Lekstroom via USB verhelpen ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Heb hier net iets raar voor.
Ik wou mijn iPad backuppen via de USB van mijn server zoals ik elke week doe. Ik leg mijn duim op de fingerprint scanner om te unlocken en voel een duidelijke tinteling. Mijn duim is wel wat getoucheerd van te kuisen, dus dacht eerst dat het van wrijving tegen de ronde rand van de fingerprint scanner was. Ik neem echter een andere vinger en voel ook de tinteling. Maw, er is ergens een lekstroom.
Heb dan direct andere kabel geprobeerd want ik zag dat deze beschadigd was. Met andere kabel en andere USB poort echter zelfde resultaat. Aangezien die server een laptop was, ook eens geprobeerd zonder power ingeplugd en dan voel ik niets.

Dus blijkbaar moet er ergens intern verliesstroom zijn via de aangesloten voeding. Wat kan hier de oorzaak van zijn ? Nooit eerder voorgehad en de laptop staat hier gewoon statisch en wordt nooit verplaatst of zo. En vooral, is dit iets dat te verhelpen is zonder (al te veel) kosten ? Laptop is al redelijk oud.

PS: voeding van de laptop is niet geaard. Is een Sony Vaio, maar heb hier nog 2 oude Vaio adaptors liggen en die zijn ook niet geaard.

EDIT: wellicht is een simpele oplossing om de laptop op een of andere manier te aarden, al is dat natuurlijk maar een lapmiddel. Anderzijds verbaast het me dat ik voor de rest geen problemen heb met aangesloten toestellen zoals externe HDD, of de iPad zelf die aangesloten was. Gezond kan het toch niet zijn voor de randapparaten.

EDIT2: besef ineens dat vorig weekend de laptop wel even losgekoppeld en verplaatst is om een nieuwe printer te installeren. Denk dat het nu de eerste keer is sinds dan dat ik er een iPad aangehangen heb. Dus mogelijk heeft die verplaatsing dus iets stuk gemaakt dat nu voor lekstroom zorgt ?!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 148 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als de voeding niet geaard is, draai dan de stekker eens 180° om. Daardoor komt de fase aan de andere kant van de ingang van de voeding te liggen; soms maakt dat een verschil.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

SpecialK schreef:Als de voeding niet geaard is, draai dan de stekker eens 180° om. Daardoor komt de fase aan de andere kant van de ingang van de voeding te liggen; soms maakt dat een verschil.
Probleem is opgelost na shutdown en eens de stekker langs laptop-kant uit te trekken, en dan terug in te steken.
Heb uit nieuwsgierigheid eens stekker aan stopcontact kant omgewisseld maar blijft het zelfde. Vorig weekend overigens ook de adaptor zelf niet uit het stopcontact gehaald, maar je wist maar nooit.

Vraag me nu natuurlijk wel af wat de fix was: shutdown en restart, of het feit dat ik de stekker even uit de laptop gehaald heb en er terug in gestopt...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dit is een gekend probleem in de audio wereld, je kan met een multimeter checken hoeveel het differentieel is tussen beide behuizingen, en dan bij één toestel de fase van de stekker draaien.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”