Mysterieus netwerkprobleem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ronald
Member
Member

Hallo,
opnieuw een probleempje op kot waar ik zelf niet uitgeraak...

Vorig jaar werd iemand aangesloten op ons netwerk (14 pc's) met een zelfgemaakte ethernetkabel waarvan de draadjes helemaal verkeerd zaten. Tot vorige week kon hij hierdoor surfen op het Internet ("'t was een zeer trage connectie" :roll: ), maar toen kochten we een nieuwe modem en router en lukte dat niet meer.

Vandaag word ik opgebeld, sluit hem aan met een goede kabel, en krijg onmiddellijk een normale (snelle) verbinding met het Internet. Maar: het lichtje op zijn netwerkkaart is rood (error), en volgens hem is dat altijd al zo geweest op ons netwerk. Spijtig genoeg is dat niet het enige probleem: vijf minuten later crasht de router, en blijft dat doen telkens we zijn computer proberen aansluiten op het netwerk.

Bijkomende info:

- Als ik een oude modem aansluit op zijn netwerkkaart wordt het lichtje wel groen
- Volgens Windows is zijn netwerkkaart perfect geïnstalleerd
- Twee laptops aangesloten op zijn nieuwe kabel werken perfect (groen licht)

- Router: D-link DI-604
- Zijn netwerkkaart: geïntegreerd met het moederbord

Het probleem ligt duidelijk ergens in zijn computer, maar wat zou het kunnen zijn?

Ronald

Bijkomende vraagjes:

1) Kan een jaarlange "slechte" verbinding een netwerkkaart beschadigen?

2) Een computer die de router laat crashen... Hoe gaat dat exact in z'n werk? (conflicterende bevelen of zo?)
PHO
Pro Member
Pro Member

Ronald schreef:Vandaag word ik opgebeld, sluit hem aan met een goede kabel, en krijg onmiddellijk een normale (snelle) verbinding met het Internet. Maar: het lichtje op zijn netwerkkaart is rood (error), en volgens hem is dat altijd al zo geweest op ons netwerk. Spijtig genoeg is dat niet het enige probleem: vijf minuten later crasht de router, en blijft dat doen telkens we zijn computer proberen aansluiten op het netwerk.

Bijkomende info:

- Als ik een oude modem aansluit op zijn netwerkkaart wordt het lichtje wel groen
- Volgens Windows is zijn netwerkkaart perfect geïnstalleerd
- Twee laptops aangesloten op zijn nieuwe kabel werken perfect (groen licht)

- Router: D-link DI-604
- Zijn netwerkkaart: geïntegreerd met het moederbord

Het probleem ligt duidelijk ergens in zijn computer, maar wat zou het kunnen zijn?

Ronald

Bijkomende vraagjes:

1) Kan een jaarlange "slechte" verbinding een netwerkkaart beschadigen?

2) Een computer die de router laat crashen... Hoe gaat dat exact in z'n werk? (conflicterende bevelen of zo?)
Wat de kleur van de LED betreft, het is niet omdat het rood brandt dat er daarom een error is. De kleuren veranderen wel eens van merk/type kaart of connector, naar gelang de connectiespeed.

Zo is bij een Xirxom realport de kleur van de LED bij een 10mbit connectie groen, en als je op een 100mbit connectie zit rood.

Een router kan crashen door verschillende redenen. Gekend zijn bijvoorbeeld zeer lange URL's , of veel concurrent connections.

Als je je netwerkkaart verkeerd aansluit kan die wel defect raken, maar dan is het ofwel alles of niets. Er is mij nog geen geval bekend van een netwerkkaart die langzaam "verslijt" door verkeerd aan te sluiten. En ik heb nochthans al verschrikkelijk veel netwerkkaarten gezien.

Wat bedoel je trouwens met de " draadjes zaten helemaal verkeerd". Geef eens de kleurvolgorde. Misschien zag je gewoon het verschil tussen T568A en T568B bekabelingsdiagram van je kabeltje.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
Ronald
Member
Member

> Zo is bij een Xirxom realport de kleur van de LED bij een 10mbit connectie groen, en als je op een 100mbit connectie zit rood.

Hmm... daar had ik nog niet aan gedacht... de andere computers op ons netwerk hebben allemaal groene lichtjes en ik dacht dat dat een standaard was. Ik zal de handleiding van zijn moederbord opzoeken op het Internet en eens kijken. Bedankt voor de tip!

> Wat bedoel je trouwens met de " draadjes zaten helemaal verkeerd". Geef eens de kleurvolgorde.

groen - groen/wit - oranje - oranje/wit - bruin - bruin/wit - blauw - blauw/wit aan beide uiteinden van de kabel. Volgens hem was MSN geen probleem het laatste jaar maar duurde het wel verscheidene minuten om een website te openen.

Ondertussen werd ik aangeraden om de setting van zijn netwerkkaart van "automatisch" op "100Base-T Half Duplex" te zetten, en de router draait al drie uur zonder te crashen. Laten we hopen :-D

Ronald
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Beste,

Je zegt dat hij een nforce mobo heeft hé. Mijn nonkel heeft hetzelfde voorgehad met zijn onboard nvidia LAN controller, hiervoor heeft hij een BIOS upgrade moeten doen van het moederbord en een driver upgrade van de netwerkkaart.

PS: Die draadjes zijn gewoon idd verkeerd en het lijkt me sterk dat daar uberhaupt zelfs een signaal over is gekomen.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:PS: Die draadjes zijn gewoon idd verkeerd en het lijkt me sterk dat daar uberhaupt zelfs een signaal over is gekomen.
In principe maakt het niet uit in welke volgorde je kleurtjes zijn hoor, zolang beide zijden maar gelijk zijn, mssn dat je wat sneller last krijgt van crosstalk door niet respecteren van de koppeltjes ofzo (maar een gissing)

het best is natuurlijk je aan de standaarden te houden

(ik ben hier wel niet 100% zeker van, maar het lijkt me logisch)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ja, je hebt wel gelijk, maar het probleem is, als je de kleurencode niet volgt, dan krijg je redelijk veel crosstalk. Het is ader 3 en 6 die van dezelfde kleur moeten zijn. Dat is het ontvangstpaar (dacht ik). Sommige mensen zouden beter eerst hun standaarden eens leren voor ze kabels gaan maken...

Cheers
Afbeelding
PHO
Pro Member
Pro Member

Het verwondert mij ook dat er nog enig signaal doorheen die kabel geraakt is. De beschreven kleurencode lijkt me van de standaard " uit de duim gezogen"
Zoveel verschillende mogelijkheden heb je niet om het goed te doen, want de paren zijn zo gekozen dat ze zo weinig mogelijk cross-talk verlies hebben.
En inderdaad, ader 3 en ader 6 moeten zeker van hetzelfde hoofdkleur zijn.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”