EDPnet : heeft veranderen van modem zin?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb op dit moment een EDPnet abonnement via een Fritzbox 7360 lopen. Bij het internetabonnement dat ik heb afgesloten kreeg ik een Fritzbox 7530 in bruikleen.

Voor alle duidelijkheid : de Fritzbox gebruik ik puur als modem, ik heb achter deze Fritzbox een PPPoE verbinding welke word opgezet door mijn Routerboard en maak geen gebruik van de WLAN of SIP functionaliteiten van deze Fritzbox!

Heeft het nut om die FB7360 te vervangen door de FB7530?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik vroeg me iets gelijkaardigs af. Kan je hogere snelheden halen naargelang je modem? (dsl drivers)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Ik denk het niet.
Een betere modem, of betere driver zal jouw "attainable troughput" verhogen, maar niet jouw werkelijke snelheid (gezien deze gecapped wordt door het toegekend profiel).

In de uitzonderlijke gevallen waarbij het toegekend profiel hoger ligt dan de attainable troughput (hetzij in download, hetzij in upload), of met andere woorden: jouw upstream- of downstream SNR = 6dB, dan zou een betere driver een (klein) verschil kunnen uitmaken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 559 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk wel dat het belangrijk is om weten dat de 7530 een recentere en betere DSL driver heeft, de kans is klein dat er enige performantieverhoging zal zijn, maar als je kan kiezen, kies je best de 7530. Ook zal de ontwikkeling van de DSL drivers van de 7360 stopgezet worden, voor de 7530 zullen deze langer verder lopen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het zal geen enorme snelheidsincrease geven maar wat ook nuttig is, al is het heel waarschijnlijk niet voor dit jaar meer, is dat de modem supervectoring ondersteunt.
Indien je niet in hun geplande velden ligt voor FTTH kan dat metdertijd net wat extra rek geven aan je verbinding.

Het is dus momenteel misschien niet zo veel verschillend zijn tussen de 2, maar metdertijd zoals Joachim zegt is het toch beter van de 7530 te hebben.

Ik gebruik ook een eigen PPP verbinding met een Mikrotik RB750Gr3 op de 7530. Al laat ik de FB zelf ook een eigen PPP verbinding maken zodat telefonie erop werkt.
Al merk ik wel op dat als de FB zelf z'n PPP verbinding kwijtraakt, de passthrough verbinding ook wegvalt. Zelfs al is er geen sync loss.
(ik heb wel IPv6 op de FB uitgezet aangezien dat wel een fixed range is en die mikrotik er dus het volledige uit kan halen.)

Wat ik wel wat jammer vind is dat het 110/50 (110/~40 effectief) profiel dat ik kreeg niet veel nadat ik die 7530 aansloot "weg" is en ik nu terug "vastzit" op 100/35. Ik hoop dat het geen eenmalige test was voor iedereen ofzo maar dat je het weldegelijk via DLM kan "krijgen" nog.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”