Weet iemand of Argenta 2FA (via SMS) gebruikt in z'n online bankkieren (PC) ?
Ik kreeg onlangs van iemand de melding dat men een code moest ingeven maar dit is het eerste wat ik ervan hoor ?
Argenta 2FA
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Neen. - Het internetbankieren is enkel en alleen met de debitkaart en kaartlezer. De app is activeren met die kaart en kaartlezer en dan met een pincode daarna om aan te melden.
Geen SMS verificatie bij Argenta.
... zover ik weet, als Argenta-klant. Niet volstrekt onmogelijk dat Argenta bezig is met iets anders en dat sommige mensen als test daarmee bezig zijn. Zou mij verbazen. Het ondersteunen van Itsme zou mij logisch zijn als ze met iets anders zouden beginnen van wijze van identifcatie.
Geen SMS verificatie bij Argenta.
... zover ik weet, als Argenta-klant. Niet volstrekt onmogelijk dat Argenta bezig is met iets anders en dat sommige mensen als test daarmee bezig zijn. Zou mij verbazen. Het ondersteunen van Itsme zou mij logisch zijn als ze met iets anders zouden beginnen van wijze van identifcatie.
Laatst gewijzigd door WalterB1 25 jun 2020, 13:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik ben zelf klant bij argenta maar hier heb ik nog nooit van gehoord. De normale werkwijze is dat ze een document toevoegen in uw klantenzone (communicatie of zoiets). Ik mag niet zeggen dat ik ooit een sms van argenta heb gekregen. Maar via mijn werk weet ik dat er op dit moment weer lustig phishing mails en sms'en gestuurd worden. Ik heb trouwens een paar klanten aan de telefoon gehad die hierover belden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik zou het ten sterkste betwijfelen. Niet op ingaan, is bijna altijd een phishing attempt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 44 keer
Argenta gebruikt een sms-code als onderdeel van een AML procedure. 'Verdachte' transacties moeten extra bevestigd worden via een code die per sms wordt verstuurd, cf. https://www.argenta.be/nl/zoeken.html?q=sms
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De volgende dag lukte dezelfde overschrijving trouwens zonder enig probleem.johann schreef:Argenta gebruikt een sms-code als onderdeel van een AML procedure. 'Verdachte' transacties moeten extra bevestigd worden via een code die per sms wordt verstuurd, cf. https://www.argenta.be/nl/zoeken.html?q=sms
Het blijkt dan toch niets verdacht te zijn... al wist de persoon op de helpdesk van Argenta er zelf niets van.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 41 keer
Heb dat gisteren ook moeten doen via SMS, het was wel de 1ste keer dat ik iets betaalde op dat rek-nr. Ik vermoed dat daar de reden zit, en dat een volgende betaling naar datzelfde reknr wel verloopt zonder SMS? Omdat het geen verdachte transactie meer is?
Volgens website Argenta komen die controle-sms'jes steeds van hetzelfde nr, nl 8876
Volgens website Argenta komen die controle-sms'jes steeds van hetzelfde nr, nl 8876
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
SMS bevestiging heb ik ook al moeten doen.
Het gewoon internet bankieren is toch veilig. Je moet iets ingeven dat je bent, iets dat je weet en iets dat je hebt. Bij de app moet dat natuurlijk niet echt meer.Gebruik code xxxxx ter validatie van € xx,xx naar naam - BE00000000000000 - Argenta
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Wat vooral belangrijk is in dit scenario is dat je via SMS informatie krijgt die jij moet ingeven in het proces waar jij op dat moment mee bezig bent.
Er wordt niet gevraagd om iets via SMS terug te sturen of te verifieren. Dit zou wel heel verdacht zijn.
Er wordt niet gevraagd om iets via SMS terug te sturen of te verifieren. Dit zou wel heel verdacht zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 34 keer
Het is hoe dan ook gedeeltelijk nutteloos om dit te doen bij de app. Als je al succesvol de app kan gebruiken, is een tweede verificatie niet echt nuttig want je hebt al toegang tot het toestel en app.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
ik heb al meegemaakt dat een phishing attack als doel had om de mobile app op een ander toestel te installeren.dragonflo schreef:Het is hoe dan ook gedeeltelijk nutteloos om dit te doen bij de app. Als je al succesvol de app kan gebruiken, is een tweede verificatie niet echt nuttig want je hebt al toegang tot het toestel en app.
Vanaf dat moment helpt die SMS weer wel: de "hacker-Iphone" heeft dan wel toegang tot de app, maar niet tot de SMS...
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Kan erger. Er is nu ook een 'digitale sleutel' die werkt met e-mail als 2de factor. - Ik kon het eerst niet geloven dat de federale overheid zoiets zou doen. Maar ze hebben het dus gedaan.
https://www.csam.be/nl/egov-profiel.html
https://www.csam.be/nl/egov-profiel.html