zonnepanelen en alleenstaande

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Stel je koopt als alleenstaande een huis met zonnepanelen er op. Heeft wel groenestroomcertificaten.
Maar wat betaal je dan nog om de niet gebruikte stroom om het net te steken Ik dacht dat dit afhangt van de omvormer niet.
Wat je moet betalen is tarief van de distributienetbeheerder x het totaal geïnstalleerd vermogen van de omvormer(s)
Is dit voordelig als een alleenstaande, of beter zonder zonnepanelen ?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 505 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Of het voordelig is kan enkel jij weten.

Je betaalt netvergoeding. Om dat te berekenen moet je weten welk vermogen je omvormer heeft en in welk gebied je zit.
Als je je woonplaats (stad is voldoende) opgeeft en het vermogen van de omvormer kunnen we je al iets verder helpen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 229 keer
Bedankt: 172 keer

Bericht

Als je GSC's krijgt is dat eender hoe voordelig. Ik zie ook niet in waarom je een bestaande installatie teniet zou doen om eerlijk te zijn want ze is immers al betaald en zit in uw prijs in.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Tja, wat moet je daar op zeggen... je weet ook niet welke meerwaarde die installatie geeft aan de verkoopprijs van de woning.
Misschien moet je redeneren "0", dan zal je altijd meer GSC's ontvangen dan je aan prosumententarief zal betalen.
Misschien krijg je niet alles op verbruikt, maar een beetje elektrisch bijverwarmen is mileutechnisch absurd, maar je factuur voor te verwarmen daalt ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Stad is merelbeke maar het vermogen van de omvormer weet ik niet staat niet op de immosite.
En hoe worden die gsc's overgedragen naar de nieuwe eigenaars / bewoners ?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Merelbeke, dan ben je (net als ik) gezegend met de duurste netbeheerder.
Je moet kijken naar het vermogen van je omvormer (bijvoorbeeld 5kWh) en vermenigvuldigen met 105,94 euro.
Dat is de kost per jaar dat je betaalt.
Als alleenstaande is de kans groot dat je je volledige verbruik zal dekken met je panelen, dan stap je best over naar ecopower omdat je daar geen vaste kosten hebt.

Overdragen:
https://www.vlaanderen.be/verkoop-of-ve ... nnepanelen

Op zich is het een leuke extra als er pv ligt, maar 't is niet dat dat de kip met de gouden eieren is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 134 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

Hangt ook veel af van welke GSC er zijn, en hoe lang ze nog lopen?
Met de omvormer in het voorbeeld hierboven zal je een 4-5 GSC per jaar hebben. Als die dan €210 of meer zijn, houd je nog over tov de netkosten.
Met die overschot kan je zelfs toekomen om jouw verbruik te betalen. En kom je onder de streep mogelijk op "0" uit.
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ikzelf kocht een half jaar terug een woning met zonnepanelen.

Het duurde echt enorm lang (door een interne fout bij Fluvius) om de panelen op mijn naam te hebben.
Normaal gaat dat in enkele weken, ik moest een drietal maand wachten.

Daarna kun je zelf de certificaten ingeven. Fluvius (in mijn geval) schreef dus een andere naam bij de installatie. Het fijne is dat ik wel nog de data van de vorige eigenares kan zien. Daarmee bedoel ik: wanneer ze certificaten in gaf, wanneer ze goedgekeurd werden, wat de uitbetaling was.

Op die manier kon ik zelf de prijs uitrekenen die ik jaarlijks nog kreeg/krijg.

Voor een installatie van 3,2 kva (of hoe dat allemaal heet) betaal ik normaal net geen 250 euro netkosten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

stybola schreef:Voor een installatie van 3,2 kva (of hoe dat allemaal heet) betaal ik normaal net geen 250 euro netkosten.
Dan denk ik dat je het over je panelen hebt en niet je omvormer, anders zal je meer moeten betalen:
Afbeelding
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Aaaah wacht even.

Zou het kunnen dat het dit jaar ongeveer 250 euro is. We hebben de woning sinds eind mei, dus we betalen wss geen volledig jaar? Of ben ik mis? Ik had me over zoiets qua prijs laten informeren. Of ze maakten een rekenfout ;).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Overdracht gaat via een formulier, net zoals overdracht water, gas en electriciteit.

Bij verkoop hier geen probleem ondervonden. Of het voor de kopers even vlot overkwam weet ik dus niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 473 keer
Bedankt: 664 keer
Provider

Bericht

Vrijwel bij alle huizen met zonnepanelen welke nog groenestroomcertificaten hebben moet je deze "afkopen" en zit dat niet mee in de prijs van het huis. Er wordt, op basis van het eerdere rendement, berekend hoeveel geld je terug zou krijgen van de netbeheerder voor de looptijd van de GS-certificaten.