Veilige chatroom via elektronische identiteitskaart

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster

In de toekomst zullen tieners dankzij de elektronische identiteitskaart (EIK) veilig kunnen chatten op het internet. Staatssecretaris voor Informatisering Peter Vanvelthoven (SP.A) heeft daarvoor een plan klaar.

Vanvelthoven wil dat alle twaalfjarigen in de loop van volgend jaar een kaartlezer krijgen. Als ze hun elektronische identiteitskaart in het toestel stoppen, dan komen ze terecht op veilige chatboxen.

Het is de bedoeling dat de verdeling van de kaartklezers vanaf april 2005 van start gaat. Twaalfjarigen die vanaf dan voor het eerst hun identiteitskaart gaan afhalen, wat dan voor iedereen een elektronische zal zijn, krijgen daar dan meteen een lezer bij.

Steeds meer Belgische kinderen gebruiken het internet om te chatten. De beveiliging van de chatrooms laat wel vaak te wensen over. Pedofielen gebruiken ze bijvoorbeeld soms om onder een valse identiteit afspraken te maken met nietsvermoedende slachtoffers. Het nieuwe systeem zou daar in principe een einde aan moeten maken.

Een chatroom is een virtuele plek op het internet, een website waar je met andere gebruikers kan communiceren door korte zinnetjes in te typen. Het voordeel is de snelheid, het nadeel is dat je nooit zeker kan zijn van de identiteit van de andere gebruikers.

Bron: Belga, VRT
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Spock schreef:Als ze hun elektronische identiteitskaart in het toestel stoppen, dan komen ze terecht op veilige chatboxen.
Dat moet dan een speciale chatserver zijn ?

Wie gaat dit ontwikkelen, en hosten... of is dat vadertje - Big Brother - staat ?
Lukse
Premium Member
Premium Member

Het zou mij niets verbazen moesten ze gewoon een frontend bouwen voor in te loggen en dan gewoon connecten met een irc server.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lukse schreef:Het zou mij niets verbazen moesten ze gewoon een frontend bouwen voor in te loggen en dan gewoon connecten met een irc server.
Waarop dan ook mensen kunnen zitten met slechte bedoelingen ?

Trouwens kinderen willen chatten met hun leuke nickname, niet met dat wat op hun identiteitskaart staat.

Lijkt mij eerder een wild idee... typisch voor onze politiekers.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
Lukse schreef:Het zou mij niets verbazen moesten ze gewoon een frontend bouwen voor in te loggen en dan gewoon connecten met een irc server.
Waarop dan ook mensen kunnen zitten met slechte bedoelingen ?

Trouwens kinderen willen chatten met hun leuke nickname, niet met dat wat op hun identiteitskaart staat.

Lijkt mij eerder een wild idee... typisch voor onze politiekers.
Idd, van die politiekers die alles uit theoretische kennis halen en eigenlijk nog nooit gezien hebben hoe het internet juist werkt :)
crapiecorn.

zo moeilijk lijkt het toch niet om te verwezelijken, die nieuwe indentiteitskaarten zullen wel een soort unieke id hebben gelijk een mac adress of zo. en bij die id genereer je dan een encrypetd paswoord die je toegang geeft tot chatserver, dan gewoon een java applet voor nickname te kiezen en zo, als er veel gebruik van gemaakt gaat worden is een andere vraag.
mm2
Pro Member
Pro Member

crapiecorn. schreef:zo moeilijk lijkt het toch niet om te verwezelijken, die nieuwe indentiteitskaarten zullen wel een soort unieke id hebben gelijk een mac adress of zo.
Het rijksregisternummer = unieke ID.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

1/ Zitten er eigenlijk nog veel jongeren in chatrooms? Ik ben 19 en heb er 4 jaar internet op zitten. Buiten mIRC om op technische fora te komen, heb ik nog nooit behoefte gehad aan een chatroom :/. MSN, ja, dat wordt gebruikt door zowat iedereen. Ik durf wedden dat er meer MSN-accounts gebruikt worden in Belgie dan dat er mensen zijn.

2/ Gaat iedereen dan weer even inloggen om te chatten? Ik dacht het niet.

3/ Hebben die paarse politici nu echt niks beters te doen dan met onmogelijke plannen af te komen. Beseffen ze nu echt niet dat ze zich belachelijk maken onder de mensen die er WEL iets van kennen.

4/ Van waar de massahisterie over pedofielen in chatrooms? Het is eens in telefacs (of een ander low-life vtm-programma) gekomen en nu denkt iedereen dat er in iedere chatroom een pedofiel zit. Ik stel voor dat we een nieuw spelletje organiseren op het UB kanaal; "Zoek de pedofiel".

Ik stel gewoon voor van dit soort van pseudo-nieuwsberichten gewoon te negeren. De politici die het lanceren zijn de discussie nog niet eens waard.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

The_Borg schreef:3/ Hebben die paarse politici nu echt niks beters te doen dan met onmogelijke plannen af te komen. Beseffen ze nu echt niet dat ze zich belachelijk maken onder de mensen die er WEL iets van kennen.
Och, we hebben altijd gedacht dat het communisme in Rusland zat, wel als we zo nog even verder gaan zijn we er hier niet heel ver meer van af. Het aantal regeltjes dat de regering voor ons in petto heeft is niet meer te overzien.
Lukse
Premium Member
Premium Member

crapiecorn. schreef:zo moeilijk lijkt het toch niet om te verwezelijken, die nieuwe indentiteitskaarten zullen wel een soort unieke id hebben gelijk een mac adress of zo. en bij die id genereer je dan een encrypetd paswoord die je toegang geeft tot chatserver, dan gewoon een java applet voor nickname te kiezen en zo, als er veel gebruik van gemaakt gaat worden is een andere vraag.
Het inloggen gaat geen enkel probleem zijn. Dat zal wsl wel feilloos verlopen.
Het probleem is dat de bestaande servers werken volgens het irc protocol. Hierdoor is het mogelijk om met andere programma's (vb. mirc) in hetzelfde kanaal te komen als via de website.
Er moet dus een nieuw protocol ontworpen worden en servers geplaatst worden.
Of ben ik hier weer grandioos aant zeveren? :-D
Zijn er mss nog andere oplossingen?
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mss een apparte beveiligde irc server, waar je gebanned bent, maar als je inlogged wordt je ip toegevoegd aan de server tot je weer uitlogt.

:)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat ze eerst maar eens zorgen dat werkgevers zonder teveel problemen werknemers kunnen ontslaan zonder gegijzeld te worden...

Bovendien is dit voorstel zo goed als onrealiseerbaar. Kaartlezers, hoe zit het daar mee? Software, hoe zit het daar mee? Stel dat die software/kaarten gekraakt wordt, wat dan? Wat met chatrooms die niet meewerken, waar dus geen controle is, ze kunnen kinderen niet verbieden daar niet op te gaan...
Weer een ondoordacht systeem in mijn ogen.
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”