Defecte Canon printer MG5150, wat kan je er nog mee?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik ben denk ik erg digitaal. Maar soms moet er toch nog eens iets op papier geprint worden.

Ik heb al jaren een Canon Pixma MG5150 multifunctional waar ik best tevreden van was, uitgezonderd dat ie veel ink verkwistte. Nuja, ligt denk ik ook grotendeels aan m'n zeer sporadisch printgedrag.

Echter wilt het beestje in z'n geheel niet meer inschakelen. Powerknop doet niets en ook als je via USB een printopdracht stuurt spring hij niet aan.
Google lijkt me te wijzen in de richting van een kapotte voeding (is ingebouwd, maar modulair).

Ik heb een kruistest gedaan met m'n zus haar identieke printer: voedingen gewisseld en dat geeft wel degelijk aan dat het niet aan die voeding ligt.
Ik dacht, misschien een lekkende condensator of een los kabeltje ergens, maar ik kan zo meteen niets opvallends zien. Ik heb enkel een (ook al) defecte multimeter, dus lijnen uitmeten kan ik niet doen. Mocht ik er al iets van kennen.
ApplicationFrameHost_2021-02-04_18-22-25.png
Gezien de kostprijs van nieuwe printers is een herstelling zinloos. Is hier nog iets mee te doen of mag ik 'm voorzichtig -er is immers een glasplaat- in de Recupel-bak leggen van het recyclagepark?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik had zelf 2x de 5150

ééntje had na een tijd zelfmoordneigingen, omdat de printkop op de ketting niet stopte, en dus full speed tegen de zijkant bonkte

een andere had sporadisch de bekende B200 error

heb ergens nog op zolder een berg inkt voor dit beestje
en de versie met de sporadische B200 ook in een doos op zolder

misschien kan je van 2 terug één werkende maken?

tegenwoordig heb ik 2x de MX925 en die doet het voorlopig nog prima, zolang je maar een nieuwe printkoop koopt bij de B200 error
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 04 feb 2021, 20:10, in totaal 2 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Misschien kan een repair-café er nog iets mee aanvangen, maar ik vrees ervoor...
Computer(k)nul
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik had tot nog toe nooit van een repair café gehoord, maar snap het wel, helemaal in het "right to repair" en circulaire economie-principe. Er is er zo te zien één in de buurt. Je zou zoals UB4B het beschrijft er één werkende van proberen frankensteinen, maar de vraag is dan natuurlijk hoe haalbaar dat is. Zo'n heel moederbord vervangen zal nog wel lukken denk ik, alles leek met met clipjes vastgemaakt te zijn, maar ik kan niet beginnen lossolderen :-). Ik heb een Pyropen voor wat rudimentair kabeltjes aan mekaar te maken, maar daar houdt mijn kennis op dat gebied op ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Bij canon gaat typisch kapot:

- moederborden (lastig)
- printkop (B200 error, niet lastig)

en waarschinlijk ook de voeding.

Een familielid heeft een nieuw Canon (opvolger van de MX925) die na 2 jaar al geen papier meer slikt, misschien moeten de aandrijfrollen eens ontvet worden. Het is spijtig dat veel Canon's maar een paar jaar meegaan, en dan de vervangonderdelen zoals de printkop zo duur zijn tov een nieuwe printer. Zelfs een 2dehands printer oplappen met een nieuwe kop is nog steeds bijna even duur als een nieuwe printer.

Het is dus totaal niet gemaakt om mee te gaan.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Hersenspinsel, zit er geen fuse ergens eventueel een gesoldeerd miniatuur versie
Rond de aansluiting kijken en meten
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Huis & klein kantoor printers, ik heb er een dozijn gehad over 20 jaar.. Geen enkel die echt probleemloos werkte.

Altijd wel iets dat er misliep... Scheef trekken papier, papier dat bleef steken, printkoppen die beginnen te lekken, software geklooi, tandwielen die zelfmoord plegen.

Het is al enkele jaren voordeliger om een nieuwe printer aan te schaffen zodra de inktpatronen leeg zijn.

Bizar dat zo'n toestellen nog bestaan, ik dacht dat deze het eerste zijn wat mensen vanaf wilde in ons tijdperk.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
antutu
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

ub4b schreef:Een familielid heeft een nieuw Canon (opvolger van de MX925) die na 2 jaar al geen papier meer slikt
Net hetzelfde voor gehad met een MG3250 na een jaar al. Moest altijd van vooraan lichtjes tegen het papier duwen zodat hij het meehad.

Nu na 6 jaar deed ik dat terug naar goede gewoonte, maar hij had er ineens een stuk of drie vier mee. Het hele zaakje zat muurvast. Na veel vijven en zessen los gekregen maar tijdens het tafereel blijkbaar toch iets permanent kapot gemaakt. Alles wat ie print zit vol artifacts. Hetgene dat ie print lijkt op een scherm dat kapot is.

Hiervoor een Hopeloze Printer gehad waarvan heel ontevreden, en nu de Canon die al na zijn eerste levensjaar hulp nodig had bij het slikken.

Ik heb me laten vertellen dat de laserprinters van Brother de heilige graal zouden zijn. Kogelvrije tanks hoorde ik. Dus nu heb ik een HL-1212W gekocht. Het betreft een single-function B&W printer. Het ding heeft dus ÉÉN job, welke hij dan ook nog eens maar voor de helft moet doen (daar hij niet eens zijn kleurpotloden moet bovenhalen want die heeft hij niet). Laten we hopen dat hij dat met verve kan uitvoeren.

Het blijkt al meteen een grapjas te zijn met een angstaanjagend gevoel voor humor. Er stijgt telkens een rookpluim op als ik iets print. Schijnt normaal te zijn blijkbaar maar ik als nieuwbakken eigenaar van een laserprinter kreeg de eerste keer toch ei zo na een hartverzakking sodeju.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

antutu schreef: Ik heb me laten vertellen dat de laserprinters van Brother de heilige graal zouden zijn. Kogelvrije tanks hoorde ik. Dus nu heb ik een HL-1212W gekocht. Het betreft een single-function B&W printer. Het ding heeft dus ÉÉN job, welke hij dan ook nog eens maar voor de helft moet doen (daar hij niet eens zijn kleurpotloden moet bovenhalen want die heeft hij niet). Laten we hopen dat hij dat met verve kan uitvoeren
Ik heb ook al daaraan gedacht, om voor facturatie zo'n simpele zwart/wit laser erbij te kopen.

Anderzijds omdat den inkt voor de MX925 in den action bijna niks kost (10 euro voor een setje van 5, soms in promo voor 8 euro) heb ik een enorm overschot aan foto zwart (dus niet pigment zwart, maar die dunne tanks zoals de kleurkes) en als ik de printer dan op high resolution paper zet, print hij dus met mijn overschot zwart. Dat gaat iets trager maar als het maar 1 pagina is of je moet er niet op wachten, maakt het minder uit.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”