning weigerde, niet reageerde of niet aanwezig was.
Geen idee wat het verschil tussen de P & A is... Ik veronderstel dat de A met doorlopende lijn 'aangelegd' of 'actieve verbinding' is en de P in stippellijn niet.
Ik denk dat heel wat buren hier nog op Telenet zitten...
Afbeelding

Een ander voorbeeld van waar er ook fiber op de gevel is van een appartementsgebouw maar nog geen aanleg naar binnen omdat de verticale bekabeling nog met oude telefoonkabel is en men die niet makkelijk kan vervangen.
Afbeelding
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 41 keer

Bericht

Janic schreef: 08 sep 2024, 20:57 Iemand een idee hoe lang het duurt voor de aanleg van fiber.
De leidingen liggen hier nu al meer dan 1,5 jaar in de grond en er zijn 12 huizen die fiber kunnen aanvragen.
De rest van de straat nog niet.
Er is een [email protected] adres normaalgezien.
Hier was ik ook nog niet aansluitbaar, die een bericht gestuurd, er was een trace die problemen had, maar ze hebben het opgelost (administratief), en was aansluitbaar.
De moeite waard om eens te proberen.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Bericht

Is dat het werkelijke emailadres? of moet ik het woord gemeente door pakweg "aalst" of "brussel" vervangen ?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

serialchiller schreef: 10 sep 2024, 10:44 Is dat het werkelijke emailadres? of moet ik het woord gemeente door pakweg "aalst" of "brussel" vervangen ?
Ja eigen gemeente natuurlijk. Er is ook: glasvezel.[gemeente]@proximus.com
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Ken schreef: 09 sep 2024, 10:00
Janic schreef: 09 sep 2024, 08:31
Ken schreef: 09 sep 2024, 05:10
[...]

Hier de info die zegt dat de werken voor begin 2026 zijn, helemaal low priority omdat ik DTP-F had geweigerd en de grondwerken hier en daar dus omwille van SPER periodes niet meer mogen gedaan worden.
Afbeelding

[...]
Via welke tool kan je die info opvragen? Ik ben namelijk ook al meer dan een jaar aan het wachten tot ze hier bij ons in het appartementsgebouw de individuele aansluitingen vanuit de technische ruimte komen afwerken, en zou ook wel een statusupdate willen weten.
Laatst gewijzigd door TylerDurden 11 sep 2024, 11:05, in totaal 1 gewijzigd.
Janic
Member
Member

Bericht

Ik heb net met Proximus gebeld. De gemeente (Antwerpen) heeft nog geen vergunning gegeven om de aansluitingswerken te mogen starten. Ze wachten dus op toestemming.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

TylerDurden schreef: 11 sep 2024, 10:05Via welke tool kan je die info opvragen? Ik ben namelijk ook al meer dan een jaar aan het wachten tot ze hier bij ons in het appartementsgebouw de individuele aansluitingen vanuit de technische ruimte komen afwerken, en zou ook wel een statusupdate willen weten.
Dat is intern bij Proximus zelf, kan je vragen via een Proximus winkel, voor het gemak best mailen naar een winkel of een blad papier afprinten met je vragen, zo moet je niet wachten in een winkel en een heel gesprek aangaan :bang:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 372 keer

Bericht

kuurne centrum aangelegd september 2022 einde augustus 2023 en zal zeker niet aangesloten worden voor januari 2026 zeg de burgemeester.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Janic
Member
Member

Bericht

Een tijdje geleden een mail naar het bipt gestuurd met de vraag waarom de fiber kaarten niet kloppen. Ze hebben dit aan Proximus laten weten, de kaart is ondertussen aangepast.
Ook het verhaal van Proximus dat ze niet mogen verder werken omdat de vergunning geweigerd wordt door Antwerpen blijkt niet te kloppen.
Ik ben toch benieuwd waarom ze deze tactieken gebruiken en niet gewoon correcte informatie geven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Proximus gaat in de eerste helft van 2025 ook symmetrische snelheden op fiber aanbieden:
  • 2,5 Gbps/2,5 Gbps
  • 8,5 Gbps/8 Gbps
bron: https://www.proximus.be/wholesale/nl/id_bitstream_fiber_pon/homepage/access/regulated-services-access/bitstream-fiber-pon.html
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Janic schreef: 3 maanden geledenOok het verhaal van Proximus dat ze niet mogen verder werken omdat de vergunning geweigerd wordt door Antwerpen blijkt niet te kloppen.
Ik ben toch benieuwd waarom ze deze tactieken gebruiken en niet gewoon correcte informatie geven.
Omdat et effectief in vele gevallen wel zo is. Alsof het BIPT dit kan inzien... In bepaalde periodes mag men simpelweg niet werken in bepaalde gebieden om hinder te vermijden voor de bewoners, of in geval van de kust, tweedeverblijvers.

+ er wordt gewerkt met heel wat onderaannemers, elk allemaal aparte bedrijven met techniekers die ook (ziekte)verlof kunnen hebben en dus allemaal verschillende werfplanningen, die soms in het water vallen en/of opnieuw ingepland moeten worden, of door een ander bedrijf overgenomen worden.
raf1 schreef: 3 maanden geleden Proximus gaat in de eerste helft van 2025 ook symmetrische snelheden op fiber aanbieden:
  • 2,5 Gbps/2,5 Gbps
  • 8,5 Gbps/8 Gbps
Werd eens tijd. Alleen toch jammer dat afhankelijk van 't gebied en bedrijf ze niet dezelfde technologie gebruiken...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ken schreef: 3 maanden geledenWerd eens tijd. Alleen toch jammer dat afhankelijk van 't gebied en bedrijf ze niet dezelfde technologie gebruiken...
Hoezo, de multigigabit-aanbiedingen zijn toch bij elke aanbieder gebaseerd op XGS-PON-technologie (G.9807)? Dus een compatibele SFP+ module zoals de Zaram XGS-PON ONU SFP+ zou in principe met elke aanbieder (Proximus, Digi, Orange en Wyre/Telenet) moeten werken?
Alleen het fiberpatchkabeltje (SC/UPC, SC/APC, LC/APC, LC/UPC) naar het netwerkaansluitpunt kan verschillen.