iPhone 5 waterschade vs battery drain

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Heb hier al ettelijke maanden een kapotte iPhone 5 liggen. Die is destijds in het toilet terechtgekomen :lol: . Na laten drogen en dergelijke, bleek hij waarempel nog te werken. Enkel, de batterij liep snel spontaan leeg (binnen de 24u) dus dan maar een nieuwe gekocht voor mijn vrouw.

Nu zag ik in Selder zijn iPhone sale thread een link naar iFixit en blijkbaar kost het maar een kleine €35 voor een complete fix kit voor nieuwe batterij en de instructies zien er ook nog redelijk doenbaar uit. De vraag is natuurlijk echter of het leeglopen van de batterij veroorzaakt is door de batterij zelf, of dat er ergens anders iets voor zorgt dat er constante power drain is ? Ik zou zelfs bijna dat laatste denken, maar misschien kent iemand er meer van om dat al dan niet te bevestigen. Als de kans zeer klein is dat een nieuwe batterij het zal verhelpen, zal ik mezelf het geld en moeite besparen.

Tnx!
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het de batterij zelf is.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Ook even gekeken op iFixit, daar mijn batterij momenteel echt versleten is.

Als ik de prijzen zie: 35 euro voor het batterijpakket, 13 euro voor de iOpener, 3 euro voor de cards (want laatste zijn ook nodig, tenzij je begint te bricoleren met een haardroger zo te zien), dan kom ik op 51 euro uit.
Een nieuwe batterij laten steken kost je 49 euro.

Als DHZ'er en elektronicus ben ik sowieso voorstander om het zelf in huis te halen, maar je moet de afweging maken of het wel prijstechnisch wel interessant is.
Als je dit maar 1x in je leven nodig zou hebben...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

blaatpraat schreef:Als ik de prijzen zie: 35 euro voor het batterijpakket, 13 euro voor de iOpener, 3 euro voor de cards (want laatste zijn ook nodig, tenzij je begint te bricoleren met een haardroger zo te zien), dan kom ik op 51 euro uit.
Een nieuwe batterij laten steken kost je 49 euro.
Zal nog eens opnieuw moeten checken dan want ik dacht dat het €25 was voor all-in-pakket voor batterij, dus niets extra meer nodig, en dan nog een tiental euro verzending.
EDIT: ik zie dat een lokale hersteller hier overigens maar €40 vraagt voor een batterij vervanging. Misschien kan ik met hem wel tot een overeenkomst komen mocht blijken dat het niet aan de batterij ligt.

EDIT: dit pakket dus : https://eustore.ifixit.com/en/Parts/iPh ... ttery.html (en dan Fix Kit Retail in de dropdown). Daar zit volgens mij alles in, want alles wat ik bij iOpener zie zit hier ook in. Dus weet niet goed hoe jij op 35 euro voor batterijpakket kwam. Ga het misschien toch gewoon eens bestellen. Volgens wat ik Google (had ik eerst moeten doen) is de kans vrij klein dat de batterij vervangen het gaat oplossen, maar ik heb dan ook de tools om ook eens verder te inspecteren.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Ik had het hier bekeken:
https://nl.ifixit.com/Store/iPhone/iPho ... 18-001?o=4
en
https://nl.ifixit.com/Store/iPhone/iPho ... 4-011?o=10

Ik had alles opgezocht voor de 6S (uit eigenbelang geef ik toe), en zag dat op de officiële site de prijzen gelijk waren voor de 6S onderdelen als de 5 onderdelen.
Ik heb op de EU webshop dan ook niet meer gekeken naar de onderdelen voor de 5.
Daar kost die idd 10 euro minder.

De iOpener zit er zo te zien niet bij.
Dat is deze: https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Too ... pener.html
Kan vervangen worden door een haardroger zo te zien, of een kersenpitkussen, maar voor zoiets gebruik ik liever de tools die zo'n bedrijf mij aanraadt.

Edit: die iOpener heb je dus ook niet nodig om de 5 te herstellen.
In jouw geval valt het dus nog mee qua kosten, voor die 25 (+shipment) ben je gesteld inderdaad.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Dat vind ik wel vrij veel geld voor een batterij te vervangen voor een toestel dat je tweedehands kan kopen voor €50 of minder. Persoonlijk geen slechte ervaring met batterijen van Aliexpress (daar kost het minder dan €10) al is dat ook geluk hebben. Zeker als het is om even te testen zou ik dat overwegen.

De tools van iFixit zijn wel leuk, zelf zo'n toolkit gekocht voor €60 ofzo met levenslange garantie. Al veel genot van gehad; heel makkelijk als je iets wilt opendoen en altijd de juiste bits hebt. Maar die iOpener is wel een van de laatste dingen die ik daar zou kopen denk ik. Er zijn verschillende oplossingen met dingen die je waarschijnlijk in huis hebt die even goed werken (hittegeweer, haardroger, ...) En je hebt het niet eens nodig voor de iPhone 5 :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”