Ik heb thuis een Asus AX58u met stock firmware.
Momenteel heb ik AdGuard Home draaien op een raspberry pi 4 en nog wat andere tools die erop draaien. Ik zit te denken om een 2e pi te kopen, deze keer wel een gewone pi zero w met als bedoeling hierop 2e AdGuard Home in te stellen. Zo heb ik een back-up DNS die alles filtert moest 1 van de 2 pi's uitvallen.
Nu is het probleem dat ik maar 1 DNS server kan instellen op de Asus router. Ik lees online wel dat je via TELNET of SSH 2e DNS server kan toevoegen, maar na een reboot van de router is dit weer gereset naar 1.
Zou dit lukken moest ik Asuswrt-Merlin flashen op de router?
Iemand enig idee?
2e DNS Asus AX58u
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 147 keer
- Recent bedankt: 6 keer
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.9_2
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
kan je de dhcp niet laten afhandelen door de raspberries ipv asus?
- TheCeet
- Elite Poster
AdGuardHome kan inderdaad ingesteld worden als DHCP ja. Maar zou graag DHCP laten afhandelen door de Asus router. Want ik vermoed als ik 1 pi ga instellen als DHCP , en die pi is down dan zal mijn hele netwerk in de knoop liggen?
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Als je zonodig je ASUS router als DHCP wil houden, die ASUS firmware is vrij "open".
Ik heb een oudere RT-N66U en ik kan ernaar telnet/ssh'en en vanalle dingen doen.
Alsook, gezien een groot deel van de firmware "open" is, heb je dingen als de Merlin firmware. Dat behoudt de "originele" UI grotendeels maar past hier en daar wat dingen aan.
Ik heb het zelf nog niet gedraaid maar misschien dat je iets met of Merlin of iets als een OpenWRT dan kan doen als je zonodig je router wil behouden als DHCP?
https://www.asuswrt-merlin.net/features
Ik heb een oudere RT-N66U en ik kan ernaar telnet/ssh'en en vanalle dingen doen.
Alsook, gezien een groot deel van de firmware "open" is, heb je dingen als de Merlin firmware. Dat behoudt de "originele" UI grotendeels maar past hier en daar wat dingen aan.
Ik heb het zelf nog niet gedraaid maar misschien dat je iets met of Merlin of iets als een OpenWRT dan kan doen als je zonodig je router wil behouden als DHCP?
https://www.asuswrt-merlin.net/features
-
- Elite Poster
Dhcp lease duurt lang en niet continu verbinding met server nodig.
Natuurlijk ga je net op het moment dat de rpi onderuit gaat merken dat er een aantal devices rebooten en dus geen nieuwe lease krijgen
(stroom?)
Eventueel dhcp op alletwee (failover of alletwee appart maar met andere range). Failover properder, appart kan je vb primaire dns ook naar 'hun' rpi verwijzen (tegen dat windows door heeft dat primary niet te gebruiken is, is die waarschijnlijk al terug. Is hij toch overgevallen naar 2nd heb je tijd om een regering te vormen voor die eraan denkt om primary nog eens een kans te geven... kort: asus heeft een punt om er maar eentje te geven
)
Natuurlijk ga je net op het moment dat de rpi onderuit gaat merken dat er een aantal devices rebooten en dus geen nieuwe lease krijgen

Eventueel dhcp op alletwee (failover of alletwee appart maar met andere range). Failover properder, appart kan je vb primaire dns ook naar 'hun' rpi verwijzen (tegen dat windows door heeft dat primary niet te gebruiken is, is die waarschijnlijk al terug. Is hij toch overgevallen naar 2nd heb je tijd om een regering te vormen voor die eraan denkt om primary nog eens een kans te geven... kort: asus heeft een punt om er maar eentje te geven

-
- Elite Poster
- Contacteer:
2 DHCP servers tegelijk actief op 1 netwerk is vragen om problemen. Best doe je dat dus niet tenzij je weet waarmee je bezig bent.
Bij "consumenten" routertjes dus best achterwege laten.
Maargoed, DHCP is iets wat je inderdaad niet vaak nodig hebt en niet veel resources nodig heeft. Een oude 486 heeft geen issues met DHCP server te spelen om het zo te zeggen.
Al heb je wel de kans dat inderdaad de wet van murphy om de hoek komt kijken als je rpi net plat ligt. Zolang je eigenlijk zo weinig mogelijk naar je SD kaart schrijft (dus logging en misschien zelfs leases(?) in RAM om dan pas bij shutdown naar SD kaart te schrijven ofzo.) zou je het best lang kunnen rekken.
Bij "consumenten" routertjes dus best achterwege laten.
Maargoed, DHCP is iets wat je inderdaad niet vaak nodig hebt en niet veel resources nodig heeft. Een oude 486 heeft geen issues met DHCP server te spelen om het zo te zeggen.
Al heb je wel de kans dat inderdaad de wet van murphy om de hoek komt kijken als je rpi net plat ligt. Zolang je eigenlijk zo weinig mogelijk naar je SD kaart schrijft (dus logging en misschien zelfs leases(?) in RAM om dan pas bij shutdown naar SD kaart te schrijven ofzo.) zou je het best lang kunnen rekken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 172 keer
Niet noodzakelijk... zorg gewoon dat ze een andere range aanleveren, bv. .1 tot .50 en .51 tot .99GuntherDW schreef:2 DHCP servers tegelijk actief op 1 netwerk is vragen om problemen. Best doe je dat dus niet tenzij je weet waarmee je bezig bent.
Zolang de ranges niet overlappen is er dus geen enkel probleem.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Tot je met statische allocations zit en je apparaat van DHCP server 2 ipv de eerste z'n sneller een response kreeg.
Hence waarom ik zei "als je weet waarmee je bezig bent" want je kan jezelf snel in de war brengen met zo'n setups, zeker gezien het 2 totaal verschillende servers & configuratie dingen zijn.
Ik heb hier op m'n netwerk ook RDNS en DDNS actief in combinatie met de DHCP leases (local subnet gezien het v4 addresses zijn) maargoed, dat ben ik dan weer
.
Dan heeft hij alsnog het probleem dat hij geen 2 DNS servers kan instellen voor de DHCP server op m'n ASUS echter.
Hence waarom ik zei "als je weet waarmee je bezig bent" want je kan jezelf snel in de war brengen met zo'n setups, zeker gezien het 2 totaal verschillende servers & configuratie dingen zijn.
Ik heb hier op m'n netwerk ook RDNS en DDNS actief in combinatie met de DHCP leases (local subnet gezien het v4 addresses zijn) maargoed, dat ben ik dan weer

Dan heeft hij alsnog het probleem dat hij geen 2 DNS servers kan instellen voor de DHCP server op m'n ASUS echter.
- TheCeet
- Elite Poster
Thanks iedereen voor de antwoorden!
Ondertussen heb ik toch de Asus Merlin firmware geïnstalleerd en hierdoor kan ik nu toch een 2e DNS instellen.
Case closed dus
Ondertussen heb ik toch de Asus Merlin firmware geïnstalleerd en hierdoor kan ik nu toch een 2e DNS instellen.
Case closed dus

iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
Meerdere dhcp's zijn vooral leuk als er iemand een appliance ergens aansluit en er niet aan denkt dat dat beest ook zelf dhcp kan spelen
(al eens prijs gehad met catalyst als spare uit stock te halen, wie denkt er nu aan dat een 'domme' switch ingesteld is als dhcp
Daar was zo'n dingen "as designed"
Als ik me nog goed herinner negeren die gewoon de eerste offers in de hoop dat hun eigen dhcp traag genoeg is en al het 'normale' intussen al zijn config heeft. Uit de tijd dat ik sun fanboy was en beweerde dat IBM alles nodeloos ingewikkeld maakte 

(al eens prijs gehad met catalyst als spare uit stock te halen, wie denkt er nu aan dat een 'domme' switch ingesteld is als dhcp

Ook Sunray was de ideale oplossing om iets zo simpel als dhcp tot een hel te makenGuntherDW schreef:Tot je met statische allocations zit en je apparaat van DHCP server 2 ipv de eerste z'n sneller een response kreeg.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een Catalyst switch is managed dus DHCP is altijd mogelijk.tien schreef:Meerdere dhcp's zijn vooral leuk als er iemand een appliance ergens aansluit en er niet aan denkt dat dat beest ook zelf dhcp kan spelen![]()
(al eens prijs gehad met catalyst als spare uit stock te halen, wie denkt er nu aan dat een 'domme' switch ingesteld is als dhcp![]()